Προβολή COSMOTE TV: «17 κλωστές»

Στο πλαίσιο του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 11 Νοεμβρίου, στην κατάμεστη αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη, η ειδική προβολή των τριών πρώτων επεισοδίων της πολυαναμενόμενης σειράς 17 Κλωστές της COSMOTE TV, μεγάλου χορηγού του Φεστιβάλ. Το σενάριο της νέας σειράς της COSMOTE TV υπογράφουν οι Μιρέλλα Παπαοικονόμου και Κάτια Κισσονέργη, ενώ τη σκηνοθεσία ο Σωτήρης Τσαφούλιας

Αρχικά, τον λόγο πήρε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, καλωσορίζοντας το κοινό στην ειδική προβολή. «Μου δίνετε άλλη μια ευκαιρία να ευχαριστήσω την COSMOTE TV που στηρίζει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης εδώ και αρκετά χρόνια και είναι μαζί μας ακόμα και σε δύσκολες εποχές, όπως στην εποχή της πανδημίας». 

Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο επικεφαλής της COSMOTE TV, κ. Δημήτρης Μιχαλάκης. «Καλώς ήρθατε στην ειδική προβολή της νέας μας σειράς 17 κλωστές. Είναι μια δουλειά για την οποία είμαστε πολύ υπερήφανοι. Είναι βασισμένη στο βιβλίο που έγραψε ο Πάνος Δημάκης και το σενάριο είναι της Μιρέλλα Παπαοικονόμου και της Κάτιας Κισσονέργη. Είναι, μάλιστα, ένα βιβλίο που μας το είχε φέρει ο Πάνος Δημάκης μέσα στην περίοδο της πανδημίας, όμως έμεινε σε ένα συρτάρι για αρκετό καιρό και τελικά κάποια στιγμή ήρθε και πάλι στα χέρια μας χάρη στην Tanweer, την εταιρεία παραγωγής με την οποία συνεργαστήκαμε για τις 17 κλωστές. Είμαστε σήμερα εδώ για να δούμε μαζί τα τρία από τα έξι επεισόδια της σειράς. Στην COSMOTE TV ξεκινήσαμε από το 2012 να μπαίνουμε σιγά-σιγά σε ταινίες και σε διάφορες συμπαραγωγές. Μετά προχωρήσαμε με το COSMOTE HISTORY στην παραγωγή ντοκιμαντέρ. Στη συνέχεια αποφασίσαμε να μπούμε στην παραγωγή μυθοπλασίας και γνωριστήκαμε με τον Σωτήρη Τσαφούλια, με τον οποίο συνεργαστήκαμε για το Έτερος Εγώ. Έπειτα συνεχίσαμε με άλλες σειρές και τώρα παρουσιάζουμε την πρώτη μας ιστορία, που είναι βασισμένη σε αληθινά γεγονότα. Πρόκειται για την ιστορία του πρώτου Έλληνα θύτη μαζικών ανθρωποκτονιών το 1908, την οποία έχει προσεγγίσει πάρα πολύ ωραία ο Σωτήρης και η ομάδα του, δείχνοντάς μας πώς ένας άνθρωπος μπορεί να εξελιχθεί σε κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που ξεκίνησε να είναι στη ζωή του και πώς οι κοινωνικές πιέσεις και καταστάσεις μπορούν να οδηγήσουν έναν άνθρωπο στα άκρα».

