Πειραματιζόμενος με θεματολογίες όπως η συνείδηση, η μνήμη και η φαντασία, ο Αλέν Ρενέ (1922-2014), του οποίου η καριέρα διήρκεσε πάνω από έξι δεκαετίες, υπήρξε ένας από τους πιο καινοτόμους Γάλλους κινηματογραφιστές του 20ού αιώνα. Αφού εκπαιδεύτηκε ως μοντέρ ταινιών στα μέσα της δεκαετίας του 1940, συνέχισε να σκηνοθετεί αρκετές ταινίες μικρού μήκους, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η ταινία Νύχτα και καταχνιά (1956), ένα σημαντικό ντοκιμαντέρ για τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ο Ρενέ άρχισε να γυρίζει ταινίες μεγάλου μήκους στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και εδραίωθηκε με τις ταινίες Χιροσίμα, αγάπη μου (1959), Πέρυσι στο Μαρίενμπαντ (1961) και Μυριέλ ή ο χρόνος μιας επιστροφής (1963), οι οποίες υιοθέτησαν αντισυμβατικές αφηγηματικές τεχνικές για να πραγματευτούν ζητήματα προβληματικής μνήμης και ενός φανταστικού παρελθόντος. Οι ταινίες αυτές συνδέθηκαν με το γαλλικό Νέο Κύμα, αν και ο Ρενέ δεν θεωρούσε ότι ανήκε πλήρως σε αυτό το κίνημα. Σύμφωνα με τα λόγια του Μπράιαν Μπάξτερ του Guardian, «ο Ρενέ ήταν ένας σκηνοθέτης εκλεπτυσμένος και ξεχωριστός, [και] οι ταινίες του ήταν μοναδικές, ευκόλως αναγνωρίσιμες από το ύφος, τις θεματικές και τους προβληματισμούς που τις χαρακτήριζε».
Φιλμογραφία
1947 Van Gogh (μμ ντοκ)
1950 Guernica (μμ ντοκ)
1956 Night and Fog (μμ ντοκ)
1959 Hiroshima mon amour
1961 Last Year at Marienbad
1963 Muriel
1966 The War is Over
1968 Je t’aime, je t’aime
1977 Providence
1980 My American Uncle
1984 Love Unto Death
1993 Smoking/No Smoking
2006 Private Fears in Public Spaces
2009 Wild Grass
2014 Life of Riley