Στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο πραγματοποιήθηκε κάτω από τη βαριά σκιά του δυστυχήματος στα Τέμπη, τα ντοκιμαντέρ μάς προσέφεραν καταφύγιο και επιχείρησαν να μας δώσουν μια νότα ελπίδας. Οι θεατές παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον τα επείγοντα κοινωνικά θέματα που ανέδειξαν τα έργα και συμμετείχαν ενεργά στις συζητήσεις με τους δημιουργούς. Συνολικά 55.400 άτομα παρακολούθησαν ντοκιμαντέρ, masterclasses, ανοιχτές συζητήσεις και δράσεις της Αγοράς. Σε σχέση με πέρυσι,...
Στα τέλη του 19ου αιώνα, ένας νεαρός Δανός ιερέας ταξιδεύει σε ένα απομακρυσμένο μέρος της Ισλανδίας για να χτίσει μια εκκλησία και να φωτογραφίσει τους ανθρώπους της. Όμως όσο πιο βαθιά βυθίζεται στο εσωτερικό αυτού του επιβλητικού τόπου τόσο πιο πολύ απομακρύνεται από τον σκοπό του, την αποστολή και την ηθική του. Μια απ’ τις πλέον συγκλονιστικές ταινίες που έκαναν πρεμιέρα στις φετινές Κάννες (όπου και διαγωνίστηκε στο τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα»), η μυσταγωγική ταινία του Ισλανδού Χίλνουρ Πάλμασον διατυπώνει γενναία όλα τα μεγάλα μεταφυσικά και υπαρξιακά ζητήματα (η θέση του ανθρώπου μέσα στη φύση και στο σύμπαν, η πίστη κι ο φόβος του Θεού, η αναζήτηση αυτού που μας συνδέει με τον Άλλο, η συμφιλίωση με τον θάνατο ως τρόπο υπέρβασης της αγωνίας), κάνοντας χρήση μιας εντυπωσιακής κινηματογραφικής γλώσσας που παραπέμπει στο σινεμά του Τέρενς Μάλικ, του Καρλ Ντράγιερ και του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και ρίχνει μια λοξή ματιά στο (παρόμοιας θεματικής) Silence του Μάρτιν Σκορσέζε ή στο υπέροχο Calvary του Τζον Μάικλ ΜακΝτόνα. Μια ταινία-εμπειρία που περισσότερο βιώνεις παρά παρακολουθείς, μιας που είναι φτιαγμένη για τη μεγάλη οθόνη, με όλη της τη μεγαλοπρέπεια.
Λόγω της εγκυμοσύνης της μητέρας της, ένα πραγματικά ήσυχο κορίτσι θα περάσει το καλοκαίρι με μακρινούς συγγενείς. Τρυφερή μεταφορά ενός αναγνωρισμένου διηγήματος όπου, αποφεύγοντας τις συμβάσεις ταινίας ενηλικίωσης, ο πρωτοεμφανιζόμενος ιρλανδός σκηνοθέτης συγχρονίζει την καρδιά της ιστορίας με τους παλμούς του θεατή.
Σε μια ταινία που μοιάζει να ξεπήδησε από τους πίνακες του Έντουαρντ Χόπερ ή να κατάγεται από το πρώιμο έργο του Τέρενς Μάλικ, ακολουθούμε σιωπηρά τη Χας – είναι ένα 18χρονο κορίτσι που μεγάλωσε με τον πατέρα της στην καρδιά των μεσοδυτικών πολιτειών. Όταν ο πατέρας της πεθαίνει ξαφνικά, η Χας καλείται να εκπληρώσει την επιθυμία του να θαφτεί στην πόλη όπου γεννήθηκε, δίπλα στον τάφο της μητέρας της. Εκεί γνωρίζει τον Γουίλ, έναν μοναχικό νέο με καλλιτεχνική ψυχή, ο οποίος δουλεύει για να στηρίξει την οικογένεια του. Μεταξύ τους θα γεννηθεί μια φιλία που δοκιμάζει τις αντιλήψεις τους για τον έρωτα και την απώλεια. Με φόντο το αχανές τοπίο των Μεσοδυτικών Πολιτειών, συνυφαίνοντας τον ρεαλισμό των μύχιων συναισθημάτων με την κινηματογραφική ποίηση, αυτή είναι η ιστορία δύο ξένων που συναντιούνται, μεταμορφώνονται μέσα από την επαφή και τελικά εγκαταλείπουν ο ένας τον άλλον· μια ιστορία που αποτυπώνει τον σπάνιο και βαθύ δεσμό μεταξύ δύο ανθρώπων που ξεκινούν παράλληλα τα βήματά τους προς την ενηλικίωση – αυτόν τον Δρόμο αντοχής. Μια λυρική διερεύνηση της ευθραυστότητας της ανθρώπινης ύπαρξης, όταν αυτή έχει ήδη γευτεί την αιωνιότητα.
