Αρχική | Κριτική Επιτροπή | Πρόγραμμα | Χώροι | Εισιτήρια | Φιλοξενία | Εκδόσεις | Φωτογραφίες | Προσωπικό | Χορηγοί | ENGLISH

Εκθέσεις

ΒΙΜ & ΝΤΟΝΑΤΑ ΒΕΝΤΕΡΣ
ΑKINHTA ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΚΙΝΟΥΜΕΝΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ

WIM & DONATA WENDERS

Μουσείο Φωτογραφίας - Αποθήκη Α στον ΟΛΘ
10 Νοεμβρίου 2006 - 3 Ιανουαρίου 2007
Ώρες λειτουργίας: 10:00 - 22:00

Διοργάνωση: 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και Μουσείο Φωτογραφίας, με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Γκαίτε (Αθήνα & Θεσσαλονίκη), της Γερμανικής Πρεσβείας στην Αθήνα και του Γερμανικού Προξενείου στη Θεσσαλονίκη.

Επιμέλεια έκθεσης: Βαγγέλης Ιωακειμίδης (Διευθυντής Μουσείου Φωτογραφίας), Μάριον Ιγγλέση
Συντονισμός: Άννα Μηλώση

Στο πλαίσιο του φετινού κεντρικού πολύπλευρου αφιερώματος στον γερμανό σκηνοθέτη Βιμ Βέντερς, πραγματοποιείται έκθεση, δική του και της συζύγου του Ντονάτα Βέντερς, με φωτογραφίες από τα γυρίσματα των ταινιών του, κάποιες από τις οποίες θα κάνουν την «παγκόσμια πρώτη» τους στη Θεσσαλονίκη.

Το υλικό της έκθεσης περιλαμβάνει φωτογραφίες από τις ταινίες του Βιμ Βέντερς Πέρα από τα σύννεφα (1995, συν-σκηνοθεσία με τον Μικελάντζελο Αντονιόνι), Το τέλος της βίας (1997), Buena Vista Social Club (1999), και Million Dollar Hotel (2000). Μάλιστα, σε παγκόσμια πρώτη στη Θεσσαλονίκη θα παρουσιαστούν ανέκδοτες φωτογραφίες του Βιμ και της Ντονάτα Βέντερς από τα παρασκήνια των γυρισμάτων της ταινίας Μην ξαναγυρίσεις. Τέλος, θα παρουσιαστεί επίσης και μια σειρά από ανέκδοτες φωτογραφίες της ταινίας Γη της Επαγγελίας (2004).

 

ΕΥΑ ΣΒΑΝΚΜΑΓΙΕΡΟΒΑ - ΓΙΑΝ ΣΒΑΝΚΜΑΓΙΕΡ
ΤΟ ΜΑΤΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ, ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ
Ζωγραφική, αντικείμενα και σκηνές από ταινίες

 

EVA SVANKMAYJEROVA - JAN SVANKMAJER

Γενί Τζαμί (Πρώην Αρχαιολογικό Μουσείο)
18 Νοεμβρίου - 10 Δεκεμβρίου 2006
Ώρες λειτουργίας: 10:00 - 22:00

Συνδιοργανωτές: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και Δήμος Θεσσαλονίκης - Αντιδημαρχία Πολιτισμού (Δημήτρια 2006)

Επιμέλεια έκθεσης: Γιαν Σβανκμάγιερ
Συντονισμός: Λίζα Ψωμιάδου

Μια έκθεση αφιερωμένη στο εικαστικό έργο του πρωτοπόρου τσέχου δημιουργού Γιαν Σβανκμάγιερ παρουσιάζει για πρώτη φορά το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στo πλαίσιο των Δημητρίων 2006.

Η έκθεση αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της πλήρους αναδρομικής παρουσίασης του κινηματογραφικού έργου του δημιουργού στο πλαίσιο του τμήματος Ημέρες Ανεξαρτησίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ο 72χρονος, ακαταπόνητος «αλχημιστής του σουρεαλιστικού» αποτελεί ένα σπάνιο παράδειγμα πολυσχιδούς καλλιτέχνη: σκηνοθέτης, animator, γραφίστας, σκηνογράφος, ζωγράφος, γλύπτης, ποιητής, συγγραφέας.

Τα εκθέματα αποτελούν μια μοναδική επιλογή, που έκανε ο ίδιος ο δημιουργός, αποτελούμενη από έργα ζωγραφικής, γλυπτά, μαριονέτες και «απτική τέχνη» (Tactile Αrt), που αλληλοσυμπληρώνουν μοναδικά το υπερρεαλιστικό σύμπαν των ταινιών του. Μέρος των έργων υπογράφεται από την πρόσφατα χαμένη σύντροφο και καλλιτεχνική διευθύντρια των ταινιών του, την ποιήτρια και εικαστικό Εύα Σβανκμαγιέροβα.

