Συνέντευξη του σκηνοθέτη Li Ying

Ο ΚΙΝΕΖΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΤΗΣ «ΚΟΥΖΙΝΑΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ» ΔΗΛΩΝΕΙ ΦΙΛΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΣΤΗΣ ΤΟΥ ΘΟΔΩΡΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ

Ο Κινέζος σκηνοθέτης της ταινίας «Κουζίνα των ονείρων» (Dream Cuisine) Λι Γινγκ, σε συνέντευξη που παρέθεσε την Κυριακή, 2 Μαρτίου στο πλαίσιο του 5ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, πριν αναφερθεί στο έργο του εξέφρασε τη χαρά του για το γεγονός ότι βρίσκεται στην πόλη της Θεσσαλονίκης λέγοντας ότι μοιάζει να πραγματοποιείται ένα όνειρό του.

Με αυτό τον τρόπο επαληθεύεται η πρώτη θετική εντύπωση που είχε σχηματίσει για την Ελλάδα και τους Έλληνες, όταν γνώρισε τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του «5ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ – Εικόνες του 21ου Αιώνα» Δημήτρη Εϊπίδη, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Κατόπιν τόνισε ότι οι δύο χώρες – Κίνα και Ελλάδα – έχουν κοινά σημεία, γιατί γέννησαν πολύ σημαντικές ιστορικές προσωπικότητες, αναφέροντας τα ονόματα του Όμηρου και του Πλάτωνα. Περνώντας στην ταινία του αναφέρθηκε εκτεταμένα στο θέμα της περιπλάνησης και της διατήρησης της παράδοσης.

«Οι δύο Γιαπωνέζοι πρωταγωνιστές της ταινίας αφιέρωσαν πολύ χρόνο από τη ζωή τους για να μάθουν τα μυστικά της κουζίνας της Κινέζικης επαρχίας Σανντόνγκ και τη μετέφεραν στη χώρα τους. Η περιπλάνηση έχει πολύ σημαντικό νόημα για τον πολιτισμό και αυτό ισχύει αναμφίβολα και για την Κινέζικη κουλτούρα. Ζω στην Ιαπωνία 14 χρόνια αλλά δεν αισθάνομαι εγκατεστημένος εκεί. Νιώθω ανήσυχος και δεν ξέρω πόσο θα διαρκέσει αυτό. Όταν αναλογίζομαι τη ζωή μου και τις ταινίες μου δεν μπορώ να μην αναφέρω τον «Θίασο» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, γιατί θεωρώ τον εαυτό μου κομμάτι αυτού του περιπλανώμενου θιάσου. Είμαι στο δρόμο, ταξιδεύω αλλά κουβαλάω ένα βαρύ φορτίο. Είμαι Κινέζος και ταυτόχρονα φορέας του κινέζικου πολιτισμού».

»Οι δύο ηλικιωμένοι της ταινίας μου έχουν ισχυρό δεσμό με την Κίνα και το σημείο συνάντησης της Κίνας και της Ιαπωνίας είναι η κουζίνα της Σανντόνγκ. Η κουζίνα αυτή είναι το επίκεντρο της ζωής τους αλλά δυστυχώς αυτή σβήνει, εξαφανίζεται. Η Σάτο Χατσούε – η πρωταγωνίστρια - γνώρισε αυτή την κουζίνα στα νιάτα της και σχεδόν την ερωτεύτηκε. Μαζί με τον άντρα της θέλουν να διασφαλίζουν τη συνέχισή της ακόμη και μετά το θάνατό τους».

Η αναφορά του φιλέλληνα - κατά πως φαίνεται – σκηνοθέτη συνεχίστηκε, αφού έκανε μια έντονη αναφορά στον αρχαιοελληνικό μύθο της πηγής της μνήμης και της λήθης. «Η μνήμη και η λήθη είναι ένα από τα σημαντικότερα τμήματα της ανθρώπινης σκέψης και η κουζίνα είναι απλώς ένα σύμβολο. Το σταυροδρόμι μεταξύ Κίνας και Ιαπωνίας αντικατοπτρίζει και τα σταυροδρόμια των επιλογών μας στη ζωή. Η γεύση αποτελεί απλώς την επιφάνεια. Θέλουμε όμως να εισχωρήσουμε στο βάθος των πραγμάτων».

Το πολιτικό μήνυμα δεν έλειψε ούτε από αυτή τη συνέντευξη. Ο Λι Γινγκ – με αφορμή τη γνωριμία του και την ανταλλαγή απόψεων με κάποιον Ισραηλινό σκηνοθέτη στη Θεσσαλονίκη – τόνισε ότι «για το περίπλοκο πρόβλημα των σχέσεων Ισραήλ και Παλαιστίνης ευθύνονται οι Η.Π.Α. και η πολιτική τους».