Αρχική | Κριτική Επιτροπή | Πρόγραμμα | Χώροι | Εισιτήρια | Φιλοξενία | Εκδόσεις | Φωτογραφίες | Προσωπικό | Χορηγοί | ENGLISH

>>> 28-11-2006
 Κρατικά Κινηματογραφικά Βραβεία Π...
>>> 27-11-2006
 Συζητώντας: Όταν η κωμωδία συναντ...
>>> 27-11-2006
 Ανοιχτή Συζήτηση MOSFILM...
>>> 27-11-2006
 Masterclass Γκιγιόμ Λοράν...
>>> 27-11-2006
 Η τελετή λήξης του 47ου Διεθνούς ...
>>> 26-11-2006
 ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ 47ΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗ...
>>> 26-11-2006
 Πρόγραμμα μεταφεστιβαλικών προβολ...
>>> 26-11-2006
 Τελετή Λήξης DIGITALWAVE...
[News File]
 

>>> 26-11-2006

  Masterclass Γκιγιόμ Λοράν






MASTERCLASS ΓΚΙΓΙΟΜ ΛΟΡΑΝ

Masterclass με τίτλο «Adaptation» (προσαρμογή) και κεντρικό εισηγητή τον Γκιγιόμ Λοράν, σεναριογράφο της μεγάλης κινηματογραφικής επιτυχίας Amelie, διοργανώθηκε χθες, Κυριακή 26 Νοεμβρίου, από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το ΕΚΕΒΙ (Εθνικό Κέντρο Βιβλίου).
Στο πάνελ ήταν, μαζί με το Γάλλο συγγραφέα και σεναριογράφο, ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Γιώργος Χωραφάς, η διευθύντρια του ΕΚΕΒΙ Κατρίν Βελισσάρη και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Σεναριογράφων Χριστίνα Κάλλας-Καλογεροπούλου.
Ύστερα από ένα σύντομο χαιρετισμό του Γιώργου Χωραφά, το λόγο πήρε η κ. Βελλισσάρη για να πει ότι το ΕΚΕΒΙ δίνει ιδιαίτερη σημασία στις κινηματογραφικές μεταφορές βιβλίων καθώς έχουν τη δυνατότητα να δώσουν ζωή, ή μάλλον πολλές ζωές, στο πρωτότυπο.
Ο Γκιγιόμ Λοράν, αφού ευχαρίστησε το Φεστιβάλ για την πρόσκληση, αναφέρθηκε στην καλλιτεχνική του πορεία. «Είμαι εντελώς αυτοδημιούργητος, δεν έκανα καθόλου σπουδές πάνω στο σενάριο και εξάσκησα διάφορες άλλες δουλειές, όπως οικοδόμος, οδηγός, νυχτοφύλακας, γκαρσόνι. Νόμιζα ότι η ζωή είναι όπως στα βιβλία», είπε χαρακτηριστικά. Όσον αφορά στο θέμα των σεναριακών προσαρμογών ο Γκιγιόμ Λοράν είπε ότι κάθε βιβλίο απαιτεί διαφορετική τεχνική. «Στους Ατέλειωτους Αρραβώνες η ιστορία ήταν πολύ περίπλοκη. Έπρεπε λοιπόν να κάνουμε πολλές αλλαγές, να το κάνουμε πιο απλό, να του δώσουμε ένα κεντρικό θέμα. Σε άλλη δουλειά έπρεπε να δώσουμε πιο πολύ ουσία, να προσθέσουμε ανατροπές.»
Μιλώντας για την διαφορά μεταξύ του λογοτεχνικού κειμένου και του σεναρίου ο κ. Λοράν τόνισε πως «ένα μυθιστόρημα είναι αυτάρκες, μπορεί βέβαια να προσαρμοστεί και να αποτελέσει την βάση για κάτι νέο, αλλά περιέχει τα πάντα. Ακόμα και τη μουσική, τον ήχο που του δίνει το ξεχωριστό στιλ του συγγραφέα. Το σενάριο από την άλλη είναι πολύ δύσκολο να διαβαστεί. Για μένα δεν έχει λογοτεχνική αξία».
Είπε επίσης ότι η ψυχή μιας ταινίας, ειδικά στην Γαλλία, είναι ο σκηνοθέτης. «Ο σεναριογράφος γράφει, δομεί, αλλά την ψυχή, την ατμόσφαιρα, την δίνει ο σκηνοθέτης. Το αποτέλεσμα είναι δικό του. Το σενάριο είναι μια βάση. Αλλά κανείς δεν κατοικεί στα θεμέλια ενός σπιτιού. Χρειάζεσαι και τους τοίχους και την σκεπή».
Δήλωσε επίσης ευτυχής που είχε την τύχη να συνεργαστεί με σπουδαίους σκηνοθέτες, οι οποίοι περιέλαβαν και την δική του ματιά στο τελικό αποτέλεσμα. Για την Αμελί, συγκεκριμένα, ο Γκιγιόμ Λοράν είπε πως του άλλαξε την ζωή και είναι ευγνώμων για αυτό. «Δεν παραπονούμαι που η δεύτερη ερώτηση που μου κάνει κάποιος είναι πάντα για την Αμελί. Μου έδωσε την καλλιτεχνική πολυτέλεια να λέω όχι σε προτάσεις, να κάνω επιλογές. Ήμουν άγνωστος και ξαφνικά με ήξεραν όλοι. Από ένα καμαράκι κατέληξα να έχω παρουσία». Πρόσθεσε, επίσης, ότι η Αμελί υπήρξε η αφορμή για να γνωρίσει την σύντροφο του, την γνωστή ηθοποιό Σαντρίν Μπονέρ, στο φεστιβάλ της Νορμανδίας, όπου εκείνη ήταν το τιμώμενο πρόσωπο και εκείνος παραλάμβανε βραβείο για μια ταινία του.
Σε σχετική ερώτηση, ο Γκιγιόμ Λοράν δεν θέλησε να ιεραρχήσει το σινεμά και την λογοτεχνία, μιας και, όπως είπε, τώρα ασχολείται και με τα δυο και τα βρίσκει εξίσου ενδιαφέροντα: «Είναι αλήθεια ότι προέρχομαι από την λογοτεχνία. Πρώτα συγκινήθηκα ως αναγνώστης βιβλίων και έπειτα ως θεατής ταινιών. Έχουμε την τάση, ειδικά στην Γαλλία, να δίνουμε ετικέτες στους ανθρώπους και να δυσκολευόμαστε να δούμε κάποιον που έχει δυο ιδιότητες.»
Στο τέλος της συζήτησης, το ΕΚΕΒΙ απένειμε βραβείο σεναριακής διασκευής για ταινία μεγάλου μήκους, το οποίο συνοδεύτηκε από έπαθλο 7.000 ευρώ. Το βραβείο δόθηκε στο σενάριο της ταινίας του Μανόλη Τσίπου Πάπισσα Ιωάννα, που βασίστηκε στο ομότιτλο έργο του Εμμανουήλ Ροΐδη. Με ειδική μνεία, τέλος, βραβεύτηκε το σενάριο της ταινίας Ο αυτόχειρ του Ηλία Γιαννακάκη, προσαρμογή του ομότιτλου έργου του Μιχαήλ Μητσάκη.












Επιστροφή

Το ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ είναι μέλος της INTERNATIONAL FEDERATION OF FILM PRODUCERS ASSCOCIATIONS / www.fiapf.org