Το τραγούδι του Φοίνικα

  ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ
Η Νέλι καταφέρνει να επιζήσει από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, έχοντας όμως υποστεί πολλά τραύματα στο σώμα της. Θα υποβληθεί σε μια σειρά πλαστικών επεμβάσεων για να αναπλάσει το πρόσωπό της. Όταν ολοκληρωθούν, θα αναζητήσει το σύζυγό της, ο οποίος όμως δεν θα την αναγνωρίσει. Αντιθέτως λόγω της ομοιότητάς της, θα της προτείνει να υποδυθεί την γυναίκα του, που ο ίδιος θεωρεί νεκρή, με σκοπό να διεκδικήσουν την περιουσία της. Η Νέλι αν και διστακτική, δέχεται να παίξει αυτό το ρόλο, ελπίζοντας ότι έτσι θα μάθει την αλήθεια για τα πραγματικά συναισθήματα του άνδρα της.

"Η πρώτη μέρα των γυρισμάτων για το Phoenix: ένα δάσος, ένας άντρας σε φόρμα Βέρμαχτ, γυναίκες με περιβολή στρατοπέδου συγκέντρωσης. Χρησιμοποιήσαμε ως αναφορά μια φωτογραφία του Ιδρύματος για το Ολοκαύτωμα: μιά έγχρωμη εικόνα με έντονο κόκκο από ένα σταυροδρόμι στο δάσος λουσμένο από ιμπρεσσιονιστικό πρωινό φως. Μόνο σε δεύτερη ανάγνωση ο θάνατος: ένα πτώμα στο γρασίδι. Κατά τη διάρκεια του γυρίσματος κάτι δεν λειτουργούσε. Ο φωτισμός ήταν καλός, το κάδρο μας τέλειο, έμοιαζε με ακριβή αναπαράσταση της εικόνας, αλλά κάτι δεν λειτουργούσε. Η αναπαράσταση του τρόμου, η φωτογραφία μέσα και γύρω από το Άουσβιτς- ήταν σα να προσπαθούσαμε να συμπυκνώσουμε τα πάντα σε μία ιστορία και να τα εξαναγκάσουμε σε τάξη. Πετάξαμε όλο το υλικό που γυρίσαμε εκείνη την ημέρα.
Πριν το Ολοκαύτωμα υπήρχαν ιστορίες, τραγούδια, μυθιστορήματα- αυτά δεν υπήρχαν τώρα. Ένα κείμενο μας βοήθησε πολύ στην προετοιμασία μας, το Ein Liebesversuch (‘An Experiment in Love’) του Alexander Kluge. Η ιστορία λαμβάνει χώρα στο Άουσβιτς. Οι Ναζί παρατηρούν από κλειδαρότρυπες ένα ζευγάρι που κάποτε ήταν τρελά ερωτευμένο. Οι γιατροί προσπαθούν να αναβιώσουν αυτό τον έρωτα. Θέλουν να δουν το ζευγάρι να κοιμάται μαζί. Σκοπός τους να δουν αν η γυναίκα έχει στειρωθεί με επιτυχία. Δοκιμάζουν τα πάντα: σαμπάνια, κεριά, τους ψέκαζαν ακόμη με κρύο νερό θεωρώντας ότι η ανάγκη για ζεστασιά θα τους φέρει κοντά. Δεν συμβαίνει τίποτα όμως- δεν κοιτάζουν καν ο ένας τον άλλον. Η αποτυχία των γιατρών είναι ένας θρίαμβος για την αγάπη: μια χαμένη αγάπη δεν μπορεί να πυροδοτηθεί από τους εγκληματίες. Μας βοήθησε πολύ αυτό το κείμενο όταν αναρωτιόμασταν αν είναι δυνατόν να αναγεννήσεις συναισθήματα όπως η αγάπη, η συμπάθεια σε αυτό το κλίμα και τις συνθήκες.
Η Νέλι θέλει να γυρίσει πίσω το χρόνο. Με ενδιαφέρουν πολύ οι άνθρωποι που δεν αποδέχονται κάτι, που αψηφούν τα πάντα και είναι επίμονοι."
Κρίστιαν Πέτσολντ


 
Πρόγραμμα Προβολών

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες.


Σενάριο: Christian Petzold, Harun Farocki, Hubert Monteilhet
Διεύθυνση φωτογραφίας: Hans Fromm
Μοντάζ: Bettina Bohler
Μουσική: Stefan Will
Ηθοποιοί: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Nina Kunzendorf
Φορμάτ: DCP Έγχρωμο
Χώρα Παραγωγής: Γερμανία - Πολωνία
Έτος Παραγωγής: 2014
Διάρκεια: 98

Κρίστιαν Πέτσολντ

Γεννήθηκε στο Χίλντεν το 1960. Σπούδασε αρχικά γερμανική φιλολογία και θέατρο στο Πανεπιστήμιο Freie του Βερολίνου και αργότερα σκηνοθεσία κινηματογράφου στη Γερμανική Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Βερολίνου (DFFB). Δούλεψε ως βοηθός σκηνοθέτηςμε τους Χαρούν Φαρόκι και Χάρτμουτ Μπιτόμσκι. Οι ταινίες του έχουν κερδίσει πολυάριθμα βραβεία, όπως το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών στο «Πανόραμα» της Μπερλινάλε και το βραβείο Γκριμ για το Wolfsburg, την Αργυρή Άρκτο στην Μπερλινάλε και το Γερμανικό Βραβείο Κινηματογράφου για τη Νίνα Χος στο Yella, και το Βραβείο των Κριτικών της Γερμανίας για την Ιεριχώ, που προβλήθηκε επίσης στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Βενετίας. Η Μπάρμπαρα κέρδισε την Αργυρή Άρκτο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στην Μπερλινάλε του 2012 και επελέγη ως μία από τις «πέντε καλύτερες ξενόγλωσσες ταινίες» από το National Board of Review των ΗΠΑ.

Φιλμογραφία

(επιλεκτική)
2002 Toter Mann
2003 Wolfsburg
2005 Φαντάσματα
2007 Yella
2008 Ιεριχώ
2011 Dreileben (TV)
2012 Μπάρμπαρα
2014 Phoenix