Agora Talks: «Πώς το ελληνικό οπτικοακουστικό οικοσύστημα στηρίζει τη δημιουργικότητα»

Την Κυριακή 5 Νοεμβρίου συντελεστές από τον χώρο της κινηματογραφικής παραγωγής συζήτησαν για το μέλλον του οπτικοακουστικού τομέα στο πλαίσιο των Agora Talks που διοργανώνει η Αγορά του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στη συζήτηση συμμετείχαν ο πρόεδρος και CEO του EKOME, Λεωνίδας Χριστόπουλος, η Φένια Κοσοβίτσα, παραγωγός και αντιπρόεδρος του ΣΑΠΟΕ, ο Μάρκος Χολέβας, πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και η Φαίη Τσιτσιπή, senior Manager στη Market Insights και υπεύθυνη για την ανάπτυξη και παραγωγή original περιεχομένου της COSMOTE TV. Τη συζήτηση συντόνισε η Ελένη Χανδρινού, σύμβουλος οπτικοακουστικών και  εκπρόσωπος της Eurimages στην Ελλάδα. 

Η συζήτηση ξεκίνησε με τα πρακτικά βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει ένας δημιουργός  για την εύρεση παραγωγού και την πορεία που ακολουθεί για την υλοποίηση του σεναρίου. «Ο παραγωγός είναι η πρώτη στάση ενός δημιουργού, που έχει ένα έτοιμο σενάριο και η πρώτη συζήτησή μας αφορά το κατά πόσο η ιδέα του ταιριάζει με τις δικές μου εκδοτικές ανάγκες. Το πιο σημαντικό βήμα είναι να αναζητήσουμε χρηματοδότηση για την παραγωγή» ανέφερε η κ. Φένια Κοσοβίτσα. Στη συνέχεια, η κ. Φαίη Τσιτσιπή πήρε τη σκυτάλη και ανέφερε: «Για εμάς ένα καλό σενάριο είναι το κλειδί για μια επιτυχημένη παραγωγή», ενώ ανέφερε παραδείγματα επιτυχημένων συνεργασιών, όπως τους τρεις κύκλους της αστυνομικής σειράς Έτερος Εγώ.

Αμέσως μετά, συζητήθηκε το θέμα του κινηματογραφικού είδους της παραγωγής (genre), αλλά και ζητήματα νομικής φύσης, όπως οι πολιτικές πνευματικής ιδιοκτησίας. Ως προς το είδοςη κ.Τσιτσιπή ανέφερε πως «οι παραγωγοί που δεν τρέχουν πολλά πρότζεκτ περιορίζουν την επιλογή στο είδος με το οποίο είναι ήδη εξοικειωμένοι τόσο οι ίδιοι όσο και το κοινό τους». 

Έπειτα, ο κ. Χολέβας μίλησε για το ΕΚΚ και για τον τρόπο με τον οποίο αυτό χρηματοδοτεί τους νέους δημιουργούς, αλλά και το νεοσύστατο πρόγραμμά του, το οποίο παρέχει χρηματοδότηση για τηλεοπτικές παραγωγές οκτώ με δέκα επεισοδίων. «Το σκεπτικό μας είναι η ιδέα μιας κινηματογραφικής ταινίας, όμως με μεγαλύτερη διάρκεια», ανέφερε σχετικά με το πρόγραμμα. Ο κ. Χριστόπουλος, πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ μίλησε για τον ρόλο που αυτό διαδραματίζει στην αλυσίδα της παραγωγής. «Νομίζω πως το ΕΚΟΜΕ έχει συμβάλει στην ώθηση της αγοράς του οπτικοακουστικού τομέα, προωθώντας την παραγωγή περισσότερων δημιουργικών ιδεών», τόνισε μεταξύ άλλων, στρέφοντας έπειτα τη συζήτηση στη βιωσιμότητα. «Πρέπει να επενδύσουμε στη βιωσιμότητα και στη σταθερότητα στις πρακτικές διαδικασίες», ανέφερε σχετικά.

Αμέσως μετά, η συζήτηση αφιερώθηκε στον ρόλο και στη σημασία της συμπαραγωγής, της συνέργειας και της συνεργασίας, όχι μόνο με κρατικούς φορείς αλλά και με τις εταιρείες streaming. Η κ. Κοσοβίτσα σχολίασε πως η Ελλάδα βρίσκεται «πάρα πολύ πίσω», αλλά εξέφρασε την αισιοδοξία της για αλλαγές στο μέλλον καθώς αποτελεί «τη μόνη λύση». Καθ’ όλη την διάρκεια της συζήτησης τονίστηκε η σημασία της χρηματοδότησης και το πρόβλημα της υπο-χρηματοδότησης στην Ελλάδα. «Η χρηματοδότηση για την παραγωγή ταινιών μεγάλου μήκους είναι πολύ περιορισμένη και σχεδόν μηδαμινή για την παραγωγή τηλεοπτικών σειρών», ανέφερε σχετικά η κ. Τσιτσιπή. 

Ακολούθησαν ερωτήσεις από το κοινό, όπου έγινε αναφορά σε περαιτέρω νομικά ζητήματα όπως αυτό της πειρατικής διανομής περιεχομένου, όπου ο κ. Χριστόπουλος σχολίασε πως «έχουν γίνει σχετικά βήματα με τεχνικές λύσεις, ωστόσο είναι ένα θέμα εν εξελίξει που πρέπει να παρακολουθούμε στενά καθώς η τεχνολογία αλλάζει με σφοδρούς ρυθμούς. Πρόκειται για μια συνεχή μάχη».