Agora Talks – Documentary development support. How to apply to Creative Europe MEDIA and the Cash Rebate Programs of EKOME

24ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ // 10-20/3/2022

 

Agora Talks – Documentary development support. How to apply to Creative Europe MEDIA and the Cash Rebate Programs of EKOME

 

Μία ακόμα συζήτηση στο πλαίσιο των Agora Talks της Αγοράς του 24ου ΦΝΘ πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 17 Μαρτίου, στην Αποθήκη Γ. Η ομιλία επικεντρώθηκε στους τρόπους με τους οποίους οι δημιουργοί μπορούν να παρουσιάσουν το δημιουργικό τους όραμα. Στο πάνελ συμμετείχαν η Ελένη Χανδρινού - Παραγωγός, Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου GFC, Ελλάδα/Βέλγιο, η Άννα Κασιμάτη - Επικεφαλής του Γραφείου Creative Europe MEDIA, Ελλάδα και ο Στέλιος Κραουνάκης - Υπεύθυνος Προγραμμάτων Χρηματοδότησης, Τμήμα Ανάπτυξης, Επενδυτικά Κίνητρα & Χρηματοδότηση Διεύθυνση ΕΚΟΜΕ, Ελλάδα.

 

Τον λόγο πήρε αρχικά ο Στέλιος Κραουνάκης. «Δεχόμαστε μια αίτηση για κάθε πρότζεκτ και αφορά μια παραγωγή ή συμπαραγωγή. Έχουμε δύο βασικά κίνητρα. Το πρώτο είναι πιο γνωστό και αφορά την 40% έκπτωση σε έξοδα για επιλέξιμες δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν στην επικράτεια της Ελλάδας και την 30% μεταβιβάσιμη έκπτωση φόρου από όλες τις επιλέξιμες δαπάνες για επενδύσεις σε οπτικοακουστικές παραγωγές. Πρέπει να είμαστε πολύ καθαροί σε αυτό, τα οικονομικά κίνητρα που διαχειρίζεται το ΕΚΟΜΕ υποστηρίζουν το κόστος παραγωγής οπτικοακουστικών έργων που παράγονται εξ ολοκλήρου ή εν μέρει στην Ελλάδα και εφαρμόζεται σε όλα τα προγράμματα παραγωγής διασυνοριακών παραγωγών και συμπαραγωγών. Η αίτησή σας πρέπει να έχει τα συγκεκριμένα βασικά έγγραφα όπως συμβάσεις, χρονοδιάγραμμα παραγωγής, διοικητική αμοιβή, προϋπολογισμός -γιατί ανήκουμε στον δημόσιο τομέα- πολιτιστικά κριτήρια και κατάλογος συνεργείου. Αυτά δεν είναι τα μόνα έγγραφα που ζητάμε, ωστόσο είναι τα κυριότερα και αν δεν τα υποβάλλετε, δεν μπορεί να προχωρήσει η αίτησή σας για εξέταση από την επιτροπή. Η αίτησή σας πρέπει να υποβληθεί έως και 10 ημέρες πριν την έναρξη των εργασιών παραγωγής. To EKOME επαληθεύει τη νομιμότητα και το ότι η αίτησή σας πληροί τα κριτήρια εντός προθεσμίας 15 εργάσιμων ημερών. Χρειάζονται περίπου δύο μήνες για να πάρετε την έγκριση από την ημέρα που κάνατε την αίτηση και εξαρτάται από το πόσες φορές σάς ζητάμε επιπλέον έγγραφα. Όσα περισσότερα ζητάμε τόσο περισσότερο καθυστερεί και η διαδικασία. Όσον αφορά τις επιλέξιμες δαπάνες για παραγωγές που γυρίζονται μόνο στην Ελλάδα, αφορούν τις δαπάνες εργασίας, την ενοικίαση εξοπλισμού και στούντιο, δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας (μουσική, σενάριο) και τα έξοδα αίτησης. Ο αιτών πρέπει να είναι ελληνική εταιρεία παραγωγής ή ξένη εταιρεία με υποκατάστημα φορολογούμενο στην Ελλάδα. Για οτιδήποτε νέο προκύπτει με την αίτηση σημαίνει ότι πρέπει να εξεταστεί και πάλι για να πάρει την αποδοχή. Να σημειώσουμε πως το 2022 είχαμε 21 προτάσεις για δημιουργία νέων πρότζεκτ», δήλωσε σχετικά.

