Βραβείο Immersive: All Around Cinema

To διαγωνιστικό τμήμα «Immersive: All Around Cinema» αγκαλιάζει δημιουργίες που αξιοποιούν τις πιο σύγχρονες νέες τεχνολογίες για να παρουσιάσουν διαφορετικές όψεις μιας εκτεταμένης πραγματικότητας, προσφέροντας μια συναρπαστική διαδραστική εμπειρία θέασης, ξεπερνώντας τα κινηματογραφικά είδη και βυθίζοντας τον θεατή στο περιβάλλον της κάθε δημιουργίας. Ο Χρυσός Αλέξανδρος για την καλύτερη ταινία του τμήματος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ.

Τα μέλη της Επιτροπής του Διαγωνιστικού του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι ο επιμελητής εκθέσεων και ιστορικός τέχνης Πάνος Γιαννικόπουλος, η σκηνοθέτρια Θέλγια Πετράκη και ο εικαστικός καλλιτέχνης και κινηματογραφιστής Πέδρο Χάρες. Οι ταινίες του τμήματος είναι διαθέσιμες προς θέαση στον πρώτο όροφο του Glass House (πρώην Βρεφονηπιακός Σταθμός, Λιμάνι Θεσσαλονίκης).

 

 

Η Θέλγια Πετράκη είναι σκηνοθέτρια, σεναριογράφος και ανθρωπολόγος, βραβευμένη από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου το 2021. Έχει σκηνοθετήσει τις ταινίες μικρού μήκους Pray (2012), η οποία προβλήθηκε στα Φεστιβάλ του Παλμ Σπρινγκς, της Ουψάλας, του Όστιν κ.α.), Helga is in Lund (2016), η οποία έκανε την πρεμιέρα της στο Κλερμόν Φεράν, καθώς και το μεσαίου μήκους ντοκιμαντέρ Εγώ και οι άλλοι (2015), μια συμπαραγωγή με την COSMOTE TV, το οποίο προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Η τρίτη της ταινία μικρού μήκους, με τίτλο Bella (2020), συμμετείχε μεταξύ άλλων στο Berlinale Short Form Station το 2019, βραβεύτηκε σε πολυάριθμα φεστιβάλ ανά τον κόσμο (Visions du Réel 2020, Oberhausen IFF 2020, Busan International Short FF 2021, Drama International Short FF κ.ά.) και ήταν υποψήφια στα Ευρωπαϊκά Βραβεία (EFA) 2021. Μόλις ολοκλήρωσε τα γυρίσματα της τέταρτής μικρού μήκους ταινίας της με τίτλο 400 κασέτες, σε συμπαραγωγή με τη Ρουμανία και τη Γερμανία. Αυτή την περίοδο βρίσκεται στο στάδιο ανάπτυξης της πρώτης της μεγάλου μήκους ταινίας.

 

Ο Πέδρου Χάρες είναι Βραζιλιάνος σκηνοθέτης animation, σεναριογράφος και καλλιτέχνης πολυμέσων με έδρα το Βερολίνο. Σπούδασε κινηματογράφο, animation και φιλοσοφία. Το έργο του διακρίνεται από ιδιαίτερη ποικιλία ως προς το ύφος και τα εκφραστικά του μέσα. Έχει δημιουργήσει καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις, ταινίες καθώς και έργα επαυξημένης πραγματικότητας. Ωστόσο, η αλληγορική χρήση του χώρου είναι μια σταθερά που διατρέχει τη δουλειά του στο σύνολό της. Ο χώρος δεν θεωρείται μόνο η βάση για το mise-en-scène, αλλά και ένα ακόμη επίπεδο που εμπλουτίζει την αφήγηση, προτρέπει σε αναστοχασμό και τελικά ανασημασιοδοτεί το έργο τέχνης. Η πορεία του είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Πρώτο του μικρού μήκους animation ήταν το Castillo y el Armado, το οποίο απέσπασε πολλά βραβεία, προκρίθηκε για τα Όσκαρ και έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα Orizzonti της Βενετίας Η ταινία From the Main Square αποτέλεσε τη μεταπτυχιακή του εργασία στο Τμήμα Σκηνοθεσίας Αnimation στην Ακαδημία Κινηματογράφου του Μπάμπελσμπεργκ, καθώς και το ντεμπούτο του στο διαδραστικό VR. Απέσπασε έντεκα βραβεία, συμπεριλαμβανομένου του Μεγάλου Βραβείου της Κριτικής Επιτροπής από το Venice Immersive στγν 79η διοργάνωση του Φεστιβάλ Βενετίας.

 

Ο Πάνος Γιαννικόπουλος (Αθήνα, 1991) είναι ιστορικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων. Εργάζεται ως Συντονιστής του Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος της ARTWORKS. Είναι ο επιμελητής της ελληνικής συμμετοχής στην 60ή Διεθνή Καλλιτεχνική Έκθεση της Μπιενάλε της Βενετίας (2024). Ήταν επίσης μέλος της επιμελητικής ομάδας της Mediterranea 19 – Young Artists Biennale School of Waters – Republic of San Marino (2021). Πρόσφατα συνεπιμελήθηκε την έκθεση This Current Between Us (2022-2023) στις Ιστορικές Εγκαταστάσεις Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Νέου Φαλήρου. Έχει συνεργαστεί με μουσεία, γκαλερί και καλλιτεχνικούς οργανισμούς όπως οι GAMeC (Μπέργκαμο), ACG Gallery, Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), The Breeder, Haus N Athen, Korai (Λευκωσία), Fondazione Sandretto Re Rebaudengo (Τορίνο), SNEHTA, Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης – iset και την Μπιενάλε της Αθήνας. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες, περιοδικά, εκδόσεις και καταλόγους εκθέσεων. Ήταν Curatorial Fellow στο Schwarz Foundation (2016) και τιμήθηκε με το επιμελητικό βραβείο Premio Lorenzo Bonaldi per l'Arte – EnterPrize (2021).