Evia Film Project: Ανοιχτές συζητήσεις, εργαστήρια και masterclasses

Ανοιχτές συζητήσεις, εργαστήρια και masterclasses περιλαμβάνει το πρόγραμμα του Evia Film Project, της νέας πρωτοβουλίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθεί από τις 15 έως τις 19 Ιουνίου στη Βόρεια Εύβοια. Όλες οι εκδηλώσεις είναι ελεύθερες για το κοινό.

Ακολουθεί αναλυτικά το πρόγραμμα ανά ημέρα, ώρα και τόπο διεξαγωγής.

Πέμπτη 16 Ιουνίου

ΛΙΜΝΗ

Κτίριο Μελά

Α΄ Μέρος 13:00 – 15:00

Διάλειμμα 15:00 – 17:00

Β΄ Μέρος 17:00 – 19:00

Αγορά – Ανοιχτή συζήτηση για την πράσινη παραγωγή ταινιών

Μην φοβάστε την Πράσινη Συμφωνία: Απλές συμβουλές και έξυπνες πρακτικές

Κορυφαίοι επαγγελματίες της κινηματογραφικής βιομηχανίας μιλούν για το πώς είναι να δουλεύουν σε πράσινες παραγωγές που ακολουθούν πρακτικές βιωσιμότητας. Μοιράζονται τις εμπειρίες και τα βιώματά τους καθώς και τα εμπόδια, τα λάθη, αλλά και τις λύσεις που συνάντησαν στο δρόμο για μια πιο πράσινη κινηματογραφική βιομηχανία.

Συντονισμός Συζήτησης: Ieva Ūbele | Παραγωγός, Head of Industry IDFF Beldocs | Λετονία

Συμμετέχοντες:

Alberto Battocchi | Film Commissioner, Trentino Film Commission | Ιταλία

Nina Hauser | Green Commissioner και Green Film Consultant, Austrian Film Institute, Eurimage Study Group Green Filming | Αυστρία

Titus Kreyenberg | Παραγωγός, unafilm | Γερμανία

Dietlind Centa Rott | CEO - Film Commissioner - Green Film Consultant, LAFC Evergreen Prism | Αυστρία

Myriam Sassine | Παραγωγός, Abbout Productions | Λίβανος

ΠΑΡΑΛΙΑ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ

Το απόσταγμα

18:00

Masterclass του Ορέστη Ανδρεαδάκη

Ο Ταύρος και το Χταπόδι: Το περιβάλλον από τα ζωγραφικά ντοκιμαντέρ στην κινηματογραφική ζωγραφική

Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανατρέχει στην ιστορία της Δυτικής εικαστικής παράδοσης για να εξετάσει πώς οι σύγχρονες κινηματογραφικές αφηγήσεις φανερώνουν νέους τρόπους να συντονιστούμε με τη φύση και να μάθουμε

από τα όντα πέρα-από-το-ανθρώπινο.

Παρασκευή 17 Ιουνίου

ΠΑΡΑΛΙΑ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ

Το απόσταγμα

11:00

Μην φοβάστε την Πράσινη Συμφωνία: Απλές συμβουλές και έξυπνες πρακτικές

Σε συνεργασία με το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ στα Ψαχνά Ευβοίας

Κορυφαίοι επαγγελματίες της κινηματογραφικής βιομηχανίας συζητούν με τους φοιτητές την εμπειρία τους από πράσινες παραγωγές που ακολουθούν πρακτικές βιωσιμότητας. Μοιράζονται τις εμπειρίες και τα βιώματά τους, καθώς και τα εμπόδια, τα λάθη, αλλά και τις λύσεις που συνάντησαν στο δρόμο για μια πιο πράσινη κινηματογραφική βιομηχανία.

ΛΙΜΝΗ

Θεατράκι Βαθύρεμα

18:00

Workshop της WWF Ελλάς

Ζώντας με τις δασικές πυρκαγιές

Δασικές πυρκαγιές στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στον κόσμο

Ηλίας Τζηρίτης, συντονιστής δράσεων για τις δασικές πυρκαγιές του WWF Ελλάς

Προστασία των πολιτών από τις δασικές πυρκαγιές και η σημασία της προετοιμασίας των κατοικιών

Δρ. Μιλτιάδης Αθανασίου, ειδικός στις δασικές πυρκαγιές

Επιπτώσεις δασικών πυρκαγιών στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον – Έργα αποκατάστασης

Δρ. Νίκος Γεωργιάδης, συντονιστής δράσεων δασικής διαχείρισης του WWF Eλλάς

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021, αλλά και την ανυπολόγιστη ζημιά που έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια στα δάση της χώρας, είναι η κατάλληλη στιγμή για να μιλήσουμε για την επόμενη μέρα, τόσο στην Εύβοια όσο και στις υπόλοιπες παθούσες περιοχές. Η πρόληψη των δασικών πυρκαγιών, η προστασία όλων μας και η αποκατάσταση των πληγεισών περιοχών είναι τα βασικά ζητήματα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Το WWF Ελλάς οργανώνει ένα σύντομο workshop με θέμα τις δασικές πυρκαγιές, την επόμενη μέρα της καταστροφής, αλλά και το τι μπορούμε όλοι να κάνουμε για μια σωστή πρόληψη. 

