Agora Talk: Εργαλεία Μάρκετινγκ στο Στάδιο Ιδέας/Ανάπτυξης ενός Έργου

63ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ //

3-13/11/2022

 

Agora Talk: Εργαλεία Μάρκετινγκ στο Στάδιο Ιδέας/Ανάπτυξης ενός Έργου

 

Στο πλαίσιο των Agora Talks του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου, στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, συζήτηση με θέμα: Εργαλεία Μάρκετινγκ στο Στάδιο Ιδέας/ Ανάπτυξης ενός Έργου, με ομιλήτρια την Joanna Solecka - Marketing Strategist στην Alphapanda, η οποία μίλησε για την στρατηγική μάρκετινγκ ταινιών στο στάδιο της ανάπτυξης. Τους παρευρισκομένους καλωσόρισε αρχικά η επικεφαλής της Αγοράς, Αγγελική Βέργου. «Αυτή είναι μια συνεργασία μεταξύ της Αγοράς με το Sofia Meetings, EAVE Network, MIDPOINT Institute & MFI. Χαιρόμαστε που έχουμε μαζί μας τη Joanna Solecka, η οποία θα μας μιλήσει για τα εργαλεία μάρκετινγκ που νομίζω στις μέρες μας είναι πολύ χρήσιμα κατά την δημιουργία μιας ταινίας».

 

Τον λόγο πήρε στην συνέχεια η Joanna Solecka. «Η Alphapanda είναι ένα film marketing πρακτορείο που ειδικεύεται στα social media και στις arthouse ταινίες. Το μάρκετινγκ ταινιών είναι η διαδικασία προώθησης μιας ταινίας για να αυξηθεί η αξία της και είναι απαραίτητο στις μέρες μας όπου οι καμπάνιες έχουν γίνει πιο περίπλοκες. Βοηθά το έργο σας να γίνει αντιληπτό και να εδραιωθεί σε μια πολύ ανταγωνιστική αγορά. Το να ξεχωρίζει η δουλειά σου είναι απλό, οικονομικό και διασκεδαστικό. Η ύπαρξη μιας στρατηγικής μάρκετινγκ ταινιών πριν την έναρξη των γυρισμάτων βοηθά στην κατανόηση του είδους των υλικών που πρέπει να προετοιμαστούν στη διάρκεια της παραγωγής, κάτι που τελικά μπορεί να βοηθήσει τον προϋπολογισμό. Η προσέγγιση κοινού είναι η κινητήρια δύναμη. Πρέπει να βρούμε τρόπους να κινήσουμε το ενδιαφέρον του κοινού. Στην ψηφιακή εποχή υπάρχουν τόσες πολλές ευκαιρίες για να προσεγγίσετε διαφορετικά είδη κοινού, με διαφορετικά στοιχεία και ιδέες που τελικά θα βοηθούσαν στην αύξηση του αριθμού των θεατών».

 

Στη συνέχεια, η κ. Solecka αναφέρθηκε στις βασικές στρατηγικές marketing. «Στόχος, είδος, τοποθέτηση, SWOT ανάλυση και συγκριτική αξιολόγηση. Πρέπει να γνωρίζετε τους στόχους σας πριν ξεκινήσετε το μάρκετινγκ της ταινίας σας και τι είδους οικονομική ενίσχυση ψάχνετε -που είναι και αυτό ένας βασικός στόχος. Η κινηματογραφική βιομηχανία είναι μια ανταγωνιστική αγορά. Η ανάλυση SWOT είναι επίσης πολύ σημαντική σε οποιοδήποτε στάδιο του πρότζεκτ σας με σκοπό να εντοπίσουμε τις εσωτερικές δυνάμεις και αδυναμίες μας, καθώς και τις εξωτερικές ευκαιρίες και απειλές μας. Το είδος δεν είναι πάντα δεδομένο, μπορεί επίσης να είναι αντικείμενο επιλογής. Κάθε είδος έχει τον δικό του στόχο με τη δική του καταναλωτική διαδρομή και προσδοκίες. Για παράδειγμα το δράμα προϋποθέτει προσωπική σύγκρουση, ταύτιση και ανακάλυψη. Πολύ σημαντικά είναι και τα stills -μια φωτογραφία που τραβήχτηκε στο πλατό μιας ταινίας στη διάρκεια της παραγωγής. Πρέπει να έχετε υλικό για να αποδεικνύετε ότι υπάρχει η ταινία σας. Το στοχευμένο κοινό είναι εξίσου σημαντικό, καθορισμένο από τα δημογραφικά στοιχεία, ηλικία, φύλο, εκπαίδευση, εισόδημα, αλλά και τόπος, ενδιαφέροντα. Η τοποθέτηση συχνά δεν θεωρείται κάτι σημαντικό ωστόσο είναι η ραχοκοκαλιά της καμπάνιας σας. Προσδιορίστε τα τρία βασικά στοιχεία που μπορούν να προσελκύσουν το κοινό και την αγορά. Μπορεί να είναι η ιστορία σας, ο σκηνοθέτης, ο πρωταγωνιστής ή το είδος της ταινίας, αν είναι για παράδειγμα προσαρμογή από ένα βιβλίο. Είναι βασικό να ξέρετε σε ποιο σημείο θέλετε να επικεντρωθείτε και τι θέλετε να κρύψετε».

