Γιορτή με το βλέμμα στο παρελθόν και το μέλλον του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Mε εορταστική διάθεση και δύο ξεχωριστούς παρουσιαστές, την Ντάρια και τον Σωτήρη, τους ήρωες του κόμικ «Φεστιβάλ», πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου στο κατάμεστο Ολύμπιον η τελετή έναρξης του επετειακού 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

60ό ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ || 31/10-10/11/2019

 

Τελετή Έναρξης: Γιορτή με το βλέμμα στο παρελθόν και το μέλλον του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

    

Mε εορταστική διάθεση και δύο ξεχωριστούς παρουσιαστές, την Ντάρια και τον Σωτήρη, τους ήρωες του κόμικ «Φεστιβάλ», πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου στο κατάμεστο Ολύμπιον η τελετή έναρξης του επετειακού 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

    

«Δεν είμαστε βέβαια αληθινοί άνθρωποι. Και τί είναι αληθινό στο σινεμά; Η μαγεία είναι αληθινή… και ο έρωτάς μας» είπαν οι δύο χαρακτήρες του κόμικ που φιλοτέχνησαν οι Γιώργος Γούσης, Παναγιώτης Πανταζής και Γεωργία Ζάχαρη. Αποφασίζοντας να δώσουν τον λόγο στους «ειδικούς», στη συνέχεια κάλεσαν στη σκηνή τη Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ κυρία Ελίζ Ζαλαντό και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ, κύριο Ορέστη Ανδρεαδάκη.

«Ο Σωτήρης και η Ντάρια δεν είναι αληθινοί άνθρωποι, κι όμως κατοικούν ανάμεσά μας» επεσήμανε η κα. Ζαλαντό, ενώ ο κ. Ανδρεαδάκης τόνισε ότι οι δύο αυτοί χαρακτήρες του κόμικ αντιπροσωπεύουν το κοινό του Φεστιβάλ, «τα μάτια που ανοίγουν μέσα στο σκοτάδι και ανακαλύπτουν τον κόσμο ολόκληρο σε ένα λευκό φωτισμένο πανί, τα αυτιά που αφουγκράζονται τους ψίθυρους που έρχονται από το μέλλον. Ο Σωτήρης και η Ντάρια είναι η ιστορία του Φεστιβάλ. Η Εταιρεία Τέχνη και ο Παύλος Ζάννας, το Ντορέ και η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, το Παλλάς, ο Μύλος, ο εξώστης Β΄, οι μεγάλοι σταρ και τα βραβεία, η παραλία, η Αποθήκη Γ΄», συμπλήρωσε.

Αναφερόμενος στο μέλλον του θεσμού, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ εγκαινίασε ένα νέο τμήμα, το Meet the Future, προβάλλοντας ένα βίντεο με δεκατέσσερις νέους Έλληνες σκηνοθέτες (οι οποίοι και απαρτίζουν το νέο αυτό τμήμα) που έχουν ήδη συμμετάσχει με τις μικρού μήκους ταινίες τους στα σημαντικότερα Φεστιβάλ του κόσμου και αυτή τη στιγμή σχεδιάζουν την πρώτη τους ταινία μεγάλου μήκους.

Η κα. Ζαλαντό πρόσθεσε ότι για την εισαγωγή αυτού του ελπιδοφόρου νέου τμήματος, το Φεστιβάλ ζήτησε τη βοήθεια της κυρίας Λένας Σαββίδη, κριτικού κινηματογράφου, συγγραφέως και μέλους της κριτικής επιτροπής της 1ης Εβδομάδας Ελληνικού Κινηματογράφου, τον Σεπτέμβριο του 1960. Της γυναίκας που «οργάνωσε τις πρώτες προβολές, έγραψε κριτικές, είδε τη γέννηση του Φεστιβάλ μας. Η Λένα Σαββίδη είναι σήμερα ενενήντα ενός ετών και συνεχίζει ακόμη να ονειρεύεται», σημείωσε ο κ. Ανδρεαδάκης. Μετά από ένα μικρό βίντεο όπου η κυρία Σαββίδη συμβούλευσε τους νέους δημιουργούς να κάνουν αυτό ακριβώς που θέλουν, να δοκιμάζουν, αφού σήμερα ο τρόπος κινηματογράφησης είναι τελείως διαφορετικός από αυτόν του παρελθόντος, η κυρία Ζαλαντό και ο κ. Ανδρεαδάκης, αφού ευχήθηκαν χρόνια πολλά και καλό Φεστιβάλ, έδωσαν και πάλι τον λόγο στους ψηφιακούς οικοδεσπότες της βραδιάς οι οποίοι, αναπολώντας την πρώτη ημέρα της γνωριμίας τους, κάλεσαν στη σκηνή τον επόμενο ομιλητή, τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολο Τζιτζικώστα.