ΠΑΡΑΛΙΑ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ

Το απόσταγμα

19:00

iMEdD Masterclass

Η δημοσιογραφία στην παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ για το περιβάλλον

Γιώργος Αυγερόπουλος, κινηματογραφιστής/δημοσιογράφος

Σε συνεργασία με το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ στα Ψαχνά Ευβοίας

O καταξιωμένος κινηματογραφιστής και δημοσιογράφος Γιώργος Αυγερόπουλος θα μοιραστεί την πολυετή εμπειρία του στη δημιουργία ντοκιμαντέρ, δίνοντας παραδείγματα και συμβουλές σχετικά με την ανάπτυξη της αφήγησης και την ανάγκη της έρευνας και της τεκμηρίωσης. Ο Γιώργος Αυγερόπουλος έχει δημιουργήσει 101 ντοκιμαντέρ, δώδεκα εκ των οποίων αγγίζουν περιβαλλοντικά θέματα με τη δημοσιογραφία να αποτελεί, όπως λέει ο ίδιος, ένα από τα βασικά εργαλεία που χρησιμοποιεί. Η δημοσιογραφική του ιδιότητα και η κριτική ανάγνωση της πραγματικότητας τον βοηθούν να προσεγγίζει τα θέματα με έναν ολιστικό τρόπο, ωθώντας τον να ερευνήσει τις πιθανές παραμέτρους, διαγράφοντας μια σημαντική πορεία στον κινηματογράφο τεκμηρίωσης, τόσο σε επίπεδο θεματολογίας όσο και σε επίπεδο ανάπτυξης και αισθητικής.

 

Σάββατο 18 Ιουνίου

ΛΙΜΝΗ

Κτίριο Μελά

11:00

iMEdD Masterclass

Το ρεπορτάζ πίσω από μια ταινία για το περιβάλλον – Ένας πρακτικός οδηγός

Κατερίνα Χριστοφιλίδου, δημοσιογράφος περιβαλλοντικών θεμάτων

H δημοσιογράφος Κατερίνα Χριστοφιλίδου, η οποία ασχολείται με περιβαλλοντικά θέματα από τη δεκαετία του ’90, θα συζητήσει πώς η ανεξάρτητη δημοσιογραφική έρευνα, σε συνδυασμό με την καλλιτεχνική ματιά, μπορούν πιθανώς να ανοίξουν νέους δρόμους για την κατανόηση ενός κόσμου που αλλάζει. Μέσα από έναν πρακτικό οδηγό, θα δοθούν συμβουλές για τη διαχείριση ενός περιβαλλοντικού θέματος και θα αναπτυχθούν πρακτικές που μπορούν να υποστηρίξουν έναν/μία επαγγελματία στην προσέγγιση ενός περιβαλλοντικού ζητήματος που επηρεάζει την κοινωνία, την οικονομία και τη δημόσια υγεία. Θα συζητηθούν μεταξύ άλλων ζητήματα όπως η ανάλυση των παραμέτρων και οι θεματικοί άξονες, η δημοσιογραφική έρευνα και τεκμηρίωση, η εύρεση και χρήση αξιόπιστων επιστημονικών δεδομένων, όπως και η επαλήθευση και διαφοροποίηση των πηγών. Με τα λόγια της δημοσιογράφου: «Η κλιματική κρίση είναι πολλά περισσότερα από την υπερθέρμανση του πλανήτη, είναι μια γενικευμένη περιβαλλοντική κρίση. [...] Η συστηματική ανθρώπινη παρέμβαση, με όρους κυριαρχίας επί του περιβάλλοντος, άλλαξε για πάντα τις ισορροπίες, λαμβάνοντας ευρύτερες και ενίοτε ανεξέλεγκτες διαστάσεις».

