Agora Talks: Η παραγωγός Hanka Kastelicová μιλά για τα ντοκιμαντέρ του HBO Europe

Agora Talks: Η παραγωγός Hanka Kastelicová μιλά για τα ντοκιμαντέρ του HBO Europe

 

Κάθε χρόνο η Αγορά προσκαλεί ειδικούς να μοιραστούν πρακτικές συμβουλές και εμπειρίες με τους διαπιστευμένους του Φεστιβάλ. Την Παρασκευή 2 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των Agora Talks, η ομιλία της παραγωγού ντοκιμαντέρ, HBO Europe – Czech Republic, Hanka Kastelicová. Η ίδια μίλησε μεταξύ άλλων για τις συμπαραγωγές του HBO Europe και για του είδους τα πρόζτεκτ που αναζητά η εταιρεία.

 

«Χαίρομαι που είμαι στην Θεσσαλονίκη με τον ήλιο, την ζέστη και την υπέροχη ατμόσφαιρα και ελπίζω να χαρείτε και εσείς την παρουσίασή μου. Μόλις χθες συμπληρώθηκαν εννιά χρόνια από τότε που μάζεψα τα πράγματα μου, άφησα την οικογένειά μου στην Σλοβενία και μετακόμισα στην Ουγγαρία να εργαστώ στο HBO. Σκέφτομαι τα τελευταία χρόνια και τη δουλειά μου ως παραγωγός ντοκιμαντέρ στο HBO Europe. Θα σας δώσω μερικές πληροφορίες για το ποιοι είμαστε, πώς δουλεύουμε, ποιες είναι οι επιτυχίες μας, πώς να επικοινωνήσετε και να εργαστείτε μαζί μας. Αρχικά ξεκίνησα να εργάζομαι από τα γραφεία της Βουδαπέστης που ήταν τα κεντρικά γραφεία του HBO Europe και τώρα βρίσκομαι στην Πράγα, γιατί η εταιρεία μας επεκτείνεται σε πολλές χώρες στην Ευρώπη» ανέφερε η  Hanka Kastelicová.

 

Συνέχισε με κάποια ιστορικά στοιχεία. «To HBO Europe ιδρύθηκε το 1991 στην Ουγγαρία μετά την πτώση του κομμουνισμού. Η Ουγγαρία ήταν πολύ πρωτοποριακή χώρα και ήταν το ιδανικό μέρος για να ξεκινήσεις νέα εγχειρήματα. Εκείνη την εποχή υπήρχαν δημόσιες τηλεοράσεις παντού και ήταν μια πολύ καλή ιδέα να ξεκινήσεις μια νέα επιχείρηση σχετική με τα media. Το HBO επεκτάθηκε αρκετά γρήγορα στην Τσεχία και στην Πολωνία και στα επόμενα δέκα με είκοσι χρόνια πήγαμε και σε περιοχές της Αδριατικής, στη Ρουμανία που είναι πολύ σημαντική περιοχή για εμάς, και επίσης στην Βουλγαρία. Σημαντική χρονιά ήταν το 2012 που δημιουργήθηκε το HBO Nordic. Αρχικά ήταν ένα εγχείρημα που δεν συνδυαζόταν με το HBO Europe γιατί στο δεύτερο έχουμε εσωτερικά κανάλια και μια online πλατφόρμα, ενώ στο HBO Nordic υπήρχε μόνο μια πλατφόρμα και οι υπηρεσίες ήταν λίγο διαφορετικές. Πήγαμε, επίσης, και σε άλλες περιοχές όπως είναι η Ισπανία και η Πορτογαλία. Στα επόμενα δέκα χρόνια θα επεκταθούμε περισσότερο», εξήγησε.

 

Η ίδια μίλησε και για το πώς ξεκίνησαν οι πρωτότυπες παραγωγές στο HBO. «Στην αρχή των 90’s σκοπός μας ήταν να φέρνουμε υλικό από το αμερικάνικο HBO, αλλά το 2007 το γραφείο στην Πολωνία είχε μια διαφορετική ιδέα. Σκεφτόμασταν πώς να ενδυναμώσουμε την σχέση μας με το κοινό και σκεφτήκαμε ότι ίσως ήταν καλή ιδέα να κάνουμε πρωτότυπες παραγωγές. Να επικεντρωνόμαστε στις τοπικές ιστορίες για να δείξουμε στο εδώ κοινό ότι ενδιαφερόμαστε γι’ αυτό. Έτσι λοιπόν το 2007 στην Πολωνία, δημιουργήθηκε το πρώτο ντοκιμαντέρ σε παραγωγή του HBO. Ήταν ένα καλό ξεκίνημα και είχε επιτυχία. Πάλεψα πολύ ώστε να υπάρχουν συμπαραγωγές με συγχρηματοδότηση. Θα ήθελα να σας παρουσιάσω έξι φιλμ που αγαπώ και να καταλάβετε την σκέψη γύρω από το πώς αναθέτουμε ένα έργο σε κάποιον. Πάντα ψάχνω να βρω κάτι πολύ ιδιαίτερο. Το The queen of silence, είναι η ιστορία ενός κωφού κοριτσιού Ρομά που ζει στην Ρουμανία και αγαπά τον χορό. Η σκηνοθεσία είναι της Agnieszka Zwiefka και περιέχει ονειρικές χορογραφίες. Ενθουσιάστηκα πολύ με την ιδέα και η ταινία είχε μεγάλη επιτυχία».