Ο περιφερειάρχης καλωσόρισε το κοινό στο Φεστιβάλ και τη Θεσσαλονίκη. «Μέσα από αυτή τη σημαντική πορεία εξήντα χρόνων, η διοργάνωση έχει εξελιχθεί και έχει καθιερωθεί ως ο πιο σημαντικός, διεθνώς αναγνωρισμένος κινηματογραφικός θεσμός στην Ελλάδα. Το Φεστιβάλ για ακόμη μια φορά υποδέχεται τους δημιουργούς και τους φίλους του κινηματογράφου, με ενδιαφέρουσες προβολές και με πλήθος παράλληλων εκδηλώσεων που πλαισιώνουν τη μεγάλη αυτή διοργάνωση», συνέχισε. «Πλέον, έχουμε ακόμη έναν πολύ μεγάλο στόχο. Η Κεντρική Μακεδονία να αποτελέσει πόλο έλξης, ανάπτυξης και υλοποίησης κορυφαίων κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών παραγωγών διεθνούς εμβέλειας. Ήδη, είμαστε η πρώτη Περιφέρεια στη χώρα που δημιούργησε και λειτουργεί ένα πλήρως στελεχωμένο film office, μια σύγχρονη δομή δικτύωσης και συνεργασίας με τις εταιρίες, τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού, που επιθυμούν να επενδύσουν σε τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές». Στη συνέχεια, ο κ. Τζιτζικώστας είπε ότι επισκεπτόμενος το Λος Άντζελες είχε τη δυνατότητα να συνομιλήσει με κορυφαία στελέχη εταιριών (Netflix, HBO, Walt Disney Studios και Paramount) και από την πλευρά τους υπήρξε έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Τέλος, ο κ. Περιφερειάρχης υποστήριξε ότι η εταιρία Millennium Films συμφώνησε στη δημιουργία κινηματογραφικού στούντιο στη Θεσσαλονίκη, με τον χώρο να έχει ήδη βρεθεί και να ξεκινούν άμεσα οι εργασίες. «Τις επόμενες μέρες και στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί μια πρώτη επίσημη παρουσίαση από την εταιρία», συμπλήρωσε.

«Σωτήρη, να σε ρωτήσω κάτι; Εσύ που είσαι Θεσσαλονικιός, πιστεύεις ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει το νέο Βερολίνο ή η νέα Βαρκελώνη;», ρώτησε η Ντάρια. «Εγώ αυτό που πιστεύω είναι ότι η Θεσσαλονίκη πρέπει να γίνει η Νέα Θεσσαλονίκη. Αυτό πιστεύω!» απάντησε ο Σωτήρης, καλώντας τον δήμαρχο της πόλης, κ. Κωνσταντίνο Ζέρβα να έρθει στη σκηνή.