Στη φετινή διοργάνωση της Μπιενάλε της Βενετίας, μια κενή θέση ήταν κρατημένη για τον Τζαφάρ Παναχί στη συνέντευξη τύπου του φεστιβάλ. Ο Ιρανός σκηνοθέτης βρίσκεται σήμερα στη φυλακή, ενώ έχει περάσει τα τελευταία 12 χρόνια σε κατ’ οίκον περιορισμό ανά διαστήματα, του έχει απαγορευτεί η έξοδος από τη χώρα και αντιμετωπίζει διάφορα εμπόδια γυρίζοντας συχνά ταινίες στο περιβάλλον του σπιτιού του. Όλα αυτά δεν τον σταμάτησαν από το να μας παραδώσει μια ταινία που ξεχειλίζει από ιδέες και ανησυχίες. Το Αρκούδες δεν υπάρχουν παρακολουθεί δύο παράλληλες ερωτικές ιστορίες. Και στις δύο περιπτώσεις, οι εραστές συναντούν δυσκολίες λόγω των αθέατων και μοιραίων εμποδίων, τη δύναμη των προκαταλήψεων και τους μηχανισμούς της εξουσίας. Ένα ευρηματικό, διαφωτιστικό εγχείρημα «autofiction» (αυτο-μυθοπλασίας) εξελίσσεται σε πράξη αντίστασης, όπως και κάθε άλλη ταινία του δημιουργού, με όχημα μια αφήγηση για μια πράξη διαφυγής: Ένα ζευγάρι που ζει σε ένα χωριό κοντά στα πορώδη σύνορα μεταξύ Ιράν και Αζερμπαϊτζάν, προσπαθεί να φύγει για το Παρίσι με κλεμμένα διαβατήρια, ενώ τους ακολουθεί ένα κινηματογραφικό συνεργείο. Ένα άλλο ζευγάρι προσπαθεί να γλιτώσει από το συνοικέσιο και τα κουτσομπολιά του χωριού. Ένα ενδοσκοπικό αριστούργημα που υπογραμμίζει ποιο είναι το διακύβευμα της υπεράσπισης της δημιουργικής ελευθερίας.
Ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα Χιροκάζου Κόρε-Έντα (Κλέφτες Καταστημάτων) σε μια τρυφερή ιστορία μικροαπατεώνων, ένα road movie για την αγάπη και την οικογένεια που επιλέγει για μας το τυχερό μας αστέρι
Ένα σαββατιάτικο, φθινοπωρινό βράδυ, η Μία βιώνει μια επίθεση σε ένα παρισινό μπιστρό. Τρεις μήνες μετά, πασχίζει να θυμηθεί τι ακριβώς συνέβη το μοιραίο βράδυ και πώς να ανακτήσει τη ζωή της για να βρει ξανά την ευτυχία. Όμως δεν είναι πια η ίδια και το Παρίσι δεν είναι πια το ίδιο…
Στο Παρίσι, η Σάρα βρίσκεται εγκλωβισμένη ανάμεσα σε δυο άντρες: ο ένας είναι ο σύντροφος τηςστη ζωή, Ζαν και ο άλλος είναι ο καλύτερος του φίλος – και άλλοτε εραστής της…
H εξαιρετικά επιτυχημένη συνεργασία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης συνεχίζεται και από την Πέμπτη 23 έως την Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023 υποδεχόμαστε στις αίθουσές μας (Σταύρος Τορνές, Παύλος Ζάννας) μια επιλογή από 16...
Η πλήρης λίστα με όλα τα βραβεία του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Η ταινία Κάτω από τον ουρανό της Δαμασκού των Χέμπα Χαλέντ, Ταλάλ Ντερκί και Αλί Γουαζί είναι ο μεγάλος νικητής του Χρυσού Αλέξανδρου του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος, εξασφαλίζοντας το εισιτήριο για τη λίστα...