 

Η Joanna Solecka ως παράδειγμα αναφέρθηκε στη συνέχεια στην ταινία Τhe broken circle breakdown. «Η στρατηγική μας ήταν να μη μιλήσουμε για το έντονο δραματικό στοιχείο της ταινίας που είναι η απώλεια ενός παιδιού. Η τοποθέτηση είχε ως στόχο να προσελκύσει το κοινό και όχι να το τρομάξει. Βασιστήκαμε στη μουσική και στους χαρακτήρες. Το σημείο αναφοράς σας πρέπει να είναι παρόμοιες ταινίες με τη δική σας, καθώς εμπνέεστε από αυτές και σας κάνει να ανυπομονείτε για το μέλλον, βλέποντας τις προοπτικές που έχετε». Έκανε επίσης αναφορά μεταξύ άλλων και στην ουκρανική ταινία Stop-Zemlia: «Εστιάσαμε την προσοχή μας στο ότι ήταν η πρώτη ταινία του σκηνοθέτη, καθώς και στην πρωταγωνίστρια. Είναι μια ταινία ενηλικίωσης, οικεία και αυθεντική».

 

Η ίδια αναφέρθηκε έπειτα στο υλικό του μάρκετινγκ που είναι ο τίτλος, η σύνοψη, το πόστερ και τα stills. Όπως τόνισε: «Δουλεύω τόσα χρόνια σε αυτό τον χώρο και τα stills είναι υποτιμημένα, αλλά αυτή η άποψη δεν είναι σωστή. Τα stills πρέπει να δουλεύουν μεμονωμένα. Είναι η πρώτη εικόνα της ταινίας, όπως ο τίτλος και το πόστερ. Η δύναμη της εικόνας είναι μεγάλη. Σύμφωνα με μια έρευνα του Netflix ο εγκέφαλος επεξεργάζεται μια εικόνα σε 13 χιλιοστά του δευτερολέπτου και αποφασίζει αν θέλει να δει ή όχι την ταινία. Κάντε την ταινία σας να αποσπάσει την προσοχή και να χρηματοδοτηθεί. Για να είναι το υλικό σας ελκυστικό πρέπει να έχει ένα δυνατό logline και να επικεντρώνεται σε ένα συγκεκριμένο κοινό. Να είστε πιστοί στον εαυτό σας γι’ αυτό που θέλετε να προβάλετε. Όπως ανέφερα και πριν, μπορείτε να εμπνευστείτε το οπτικό σας υλικό  από άλλες ταινίες-σημεία αναφοράς».

 

Για το τέλος της παρουσίασης η κ. Solecka αναφέρθηκε σε μια μέθοδο έξι βημάτων για την καλύτερη προώθηση της εκάστοτε ταινίας. «Το πρώτο είναι το κίνητρο. Γιατί θέλω να κάνω αυτή την ταινία. Θα συναντήσετε αρκετές δυσκολίες  όποτε πρέπει να είστε σίγουροι για το κίνητρό σας. Το δεύτερο βήμα είναι η χαρτογράφηση του θέματος. Γιατί πίσω από κάθε θέμα κρύβεται ένα κοινό. Μπορεί να μην το χρησιμοποιήσετε στη διάρκεια της προώθησης, αλλά σίγουρα θα το χρειαστείτε μετά. Το τρίτο είναι να εκφράσετε τον τόνο και τα συναισθήματα της ταινίας ενώ σκέφτεστε τον πρωταγωνιστή και τους κεντρικούς χαρακτήρες σας. Το τέταρτο βήμα είναι να περιγράψετε τη βασική σας σκηνή. Το επόμενο και πέμπτο βήμα είναι να προσδιορίσετε τρία ή τέσσερα δυνατά στοιχεία της ταινίας σας. Το έκτο βήμα είναι να προσδιορίσετε το κεντρικό μήνυμα της ταινίας σας, που θα είναι πολύ εύκολο να το βρείτε αν έχετε ακολουθήσει τα προηγούμενα πέντε βήματα. Και μην ξεχνάτε το μάρκετινγκ, ένα εργαλείο για να επικοινωνούμε με τους συνανθρώπους μας».