Αναφερόμενη στο Toto and his sisters , σημείωσε ότι ήξερε πώς ήταν ενός εξαιρετικού σκηνοθέτη που κέρδισε και Emmy. «Η ταινία του Alexander Nanau είχε μεγάλη επιτυχία και πήγε σε πολλά φεστιβάλ. Στην συνέχεια είναι το Something better to come  της Hanna Polak. Η σκηνοθέτης κινηματογραφούσε για πολλά χρόνια την πρωταγωνίστριά της που ζούσε σε άσχημες συνθήκες σε μια χωματερή σκουπιδιών κοντά στην Μόσχα και η ταινία την ακολουθεί όσο μεγαλώνει. Συνήθως γυρίζουμε τοπικές ιστορίες, αλλά η ταινία της Hanna ήταν μια από τις εξαιρέσεις. Το κίνητρο ήταν βέβαια πως πρόκειται για μια πολύ δυνατή κινηματογραφίστρια που ήταν και υποψήφια για Όσκαρ στο παρελθόν».

 

Στο The other side of everything, η Mila Turajlic φτιάχνει μια προσωπική ιστορία για τον αγώνα για την ελευθερία, καθώς ακολουθεί την ιστορία της και της μητέρας της, και έχει μια πολύ ιδιαίτερη προσέγγιση. «Το Houston, We have a problem! είναι ένα docudrama με λίγο fiction και πολύ αρχειακό υλικό. Η ταινία βασιζόταν στη φήμη, σύμφωνα με την οποία ο πρόεδρος της Γιουγκοσλαβίας Τίτο πούλησε στην Αμερική το διαστημικό της πρόγραμμα. Είναι μια ταινία από την Σλοβενία που γυρίστηκε από έναν νεαρό ταλαντούχο σκηνοθέτη, τον Žiga Virc και ήταν κάτι πολύ ιδιαίτερο» συμπλήρωσε.

 

«Το Komunia που ίσως πολλοί από εσάς γνωρίζετε είναι μια όμορφη ιστορία ενηλικίωσης που έφτασε και στα Όσκαρ, σε σκηνοθεσία της Anna Zamecka. Τα φιλμ μας είναι συνήθως από 70 λεπτά και πάνω σε διάρκεια. Θέλουμε το περιεχόμενο να αφορά τις τοπικές κοινωνίες ώστε να προσεγγίζουμε και το τοπικό κοινό, αλλά φυσικά οι ιστορίες μας θέλουμε να είναι και διεθνείς. Για μένα το HBO είναι συνώνυμο της ποιότητας. Όταν δουλεύεις τόσο πολύ σε μια ταινία είναι σίγουρο ότι θα πάει σε φεστιβάλ. Συνήθως χρειάζονται τέσσερα με πέντε χρόνια για τη δημιουργία ενός φιλμ μέχρι να φτάσει στην πρεμιέρα, οπότε είναι μια μεγάλης διάρκειας συνεργασία», είπε η παραγωγός.

 

«Ακόμη και αν έρχονται σε μας δημιουργοί με έτοιμα πρότζεκτ, θέλουμε και εμείς να συμμετέχουμε σε αυτά, ώστε να ελέγχουμε την ομάδα και αυτοί εμάς. Ανάλογα με το που διαδραματίζεται το πρότζεκτ, προσπαθούμε να δουλεύουμε την ιστορία, να δημιουργούμε ένα καλό τρέιλερ, να βάζουμε επιπλέον σκηνές. Δίνουμε μεγάλη προσοχή στα νομικά θέματα που αφορούν τα πνευματικά δικαιώματα. Έχουμε ομάδες σε όλες τις χώρες και παραγωγούς και δουλεύουμε πολύ στενά μαζί τους. Όσον αφορά τα φιλμ νέων σκηνοθετών, γυρίζουμε πολλές επιπλέον σκηνές για να δούμε πού θα επικεντρωθούμε και πώς θα αναπτυχθούν οι χαρακτήρες. Πρέπει να φτάνουμε στο υψηλότερο σημείο των δυνατοτήτων ενός φιλμ. Αυτό είναι κάτι που μου είπε ο Alexander Nanau. Το Komunia ήταν η πρώτη ταινία της Anna Zamecka. Ήταν πολύ προσεκτική και προστατευτική με την ταινία της και ενώ το φιλμ ήταν έτοιμο και τέλειο, θεωρούσε ότι δεν έφτασε στο υψηλότερο σημείο των δυνατοτήτων του. Οπότε η Anna έκανε το φιλμ 60 λεπτά μεγαλύτερο και έγινε ακόμα καλύτερο και είχε μεγαλύτερη επιτυχία», εξήγησε η κ. Kastelicová.

