Ένα απ’ τα βασικά ενδεχομένως συμπεράσματα που μπορεί να αντλήσει κανείς απ’ το ντοκιμαντέρ παρατήρησης είναι το πόσο πολλά πράγματα μπορεί να πει από μόνη της μια εικόνα απλώς με την εμφάνισή της∙ το πώς η πραγματικότητα μιλάει διαρκώς, εκπέμπει σημεία ακατάπαυστα, και αρκεί να ξέρουμε πώς να τοποθετήσουμε μια κάμερα απέναντί της ώστε η γλώσσα της να αποκτήσει το συντακτικό που της αρμόζει, το ύφος και τον παλμό της. Το συγκλονιστικό Austerlitz του σπουδαίου Σεργκέι Λοζνίτσα μάς δείχνει πώς το απόλυτο Κακό μετατρέπεται σ’ ένα είδος θεματικού πάρκου για τις ορδές των τουριστών που επισκέπτονται το Άουσβιτς σαν να πηγαίνουν σχολική εκδρομή ή σε κάποιο λούνα παρκ. Και μέσα από στατικά κάδρα που απλώς παρατηρούν τους επισκέπτες να περιδιαβαίνουν αμέριμνοι και κεφάτοι τα αξιοθέατα της κόλασης, να βγάζουν σέλφι μπροστά στα υπολείμματα του ναζιστικού εφιάλτη, επισφραγίζει τις προφητικές διοράσεις του Γκι Ντεμπόρ για την «κοινωνία του θεάματος», όπου η άμεση εμπειρία έχει εξαφανιστεί μέσα στην εικόνα που την αναπαριστά, αδειάζοντας το πραγματικό απ’ το νόημά του. Ποτέ πριν μια βόλτα στην άβυσσο δεν έμοιαζε πιο «χαλαρή» – και εξαιτίας αυτού πιο ζοφερή και δυσοίωνη.
Άουστερλιτς
Austerlitz
Πρόγραμμα Προβολών
|
Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες. |
- Σκηνοθεσία: Σεργκέι Λοζνίτσα
- Σενάριο: Sergei Loznitsa
- Διεύθυνση φωτογραφίας: Sergei Loznitsa, Jesse Mazuch
- Μοντάζ: Danielius Kokanauskis
- Ήχος: Vladimir Golovnitski
- Παραγωγή: Imperativ Film
- Παραγωγοί: Sergei Loznitsa
- Φορμάτ: DCP
- Χρώμα: Α/Μ
- Χώρα Παραγωγής: Γερμανία
- Έτος Παραγωγής: 2016
- Διάρκεια: 94'
- Επικοινωνία: Imperativ Film
- Βραβεία/Διακρίσεις: Καλύτερη Πρωτοποριακή Ταινία (Buzz Wilson Prize) – Traverse City FF 2017, Καλύτερη Σκηνοθεσία – Vilnius IFF 2017
Σεργκέι Λοζνίτσα
Ο Σεργκέι Λοζνίτσα γεννήθηκε το 1964 στο Μπαράνοβιτσι της ΕΣΣΔ (σημερινή Λευκορωσία) και μεγάλωσε στο Κίεβο της Ουκρανίας. Αποφοίτησε από το Πολυτεχνικό Ινστιτούτο του Κιέβου με πτυχίο Εφαρμοσμένων Μαθηματικών (1987) και ξεκίνησε την καριέρα του ως ερευνητής στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης στο Ινστιτούτο Κυβερνητικής του Κιέβου, πριν στραφεί στον κινηματογράφο. Το 1997 αποφοίτησε από τη φημισμένη σχολή κινηματογράφου VGIK στη Μόσχα. Από το 1996, ο Λοζνίτσα έχει σκηνοθετήσει πάνω από 25 διακεκριμένα ντοκιμαντέρ και αρκετές ταινίες μυθοπλασίας. Η πρώτη του ταινία μυθοπλασίας, My Joy (2010), έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα των Καννών, ακολουθούμενη από το In the Fog (2012), που κέρδισε το Βραβείο FIPRESCI, και το Donbass (2018), που του χάρισε το Βραβείο Καλύτερου Σκηνοθέτη στο τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα» των Καννών. Τα ντοκιμαντέρ Babi Yar. Context και Mr. Landsbergis (2021) κέρδισαν σημαντικά βραβεία στις Κάννες και στο IDFA, αντίστοιχα. Το 2013 ίδρυσε την εταιρεία παραγωγής Atoms & Void.
Φιλμογραφία
2005 Blockade (ντοκ)
2010 My Joy
2012 In the Fog
2014 Maidan (ντοκ)
2016 Austerlitz (ντοκ)
2017 A Gentle Creature
2018 Donbass
2019 State Funeral (ντοκ)
2021 Babi Yar. Context (ντοκ)
2021 Mr Landsbergis (ντοκ)
2022 The Natural History of Destruction (ντοκ)
2024 The Invasion (ντοκ)
2025 Two Prosecutors
2010 My Joy
2012 In the Fog
2014 Maidan (ντοκ)
2016 Austerlitz (ντοκ)
2017 A Gentle Creature
2018 Donbass
2019 State Funeral (ντοκ)
2021 Babi Yar. Context (ντοκ)
2021 Mr Landsbergis (ντοκ)
2022 The Natural History of Destruction (ντοκ)
2024 The Invasion (ντοκ)
2025 Two Prosecutors