Το παγιδευμένο αερόστατο

Privarzaniyat Balon

Ελληνική πρεμιέρα

Ένα πολεμικό αερόστατο εμφανίζεται απρόσμενα πάνω από ένα χωριό της Βουλγαρίας. Οι έκπληκτοι χωρικοί αποφασίζουν να το ρίξουν με πυροβολισμούς. Αλλά το αερόστατο υπαναχωρεί προς τα βουνά. Οι χωρικοί, οπλισμένοι σαν αστακοί, τρέχουν στο κατόπι του. Αλλά δεν είναι μόνοι τους σε αυτό το εγχείρημα. Υπάρχει μια άλλη ένοπλη ομάδα που κυνηγά το «θαύμα». Αυτό συνταράζει τη φαντασία των χωρικών και προκαλεί ατελείωτες εικασίες, υποθέσεις και διαφωνίες. Σχεδόν αμέσως μετά την πρεμιέρα της, η προβολή της ταινίας διακόπηκε από τις κομμουνιστικές αρχές, λόγω της ακριβούς καταγραφής της πραγματικότητας που επικρατούσε στα βουλγαρικά χωριά, καθώς και για τις νύξεις της σχετικά με τις καταβολές πολλών κομμουνιστών ηγετών, αλλά αργότερα αναγνωρίστηκε ως ένα από τα αριστουργήματα της βουλγαρικής κινηματογραφίας.

Πρόγραμμα Προβολών

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές.


Σκηνοθεσία: Μπίνκα Ζελιάσκοβα
Σενάριο: Yordan Radichkov
Διεύθυνση φωτογραφίας: Emil Vagenshtain
Μοντάζ: Borislav Penev
Ήχος: Doncho Hinov, Dmitriy Stefanov
Μουσική: Simeon Pironkov
Ηθοποιοί: Georgi Kaloyanchev, Georgi Partsalev, Grigor Vachkov, Konstantin Kotsev, Georgi Georgiev-Getz, Ivan Bratanov, Petar Slabakov
Παραγωγή: Boyana Film
Σχεδιασμός παραγωγής: Hristo Gradeschliev
Μακιγιάζ: Philipia Kaminska
Φορμάτ: DCP
Χρώμα: A/M
Χώρα Παραγωγής: Βουλγαρία
Έτος Παραγωγής: 1967
Διάρκεια: 95'
Επικοινωνία: Svetlana Ganeva

Μπίνκα Ζελιάσκοβα

Η Μπίνκα Ζελιάσκοβα γεννήθηκε στις 15 Ιουλίου 1923 στο Σβίλενγκραντ της Βουλγαρίας. Σπούδασε Θέατρο στο Εθνικό Ινστιτούτο Θεάτρου στη Σόφια. Για ένα μικρό διάστημα σπούδασε επίσης σκηνοθεσία θεάτρου στη σχολή VGIK της Μόσχας υπό τον καθηγητή Λομπανόφ. Μετά την αποφοίτησή της, ξεκίνησε να εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη στο Εθνικό Στούντιο Κινηματογράφου στη Σόφια. Η καριέρα της ως σκηνοθέτιδας ξεκίνησε το 1957, όταν συν-σκηνοθέτησε την πρώτη της ταινία μεγάλου μήκους Ήσυχα κυλά η ζωή... με τον σύζυγό της, τον Χρίστο Γκάνεφ. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, η Μπίνκα ήταν μία από τις λίγες γυναίκες δημιουργούς ταινιών μεγάλου μήκους παγκοσμίως. Η καριέρα της εξελίχτηκε την περίοδο του κοινωνικού ρεαλισμού στον βουλγαρικό κινηματογράφο, που απαιτούσε την παρουσίαση μιας ιδεώδους εικόνας της ζωής, σαν να ήταν αυτή η πραγματικότητα. Αυτό γινόταν συχνά μέσα από ιστορίες με απλή πλοκή και θετικούς ήρωες. Όμως το δικό της σινεμά πήγε κόντρα στην κυρίαρχη αντίληψη για τον κοινωνικό ρεαλισμό, αμφισβητώντας συχνά τους περιοριστικούς κανόνες που επέβαλε η κομμουνιστική ιδεολογική μηχανή. Το ύφος της Ζελιάσκοβα επηρεάστηκε από τον Ιταλικό Νεορεαλισμό και το Γαλλικό Νέο Κύμα, αλλά και από τον ρωσικό κινηματογράφο. Οι ποιητικές και μεταφορικές εικόνες των ταινιών της έκαναν συχνά τους κριτικούς να τη συγκρίνουν με τον Φελίνι και τον Ταρκόφσκι. Κατά τη διάρκεια της καριέρας της σκηνοθέτησε επτά ταινίες μεγάλου μήκους και δύο ντοκιμαντέρ. Στις τέσσερις από τις εννιά ταινίες της απαγορεύτηκε η διανομή, επομένως το κοινό είχε τη δυνατότητα να τις παρακολουθήσει μόνο μετά την πτώση του κομμουνισμού. Ήταν διευθύντρια του Βουλγαρικού οργανισμού Women in Film, ο οποίος ιδρύθηκε το 1989 μετά το Διεθνές Συνέδριο «Women in Film - KIWI» στην Τιφλίδα της Γεωργίας. Σταμάτησε να κάνει ταινίες μετά το 1989, τη χρονιά που κατέρρευσε το κομμουνιστικό καθεστώς στη Βουλγαρία. Για λίγο καιρό μετά, παρεμεινε ενεργή στον οργανισμό Women in Film, ώσπου σύντομα αποσύρθηκε εντελώς από τη δημόσια ζωή.

Φιλμογραφία

1957 Zivotat si teche tiho| Life Flows Slowly By...
1961 A biahme mladi | We Were Young
1967 Privarzanijat Balon | The Tied-Up Balloon
1973 Poslednata duma | The Last Word
1977 Baseinat | The Swimming Pool
1980 Goliamoto noshtno kapane | The Big Night Bathe
1982 Nani-na | Lullaby (ντοκ)
1982 Litse i opako | The Bright and Dark Side of Things (ντοκ)
1988 Noshtem po pokrivite | On the Roofs at Night (TV)