Μαργαρίτες

Sedmikrásky

H δεύτερη μεγάλου μήκους της Βέρα Χιτίλοβα είναι μια από τις πιο φημισμένες ταινίες που μας χάρισε το Τσεχοσλοβάκικο Νέο Κύμα της δεκαετίας του ’60. Μια ταινία προκλητική, που αφηγείται την ιστορία δύο νεαρών γυναικών που αποφασίζουν να μιμηθούν τον παρακμιακό και χυδαίο κόσμο που τις περιβάλλει. Η Μαρί Ι και η Μαρί ΙΙ, απαλλαγμένες από την παραδοσιακή ηθική και τις κοινωνικές νόρμες, αποπλανούν τα αρσενικά που ξεμυαλίζονται από την ανεμελιά και τη ζωντάνια τους – κυρίως άντρες μεγαλύτερης ηλικίας. Σε ηλικία 37 ετών, η Χιτίλοβα υπογράφει μια ταινία δυναμική και παλλόμενη, με τη στόφα του κλασικού, που εξακολουθεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης για τις νέες γενιές θεατών.

Πρόγραμμα Προβολών

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές.


Σκηνοθεσία: Věra Chytilová
Σενάριο: Ester Krumbachová, Věra Chytilová
Διεύθυνση φωτογραφίας: Jaroslav Kučera
Μοντάζ: Miroslav Hájek
Ήχος: Ladislav Hausdorf
Μουσική: Jiří Šust, Jiří Šlitr
Ηθοποιοί: Jitka Cerhová, Ivana Karbanová, Julius Albert, Jan Klusák, Marie Češková, Jiřina Myšková
Παραγωγή: Filmové Studio Barrandov
Σκηνικά: Karel Lier
Φορμάτ: DCP
Χρώμα: Ασπρόμαυρο / Έγχρωμο
Χώρα Παραγωγής: Τσεχοσλοβακία
Έτος Παραγωγής: 1966
Διάρκεια: 73'
Επικοινωνία: Czech National Film Archive
Βραβεία/Διακρίσεις: Grand Prix de l'UCC, 1969

Βέρα Χιτίλοβα

Η Βέρα Χιτίλοβα (1929-2014), μία από τις λαμπρότερες δημιουργούς που εμφανίστηκαν στην Τσεχοσλοβακία στα μέσα της δεκαετίας του ’60, τοποθετείται μεταξύ των σπουδαιότερων δημιουργών του τσεχικού κινηματογράφου. Σπούδασε Φιλοσοφία και Αρχιτεκτονική και έπειτα εργάστηκε ως τεχνική σχεδιάστρια, ντιζάινερ, μοντέλο, στο ρετουσάρισμα φωτογραφιών και ως χειρίστρια κλακέτας στα Barrandov Film Studios της Πράγας. Εκεί συνέχισε με τις ιδιότητες της σεναριογράφου, της ηθοποιού και της βοηθού σκηνοθέτη. Τα Barrandov αρνήθηκαν να της δώσουν υποτροφία για να σπουδάσει κινηματογράφο αλλά το 1957 πέρασε τις εισαγωγικές εξετάσεις της Σχολής Κινηματογράφου και Τηλεόρασης της Πράγας (FAMU). Εκεί σκηνοθέτησε πολλές ταινίες μικρού μήκους καθώς και την ταινία αποφοίτησής της, The Ceiling (1961). Η φάρσα Μαργαρίτες (1966), η οποία απέσπασε εξαιρετικές κριτικές, ασχολήθηκε με τον ηδονισμό της νεολαίας της Πράγας και απαγορεύτηκε από την τσεχική κυβέρνηση. Σε αντίθεση με αρκετούς συγχρόνους της, η Χιτίλοβα δεν έφυγε στη Δύση μετά την καταστολή της Άνοιξης της Πράγας το 1968. Οι μεγάλου μήκους ταινίες της συνδυάζουν στοιχεία του σινεμά βεριτέ και του φορμαλισμού, συχνά με νότες αναρχικού, σουρεαλιστικού χιούμορ. Στις περισσότερες από τις ταινίες της σχολιάζει την τύχη των γυναικών και τις εμπειρίες τους στη σύγχρονη εποχή. Eγκωμιάστηκε ως «το πιο επαναστατικό, ασεβές και ριζοσπαστικό ταλέντο του τσεχικού Νέου Κύματος» και άφησε παρακαταθήκη ένα σύνολο ταινιών που φημίζονται για τον οπτικό πειραματισμό τους και το τολμηρό ξεσκέσπασμα των ηθικών προβλημάτων της σύγχρονης κοινωνίας.

Φιλμογραφία

1961 The Ceiling | Strop (μμ)
1962 A Bagful of Fleas | Pytel blech (μμ)
1963 Something Different | O něčem jiném
1966 Daisies | Sedmikrásky
1970 Fruit of Paradise | Ovoce stromů rajských jíme
1976 The Apple Game | Hra o jablko
1979 Prefab Story | Panelstory aneb Jak se rodí sídliste
1980 Calamity | Kalamita
1983 The Very Late Afternoon of the Faun | Faunovo velmi pozdní odpoledne
1984 Prague: The Restless Heart of Europe | Praha - neklidné srdce Evropy (ντοκ)
1986 Wolf's Hole | Vlčí bouda
1987 The Jester and the Queen | Šašek a královna
1988 Tainted Horseplay | Kopytem sem, kopytem tam
1991 My Citizens of Prague Understand Me | Mí Prazané mi rozumeji
1992 The Inheritance or Fuckoffguysgoodday | Dědictví aneb Kurvahošigutntag
1998 Traps | Pasti, pasti, pasticky
2001 Ban from Paradise | Vyhnání z ráje
2005 In Search of Ester | Patrani po Ester (ντοκ)
2006 Pleasant Moments | Hezké chvilky bez záruky