Έπειτα, τον λόγο πήρε ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας. «Καλησπέρα και από εμένα. Το ξέρετε ότι έχω ιδιαίτερη συμπάθεια και σε εσάς και στην πόλη σας, είστε το γούρι μου, όλες μου οι δουλειές ξεκινούν πρώτα από εδώ και ο τρόπος που τις υποδέχεστε είναι συγκινητικός. Το Φεστιβάλ είναι μια πυξίδα για εμένα, για το πώς θα κινηθεί η σειρά. Θέλω να ευχαριστήσω από τα βάθη της καρδιάς μου το κινηματογραφικο-τηλεοπτικό μου σπίτι, την COSMOTE TV. Είναι η τέταρτη σειρά που κάνουμε παρέα. Θέλω να ευχαριστήσω την Tanweer Productions, τον Διονύση Σαμιώτη, τη Ναταλύ Δούκα και τον Πάνο Πετρόπουλο για όλη την αγάπη και τη συνεργασία που είχαμε. Όλους μου τους ηθοποιούς που είναι σήμερα εδώ, την Ντένια Στασινοπούλου, τη συμπρωταγωνίστρια του Πάνου Βλάχου στη σειρά, Μελίνα Βαμπούλα, και την Άλκηστις Πουλοπούλου, έναν άνθρωπο που χωρίς αυτόν δεν μπορώ να σταθώ σε κανένα θεατρικό ή κινηματογραφικό σετ, την Καρολίνα Ζαπατίνα. Θα ήθελα ένα πολύ ζεστό χειροκρότημα για έναν άνθρωπο στον οποίο χρωστάω πολλά και είναι ένας τεράστιος καλλιτέχνης και  μακράν το πιο γλυκό πλάσμα που μπορεί να γνωρίσει κανείς, τον διευθυντή φωτογραφίας μου, Κλαούντιο Μπολιβάρ. Θέλω να ευχαριστήσω τον Μίνω Μάτσα για την υπέροχη μουσική με την οποία έντυσε την σειρά, τον Γιώργο Γεωργόπουλο που έκανε το μοντάζ και όλη την ομάδα της παραγωγής. Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω και όλους εσάς που είστε σήμερα εδώ για αυτήν τη σειρά, να σας ευχηθώ καλό ταξίδι στον κόσμο των 17 κλωστών και να αφιερώσω αυτή τη σειρά σε όλους όσοι έχουν υπάρξει θύματα και έχουν αρνηθεί πεισματικά να γίνουν θύτες», ανέφερε ο Σωτήρης Τσαφούλιας.

Η σειρά βασίζεται σε αληθινά γεγονότα και διαδραματίζεται την περίοδο 1906-1909 στα Κύθηρα. Κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας είναι ο Αντώνης, ένας φιλήσυχος τσαγκάρης που υποδύεται ο Πάνος Βλάχος. Ο Αντώνης είναι ένα αγαπητό πρόσωπο μέχρι τη στιγμή που έρχεται αντιμέτωπος με μία σοβαρή κατηγορία, με αποτέλεσμα η τοπική κοινωνία να τον εξωθήσει σε φυγή.

Πρωταγωνιστής της σειράς είναι ο γνωστός ηθοποιός και τραγουδιστής Πάνος Βλάχος. Μαζί του συμμετέχουν οι: Μαρίνα Ψάλτη, Αθηνά Τσιλύρα, Θοδωρής Κατσαφάδος, Κώστας Φλωκατούλας, Κώστας Φιλίππογλου, Μάνος Βακούσης, Ταξιάρχης Χάνος, Φώτης Θωμαΐδης, Θάνος Τοκάκης, Ντένια Στασινοπούλου, Μελίνα Βαμπούλα, Άλκηστις Πουλοπούλου, Ειρήνη Ιωάννου–Παπανεοφύτου, Στέλλα Αντύπα, Χρήστος Βελιάνος, Κωνσταντίνος Γώγουλος, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Ελένη Δαφνή, Κωνσταντίνος Σειραδάκης, Νικόλας Δροσόπουλος και Τάσος Σωτηράκης. Συμμετέχουν, επίσης, οι Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Θράσος Σταθόπουλος, Μιρέλλα Παπαοικονόμου, Δήμητρα Σακαλή, Δωροθέα Βουτσαδοπούλου, Μαρία Κοντοδήμα, Γιάννης Βουλγαράκης, Φώτης Πέτσος, Γιώργος Κανέλλης, Κώστας Ροζής, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Κωνσταντίνος Τσεντούρος και Άπος Κυπραίος.

