ΣΑΠΟΕ: Μια συζήτηση για τις ταινίες και τα γυρίσματα στην Ελλάδα

62ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ||

4-14/11/2021

 

ΣΑΠΟΕ: Μια συζήτηση για τις ταινίες και τα γυρίσματα στην Ελλάδα

 

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Αγοράς του 62ου ΦΚΘ, πραγματοποιήθηκε η συζήτηση «ΣΑΠΟΕ: Οι Έλληνες παραγωγοί παρουσιάζουν την Ανεξαρτησία σε Δράση. Μια συζήτηση για τις ταινίες και τα γυρίσματα στην Ελλάδα», την Κυριακή 7 Νοεμβρίου, στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος, στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το πάνελ αποτελούταν από τους ομιλητές Πάνο Παπαχατζή (Αργοναύτες, Πρόεδρος), Φένια Κοσσοβίτσα (Blonde, Αντιπρόεδρος), Κωνσταντίνο Κοντοβράκη (Heretic, Γραμματέας), Νικόλα Αλαβάνο (Filmiki), Κώστα Κεφάλα (Faliro House Productions), ενώ τον συντονισμό της συζήτησης ανέλαβε η Αμάντα Λιβανού (Neda Films). Αρχικά, η Αμάντα Λιβανού παρουσίασε τους ομιλητές και ευχαρίστησε το Φεστιβάλ, αναφέροντας πώς η αγορά αλλάζει διαρκώς, αναγκάζοντας τους παραγωγούς να προβούν σε αλλαγές και προσαρμογές στη δουλειά τους. Κατόπιν, έδωσε τον λόγο στον Πρόεδρο του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ), Πάνο Παπαχατζή.

 

Ο κύριος Παπαχατζής ευχαρίστησε το Φεστιβάλ για τη φιλοξενία και μίλησε για τα κίνητρα και τις αμοιβές των παραγωγών στον ελληνικό χώρο. Πιο συγκεκριμένα, στάθηκε στο cash rebate, την επιστροφή χρημάτων που χορηγείται στους παραγωγούς για τα projects τους. Αναφέρθηκε, επίσης, στα γυρίσματα της τελευταίας ταινίας του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ στην Ελλάδα, στην οποία η εταιρεία Αργοναύτες ΑΕ ήταν συμπαραγωγός, σε συνεργασία με την καναδική Serendipity Point Films.

 

Στη συνέχεια, πήρε τον λόγο ο Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, δηλώνοντας πως το 62ο ΦΚΘ είναι ένα case study για τη Heretic και τα μοντέλα παραγωγής και συμπαραγωγής της εταιρείας, η οποία παρουσιάσει 3 ταινίες: το Do Not Hesitate, το Daughters και το Mediterraneo. «Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου είναι το βασικό όχημα συμπαραγωγής της Heretic, ένα κομβικό εργαλείο για τη δημιουργία υποδομών συμπαραγωγής. Πρόκειται για ένα εθνικό κινηματογραφικό ινστιτούτο, του οποίου η παρουσία είναι απαραίτητη. Όσο για τα cash rebates, έχουν όριο τις 100.000 ευρώ, κάτω από το οποίο μια ταινία δεν δικαιούται επιστροφή χρημάτων. Το ελληνικό σινεμά έχει ανάγκη από εξωστρέφεια, να παραμείνει σε ευρωπαϊκή προοπτική. Όλα τα υπάρχοντα εργαλεία, όπως οι χρηματοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και από τα εθνικά ταμεία, πρέπει να χρησιμοποιηθούν για αυτό τον σκοπό. Τα cash rebates από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου για τις μικρές συμπαραγωγές αυξήθηκαν σημαντικά, συνεχίζουν όμως να είναι σχετικά χαμηλά», ανέφερε χαρακτηριστικά.