Ο κ. Ζέρβας, παρομοιάζοντας τη «Νέα Θεσσαλονίκη» με μια κινηματογραφική ταινία που τώρα ξεκινά να προβάλλεται στο κοινό της, στάθηκε στη θέληση της νέας δημοτικής αρχής να αλλάξει νοοτροπίες του παρελθόντος και να μετατρέψει την πόλη σε τόπο ιδανικό για να εργάζεται, να ζει ή να επισκέπτεται κανείς. «Να μιλούν για τη Θεσσαλονίκη της ευταξίας και του σεβασμού στο δημόσιο χώρο, των δημόσιων μέσων μεταφοράς και των γοητευτικών αλλά και ιστορικών περιπάτων. Των πανεπιστημίων και των φοιτητών, του πολιτισμού και της γαστρονομίας, της φιλοξενίας και του κοσμοπολιτισμού. Ευχόμαστε, θέλουμε και αγωνιζόμαστε ώστε αυτή η «ταινία» να κερδίσει μια θέση στην καρδιά όλων των πολιτών, όλων των Ελλήνων και, γιατί όχι, να ακούσουμε και το πολυπόθητο «and the Oscar goes to… Thessaloniki».

Και πρόσθεσε: «Το Φεστιβάλ για εξήντα συναπτά έτη αποτελεί ένα παράθυρο μονίμως ανοιχτό στον κόσμο, για όλους εμάς. Είναι ταυτόχρονα η απόδειξη ότι σε αυτήν την πόλη, όταν υπερβούμε τον εαυτό μας μπορούμε να την οδηγήσουμε ψηλά. Η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης στηρίζει και θα στηρίζει το Φεστιβάλ με όποιους τρόπους μπορεί και ακόμη περισσότερο απ’ όσο συνέβαινε μέχρι χθες. Γιατί αυτό το Φεστιβάλ δεν είναι υπόθεση ενός φορέα αλλά ολόκληρης της πόλης. Πιστεύω ακράδαντα ότι το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πώς ο πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει στοιχείο ανάπτυξης για την τοπική μας οικονομία. Τα εξήντα χρόνια είναι απλώς μια καλή αρχή».

Στη συνέχεια, οι δύο οικοδεσπότες κάλεσαν στη σκηνή τον Γενικό Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, κύριο Νικόλα Γιατρομανωλάκη. Ο Γενικός Γραμματέας στάθηκε αρχικά στον επίκαιρο χαρακτήρα του Φεστιβάλ, τονίζοντας ότι δεν είναι μόνο αυτά που συμβαίνουν στις οθόνες του θεσμού αλλά και στα φουαγιέ, έξω από τις αίθουσες, στην πόλη ολόκληρη. «Ένα Φεστιβάλ που πάντοτε έχει καταφέρει να δίνει τον παλμό και το στίγμα της εποχής του, αλλά ταυτόχρονα να είναι και ένα βήμα μπροστά», ανέφερε χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια, επεσήμανε ότι ο κινηματογράφος έχει συλλάβει εδώ και πολύ καιρό ότι το πολιτικό και το προσωπικό μπορούν να είναι ταυτόσημες έννοιες και γι’ αυτό είναι ένα μέσο που μπορεί να αγγίξει τόσο άμεσα και να συγκινήσει, γιατί έχει δώσει φωνή εκεί που ο θεατής δεν την είχε, έδωσε απαντήσεις αλλά και παρηγοριά όταν ο θεατής ένιωσε μοναξιά. «Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πάντοτε τιμούσε αυτόν του τον ρόλο, με ένα πρωτοπόρο βλέμμα» κατέληξε.

Αφού ο κ. Γιατρομανωλάκης ολοκλήρωσε τον χαιρετισμό του, ήταν η σειρά της κυρίας Σαββίδη (μέσω ενός νέου βίντεο) να κηρύξει επίσημα την έναρξη του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. «Είμαι η μοναδική που ζει ακόμη από την πρώτη έναρξη. Ήμουν τότε τριάντα δύο ετών και τον καιρό εκείνο ο κόσμος δεν ζούσε πάνω από τα εβδομήντα», δήλωσε συγκινημένη. Ακολούθως, προβλήθηκε η ταινία έναρξης του Φεστιβάλ, η «Ιστορία Γάμου» του Νόα Μπόμπακ, ενώ μετά την ταινία ακολούθησε το πάρτι έναρξης στην Αποθήκη Γ΄ στο λιμάνι με live του Larry Gus και dj set από τη Matina sous Peau.