Tαινίες Εναρξης και Λήξης για το 43ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, συνεπές στην ετήσια συνάντησή του με τους απανταχού σινεφίλ, σηκώνει την αυλαία του στις 8 Νοεμβρίου στη φυσική και ιστορική του εστία, τον κινηματογράφο Ολύμπιον. Στον ίδιο χώρο θα πέσει και για φέτος η αυλαία στις 17 του μηνός.

Η έναρξη και η λήξη αυτής της μεγάλης γιορτής του σινεμά δεν θα μπορούσε παρά να συνυφαίνεται με την προβολή δύο ταινιών, απολαυστικών, ποιοτικών, διακεκριμένων σε πολλά διεθνή φεστιβάλ, αλλά και επισφραγισμένων με την αγάπη του κοινού.

Ταινία έναρξης θα είναι η ταινία που μόνο με τον τίτλο της προκαλεί ένα εύθυμο μειδίαμα. Πρόκειται για το Bend it like Beckham (Kάν’ το όπως ο Μπέκαμ) της Gurinder Chadha, η οποία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ του Τορόντο και σάρωσε εμπορικά με το χιούμορ και τη φρεσκάδα της.

Ταινία λήξης για το 43ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα είναι το Far from Heaven (O Παράδεισος είναι μακριά) σε σκηνοθεσία Todd Haynes. Πρόκειται για ένα κοινωνικό μελόδραμα στην παράδοση των κλασικών του είδους, μια ταινία που απέσπασε τις θετικότερες κριτικές αλλά και την θεαματικότητα του κοινού στο φετινό Φεστιβάλ Βενετίας. Και οι δύο ταινίες αποτελούν ήδη μεγάλα φαβορί για τις απονομές των βραβείων Oscar 2003.

ΤΑΙΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ: BEND IT LIKE BECKHAM/ ΚΑΝ’ΤΟ ΟΠΩΣ Ο ΜΠΕΚΑΜ M.Βρετανία 2001

Σκηνοθεσία: Gurinder Chadha Σενάριο: Paul Mayeda Berges, Guljit Bindra, Gurinder Chadha Φωτογραφία: Jong Lin Moντάζ: Justin Krish Ηθοποιοί: Parminder Nagra, Frank Harper (I), Anupam Kher, Keira Knightley, Shaznay Lewis, Jonathan Rhys-Meyers Παραγωγή: Gurinder Chadha, Deepak Nayar, 35 mm, Εχγρωμο, 112’

Η Jess είναι η μικρότερη κόρη μιας τυπικής αγγλο-ινδικής οικογένειας, για την οποία οι γονείς της τρέφουν ελπίδες για σπουδές, γάμο με ένα καλό παλικάρι και δείπνα με παραδοσιακά καυτερά πιάτα ινδικής κουζίνας. Εκείνη, όμως, έχει άλλα όνειρα για τον εαυτό της: θέλει να μεγαλουργήσει στην ομάδα ποδοσφαίρου του σχολείου της και έχει ως απόλυτο ίνδαλμά της τον διάσημο ποδοσφαιριστή David Beckham. To πάθος της κόρης τους, όπως είναι φυσικό, προκαλεί ρίγη στους γονείς της, οι οποίοι δεν συμφωνούν με το εξαιρετικά ριζοσπαστικό, για τα δεδομένα τους, χόμπι της. Οι απόπειρές τους να την αποτρέψουν οδηγούν σε μια σειρά από ξεκαρδιστικές παρεξηγήσεις, μπλεξίματα και τρίπλες μέχρι το… αναπόφευκτο κωμικό γκολ του φινάλε.

Στην παράδοση των ταινιών Αντρες με τα όλα τους και Μπίλι Ελιοτ: Γεννημένος χορευτής, μια δροσερή κωμωδία που θίγει πολλά κοινωνικά θέματα, θεσμούς, παραδόσεις και προκαταλήψεις, καταφέρνοντας κάτω από το χαμόγελο να αφήνει χώρο για την ουσία.

Η ταινία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Εδιμβούργου καθώς και στο Επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ του Τορόντο 2002, με μεγάλη επιτυχία.

