Θηραϊκός Όρθρος

Θηραϊκός Όρθρος

Μια «οπτική κοινωνική έρευνα» πάνω στην Σαντορίνη την εποχή που η πρωτόγονη αγροτική οικονομία δίνει σταδιακά τη θέση της στην ανερχόμενη τότε βιομηχανία του τουρισμού. Οι εξαθλιώμενοι και υποσιτισμένοι κάτοικοί της αντιπαραβάλλονται στην υποβλητική ομορφιά του νησιού με μουσικό φόντο τους ψαλμούς του Όρθρου. Όπως λέει ο σκηνοθέτης: "Επρεπε να δέσουν σε μια ενότητα τραγικά, σατιρικά, επικά, λυρικά στοιχεία, να απαλλαγούν από οποιονδήποτε νατουραλιστικό χειρισμό στην ηχητική πλαισίωση, ν' αποκτήσουν μουσική έκφραση που να πηγάζει από την παράδοση αλλά που να είναι συγχρόνως σημερινή αντιμεταφυσική κραυγή του πάσχοντος".

Πρόγραμμα Προβολών

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες.


Σκηνοθεσία: Κώστας Σφήκας, Σταύρος Τορνές
Σενάριο: Κώστας Σφήκας
Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Πανουσόπουλος
Μοντάζ: Πάνος Παπακυριακόπουλος
Ήχος: Κώστας Σφήκας
Ηθοποιοί: Ψάλλει ο πατέρας του Παντελή Βούλγαρη
Παραγωγή: Σταύρος Τορνές, Γιώργος Σαμιώτης, EKK
Φορμάτ: 35mm
Χρώμα: Ασπρόμαυρο
Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα
Έτος Παραγωγής: 1968
Διάρκεια: 25'

Σταύρος Τορνές

Φιλμογραφία

1963 Μυκήνες (συν-σκηνοθεσία, μμ)
1964 Κυκλάδες (συν-σκηνοθεσία, μμ)
1967 Θηραϊκός όρθρος (συν-σκηνοθεσία, μμ)
1973 Φοιτητές (μμ)
1976 Αντίο Ανατολή (μμ μυθοπλασίας)
1977 Κοάττι (μυθοπλασίας)
1979 Εξωπραγματικό (μμ)
1982 Με το Νίκο Καββαδία
1982 Μπαλαμός (μυθοπλασίας)
1983 Πλατεία Ιπποδαμείας (μμ)
1984 Καρκαλού (μυθοπλασίας)
1986 Ντανίλο Τρέλες: Ο φημισμένος ανδαλουσιανός μουσικός (μυθοπλασίας)
1987 Ένας Ερωδιός για την Γερμανία (μυθοπλασίας)

Κώστας Σφήκας

Ο Κώστας Σφήκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1927. Εργάστηκε ως ταχυδρομικός υπάλληλος από τα εφηβικά του χρόνια. Το 1961 σκηνοθετεί τα Εγκαίνια, μια μικρού μήκους ταινία και ξεκινάει την περιπέτεια του αυτοδίδακτου κινηματογραφιστή. Επτά χρόνια αργότερα σκηνοθετεί με τον Σταύρο Τορνέ το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ Θηραϊκός Ορθρος, που αγοράζεται αργότερα από το ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης. Ταγμένος στον πειραματικό κινηματογράφο, ο Κώστας Σφήκας έχει γυρίσει εννέα ντοκιμαντέρ και ταινίες μυθοπλασίας και συνεχίζει να δημιουργεί, αποτελώντας μια σταθερά εναλλακτική φωνή στο χώρο ελληνικού κινηματογράφου. Η πλήρης αναδρομή του έργου του θα συνοδεύεται από έκδοση μονογραφίας.

Φιλμογραφία

Ο Κώστας Σφήκας (Αθήνα 1927 Ταχυδρομικός απ' τα εφηβικά χρόνια- Γυμνάσιο- δυο έτη Παντείου) αρχίζει την περιπέτεια του αυτοδίδακτου κινηματογραφιστή, τo
1961 με το φιλμ μικρού μήκους "Εγκαίνια". Ακολουθούν τα ντοκιμαντέρ "Αναμονή"
1962, και ο "Θηραϊκός Όρθρος"
1968, σε συνεργασία με τον Σταύρο Τορνέ. Χωρίς ν' αναστέλλει την έναρξη της μεταφραστικής προσπάθειας προς τις Ανθρώπινη και Θεία Κωμωδία, για την επεξεργασία ενός κινηματογράφου, αντάξιου της Μαρξιστικής φιλοσοφικής σκέψης, εισάγει την μοντέρνα εικαστική αφαίρεση στην εικόνα αρχίζοντας με το έργο "Μοντέλο" (Α' Βραβείο καλύτερης Καλλιτεχνικής Ταινίας Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
1974 βρίσκεται από το
1979 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Ζώρζ Μπομπιντού Παρίσι), μετά τα έργα μ.μ. "Μητροπόλεις"
1975, "Αλληγορία"
1986, "Το Προφητικό πουλί των θλίψεων του Πάουλ Κλέε"
1995, "Προμηθεύς Εναντιοδρομών"
1998, "Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ... ΚΑΙ Ο ΣΥΛΛΕΚΤΗΣ", ΑΛΛΗΓΟΡΙΑ ΙΙΙ, ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ Σ' ΕΝΑ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΚΟΝΤΕ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ. Η τηλεοπτική εκπομπή "Παρασκήνιο" της εταιρίας CINETIK με τον ανοιχτό ερευνητικό χαρακτήρα της του προσφέρει από το
1976 τη δυνατότητα γυρίσματος ενός σημαντικού αριθμού δοκιμιών: -Ο Βιολιστής Τάτσης Αποστολίδης
1977 (20') -Θρήνος για τον Γιάννη Χρήστο
1978 (20') -Το τσίρκο της Σοφίας
1979 (20') -Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο
1979 (20') -Ο εξπρεσιονισμός στον κινηματογράφο
1980 (20') -Το μοντάζ του Αιζενστάιν
1982 (20') -Ποίησης Ανδρέα Εμπειρίκου
1982 (25') -Ο μισάνθρωπος του Μολιέρου
1982 (20') -Η αποκάλυψη του ηγεμόνα
1992 (25') -Ο αινιγματικός κύριος Ιούλιος
1992 (50')  Βερν-Νέμο Αλληγορία II