Μετά το τέλος της προβολής τον λόγο πήρε ο συγγραφέας του βιβλίου, Πάνος Δημάκης. «Είναι πολύ μεγάλη χαρά, ευτυχία θα έλεγα, να είμαι εδώ και να βλέπω μια ιστορία που πριν από πέντε χρόνια μού την διηγήθηκαν στο καθιστικό ενός σπιτιού, στο χωριό που έγινε η σφαγή. Η ιστορία είναι οπτικοποιημένη τόσο αριστουργηματικά και δεξιοτεχνικά από τον αγαπημένο μου Σωτήρη και από όλους τους συντελεστές. Μάλιστα, το αστείο είναι ότι, ενώ ξέρω, ίσως καλύτερα από όλους, αυτήν την υπόθεση, έχω αγωνία για να δω τι θα γίνει στα επόμενα επεισόδια».

Στη συνέχεια, διάβασε στους θεατές και ένα σημείωμα που έστειλε η σεναριογράφος Μιρέλλα Παπαοικονόμου. «Σας στέλνω την καλησπέρα μου, καθώς για προσωπικούς λόγους, δυστυχώς, δεν μπόρεσα να παρευρεθώ στην αποψινή προβολή των τριών επεισοδίων της σειράς. Εντελώς καρμικά, οι 17 κλωστές είναι η 17η σειρά της τηλεοπτικής μου καριέρας. Δεκαεπτά υπέροχα ταξίδια, τα καλύτερα της ζωής μου, εμποτισμένα με την αγάπη και την αναγνώριση του κόσμου. Απόψε, θέλω να ευχαριστήσω τον Πάνο Δημάκη, που μου εμπιστεύθηκε το βιβλίο του, τη συνάδελφο και φίλη μου Κάτια Κισσονέργη, που συνταξιδέψαμε γράφοντας το σενάριο, τον Σωτήρη Τσαφούλια για την υπέροχη σκηνοθεσία του, τους εξαιρετικούς ηθοποιούς και όλους τους καλλιτεχνικούς συντελεστές που έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό. Άλλο τόσο ευχαριστώ όλους όσοι εργάστηκαν για την παραγωγή αυτής της σειράς με επαγγελματισμό, συνέπεια και θετικό κλίμα. Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω και όλους τους Τσιριγώτες που επί μήνες μάς βοήθησαν με κάθε τρόπο, συμμετέχοντας δυναμικά. Τα αγαπημένα μου Κύθηρα δεν βγάζουν μόνο εξαιρετικό λάδι, μέλι και λαδοπαξίμαδα, αλλά και εξαιρετικά ταλαντούχους ηθοποιούς».

Για το πόσο αγχωτικό από την πλευρά του Πάνου Δημάκη ήταν να αποδώσει με συνέπεια όλη την ιστορία έτσι ακριβώς όπως έγινε, καθώς πρόκειται για αληθινό περιστατικό, εκείνος απάντησε: «Για μένα το μεγαλύτερο άγχος μου ήταν το πώς θα διαχειριστώ μια ιστορία ενός ειδεχθούς εγκλήματος. Πώς, δηλαδή, να μην αγιοποιηθεί ο πρωταγωνιστής. Και καθ’ όλη τη διάρκεια του βιβλίου δεν του δίνω κάποιο συγχωροχάρτι, γιατί όπως θα δείτε και στα επόμενα επεισόδια προβαίνει σε κάτι πολύ αποτρόπαιο. Οπότε βασικό μου μέλημα ήταν αυτό, αλλά από την άλλη ήθελα να ακουστεί και η αλήθεια του. Δεν ήθελα να αδικήσω καμία πλευρά. Για τον λόγο αυτό υπάρχει πάρα πολύ μεγάλο μέρος του βιβλίου αφιερωμένο στα θύματα. Γιατί υπήρξαν πάρα πολλά θύματα και λέω και τη δική τους ιστορία».