Gurinder Chadha. Γεννήθηκε στην Κένυα αλλά μεγάλωσε στο Λονδίνο, όπου μετακόμισε η οικογένειά της. Ξεκίνησε την καριέρα της στο BBC, για το οποίο γύρισε πολλά τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ. Το 1990 ίδρυσε δική της εταιρεία παραγωγής με το όνομα Umbi Films. Το Bend It Like Beckham /Κάντο όπως ο Μπέκαμ είναι η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας της σκηνοθέτιδας. ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ. 1992: Acting Our Age (μικρού μήκους) 1993: Bhaji on the Beach 1994: What Do You Call an Indian Woman Who's Funny (μικρού μήκους ντοκιμαντέρ) 1994: Α Nice Arrangement (μικρού μήκους) 1995: Rich Deceiver (TV) 2000: What's Cooking? 2001: Bend It Like Beckham

«Επειτα από ένα καλοκαίρι γεμάτο στιγμές δόξας για τα αγόρια με το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου, είναι αληθινή αγαλλίαση να παρακολουθείς μια ταινία, που επιβεβαιώνει με θαυμάσιο τρόπο ότι τα κορίτσια μπορούν να παίξουν επίσης ποδόσφαιρο». (Μichele Maheux, Contemporary World Cinema)

«Μια Βρετανο-ινδή νεαρή συνειδητοποιεί ποιο είναι το όνειρό της στην ταινία Bend It Like Beckham /Κάντο όπως ο Μπέκαμ, μια ευχάριστα διασκεδαστική κωμωδία, που εστιάζει στον κόσμο των γυναικών που ασχολούνται με το ποδόσφαιρο. Όπως και στις δύο προηγούμενες ταινίες μυθοπλασίας της, έτσι και εδώ, η Gurinder Chadha δημιουργεί ένα ψηφιδωτό από στερεότυπα, σε μια ταινία πάνω στις κοινωνικές συμπεριφορές». (Variety)

«Η Chadha επιτυγχάνει να αποσπάσει εξαιρετικές ερμηνείες από τους τρεις κεντρικούς ήρωες –οι δύο νεαρές ηθοποιοί είναι αληθινή αποκάλυψη- και δημιουργεί μια μοναδική χημεία μεταξύ τους». (Screen International)

TΑΙΝΙΑ ΛΗΞΗΣ: FAR FROM HEAVEN / O ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΑΚΡΙΑ ΗΠΑ, 2001

Σκηνοθεσία: Todd Haynes Σενάριο: Todd Haynes Φωτογραφία:Edward Lachman Moντάζ: James Lyons Ηθοποιοί: Julianne Moore, Dennis Quaid, Dennis Haysbert, Patricia Clarkson Παραγωγή: Christine Vacon, Jody Patton 35 mm, Εχγρωμο, 107 ‘

Φθινόπωρο του 1957, Κονέκτικατ. Η οικογένεια Whitaker είναι μια ‘καθωσπρέπει ‘αμερικανική οικογένεια, με χρηστά ήθη, αγαστές σχέσεις με τους φίλους και τους γείτονες, σεβαστή κοινωνική ζωή. Ωσπου η σύζυγος και μητέρα Cathy, κάποια μέρα ανακαλύπτει ότι ο σύζυγός της την απατά… με κάποιον άλλον άνδρα. Ο ‘τακτοποιημένος’ κόσμος της καταρρέει και βρίσκει καταφύγιο, αναπάντεχα, στη φιλία του μαύρου κηπουρού, Reymond. Όλα ανατρέπονται, οι ισορροπίες αλλάζουν, ο συντηρητικός κόσμος των 50’s κλυδωνίζεται, η ζωή της θεάται τις αξίες να δέχονται ισχυρά πλήγματα…

Γυρισμένη στην παράδοση των κοινωνικών μελοδραμάτων του μετρ του είδους Douglas Sirk, η ταινία του Haynes ρίχνει μια αυστηρή, επικριτική ματιά στα υποκριτικά ήθη της Αμερικής στη δεκαετία του ’50, μια δεκαετία που ο πουριτανισμός ήταν διάχυτος σε κάθε ανθρώπινη εκδήλωση. Επιπλέον, ο σκηνοθέτης αποπειράται να καταδείξει την έντονη παρουσία της προκατάληψης στη σημερινή Αμερική, η οποία σε διαστάσεις δεν υπολείπεται διόλου αυτής των 50’s.