 

ΝΟΥΡΙ ΜΠΙΛΓΚΕ ΤΖΕΪΛΑΝ
ΠΑΝΟΡΑΜΙΚΗ ΤΟΥΡΚΙΑ: Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΥΡΙ ΜΠΙΛΓΚΕ ΤΖΕΪΛΑΝ

 

NURI BILGE CEYLAN

Αγορά του Μπεζεστένι, 17 Νοεμβρίου - 26 Νοεμβρίου 2006
Ώρες λειτουργίας: 10:00-22:00

Διοργάνωση: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με τη στήριξη της 9ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων

Επιμέλεια: Μάριον Ιγγλέση
Συντονισμός: Λίζα Ψωμιάδου

Το 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει σε παγκόσμια πρεμιέρα μια έκθεση με φωτογραφίες του τούρκου σκηνοθέτη Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν, στο πλαίσιο του αφιερώματος που πραγματοποιείται στο έργο του από το τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια. Για την επιμελήτρια της έκθεσης, μέρος του φωτογραφικού κόσμου του Τζεϊλάν αποτελούν «η καθαρότητα της εικόνας και η προσοχή στη λεπτομέρεια, οι συγκλονιστικοί ουρανοί, η απεραντοσύνη, τα στοιχεία της φύσης που αναπνέουν, οι ανεμοδαρμένες αξύριστες φιγούρες, oι βιβλικές πόλεις-φαντάσματα σκαρφαλωμένες στα βράχια, τα κλασσικά ερείπια κατειλημμένα από τη βλάστηση και τον άνθρωπο σε μια παράξενα αρμονική συμβίωση, το χιόνι, η παγωμένη ήπειρος μετέωρη στο χρόνο, η αιωνιότητα των τοπίων ξεχασμένων από τον πολιτισμό».

Ο Τζεϊλάν είναι ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του νέου τουρκικού κινηματογράφου και ένας από τους πιο αναγνωρισμένους νέους δημιουργούς παγκοσμίως. Αυτό σημαίνει πως γράφει, κινηματογραφεί και σκηνοθετεί τις ταινίες του, εντάσσοντας σ' αυτές φίλους, μέλη της οικογένειάς του, ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό. Η δουλειά του εμπεριέχει ισχυρά αυτοβιογραφικά στοιχεία, με έντονο λυρισμό και ευαισθησία. Η θεματολογία του περιστρέφεται γύρω από υπαρξιακά θέματα - την αποξένωση του ατόμου, τη σύγκρουση μεταξύ της ζωής της επαρχίας και της πόλης, τις σχέσεις μέσα στην οικογένεια και το ζευγάρι. Ο Τζεϊλάν είναι επίσης παθιασμένος φωτογράφος που εμφανίζει μόνος του τις φωτογραφίες του. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε δύο από τις ταινίες του, ο κεντρικός ήρωας είναι φωτογράφος.

Οι φωτογραφίες που εκτίθενται «σε παγκόσμια πρώτη» είναι υψηλής ποιότητας τυπώματα σινεμασκόπ, 60 εκ. x 127 εκ., με ειδικό μελάνι σε βαμβακερό χαρτί Hahnemuhle. Είναι περιορισμένης έκδοσης, με υπογραφή του καλλιτέχνη.

 

ΚΑΟ ΦΕΪ

 

CAO FEI

Γιαχουντί Χαμάμ - Λουτρά στα Λουλουδάδικα
17 Νοεμβρίου - 26 Νοεμβρίου 2006
Ώρες λειτουργίας: 10:00-21:00

Διοργάνωση: 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με τη στήριξη της 9ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων

Επιμέλεια: Μάριον Ιγγλέση
Συντονισμός: Λίζα Ψωμιάδου

Στο πλαίσιο του αφιερώματος στον Νέο Κινηματογράφο από την Κίνα, το 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης προβάλλει τη δουλειά της νεαρής κινέζας Κάο Φέι. Η Κάο Φέι γεννήθηκε το 1978 και αντιπροσωπεύει μια νέα γενιά καλλιτεχνών οι οποίοι, δρώντας σ' ένα κοινωνικό πλαίσιο μεγαλύτερης πολιτικής ανοχής, χρησιμοποιούν το βίντεο, τη φωτογραφία, την performance art και τη ζωγραφική για να εκφράσουν την εμπειρία του να μεγαλώνεις σ' ένα ολοένα μεταβαλλόμενο αστικό περιβάλλον. Η παγκοσμιοποίηση τους έφερε σε επαφή με τη σύγχρονη δυτική τέχνη, πράγμα που εξηγεί κάποια ομοιότητα στη χρήση των μέσων, αλλά ο προβληματισμός τους παραμένει μοναδικός, καθώς ρίχνει μια κριτική ματιά στη σημερινή κινεζική κοινωνία.

