Αστέρω

Astero

Στους πρόποδες του Χελμού, μακριά από την πόλη και τα απομεινάρια περασμένων αστικών μεγαλείων, και κάπου στα βάθη της ελληνικής υπαίθρου, η Αστέρω κι ο Θύμιος ανταλλάσσουν όρκους αιώνιας αγάπης. Ο πατέρας του Θύμιου θεωρεί όμως την Αστέρω ανάξια για να παντρευτεί τον γιο του, απειλώντας τον πως αν συμβεί κάτι τέτοιο, θα τον αποκληρώσει. Η μοίρα και οι προκαταλήψεις φαίνονται να χωρίζουν τους δύο εραστές. Θα μπορέσουν να βρεθούν ποτέ ξανά μαζί; Εν μέρει βασισμένο στη Ραμόνα της Έλεν Χαντ Τζάκσον (που αφηγείται έναν επίσης απαγορευμένο έρωτα σε αμερικανικά εδάφη), το ιστορικής σημασίας φιλμ μεταφέρει τη δράση στην ελληνική ύπαιθρο, εκεί όπου εκτυλίσσονται πολλές δημοφιλείς παραγωγές της εποχής. Ο κόσμος, από τα αστικά κέντρα ως την επαρχία, είναι την περίοδο αυτή βυθισμένος σε μια κοινωνικοπολιτική κρίση (χαρακτηριστικά στην ταινία, ο θείος της Αστέρως είναι πολιτικός κρατούμενος στην Αθήνα κι η περιουσία του ουσιαστικά ορίζει τις μοίρες των πρωταγωνιστών), και έτσι το είδος της «φουστανέλας» γίνεται δημοφιλές ως ξεκάθαρη περίπτωση απόδρασης. Ο Γαζιάδης συνθέτει ένα μικρό βουκολικό έπος σε τρεις πράξεις, όπου η κοινωνική διαστρωμάτωση και το ερωτικό πάθος δίνουν τον τόνο για ένα μελόδραμα με ήρωες που μοιάζουν αποφασισμένοι να τα βάλουν με την ίδια τη μοίρα. Στοιχεία, εξάλλου, διαχρονικής αξίας που –όπως αποδεικνύει κι η μετάβαση από τη Ραμόνα στη «φουστανέλα»– αποτελούν δομικά δραματουργικά στοιχεία που διαπερνούν σύνορα και εποχές. Το φιλμ, χαμένο για δεκαετίες, απέκτησε ένα εμπορικά πετυχημένο ριμέικ το 1959 από τον Ντίνο Δημόπουλο, με την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Μέχρι που μια κόπια με γαλλικούς μεσότιτλους ανακαλύφθηκε στη Γαλλική Ταινιοθήκη μόλις το 2003 και πλέον η ταινία είναι προσβάσιμη, τώρα και με τη μουσική υπόκρουση που δημιούργησε αποκλειστικά για τις προβολές του Χώρα, σε βλέπω η Nalyssa Green.

Η ταινία θα προβληθεί σε αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια (DCP) που δημιουργήθηκε το 2003 από την Ταινιοθήκη της Ελλάδας, σε συνεργασία με τη Γαλλική Ταινιοθήκη, με ελληνικούς μεσότιτλους και αγγλικούς υπότιτλους.

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΜΕ ΣΕΙΡΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ

Πρόγραμμα Προβολών

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες.


Σκηνοθεσία: Δημήτρης Γαζιάδης
Σενάριο: Ορέστης Λάσκος, Δημήτρης Γαζιάδης (βασισμένο σε κείμενο του Παύλου Νιρβάνα)
Διεύθυνση φωτογραφίας: Μιχάλης Γαζιάδης
Ηθοποιοί: Αλίκη Θεοδωρίδου, Κώστας Μουσούρης, Αιμίλιος Βεάκης, Δημήτρης Τσακίρης
Παραγωγή: DAG Film
Φορμάτ: DCP
Χρώμα: Α/Μ
Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα
Έτος Παραγωγής: 1929
Διάρκεια: 57'

Δημήτρης Γαζιάδης

Ο Δημήτρης Γαζιάδης (1897-1961) υπήρξε από τους πρώτους σκηνοθέτες του ελληνικού κινηματογράφου. Σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου, ενώ υπήρξε βοηθός των Γκέοργκ Παμπστ, Ερνστ Λούμπιτς, Αλεξάντρ Κόρντα και Αντρέ Ντουπόν. Επέστρεψε στην Ελλάδα προκειμένου να κινηματογραφήσει σκηνές της Μικρασιατικής εκστρατείας (1919-1922). Το 1924 ίδρυσε μαζί με τους αδελφούς του, Κώστα και Μιχάλη, την κινηματογραφική εταιρία παραγωγής με όνομα «ΝΤΑΓΚ Φιλμ». Συνέχισε να δημιουργεί μέχρι το 1955.

Φιλμογραφία

1922 Το ελληνικόν θαύμα (μμ)
1927 Προμηθεύς Δεσμώτης (μμ)
1928 Έρως και κύματα
1929 Το λιμάνι των δακρύων
1929 Αστέρω
1929 Η Μπόρα
1930 Φίλησέ με, Μαρίτσα
1930 Οι Απάχηδες των Αθηνών
1932 Έξω φτώχεια!