Συνέντευξη Τύπου: HIROKAZU KORE-EDA

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ HIROKAZU KORE - EDA

Συνέντευξη τύπου έδωσε την Πέμπτη 25 Νοεμβρίου, στην Αποθήκη Γ’ του Λιμανιού Θεσσαλονίκης, μια από τις σημαντικές μορφές του σύγχρονου ιαπωνικού κινηματογράφου ο σκηνοθέτης Hirokazu Kore – Eda, στο έργο του οποίου γίνεται αναδρομή από το τμήμα των Νέων Οριζόντων. Ο Kore – Eda είναι μια αποκάλυψη των Νέων Οριζόντων, στο πλαίσιο των οποίων προβλήθηκε η πρώτη του ταινία του, το Maborosi, η οποία στη συνέχεια γνώρισε μεγάλη επιτυχία σε όσα διεθνή Φεστιβάλ προβλήθηκε.

Έχοντας γυρίσει άλλες τρεις ταινίες, επιστρέφει στους Νέους Ορίζοντες, για να παρουσιάσει το σύνολο της δουλειάς του. «Πρώτη φόρα ήρθαμε σε επαφή με το έργο του το 1995», είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής των Νέων Οριζόντων, Δημήτρης Εϊπίδης, εκφράζοντας τη χαρά του για την παρουσία του Kore-Eda στη Θεσσαλονίκη σε μια φάση της καριέρας του που έχει αποκτήσει φήμη «και είναι από τους σημαντικότερους Ασιάτες σκηνοθέτες στο διεθνές στερέωμα». Η τελευταία του ταινία, Κανείς Δεν Ξέρει, προβλήθηκε στο Φεστιβάλ των Καννών, αποσπώντας ενθουσιώδεις κριτικές και το βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για το δωδεκάχρονο πρωταγωνιστή του, Yagira Yuya.

Δουλεύοντας με παιδιά

Οι περισσότερες ερωτήσεις στη συνέντευξη Τύπου αφορούσαν την ταινία, την πραγματική ιστορία τεσσάρων παιδιών, τα οποία εγκατάλειψε η μητέρα τους, αλλά που κατάφεραν να επιβιώσουν μόνα τους επί έναν ολόκληρο χρόνο. Η εμπειρία συνεργασίας με παιδιά ηθοποιούς αποδείχτηκε ιδιαίτερη για τον σκηνοθέτη, αλλά και για τα ίδια τα παιδιά. «Κάθε παιδί έχει το δικό του χαρακτήρα και στον ένα χρόνο των γυρισμάτων είχαμε και καβγάδες και αντιζηλίες. Ως εμπειρία, όμως, ήταν καλή για όλους. Τα παιδιά είχαν καλές και κακές στιγμές, δέθηκαν μεταξύ τους, έγιναν αδέλφια», τόνισε ο Kore-Eda.

Την δε απονομή του βραβείο στις Κάννες την εισέπραξαν ως ένα βραβείο που ανήκει σε όλους. «Χάρηκαν όλα τα παιδιά. Πραγματικά το μοιράστηκαν», σημείωσε ο Ιάπωνας σκηνοθέτης. Μιλώντας για την ταινία είπε ότι βασίζεται σε ένα πραγματικό γεγονός που συνέβη πριν 16 χρόνια στο Τόκιο. «Τα τελευταία 15 χρόνια σκεφτόμουν ότι έπρεπε να κάνω γ’ αυτό. Δεν ήθελα, όμως, απλά να αντιγράψω τα γεγονότα. Όταν αποφάσισα να κάνω την ταινία αυτό που ήθελα πάνω απ’ όλα ήταν να μην παρουσιάσω τα παιδιά ως κακόμοιρα και αξιολύπητα. Αυτό δεν σημαίνει ότι ήταν δυνατά, ιδιαίτερα έξυπνα και ικανά να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε δυσκολία. Το αντίθετο, μάλιστα. Ήταν ευάλωτα και αδύνατα».

Στη διάρκεια των γυρισμάτων ιδιαίτερη αίσθηση του προκάλεσε η αδιαφορία του κόσμου για τα παιδιά στα εξωτερικά γυσίσματα. Εμφανίζονταν ταλαιπωρημένα, αλλά κανείς περαστικός δεν έδειξε ενδιαφέρον να μάθε τι συμβαίνει. «Ήταν μια παράξενη εμπειρία. Δεν χρησιμοποιήσαμε κομπάρσους στις σκηνές του δρόμου. Οι άνθρωποι ούτε χρόνο έχουν, άλλα ούτε και διάθεση να επέμβουν. Σε αυτή τη φάση βρίσκεται η κοινωνία μας», είπε ο Kore-Eda.

Στη συνέντευξη τύπου ήταν παρούσα και η ηθοποίος που έπαιξε το ρόλο της μητέρας των τεσσάρων παιδιών, η Yu. «Τη μητέρα θα τη χαρακτήριζα ως μια γυναίκα πλημμυρισμένη από αγάπη και λάθη», είπε η νεαρή πρωταγωνίστρια. Το Κανείς Δεν Ξέρει είναι η πρώτη της ταινία και στην Ιαπωνία είναι γνωστό τηλεοπτικό πρόσωπο και τραγουδίστρια. Ο Kore-Eda την επέλεξε επειδή είδε ότι μπορούσε να ερμηνέψει το ρόλο μιας γυναίκας που αγαπάει τρελά τα παιδιά της, αλλά δεν μπορεί να αναλάβει την ευθύνη τους.

Τα ντοκιμαντέρ

Ο Kore-Eda εκτός από τις τέσσερις ταινίες που θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο των Νέων Οριζόντων έχει γυρίσει ακόμη και 15 ντοκιμαντέρ. «Αυτό που θέλω μέσα από τις ταινίες μου δεν είναι να δημιουργώ ήρωες ή αντι-ήρωες. Προσπαθώ να δω τους ανθρώπους όπως είναι. Σέβομαι τους ανθρώπους. Δεν υπάρχει ούτε μαύρο, ούτε άσπρο. Ο κόσμος μου είναι γκρι, μια μίξη πραγμάτων», σχολίασε ο Kore-Eda. Μιλώντας ειδικά για το στιλ που κινηματογραφεί είπε ότι «σ’ όλες τις ταινίες μου θέλω την οπτική του ντοκιμαντέρ, αλλά βασικά δημιουργώ ταινίες μυθοπλασίας. Το ντοκιμαντέρ μπαίνει στον τρόπο που χειρίζομαι την κάμερα, θέλοντας έτσι να δώσω ένα στοιχείο πραγματικότητας».