4ο Evia Film Project: Ημερίδα για το ελληνικό καλοκαίρι και masterclasses

Ημερίδα για το ελληνικό καλοκαίρι και masterclasses 

Το 4ο Evia Film Project διοργανώνει μία συναρπαστική ημερίδα αφιερωμένη στο ελληνικό κινηματογραφικό καλοκαίρι, καθώς και μια σειρά από masterclasses με κορυφαίους δημιουργούς και επαγγελματίες του οπτικοακουστικού τομέα.

Ημερίδα «Κινηματογραφώντας το ελληνικό καλοκαίρι»

Την Παρασκευή 20 Ιουνίου το Evia Film Project έχει προγραμματίσει στη Λίμνη, στο κτίριο Μελά, ημερίδα με τίτλο «Κινηματογραφώντας το ελληνικό καλοκαίρι: φως και μύθοι, στερεότυπα και προκλήσεις». Στην ημερίδα θα διερευνηθούν θέματα όπως η βιωσιμότητα, ο τουρισμός, τα στερεότυπα που έχτισαν το ελληνικό καλοκαίρι, η αποδόμησή τους, αλλά και οι ιδιαίτερες συνθήκες που κάνουν απαιτητική τη διαδικασία παραγωγής μιας ταινίας τους καλοκαιρινούς μήνες.

Την ημερίδα θα ανοίξει ο Κωνσταντίνος Καρτάλης, Καθηγητής Φυσικής Περιβάλλοντος και Κλίματος στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κλιματική Αλλαγή. Η παρουσίασή του θα επικεντρωθεί στην περιγραφή των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στο ελληνικό καλοκαίρι. Πώς έχει αλλάξει το ελληνικό καλοκαίρι τα τελευταία 30 χρόνια, πόσο εκτιμάται ότι θα αλλάξει στο μέλλον. Τι θα σημαίνει αυτό για το τοπίο, τους φυσικούς πόρους, τους ανθρώπους, την κοινωνική ζωή και τη χρήση των υπαίθριων χώρων, την ανεμελιά, τις τοπικές παραδόσεις. Θα αντέξουν τα νησιά μας; Kαι πώς θα τα προστατεύσουμε; Πώς θα είναι η ζωή στις πόλεις; 

Στη συνέχεια, οι σκηνοθέτες Σοφία Εξάρχου (Animal) και  Αργύρης Παπαδημητρόπουλος (Suntan) και ο διευθυντής φωτογραφίας Σίμος Σαρκετζής θα συμμετάσχουν σε μια συζήτηση που θα συντονίσει ο κριτικός κινηματογράφου Χρήστος Μήτσης (περιοδικό Αθηνόραμα). Οι δημιουργοί θα μοιραστούν εμπειρίες από τη δική τους καλλιτεχνική διαδρομή και από τα γυρίσματα των ταινιών τους που έχουν πραγματοποιήσει τους καλοκαιρινούς μήνες στην Ελλάδα. Πώς κινηματογραφεί κανείς το ελληνικό φως; Πώς αποδίδεται η αυθεντικότητα του τοπίου και της ζωής; Πόσο απαιτητικές είναι οι συνθήκες παραγωγής το καλοκαίρι; 

Η ημερίδα θα ολοκληρωθεί με την παρουσίαση με τίτλο «Ο τόπος ως φεγγίτης, το βλέμμα ως δεσμώτης» του ποιητή Γιάννη Αντιόχου, ο οποίος διερευνά τη σχέση του βλέμματος με το καλοκαιρινό φως της Ελλάδας, όπως αυτή εγγράφεται στη μνήμη και στο τοπίο. Πώς το φως, σκληρό και αδυσώπητο, περιορίζει και απελευθερώνει την όραση; Πότε ο τόπος γίνεται φεγγίτης, και πότε το βλέμμα δεσμώτης του ίδιου του θαύματος; Μια ποιητική προσέγγιση στην εμπειρία του ενδιάμεσου φωτός.

Μετά την ημερίδα, οι καλεσμένοι του Evia Film Project θα έχουν την ευκαιρία να περιηγηθούν στην πανέμορφη Λίμνη και να δοκιμάσουν την τοπική κουζίνα, κλείνοντας έτσι ιδανικά μια ημέρα αφιερωμένη στο αγαπημένο μας κινηματογραφικό καλοκαίρι.

Masterclasses

Παράλληλα, τέσσερα συναρπαστικά masterclasses θα πραγματοποιηθούν στην Αγία Άννα από τις 19 έως τις 21 Ιουνίου, στο πλαίσιο του καθιερωμένου εξειδικευμένου εργαστηρίου του Evia Film Project, το οποίο έχει διαμορφωθεί για τους φοιτητές του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στα Ψαχνά της Εύβοιας. Τα masterclasses θα πραγματοποιηθούν στην ταβέρνα Τα Κανατάκια και είναι ελεύθερα και για το κοινό.

