Το παιχνίδι των μήλων

Hra o jablko

Η λογοκρισία του καθεστώτος είχε αναγκάσει τη Χιτίλοβα να απέχει από τα κινηματογραφικά δρώμενα για επτά ολόκληρα χρόνια, μέχρι να πάρει την απόφαση να επιστρέψει, εκμεταλλευόμενη τη διεθνή αποδοκιμασία ενάντια στην περιθωριοποίησή της. Η επιστροφή της μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια τολμηρή φεμινιστική ματιά στη μάχη των δύο φύλων, η οποία γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία, επαναφέροντας για τα καλά τη Χιτίλοβα στο προσκήνιο του τσεχοσλοβάκικου σινεμά. Έχοντας στο επίκεντρο της πλοκής ένα ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα στα μέλη του προσωπικού μιας μαιευτικής κλινικής, το φιλμ εντυπωσιάζει χάρη στην αντι-πατριαρχική του οπτική και τη θαρραλέα –σχεδόν σαν να επρόκειτο για ντοκιμαντέρ– απεικόνιση των θεμάτων της γέννας και της έκτρωσης.

Πρόγραμμα Προβολών

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες.


Σκηνοθεσία: Věra Chytilová
Σενάριο: Kristina Vlachová, Věra Chytilová
Διεύθυνση φωτογραφίας: František Vlček
Μοντάζ: Alois Fišárek
Ήχος: Adolf Nacházel
Μουσική: Miroslav Kořínek
Ηθοποιοί: Dagmar Bláhová, Jiří Menzel, Jiří Kodet, Evelyna Steimarová, Nina Popelíková
Παραγωγή: KF Praha
Σκηνικά: Vladimír Labský
Φορμάτ: DCP
Χρώμα: Έγχρωμο
Χώρα Παραγωγής: Τσεχοσλοβακία
Έτος Παραγωγής: 1976
Διάρκεια: 91'
Επικοινωνία: Bonton a.s.

Βέρα Χιτίλοβα

Η Βέρα Χιτίλοβα (1929-2014), μία από τις λαμπρότερες δημιουργούς που εμφανίστηκαν στην Τσεχοσλοβακία στα μέσα της δεκαετίας του ’60, τοποθετείται μεταξύ των σπουδαιότερων δημιουργών του τσεχικού κινηματογράφου. Σπούδασε Φιλοσοφία και Αρχιτεκτονική και έπειτα εργάστηκε ως τεχνική σχεδιάστρια, ντιζάινερ, μοντέλο, στο ρετουσάρισμα φωτογραφιών και ως χειρίστρια κλακέτας στα Barrandov Film Studios της Πράγας. Εκεί συνέχισε με τις ιδιότητες της σεναριογράφου, της ηθοποιού και της βοηθού σκηνοθέτη. Τα Barrandov αρνήθηκαν να της δώσουν υποτροφία για να σπουδάσει κινηματογράφο αλλά το 1957 πέρασε τις εισαγωγικές εξετάσεις της Σχολής Κινηματογράφου και Τηλεόρασης της Πράγας (FAMU). Εκεί σκηνοθέτησε πολλές ταινίες μικρού μήκους καθώς και την ταινία αποφοίτησής της, The Ceiling (1961). Η φάρσα Μαργαρίτες (1966), η οποία απέσπασε εξαιρετικές κριτικές, ασχολήθηκε με τον ηδονισμό της νεολαίας της Πράγας και απαγορεύτηκε από την τσεχική κυβέρνηση. Σε αντίθεση με αρκετούς συγχρόνους της, η Χιτίλοβα δεν έφυγε στη Δύση μετά την καταστολή της Άνοιξης της Πράγας το 1968. Οι μεγάλου μήκους ταινίες της συνδυάζουν στοιχεία του σινεμά βεριτέ και του φορμαλισμού, συχνά με νότες αναρχικού, σουρεαλιστικού χιούμορ. Στις περισσότερες από τις ταινίες της σχολιάζει την τύχη των γυναικών και τις εμπειρίες τους στη σύγχρονη εποχή. Eγκωμιάστηκε ως «το πιο επαναστατικό, ασεβές και ριζοσπαστικό ταλέντο του τσεχικού Νέου Κύματος» και άφησε παρακαταθήκη ένα σύνολο ταινιών που φημίζονται για τον οπτικό πειραματισμό τους και το τολμηρό ξεσκέσπασμα των ηθικών προβλημάτων της σύγχρονης κοινωνίας.

Φιλμογραφία

1961 The Ceiling | Strop (μμ)
1962 A Bagful of Fleas | Pytel blech (μμ)
1963 Something Different | O něčem jiném
1966 Daisies | Sedmikrásky
1970 Fruit of Paradise | Ovoce stromů rajských jíme
1976 The Apple Game | Hra o jablko
1979 Prefab Story | Panelstory aneb Jak se rodí sídliste
1980 Calamity | Kalamita
1983 The Very Late Afternoon of the Faun | Faunovo velmi pozdní odpoledne
1984 Prague: The Restless Heart of Europe | Praha - neklidné srdce Evropy (ντοκ)
1986 Wolf's Hole | Vlčí bouda
1987 The Jester and the Queen | Šašek a královna
1988 Tainted Horseplay | Kopytem sem, kopytem tam
1991 My Citizens of Prague Understand Me | Mí Prazané mi rozumeji
1992 The Inheritance or Fuckoffguysgoodday | Dědictví aneb Kurvahošigutntag
1998 Traps | Pasti, pasti, pasticky
2001 Ban from Paradise | Vyhnání z ráje
2005 In Search of Ester | Patrani po Ester (ντοκ)
2006 Pleasant Moments | Hezké chvilky bez záruky