Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος μιλάει με το κοινό για το παρόν και το μέλλον του κινηματογράφου

Με το σινεφίλ κοινό της Θεσσαλονίκης, αλλά και με πολλούς επισκέπτες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, συναντήθηκε σήμερα το μεσημέρι, Παρασκευή, 28 Νοεμβρίου, στην κατάμεστη αίθουσα Παύλος Ζάννας στο Ολύμπιον, ο σκηνοθέτης, πρόεδρος του δ.σ. του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Θόδωρος Αγγελόπουλος. Ο μεγάλος δημιουργός έφτασε μόλις από την Αγγλία, όπου παρουσιάζεται ένα μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του, με την προβολή του συνόλου των ταινιών του. Ο ίδιος, βέβαια, ρωτήθηκε και για τη νέα του ταινία, αλλά και για την τριλογία των ταινιών, την οποία είχε προαναγγείλει στο παρελθόν.

Όπως είπε ο κ. Αγγελόπουλος, η πρώτη ταινία της τριλογίας, "Το Λιβάδι που δακρύζει" έχει oλοκληρωθεί και θα προβληθεί στο Φεστιβάλ του Βερολίνου. Σε ερώτηση για το πότε η ταινία αυτή θα προβληθεί στη χώρα μας, ο Έλληνας σκηνοθέτης επισήμανε ότι αυτό μάλλον θα συμβεί τον Φεβρουάριο, κατά πάσα πιθανότητα μετά την επίσημη προβολή στο Βερολίνο. Σ' αυτή την περίπτωση, μάλιστα, γίνεται προσπάθεια η ταινία να προβληθεί ταυτόχρονα σε Ελλάδα, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία.

Η δεύτερη ταινία της τριλογίας, "Το τρίτο φτερό", που ξεκινά με ένα δικό του ποίημα, είναι μια ταινία που προβλέπεται να γυριστεί σε επτά χώρες και τρεις ηπείρους, γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την υλοποίησή της. Ο σκηνοθέτης αναφέρθηκε και σε μια άλλη σκέψη του, μια ταινία που θα γυριστεί στη νεκρή ζώνη ανάμεσα στην ελληνοκυπριακή και στην τουρκοκυπριακή πλευρά, με πρωταγωνιστές τον Χάρβεϊ Καϊτέλ, την Μισέλ Φάιφερ, τον Ηλία Κοτέα. Όπως είπε, βέβαια, ο κ. Αγγελόπουλος, όλα αυτά θα εξαρτηθούν από διάφορες επαφές που θα πρέπει να γίνουν.

«Ιερή στιγμή, αυτή του γυρίσματος»

«Αν μπορούσα να κάνω 365 μέρες τον χρόνο γυρίσματα θα ήμουν ευτυχής. Δεν μπορώ, όμως, να το κάνω και για τον λόγο αυτό νιώθω μια αποστέρηση. Για μένα είναι πολύ σημαντική η ώρα του γυρίσματος, δεν με ενδιαφέρει το αποτέλεσμα. Η ώρα του γυρίσματος είναι η πιο αγαπημένη, η πιο ιερή», είπε ο κ. Αγγελόπουλος. Αναφερόμενος στις προετοιμασίες του πριν από τα γυρίσματα, είπε: «Στην πρώτη μου ταινία, την "Αναπαράσταση", ήταν όλα γραμμένα, όλα έτοιμα από πριν. Μετά, στον "Θίασο", ξεκίνησα χωρίς σενάριο, στην πραγματικότητα υπήρχαν μόνο σημειώσεις, όλα γεννιόντουσαν στο γύρισμα. Αυτός ο τρόπος όμως μου έδωσε χαρά. Μου έδειξε ότι η στιγμή της δημιουργίας ταυτίζεται με τη στιγμή του γυρίσματος και όχι με την προετοιμασία».

Για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, «τα πράγματα καταξιώνονται μέσα στον χρόνο. Ταινίες που έχω αγαπήσει, όπως "Ο πολίτης Κέιν", μόνο ο χρόνος τις καταξίωσε». «Αυτή τη στιγμή», είπε ο σκηνοθέτης, «αισθάνομαι ελεύθερος. Δεν έχω να δώσω λόγο σε κανέναν. Κάνω αυτό που ζητάει η ψυχή μου, αυτό που έχω ανάγκη. Μιλώ, όπως θα μιλούσα στον πιο αγαπημένο συνένοχο. Δεν χρειάζομαι κανένα στήριγμα. Για πρώτη φορά, είμαι ό,τι πιο ελεύθερο μπορεί να φανταστεί κανείς”.

Το έργο του σε DVD

Αναφερόμενος στο τι νιώθει όταν χρειάζεται να πετάξει υλικό από τα γυρίσματα μιας ταινίας, κατά τη διάρκεια του μοντάζ, ο κ. Αγγελόπουλος είπε: «Το μοντάζ εικόνας για μένα είναι μια απλή ιστορία. Το μοντάζ ήχου είναι πιο δύσκολο. Βέβαια, πονάει όταν παραμερίζεις κομμάτια που έχεις κάνει. Στο "Βλέμμα του Οδυσσέα έκοψα υλικό μιας ώρας, έκοψα ένα πάρα πολύ όμορφο ταξίδι στον Δούναβη με τσιγγάνους. Ίσως, όμως, αυτό, όπως και άλλα τέτοια κομμάτια που έχω παραμερίσει, να μπουν σε ένα DVD που ετοιμάζω, όπου θα υπάρχουν πολλά στοιχεία για κάθε ταινία. Σκέφτομαι ακόμη και να συμπεριληφθούν και παλιές συνεντεύξεις, έτσι ώστε να χρονολογείται όχι μόνο η ταινία, αλλά και τα στοιχεία που την περιέβαλαν. Σ' αυτό το στάδιο της προετοιμασίας του DVD βρίσκομαι αυτό το διάστημα».

Το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου

Κληθείς να σχολιάσει το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου, ο κ. Αγγελόπουλος είπε: «Η γενιά μας, που ονομάστηκε Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος, που ήθελε να έρθει σε ρήξη με την προηγούμενη κατάσταση που επικρατούσε στον ελληνικό κινηματογράφο, έπεσε σε μια δύσκολη εποχή. Αν αυτό που έγινε τότε, είχε συμβεί πριν δέκα χρόνια, ίσως και περισσότερα, τότε θα είχε άλλη τύχη. Αργησε πολύ να φτάσει η ρήξη. Το ραντεβού έπρεπε να γίνει νωρίτερα. Γιατί η τηλεόραση γκρέμισε τα πάντα».

«Το μέλλον,τώρα, ανήκει σε μια τελείως νέα γενιά. Εμείς, όλοι μας, ό,τι είπαμε, είπαμε, ό,τι δώσαμε, δώσαμε. Μια νέα γενιά πρέπει τώρα να έρθει, να έρθει σε ρήξη με το παρελθόν σε ό,τι αφορά κάποια πράγματα, αλλά όχι σε ό,τι αφορά την ουσία. Ας ευχηθούμε για τον ελληνικό κινηματογράφο, να βγουν αυτά τα νέα παιδιά».