Η Κάο Φέι έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε πολλές γκαλερί και Μπιενάλε σε όλο τον κόσμο - στη Μόσχα, στη Βενετία, στο Σίδνεϊ και στην Ταϊπέι. Τα βίντεο της Κάο Φέι θα προβάλλονται κυκλικά όλη μέρα, μέσα στο χώρο των Λουτρών στα Λουλουδάδικα. Πρόκειται για τα Whose Utopia (2006), New York Hip Hop (2006), Fukuoka Hip Hop (2006), Father (2005), Burners (2004), COSplayers (2004), San Yuan Li (2003), Hip Hop (2003), Rabid Dogs (2002) Chain Reaction (2000).

 

ΙΒ ΣAΣΜΑΝ & THE RUFUS CORPORATION
THE RAPE OF THE SABINE WOMEN - 89 SECONDS AT ALCAZAR

 

ΙΒ ΣAΣΜΑΝ & THE RUFUS CORPORATION

Αποθήκη Β1 / ΚΣΤ και Αποθήκη 9 στον ΟΛΘ
19 Νοεμβρίου - 7 Ιανουαρίου 2007
Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10:00-22:00 (19-26/11/06), 10:00-14:00 & 18:00-22:00 (27/11/06-7/1/07)
Μετά τις 4 Δεκεμβρίου η ταινία "The Rape of the Sabine Women" θα προβληθεί στον κινηματογράφο "Ολύμπιον" τις ακόλουθες μέρες και ώρες: Δευτέρα-τετάρτη-Παρασκευή, 15:00-17:00

Διοργάνωση: Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Με τη συνεργασία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Επιμέλεια έκθεσης: Κατερίνα Κοσκινά
Συντονισμός: Άννα Μηλώση

Το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου, με τη συνεργασία του 47ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου, παρουσιάζουν από τις 19 Νοεμβρίου 2006 έως και τις 7 Ιανουαρίου 2007, στην Αποθήκη Β1 στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, την έκθεση της Eve Sussman & The Rufus Corporation με επιμέλεια της Κατερίνας Κοσκινά.

Η έκθεση θα περιλαμβάνει τη βίντεο-εγκατάσταση «89 seconds at Alcazar», καθώς και stills (φωτογραφίες) τόσο από αυτό το έργο, όσο και από το νέο έργο της καλλιτέχνιδας, τη βίντεο-όπερα «The Rape of the Sabine Women», η οποία θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρεμιέρα με συνδιοργάνωση του 47ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσ/νίκης, του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης και του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου στις 19 Νοεμβρίου, στον κινηματογράφο Ολύμπιον (Αίθουσα Ολύμπιον Ι. Ώρα προβολής: 13:00-15:00). Θα ακολουθήσουν επαναληπτικές προβολές του έργου στο 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, βάσει προκαθορισμένου προγράμματος στο Ολύμπιον (σε αίθουσα και ώρες προβολής που θα ανακοινωθούν από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου).

Τα έργα της Eve Sussman & The Rufus Corporation αποτελούν μια νέα εικαστική προσέγγιση με χρήση της βιντεοκάμερας σε δύο έργα τέχνης διάσημων ζωγράφων του παρελθόντος και πιο συγκεκριμένα:

  • Το "89 seconds at Alcazar", 2004 («89 δευτερόλεπτα στο Αλκαζάρ») είναι αναφορά στον πίνακα του D. Velazquez Las Meninas (Οι ακόλουθοι ή οι Κυρίες των Τιμών, 1656), μία ομαδική προσωπογραφία της ισπανικής βασιλικής οικογένειας μέσα στο Αλκαζάρ, την τότε βασιλική κατοικία. Ο πίνακας βρίσκεται στο μουσείο Prado (Μαδρίτη, Ισπανία). Διάρκεια βίντεο: 10 λεπτά.
  • Το "The Rape of the Sabine Women", 2006 (Η αρπαγή των Σαβίνων γυναικών) έχει ως σημείο αναφοράς τον πίνακα του J. L. David Η αρπαγή των Σαβίνων γυναικών του 1799, που βρίσκεται στο Λούβρο (Παρίσι, Γαλλία). Το βίντεο γυρίστηκε στην Αθήνα, στην Ύδρα και στο Βερολίνο το 2005 με τη συμμετοχή και Ελλήνων καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων η Θέμις Μπαζάκα και η Σαβίνα Γιαννάτου. To Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου χρηματοδότησε μερικώς την παραγωγή του έργου. Διάρκεια βίντεο: 80 λεπτά.