ΠΑΡΑΛΙΑ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ

Το απόσταγμα

11:00

Masterclass με τον Διευθυντή Φωτογραφίας Γιώργο Φρέντζο

Οι αλλαγές στον κινηματογράφο μέσα από την εξέλιξη της τεχνολογίας: τι κερδίζουμε και τι χάνουμε

Σε συνεργασία με το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ στα Ψαχνά Ευβοίας

Ο διακεκριμένος Έλληνας διευθυντής φωτογραφίας θα συζητήσει με τους φοιτητές πώς η ανάπτυξη των οπτικών τεχνολογιών και τα νέα εργαλεία του κινηματογραφιστή (κάμερες, φακοί, επεξεργασία εικόνας) αλλάζουν την τέχνη του κινηματογράφου, επηρεάζοντας και τη θεματολογία των ταινιών. Ο Γιώργος Φρέντζος συγκρίνει τα γυρίσματα στη δεκατία του ’80 με τα σημερινά και παροτρύνει να αναλογιστούμε τι κρατάμε και τι πετάμε, πώς δουλεύουμε την αφήγηση με film ή με sensor και, τελικά, τι κερδίζουμε και τι χάνουμε.

ΠΑΡΑΛΙΑ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ

Το απόσταγμα

13:00

Μια παρουσίαση του Γκίντιον Μέντελ

Εύβοια, εν μέσω ενός κόσμου που φλέγεται

Σε συνεργασία με το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ στα Ψαχνά Ευβοίας

Τον Αύγουστο του 2021 ο διάσημος φωτογράφος Γκίντιον Μέντελ τράβηξε φωτογραφίες της Εύβοιας στο πλαίσιο του προσωπικού του πρότζεκτ Burning World, ενός ταξιδιού που από το 2020 τον οδήγησε στην Αυστραλία, στην Ελλάδα, στον Καναδά, στην Καλιφόρνια και στο Κολοράντο. Σε όλες αυτές τις περιοχές έχουν καταγραφεί μερικές από τις υψηλότερες θερμοκρασίες του πλανήτη, σε επίγειες κολάσεις που κατέστρεψαν δάση, ρήμαξαν σπίτια και στοίχισαν τη ζωή πολλών ανθρώπων. Ο Γκίντιον έφτιαξε μια σειρά από πορτρέτα ανθρώπων του νησιού, με κάδρο τους σκελετούς των καμένων σπιτιών τους. Ένιωσε μια ιδιαίτερα ισχυρή σύνδεση με το τοπίο και επέλεξε να επιστρέψει για να αποτυπώσει τόσο τη μεγάλη ζημιά που προκάλεσε η πυρκαγιά στο τοπίο όσο και την αλλαγή αυτού του τόπου στο πέρασμα των εποχών. Ο Γκίντιον θα παρουσιάσει τις εικόνες του από την Εύβοια στο πλαίσιο της παγκόσμιας δουλειάς του για την κλιματική αλλαγή, ενώ επίσης θα συζητήσει γιατί επιλέγει να μην καταγράφει τις φλόγες, αλλά να αναζητά τον αντίκτυπό τους – τα ίχνη που άφησαν στις ανθρώπινες ζωές και στο τοπίο.

Ο Γκίντιον Μέντελ είναι γνωστός για την ευαισθησία του στη δημιουργία εικόνων και για τη μακροπρόθεσμη δέσμευσή του σε έργα με έντονα κοινωνικό χαρακτήρα, στα οποία η ντοκιμαντερίστικη προσέγγισή του συνδυάζεται με πρωτοποριακές εννοιολογικές τακτικές στην αφήγηση μιας ιστορίας. Γεννημένος στο Γιοχάνεσμπουργκ το 1959, ο Μέντελ ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος ειδήσεων και «αγώνων», καταγράφοντας τα τελευταία χρόνια του απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική. Το 1991 μετακόμισε στο Λονδίνο και συνέχισε να συνομιλεί με θέματα παγκόσμιου ενδιαφέροντος, και ιδιαίτερα με θέματα για τον ιό του AIDS. Επί σειρά ετών ασχολούνταν κυρίως με το Drowning World, ένα καλλιτεχνικό και διεκδικητικό εγχείρημα για τις πλημμύρες. Αυτό το έργο παρουσιάστηκε σε μέσα όπως το National Geographic, το Geo και το περιοδικό Guardian. Έχει λάβει το πρώτο βραβείο Jackson Pollock για τη δημιουργικότητα, το Head On Portrait Award και το Greenpeace Photo Award. Το 2015 και το 2019 βρέθηκε στη μικρή λίστα υποψηφίων για το Prix Pictet, ενώ επίσης έχει διακριθεί με το βραβείο ανθρωπιστικής φωτογραφίας Eugene Smith για την ανθρωπιστική φωτογραφία, το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας  Amnesty International Media Award και έξι βραβεία World Press.

Το Evia Film Project εντάσσεται στο πλαίσιο του ειδικού αναπτυξιακού έργου «Φωτοδότες» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για την ανασυγκρότηση και αποκατάσταση της Εύβοιας μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού του 2021. Το Evia Film Project πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, σε συνεργασία με τον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού και τον Δήμο Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας. Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης συνεργάζεται με τους παραγωγικούς φορείς που εδρεύουν στην Εύβοια, το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στα Ψαχνά και το Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας.