Υιοθεσία

Örökbefogadás

Πρόκειται ίσως για την πιο γνωστή ταινία της Μέσαρος που κέρδισε την Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου το 1975. Η Μέσαρος παρακολουθεί από πολύ κοντά και με τρυφερότητα την ιστορία γνωριμίας μίας 40χρονης γυναίκας που θέλει να αποκτήσει παιδί με τον παντρεμένο σύντροφό της, και μίας νεαρής κοπέλας που μεγαλώνει σε ορφανοτροφείο και θέλει να παντρευτεί τον 22χρονο φίλο της. Οι δρόμοι τους συναντιούνται όταν η κοπέλα ζητάει από την γυναίκα να την φιλοξενεί μία μέρα την εβδομάδα όταν έρχεται το αγόρι της να την επισκεφτεί. Έτσι, αναπτύσσεται ένας ισχυρός δεσμός μεταξύ τους καθώς προσπαθούν να φτιάξουν τη ζωή που θέλουν ανεξάρτητα από τις απαιτήσεις της κοινωνίας.

 
 

Σ’ όλο της το έργο η Μάρτα Μετζάρος κινηματογράφησε με ακαταμάχητη επιμονή και ηθική συνέπεια την κοινωνική θέση της γυναίκας, τη σχέση της με το καταπιεστικό περιβάλλον, τον αγώνα και την αγωνία της να παραμείνει ανεξάρτητη και αυτεξούσια μέσα στις ανδροκρατούμενες εξουσιαστικές δομές. Γι’ αυτό και μπορεί να πει κανείς ότι δημιούργησε ένα απόλυτα γυναικείο κινηματογραφικό σύμπαν, που φυσικά καμιά σχέση δεν έχει με τις (ορισμένες φορές υστερικές) αναζητήσεις της γυναικείας απεξάρτησης (από τη φαλλοκρατία) του φεμινιστικού κινήματος. Στην πολυβραβευμένη Υιοθεσία, μια από τις καλύτερες ταινίες της, με τρόπο λιτό και ουσιαστικό, η σκηνοθέτιδα συλλαμβάνει τις πιο λεπτές αποχρώσεις της γυναικείας συμπεριφοράς, μέσα από τη σχέση ανάμεσα σε δύο εντελώς αντιθετικούς γυναικείους χαρακτήρες. Κοινός παρονομαστής της Κάτα και της έφηβης κοπέλας είναι η μοναξιά, η έλλειψη κατανόησης και επικοινωνίας και η ψυχολογική, κυρίως, σκλαβιά της αιώνιας ανδρικής εξουσίας. Η ταινία, εξαιρετικά χαμηλών και ελεγειακών τόνων, προσεγγίζει με τρυφερότητα και ευαισθησία τη γυναικεία εσωτερικότητα, δίνοντας χώρο και χρόνο στα συναισθήματα να γεννηθούν και να  αναδυθούν, αναδεικνύοντας έτσι την ψυχική αντοχή και την πολυπλοκότητα της γυναικείας φύσης.

Πρόγραμμα Προβολών

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες.


Σκηνοθεσία: Márta Mészáros
Σενάριο: Márta Mészáros
Διεύθυνση φωτογραφίας: Lajos Kolta
Μοντάζ: Éva Kármentő
Μουσική: György Kovács
Ηθοποιοί: Kati Berek, Gyöngyvér Vígh, Péter Fried, László Szabó, Flóra Kádár, János Boros, Erzsi Varga
Κοστούμια: Zsuzsa Vicze
Σκηνικά: Tamás Banovich
Φορμάτ: DCP
Χρώμα: Ασπρόμαυρη
Χώρα Παραγωγής: Ουγγαρία
Έτος Παραγωγής: 1975
Διάρκεια: 87΄

Μάρτα Μέσαρος

Η Μάρτα Μέσαρος είναι πρωτοπόρος σκηνοθέτιδα από την Ουγγαρία. Είναι κόρη του γνωστού Ούγγρου γλύπτη Λάσλο Μέσαρος, ο οποίος έπεσε θύμα των εκκαθαρίσεων του Στάλιν και η ίδια της μεγάλωσε σε ορφανοτροφείο. Οι προσωπικές της εμπειρίες και το κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο της Ουγγαρίας διαμόρφωσαν βαθιά τον κινηματογράφο της, ο οποίος δίνει πάντα φωνή στις γυναίκες που αναζητούν την ταυτότητά τους σε μία πατριαρχική κοινωνία και επαναπροσδιορίζουν την θέση τους μέσα από τις τολμηρές επιλογές τους.

Φιλμογραφία

1968 The Girl

1969 Binding Sentiments

1970 Don’t cry, Pretty girls!

1973 Riddance

1975 Adoption

1976 Nine Months

1977 The two of them

1978 Just like home

1980 The Heiresses

1984 Diary for my children

1987 Diary for my loves

1990 Diary for my mother and father