Γιουγκοσλαβία, πώς η ιδεολογία κινητοποίησε το συλλογικό μας σώμα

Yugoslavia, How Ideology Moved Our Collective Body

Μια συγκλονιστική ταινία φτιαγμένη από σπάνιο υλικό αρχείου, που πραγματεύεται το πώς η ιδεολογία επιτελεί τον εαυτό της στον δημόσιο χώρο μέσα από μαζικές εκδηλώσεις και διαδηλώσεις. H δημιουργός περισυνέλεξε και ανέλυσε με τα δικά της εικαστικά εργαλεία φιλμ και βίντεο υλικό από την περίοδο της Γιουγκοσλαβίας (1945-2000), εστιάζοντας σε διάφορες κρατικές τελετουργίες (Εργατικές Δράσεις Νεολαίας, παρελάσεις Πρωτομαγιάς, εορτασμοί για την Ημέρα της Νεολαίας, κ.ά.), καθώς και σε μαχητικές αντιδιαδηλώσεις (τα γεγονότα του 1968, φοιτητικές διαδηλώσεις τη δεκαετία του 1990, κ.ά.). Υπογραμμίζοντας στη δύναμη της εικόνας, η ταινία ανιχνεύει με μια μοναδική ποιητική ακρίβεια και με τη λεπτότητα ενός εντομολόγου το πώς η κομμουνιστική ιδεολογία απώλεσε τη δύναμή της σταδιακά μέσα από τη μεταβολή των σχέσεων ανάμεσα στους ανθρώπους, στην ιδεολογία και στο κράτος. Με τα λόγια της σκηνοθέτριας, «αυτό το βασισμένο σε έρευνα δοκιμιακό φιλμ αποτελεί μια εξαιρετικά προσωπική οπτική πάνω στην ιστορία της σοσιαλιστικής Γιουγκοσλαβίας, το δραματικό της τέλος και τον πρόσφατο μετασχηματισμό της σε μια χούφτα κράτη-έθνη. Η εμπειρία της διάλυσης του κράτους και η σημερινή αχαλίνωτη καπιταλιστική επανίδρυση του ταξικού συστήματος στη Σερβία αποτέλεσαν τους λόγους για τους οποίους έκανα αυτή την αναδρομή μέσα από τις εικόνες των μέσων ενημέρωσης, αναζητώντας τους τρόπους με τους οποίους ένα κοινωνικό σύστημα άλλαξε μέσω της επιτέλεσής του στον δημόσιο χώρο».
Πρόγραμμα Προβολών

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες.


Σκηνοθεσία: Μάρτα Ποπιβόντα
Σενάριο: Ana Vujanović, Marta Popivoda
Μοντάζ: Nataša Damnjanović
Ήχος: Jakov Munižaba
Παραγωγή: TkH [Walking Theory], Les Laboratoires d'Aubervilliers, Universität der Künste Berlin, joon film
Παραγωγοί: Marta Popivoda, Alice Chauchat
Συμπαραγωγοί: Ann Carolin Renninger
Executive producer: Dragana Jovović
Αφήγηση: Marta Popivoda
Φορμάτ: DCP
Χρώμα: Έγχρωμο, Α/Μ
Χώρα Παραγωγής: Σερβία, Γαλλία, Γερμανία
Έτος Παραγωγής: 2013
Διάρκεια: 62'
Επικοινωνία: Marta Popivoda

Μάρτα Ποπιβόντα

Η Μάρτα Ποπιβόντα είναι σκηνοθέτρια, video artist και ερευνήτρια με έδρα στο Βερολίνο. Σπούδασε φιλοσοφία και σκηνοθεσία στο τμήμα Δραματικής Τέχνης του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο πειραματικό σινεμά, στο Universität der Künste στο Βερολίνο. Το πρώτο της ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους Yugoslavia, How Ideology Moved Our Collective Body έκανε πρεμιέρα στην 63η Berlinale, ενώ δουλειές της έχουν προβληθεί στην Tate Modern του Λονδίνου, στο ΜοΜΑ της Νέας Υόρκης, στο M HKA Antwerp και στο Museum of Modern Art + MSUM της Λιουμπλιάνα, μεταξύ άλλων. Η Ποπιβόντα έχει διακριθεί με το σημαντικό βραβείο Berlin Art Prize της Akademie der Künste του Βερολίνου, όπως και με το βραβείο Edith-Russ-Haus Award για ανερχόμενους καλλιτέχνες. Εργάζεται επίσης ως επιμελήτρια πειραματικών ταινιών και έργων video art.

Φιλμογραφία

2011 The Guard (μμ)
2017 Caressing Machine (μμ)
2013 Yugoslavia, How Ideology Moved Our Collective Body (ντοκ)
2021 Landscapes of Resistance (ντοκ)