Πέμπτη 19 Ιουνίου, 18:00

Masterclass Μαρίας Καλλιμάνη

Κινηματογραφικές διαδρομές μπροστά από την κάμερα

Με αφετηρία μια αξιοζήλευτη παρουσία στο σινεμά, στο θέατρο αλλά και στην τηλεόραση, η Μαρία Καλλιμάνη εξετάζει τις ιδιαιτερότητες της υποκριτικής μπροστά από την κινηματογραφική κάμερα. Έχοντας πρωταγωνιστήσει σε ταινίες-σταθμούς μερικών εκ των κορυφαίων εκπροσώπων του σύγχρονου ελληνικού σινεμά (Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά της Ελίνας Ψύκου, Χώρα προέλευσης του Σύλλα Τζουμέρκα, Μαχαιροβγάλτης και Το μικρό ψάρι του Γιάννη Οικονομίδη, Στο σπίτι του Θανάση Καρανικόλα κ.ά.), η διακεκριμένη ηθοποιός επισημαίνει ομοιότητες και διαφορές μεταξύ μιας θεατρικής και μιας κινηματογραφικής ερμηνείας, ενώ περιγράφει τον ρόλο του/της ηθοποιού όταν έρχεται σε επαφή με το σκηνοθετικό όραμα, λαμβάνοντας υπόψη την συνολική δημιουργική πορεία μιας ταινίας – από το σενάριο και τις πρόβες μέχρι το γύρισμα.

Η Μαρία Καλλιμάνη σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο ΕΚΠΑ και φοίτησε στην Ανώτατη Δραματική Σχολή του θεατρικού οργανισμού «Μορφές». Στο θέατρο έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες στην Ελεύθερη Σκηνή, στο Εθνικό Θέατρο, καθώς και στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Το 2015 απέσπασε το βραβείο Α΄ γυναικείου ρόλου από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου για την ερμηνεία της στην ταινία Στο σπίτι, ενώ ήταν υποψήφια στην ίδια κατηγορία για τις ταινίες Μαχαιροβγάλτης και Νοτιάς. Στην τηλεόραση έχει συμμετάσχει μεταξύ άλλων στις σειρές Άγριες μέλισσες και Milky Way.

Παρασκευή 20 Ιουνίου, 11:00

Masterclass Μαρίας Ανεστοπούλου και Γιώργου Αγγελόπουλου

ΑΝΙΜΑSYROS Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων: Νέοι δημιουργοί και animation στην ελληνική περιφέρεια

Μπορεί ένα διεθνές φεστιβάλ στην περιφέρεια να γίνει γέφυρα για νέες φωνές στον χώρο του animation; Η Μαρία Ανεστοπούλου θα ανιχνεύσει τον ρόλο διοργανώσεων όπως το ANIMASYROS στη στήριξη της δημιουργικής κοινότητας, στη χαρτογράφηση μιας αναδυόμενης ελληνικής αγοράς και στη μετατροπή ενός τόπου –εκτός «κέντρου»– σε χώρο συνάντησης, έμπνευσης και παραγωγής. Ένα κάλεσμα σε φοιτητές να φανταστούν το μέλλον τους αλλιώς. 

Η μεγάλη περιπέτεια της μικρού μήκους ταινίας

Η μικρού μήκους ταινία είναι ένα είδος που, παρά τα εμπόδια, έχει κατακτήσει σημαντικές διακρίσεις τα τελευταία χρόνια. Είναι απλώς ένα αναγκαίο βήμα πριν τη μεγάλου μήκους ή ένα ξεχωριστό πεδίο έκφρασης που ανανεώνει την τέχνη του σινεμά; Μέσα από διαφορετικούς ρόλους, ο Γιώργος Αγγελόπουλος θα αναφερθεί στη διαδρομή της μικρού μήκους ταινίας στην ελληνική πραγματικότητα: από τη σύλληψη και ανάπτυξη μιας ιδέας, έως τη χρηματοδότηση, την παραγωγή και την πορεία της στα φεστιβάλ.

Η Μαρία Ανέστοπουλου είναι Καλλιτεχνική Διευθύντρια του ANIMASYROS Διεθνούς Φεστιβάλ Animation, το οποίο συνίδρυσε το 2008 μαζί με τον Βασίλη Καραμητσάνη. Έχει σπουδάσει Νομική στο ΑΠΘ και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο στο Δίκαιο Πνευματικής και Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας από το Πανεπιστήμιο του Κεντ. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος και υπεύθυνη προγράμματος του φεστιβάλ ψηφιακού κινηματογράφου Platforma Video. Παράλληλα με τη δράση της στον πολιτισμό, είναι δικηγόρος με εξειδίκευση στο Δίκαιο Δημοσίων Συμβάσεων και στη Διαχείριση Διαρθρωτικών Ταμείων.