Το Far from Heaven προβλήθηκε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Βενετίας 2002, όπου συγκαταλέχθηκε από την πλειοψηφία των κριτικών σε μια από τις καλύτερες ταινίες του φεστιβάλ και ίσως της χρονιάς ολόκληρης.

Todd Haynes Γεννήθηκε στο Λος Αντζελες το 1961. Η ταινία του Superstar: The carpenter Story κέρδισε το 1991 το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Sundance. Η ταινία του Velvet Goldmine τον έκανε ευρύτερα γνωστό και περιλήφθηκε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Κανών το 1998 και τιμήθηκε με το Βραβείο Κριτικής Επιτροπής καλλιτεχνικού επιτεύγματος. Συγκαταλέγεται στην ελίτ των ανεξάρτητων Αμερικανών δημιουργών και θεωρείται από κοινό και κριτικούς το πιο εκρηκτικό ταλέντο του σύγχρονου κινηματογράφου.

«Η ταινία αναφέρεται στην προκατάληψη αλλά και το φανατισμό ενάντια σε κάθε είδους πολιτισμική ‘διαφορετικότητα’… Τα πιο δυνατά μελοδράματα είναι αυτά στα οποία δεν υπάρχουν ‘κακοί’ αλλά που ο χαρακτήρες καταλήγουν να πληγώνουν ο ένας τον άλλο -δίχως να έχουν τέτοια πρόθεση- μόνο και μόνο εξαιτίας του γεγονότος ότι επιδιώκουν να πραγματοποιήσουν τις επιθυμίες τους… Τα καλύτερα μελοδράματα αναφέρονται σε πολύ λεπτές κοινωνικές δυναμικές. Αναφέρονται στον έρωτα, την απόγνωση, την απογοήτευση, την προδοσία, την εμπειρία των οποίων βιώνουμε όλοι. Είναι αδύνατον να μην σε απορροφήσουν αυτά τα θέματα–αυτός ακριβώς ήταν και ο στόχος μου με το Far from Heaven». Todd Haynes

«Στο Far from Heaven βρίσκεται το θεματικό απόσταγμα των ταινιών του Haynes. Μια από τις πιο όμορφες, προκλητικές και έξυπνες ταινίες που θα δείτε αυτή τη χρονιά». (Contemporary World Cinema, Toronto)

Η ταινία εξερευνά ποικίλα κοινωνικά θέματα: το ρατσισμό, την ομοφυλοφιλία, το ρόλο των γυναικών στην οικογένεια. Το θέμα της μητρικής θυσίας είναι κεντρικό σε πολλά χολιγουντιανά μελοδράματα, όπως Stella Dallas του King Vidor, Immitation of Life του Sirk. Στο Far from Heaven ο χαρακτήρας της μητέρας, της Κάθι (Julianne Moore) εξαποφαίνει τον κοινωνικό εξαναγκασμό των γυναικών να θυσιάζονται για την οικογένειά τους τη στιγμή που οι άντρες έχουν το ελεύθερο να αναζητήσουν το δρόμο προς την ευτυχία.

Η ταινία ανιχνεύει επιπλέον τις σχέσεις ανάμεσα στους λευκούς και τους μαύρους στη δεκαετία του ’50. Ο Ρέιμοντ, ο μαύρος κηπουρός, είναι ένας καλός άνθρωπος γεννημένος τη λάθος εποχή. Αυτός και η Κάθι ζουν μια σχέση σε μια εποχή που δεν ταιριάζει με αυτό που οι άνθρωποι αποκαλούν φυσιολογικό. Δεν μπορούν να είναι μαζί επιπλέον επειδή θα πληγώσουν αρκετούς ανθρώπους που υπάρχουν κοντά τους. Ετσι, θυσιάζονται.