Η καλλιτέχνις για τη νέα της δουλειά ακολουθεί τη σύγχρονη εικαστική τάση του film making, η οποία ανατρέχει την τέχνη του κινηματογράφου, μεταφέροντάς την όμως έξω από τις κινηματογραφικές αίθουσες, σε χώρους εναλλακτικούς, μουσειακούς, γκαλερί, θέατρα κλπ. Δεν πρόκειται για πειραματικό σινεμά, αλλά για ένα «νέο εικαστικό είδος», όπου τα βασικά συστατικά του (κινούμενη εικόνα-διήγηση) αποδομούνται και επαναπροσδιορίζονται με νέους συσχετισμούς χωρίς να χάνουν τη «ζωγραφικότητά» τους. Η ψηφιακή τεχνολογία συνέβαλε καθοριστικά στο να στραφούν πολλοί εικαστικοί καλλιτέχνες προς αυτή την κατεύθυνση, εφοδιάζοντάς τους με ένα σύγχρονο και με πολλές δυνατότητες μέσον που μπορεί να επαναπροσδιορίσει την οπτική μας για το ρόλο της τέχνης σήμερα

Η Eve Sussman γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1961 και σήμερα ζει κι εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Το 2003 ίδρυσε την ομάδα The Rufus Corporation για την παραγωγή των "89 seconds at Alcazar". Οι πιο πρόσφατες εκθέσεις της είναι:

  • 2006, «89 seconds at Alcazar», Museo Nacional Centro De Arte Reina Sofia, Madrid
  • 2005, «89 seconds at Alcazar», Union Gallery, London
  • 2004, «89 seconds at Alcazar», Whitney Biennial 2004, Whitney Museum, NYC

Η Rufus Corporation είναι μία ομάδα καλλιτεχνών (εικαστικών, χορευτών, ηθοποιών, μουσικών) οι οποίοι δημιουργούν βίντεο, φωτογραφίες, και live παραστάσεις. Κυρίαρχο στην ομάδα είναι το στοιχείο του αυτοσχεδιασμού και το τελικό αποτέλεσμα προκύπτει μέσα από ομαδική δουλειά με έντονες αναφορές στην θεατρική πρακτική, την performance και τον χορό. Λείπει ο λόγος, ενώ η μουσική επένδυση παίζει καθοριστικό ρόλο.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε:

 

ΛΗΔΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
PERFORMANCE, FILM,VIDEO, 1968-2004

 

LEDA PAPACONSTANTINOU

Μπέη Χαμάμ (Λουτρά «Παράδεισος»)
16 Νοεμβριου - 3 Δεκεμβριου 2006, Ώρες λειτουργίας: 18:30-22:00

Διοργάνωση: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με τη στήριξη της 9ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων

Επιμέλεια: Ντένης Ζαχαρόπουλος
Οργάνωση παραγωγής: Δάνης Κόκκινος

Η εγκατάσταση-περιβάλλον θα περιλαμβάνει προβολές όλων των φιλμ της καλλιτέχνιδας. Ορισμένα φιλμ και πολλά από τα ντοκουμέντα θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο κοινό. Την ημέρα των εγκαινίων θα γίνει και η παρουσίαση του βιβλίου της Performance, Film,Video 1969 - 2004 από τις εκδόσεις Κύβος.

Η παρουσία της Λήδας Παπακωνσταντίνου είναι συνεχής και ευρύτατη από τα τέλη της δεκαετίας του ΄60 μέχρι σήμερα, περιλαμβάνοντας performance, εγκαταστάσεις, ζωγραφική, βίντεο, γλυπτική και φιλμ. Είναι από τους πρώτους και ελάχιστους καλλιτέχνες στην Ελλάδα που χρησιμοποίησαν την performance ως εκφραστικό εργαλείο στις δεκαετίες του '70 και '80 και η έκδοση του βιβλίου της αποτελεί την μοναδική έκδοση με ανάλογο περιεχόμενο που αφορά έλληνα καλλιτέχνη.


Το ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ είναι μέλος της INTERNATIONAL FEDERATION OF FILM PRODUCERS ASSCOCIATIONS / www.fiapf.org