 

Τη συζήτηση συνέχισε η Άννα Κασιμάτη, η οποία ανέφερε τα εξής: «τα γραφεία μας υποστηρίζουν την κινηματογραφική βιομηχανία. Προωθούν, υποστηρίζουν, διανέμουν ταινίες. Το μπάτζετ για τα προγράμματα του 2022 θα είναι 1.450.000 ευρώ. Τι χρηματοδοτεί το πρόγραμμα μας;  Μεταξύ άλλων, φεστιβάλ, οπτικοακουστικά προτζεκτ, τηλεοπτικά πρότζεκτ, ταινίες και αγορές. Οι αιτήσεις υποβάλλονται στη διαδικτυακή πλατφόρμα μας. Πρώτα πρέπει να κάνετε την εγγραφή σας και στην συνέχεια να προχωρήσετε με την αίτησή σας. Η επιτροπή περιλαμβάνει συμβούλους και ανεξάρτητους ειδικούς. Τα θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα και τα σχόλια στέλνονται στον αιτούντα. Δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν για παράδειγμα ριάλιτι, υλικό που προωθεί συγκεκριμένους οργανισμούς ή ινστιτούτα και οτιδήποτε έχει πορνογραφικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο. Για τη χρηματοδότηση των ντοκιμαντέρ έχει συσταθεί το European Safe Development, το οποίο απευθύνεται σε εταιρείες παραγωγής που μπορούν να αναπτύξουν ταυτόχρονα τρία ή πέντε πρότζεκτ. Η προθεσμία υποβολής για τις αιτήσεις λήγει στις 27 Απριλίου. Μια εταιρεία, για να πληροί τα κριτήρια συμμετοχής, θα πρέπει να έχει το λεγόμενο track record και να έχει παράγει έργο από το 2018, το οποίο να είναι διαθέσιμο για διαφημιστικούς λόγους».

 

Η Ελένη Χανδρινού μίλησε για τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος για να κάνει αίτηση στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. «Πριν κάθε αίτηση, πρέπει να γνωρίζετε το πρότζεκτ σας πολύ καλά. Η βασική οδηγία πριν στείλετε την αίτησή σας είναι να διαβάσετε τις οδηγίες και να τις ακολουθήσετε (logline το πολύ σε δύο ή τρεις προτάσεις, link για το trailer, μία σελίδα σύνοψη, περιγραφή του περιεχομένου/κινήτρου, έξι σελίδες treatment, περιγραφή επεισοδίου σε περίπτωση που πρόκειται για σειρά). Αν σας ζητάμε μία ή δύο σελίδες, μη στέλνετε παραπάνω. Να έχετε πάντα στο μυαλό σας πως κάποιοι άνθρωποι θα σηκωθούν το πρωί και θα καθίσουν να διαβάσουν την πρότασή σας και δεν θα είναι η μόνη αίτηση που θα επεξεργαστούν εκείνη την μέρα. Τα έγγραφά σας είναι και το αποτέλεσμα της δουλειάς σας, με την οποία ενδεχομένως ασχολείστε πολλά χρόνια. Σκεφτείτε λοιπόν το πρόσωπο που θα τα διαβάσει και προσπαθήστε να κάνετε τη ζωή του εύκολη με το να είστε ακριβείς με αυτό που θέλετε να παρουσιάσετε. Εξηγήστε γιατί κάνετε αυτό που κάνετε», σημείωσε αρχικά.

 

«Πρέπει να γνωρίζετε τα ατού του πρότζεκτ και να τα τονίσετε. Μην είστε μετριοπαθείς. Μην θεωρείτε δεδομένο ότι το πρόσωπο που θα ελέγξει την αίτησή σας καταλαβαίνει για παράδειγμα τον λόγο που αποφασίσατε να έχετε ή όχι συνεντεύξεις μέσα στο ντοκιμαντέρ σας. Το υλικό σας είναι πολύ σημαντικό γιατί πρέπει να κάνετε εκείνον που το διαβάζει να το ερωτευτεί και να τον σαγηνεύσετε με αυτό. Να νιώσει αυτό που νιώθετε. Αυτές είναι οι βασικές οδηγίες. Πρέπει επίσης να γνωρίζετε καλά την εταιρεία σας. Να παρουσιάσετε μια στρατηγική ανάπτυξης που θα βοηθήσει την εταιρεία σας. Γιατί τα πρότζεκτ που επιλέξατε θα βοηθήσουν στην εξέλιξη της εταιρείας σας. Τι το κάνει ιδιαίτερο ώστε να έχει διεθνή αναγνώριση; Να υπάρχει σωστός σχεδιασμός της παραγωγής. Πρέπει, επιπλέον, να σκέφτεστε και το κοινό σας όταν αναπτύσσετε το έργο σας».

 

Σε ερώτηση του κοινού για το πότε ξεκινά η παραγωγή μιας ταινίας,  η κυρία Χανδρινού ανέφερε πως «ξεκινά από το treatment, το σενάριο, το casting, την τοποθεσία, την έρευνα. Το πρότζεκτ σου θα συναγωνίζεται με άλλα και γι’ αυτό θα πρέπει να είναι δυνατό. Πρέπει να παρουσιάσεις τις ιδέες σου, και αν υπάρχει κάποιο διάσημο πρόσωπο που ήδη έχει δείξει ενδιαφέρον, είναι ένα στοιχείο που ανεβάζει ακόμη περισσότερο τη δουλειά σου», κατέληξε σχετικά.