 

Κατόπιν, η συντονίστρια Αμάντα Λιβανού στάθηκε στον ρόλο των τραπεζών στη διαδικασία της επιστροφής χρημάτων, επισημαίνοντας πως δεν είναι ιδιαίτερα δεκτικές, ενώ έδωσε το μικρόφωνο στον Νικόλα Αλαβάνο από τη FILMIKI, μια εταιρεία που αναλαμβάνει και τηλεοπτικές παραγωγές, οι οποίες λειτουργούν διαφορετικά από τις κινηματογραφικές, ιδίως σε επίπεδο χρηματοδότησης. Ο κύριος Αλαβάνος μίλησε επίσης για τη σημασία των cash rebates στην τηλεόραση, καθώς λειτουργούν καταλυτικά στην πρόσφατη άνθισή της. Επιπλέον, υπογράμμισε την έννοια του factoring, τη διαδικασία μέσω της οποίας οι τράπεζες μεσολαβούν και επιστρέφουν χρήματα στους τηλεοπτικούς παραγωγούς μέσω των τιμολογίων, με χαμηλό τόκο. Στο σημείο αυτό, ο κύριος Κοντοβράκης σχολίασε πως στις κινηματογραφικές παραγωγές δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, καθώς λειτουργούν με συμβόλαια και όχι με τιμολόγια.

 

Ακολούθως, η κυρία Λιβανού έδωσε τον λόγο στον Κώστα Κεφάλα, από τη Faliro House Productions, ο οποίος μίλησε για την απόπειρα της κινηματογραφικής βιομηχανίας και κοινότητας στην Ελλάδα να αναπτυχθεί σε πιο επαγγελματικά επίπεδα, παρά το πρόβλημα της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού. Τόνισε, μάλιστα, την ανάγκη ανάμειξης σε μεγάλες διεθνείς παραγωγές, ώστε να αποκτήσουν οι έλληνες επαγγελματίες νέες εμπειρίες. «Η γραφειοκρατία στον ελληνικό χώρο είναι μεγάλο πρόβλημα, ωστόσο τα πράγματα έχουν βελτιωθεί, συγκριτικά με 20 χρόνια πριν, κυρίως λόγω του καλύτερου εκπαιδευτικού επιπέδου των επαγγελματιών», ολοκλήρωσε σχετικά. Στη συνέχεια, τη σκυτάλη πήρε η Φένια Κοσσοβίτσα της Blonde, η οποία αναφέρθηκε κι αυτή στα cash rebates και την ανάγκη των επαγγελματιών να γνωρίζουν πότε ακριβώς θα γίνει η επιστροφή χρημάτων. «Η συνεργασία ανάμεσα στους πολίτες, τα ιδρύματα και τους επαγγελματίες του χώρου είναι επιτακτική, αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα ομαλότερο κινηματογραφικό οικoσύστημα. Ο σκοπός, εξάλλου, των ομιλιών αυτών είναι αυτός ακριβώς: να διευρυνθεί ο ελληνικός οπτικοακουστικός τομέας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

 

Σε ερώτηση που αφορούσε τις μεγάλες παραγωγές που έλαβαν χώρα στη Θεσσαλονίκη το τελευταίο χρονικό διάστημα, οι οποίες δεν περιέλαβαν στα πλάνα τους την τοπική κινηματογραφική κοινότητα, ο κύριος Κεφάλας από τη Faliro House Productions απάντησε πως η μεγαλύτερη επιθυμία των παραγωγών είναι η ανάπτυξη του τοπικού οικοσυστήματος, επισημαίνοντας παράλληλα πως η Ελλάδα προσελκύει ενδιαφέρον που ξεπερνά τα όρια της Ευρωπαϊκής ένωσης. 

 

Ο κύριος Κοντοβράκης συμπλήρωσε πως η Θεσσαλονίκη έχει φοβερή κινηματογραφική δράση, καθώς διαθέτει το μεγαλύτερο ελληνικό φεστιβάλ κινηματογράφου και το μοναδικό Μουσείο Κινηματογράφου στον ελληνικό χώρο, ωστόσο όλα αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα πέφτουν σε μια μαύρη τρύπα. «Τίποτα δεν μένει στην πραγματικότητα στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Το σινεμά πρέπει να γίνει οργανικό κομμάτι της πόλης, να αυξηθεί το ποσοστό της επιστροφής χρημάτων στις κινηματογραφικές παραγωγές και να μπούνε σε προτεραιότητα οι έλληνες τεχνικοί και επαγγελματίες. Οι επαγγελματίες οφείλουν να παίρνουν προφυλάξεις, να διορθώσουν το πρόβλημα της ροής χρημάτων στις κινηματογραφικές παραγωγές και το πρόβλημα της γραφειοκρατίας. Απαραίτητη, φυσικά, είναι η σωστή εκπαίδευση και η ανάπτυξη ενός πεδίου από ικανότητες και προσόντα στους εκκολαπτόμενους επαγγελματίες του χώρου», κατέληξε σχετικά.