 

Συνέχισε λέγοντας: «Έχουμε στενή συνεργασία με τους ανθρώπους μας και συνεργαζόμαστε ξανά μαζί τους. Πρέπει να στοχεύεις ψηλά. Όταν ρωτάω πού θέλεις να κάνει πρεμιέρα το φιλμ σου και μου λένε για παράδειγμα στο Sundance χαίρομαι πάρα πολύ. Βοηθάει πολύ να έχεις υψηλούς στόχους εξ αρχής. Θα ήθελα να μιλήσω για το φιλμ Collective του Αlexander Νanau. Είναι μια εντυπωσιακή ιστορία που περιστρέφεται γύρω από μια ομάδα δημοσιογράφων σε μια ρουμανική εφημερίδα στο δύσκολο ταξίδι τους για να αποκαλύψουν δημόσια υπόθεση απάτης, διαφθοράς και κακοδιοίκησης. Το πρότζεκτ το αναπτύξαμε σταδιακά. Ο Alex πήρε την κάμερά του και έψαχνε για δυνατότητες. Έκανε τελικά κάτι εξαιρετικό. Τα τρέιλερ του είναι σαν μικρά φιλμ. Η δομή του φιλμ του φαίνεται ήδη από εκεί. Αν δω κάτι δυνατό το ερωτεύομαι. Πρέπει να έχω αυτό το φιλμ και να είμαι το πρόσωπο που περνά τα πάνω και τα κάτω ενός φιλμ. Μου αρέσει να κυνηγάω καλά πρότζεκτ».

 

«Ας πάμε τώρα στις νέες περιοχές του HBO, στο HBO Nordic και HBO Spain. Σε αυτά φτιάχνουμε documentary series. Είμαστε σε μια περίοδο αλλαγής και ψάχνουμε συνεχώς για νέα πρότζεκτ. Θα σας παρουσιάσω ένα ντοκιμαντέρ που κάναμε για τον πολιτικό Jesus Gil. Η ισπανική μας ομάδα πίστευε πολύ σε αυτό και ο τίτλος του ήταν The Pioneer. Μια ακόμη ιστορία που βρήκα στα docs Barcelona και μου έκλεψε την καρδιά αφορούσε το πρώτο κύμα Covid-19 σε νοσοκομείο της Μπαρτσελόνα. Ήταν πολύ ανθρώπινο και συγκινητικό και έγινε η δεύτερη σειρά μας. Κάτι επίσης σπουδαίο που το δουλεύαμε για τρία χρόνια είναι το Pray, Obey, Kill. Αφορά ένα αληθινό έγκλημα  - είναι η πρώτη μας σειρά με συγκεκριμένο θέμα – και είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον. Έχει μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα και είναι διαφορετικό. Αφορά μια υπόθεση που έκανε αίσθηση στην Σουηδία και ήταν πολύ δημοφιλής στα media. Είχαμε μαζί μας έναν έμπειρο σκηνοθέτη, τον Henrik Georgsson και αγαπήθηκε πολύ. Μου άρεσε γιατί είναι μια ιστορία που αφορά την δύναμη και παρότι διαδραματίζεται σε ένα συγκεκριμένο μέρος του κόσμου, ταυτίστηκα με αυτό γιατί παρόμοιες ιστορίες με αιρέσεις έχουν συμβεί παντού», επισήμανε η παραγωγός.

 

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στις αλλαγές της εταιρείας. «Όπως σας είπα η εταιρεία αλλάζει. Χθες είχαμε την έναρξη του HBO Max στην Λατινική Αμερική. Η ουσία του HBO μένει, αλλά θα έχουμε πιο πολλά είδη ταινιών. Πιο πολλές fiction και mainstream σειρές. Γινόμαστε οικογένεια με το Discovery οπότε θα υπάρχουν ακόμη περισσότερες αλλαγές και ευκαιρίες, καθώς είμαστε πάντα “πεινασμένοι” για καλά πρότζεκτ. Σημασία έχουν για εμάς οι δυνατές ιστορίες. Είμαστε ανοιχτοί σε νέες ιδέες. Μπορείτε πάντα να χτυπήσετε την πόρτα μου και να επικοινωνήσετε μαζί μου, αλλά και με τα τοπικά μας γραφεία. Όταν κάνετε μια πρόταση είναι καλό να έχετε ένα ντοσιέ για το πρότζεκτ: treatment και σύνοψη και το πιο σημαντικό είναι τα visuals. Πιθανούς πρωταγωνιστές ή ίσως κάποιο τρέιλερ. Να διαβάζετε δυνατά την ιστορία σας για να διαπιστώνετε ότι είναι απλή και καθαρή. Να χρησιμοποιείτε σύντομες προτάσεις. Και πρέπει να έχετε υπομονή γιατί δεχόμαστε πολλές προτάσεις!».