Όσο για το γεγονός ότι τα εγκλήματα ήταν πολύ πιο φρικαλέα σε σχέση με το πώς περιγράφονται στο βιβλίο, ο Πάνος Δημάκης ανέφερε ότι μετρίασε πολύ την αγριότητά τους και πως υπήρχαν και ιστορίες που αποφάσισε να μην τις βάλει, γιατί ήταν ακόμα πιο άγριες. Ο Σωτήρης Τσαφούλιας, παίρνοντας τον λόγο, ανέφερε: «Εγώ πάλι επέλεξα να βάλω αυτά που αποφάσισε να μη βάλει ο Πάνος, ακριβώς για τον ίδιο λόγο. Για να δούμε το πόσο απεχθείς ήταν αυτές οι πράξεις και για να μην πάρει η σειρά το μέρος κανενός. Δεν θέλαμε ούτε να κάνουμε την αγιογραφία ενός ανθρώπου που σκότωσε τόσους άλλους, ούτε να τον καταδικάσουμε. Θέλαμε να δείξουμε τα γεγονότα όσο πιο αμερόληπτα μπορούσαμε, για αυτό και επειδή ακριβώς όταν έχεις έναν συμπαθή ηθοποιό και όταν σου προσφέρει και μια εξαιρετική ερμηνεία είναι απαραίτητο νομίζω να δείξεις όσο πιο άγρια μπορείς την πράξη του, ακριβώς για να μη θεωρηθεί ότι χρησιμοποιούμε την κινηματογράφηση ή έναν προσφιλή ηθοποιό για να ελαφρύνουμε τα αληθινά γεγονότα».

Αναφορικά με τη στάση των ντόπιων στην αναβίωση αυτής της ιστορίας, ο Σωτήρης Τσαφούλιας σημείωσε: «Όταν πρωτοπήγαμε, ενώ είναι πολύ φιλόξενο νησί τα Κύθηρα, ήταν κάποιοι που ήταν κουμπωμένοι. Και τα στόματα ήταν ιδιαίτερα κλειστά το πρώτο διάστημα. Όσο προχωρούσαμε και ζούσαμε μαζί τους, άρχισαν να ανοίγουν οι καρδιές και οι αγκαλιές, επίσης, μας βοήθησαν απίστευτα στο νησί. Ήταν πολύ συγκινητικό ότι υπάρχουν κάποιες σκηνές στα επόμενα επεισόδια, που είναι μαζεμένο όλο το νησί, άνθρωποι 85 και 90 χρονών. Χαρακτηριστικά θυμάμαι μια κυρία κοντά στα 90, κάναμε μια σκηνή, ήταν 5 ώρες όρθια με το μπαστούνι και όταν τελείωσε ήρθε να μου πει ευχαριστώ για αυτό που κάνουμε για το νησί, για αυτήν την υπέροχη δουλειά και να μας πει ότι έχασε τη γιαγιά της σε εκείνη τη μαζική δολοφονία. Σε μια από τις σκηνές της δολοφονίας, από τα 15 άτομα που παίρνουν μέρος, φανταστείτε ότι τα 10 που θα δείτε είναι πραγματικοί απόγονοι θυμάτων. Ζήτησαν στη μνήμη και προς τιμήν των παππούδων τους να παίξουν στη σκηνή αυτή. Και, μάλιστα, μας είπαν και ιστορίες, τις οποίες δεν προλάβαμε να τις συμπεριλάβουμε γιατί ήταν πολύ αργά. Αλλά γενικά ήταν μια υπέροχη εμπειρία, με έναν κόσμο που μας βοήθησε πάρα πολύ». Και συμπλήρωσε: «Για αυτό είπαμε την ιστορία, για να μην ξαναγίνει. Γιατί θεωρώ ότι οι 17 κλωστές είναι πιο επίκαιρες από ποτέ».

Από την μεριά του ο Πάνος Δημάκης συμφώνησε, λέγοντας μάλιστα πως όταν ξεκίνησε ο ίδιος, πολύ πιο πριν, τα στόματα ήταν ακόμα πιο κλειστά. Αλλά τόνισε πως δεν βρήκε ιδιαίτερη έχθρα και αντιπαλότητα. «Άνοιξαν πολλά στόματα, ο κόσμος κατάλαβε αρκετά νωρίς ότι δεν προσπαθούσαμε να τους βγάλουμε φταίχτες και πως ήταν βαθύτεροι οι λόγοι που μας οδήγησαν να προχωρήσουμε στο συγκεκριμένο εγχείρημα», σημείωσε.

Οι 17 Κλωστές θα κάνουν πρεμιέρα αποκλειστικά στην COSMOTE TV μέσα στο 2024.