Ο Γιώργος Αγγελόπουλος σπούδασε στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ και απέκτησε Μεταπτυχιακό Σεναριογραφίας από το University of The Arts του Λονδίνου. Το 2020 ανέλαβε χρέη διευθυντή στη Διεύθυνση Ανάπτυξης και Παραγωγής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Είναι σύμβουλος σεναρίου κι έχει ασχοληθεί με την κινηματογραφική εκπαίδευση. Το Χρυσόψαρο, η πρώτη μικρού μήκους ταινία του έκανε πρεμιέρα στο BFI Flare. Το 2025 ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Αυτή την περίοδο ολοκληρώνει τη δεύτερη μικρού μήκους ταινία του.

Παρασκευή 20 Ιουνίου, 13:00

Masterclass Κωστή Χαραμουντάνη

Καλλιεργώντας μια ισχυρή δημιουργική βάση

Το χτίσιμο μιας σταθερής και δημιουργικά πλούσιας βάσης σημαίνει την καλλιέργεια μιας ζωντανής δεξαμενής ιδεών που να εμπνέει και να στηρίζει ουσιαστικά κάθε στάδιο του έργου. Η ακατέργαστη έμπνευση μετατρέπεται σε δομημένη αφήγηση, το προσωπικό, καλλιτεχνικό όραμα αποκτά μορφή, συνοχή και χαρακτήρα. Τέλος, ποιος είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να επικοινωνηθεί μια ιστορία με σαφήνεια, δύναμη και αυθεντικότητα, ώστε να αγγίζει, να πείθει και να ξεχωρίζει;

Ο Κωστής Χαραμουντάνης είναι αυτοδίδακτος σκηνοθέτης, σεναριογράφος, μοντέρ και συνθέτης. Υπότροφος του SNF ARTWORKS (2020), ολοκλήρωσε πρόσφατα την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία Κιούκα: πριν το τέλος του καλοκαιριού, η οποία έκανε πρεμιέρα στο τμήμα L'ACID του Φεστιβάλ Καννών τον Μάιο του 2024.

Σάββατο 21 Ιουνίου, 11:00

Masterclass Αργύρη Παπαδημητρόπουλου

Greek Unorthodox 

Η αντισυμβατική διαδρομή του Έλληνα δημιουργού Αργύρη Παπαδημητρόπουλου. Με αφορμή την προβολή της ταινίας του, Suntan, ο σκηνοθέτης μοιράζεται μαζί μας πτυχές της πορείας του στο δύσκολο δρόμο του κινηματογράφου: Από το στάδιο της σύλληψης της ιδέας, τις ακόλουθες δυσκολίες, τις αυτοσχεδιαστικές λύσεις μέχρι την τελική μορφή της ταινίας και τη διεθνή καταξίωση.

Ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος είναι γνωστός για τις φορτισμένες συναισθηματικά ταινίες του που εξερευνούν τη νεότητα, την επιθυμία και την ταυτότητα. Από τη φιλμογραφία του ξεχωρίζουν Suntan και το Monday, οι οποίες έχουν αποσπάσει διεθνή βραβεία, αναδεικνύοντας το ξεχωριστό αφηγηματικό του ύφος.

Προβολές στην Αγία Άννα

Το πρόγραμμα για τους φοιτητές ολοκληρώνεται με μία σειρά προβολών επιλεγμένων ταινιών μικρού μήκους, καθώς και την προβολή του Suntan του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου στο Αλιευτικό Καταφύγιο, στην Αγία Άννα. 

Η μητέρα μου, η θάλασσα της Ασπασίας Καζέλη (2022)

Η μητέρα μου, η θάλασσα είναι μια μικρού μήκους ταινία animation, που ξετυλίγει μέσω συμβολικής έκφρασης τη διαδρομή στο πένθος μετά την απώλεια της μητέρας μου. Από την τελευταία αναπνοή, στον θρήνο και την παροδική λύτρωση. Μια διαδρομή που η ταινία προσεγγίζει αλληγορικά, σαν παράλληλες και συγκλίνουσες πορείες, συνυφαίνοντας το τελευταίο ταξίδι της μητέρας με τη συναισθηματική μετάβαση του παιδιού της στα στάδια του πένθους.

Κιόκου πριν έρθει το καλοκαίρι του Κωστή Χαραμουντάνη (2017)

Ένα καθημερινό κολάζ αναμνήσεων που συνδέουν δύο αδέλφια, που ανυπομονούν για το καλοκαίρι.

Χρυσόψαρο του Γιώργου Αγγελόπουλου (2017)

Ο επτάχρονος Στρατής δεν είναι σαν τα υπόλοιπα αγόρια της ηλικίας του, και αυτό ενοχλεί ιδιαίτερα τον πατέρα του. Την ημέρα των γενεθλίων του, ο Στρατής θα διαλέξει για δώρο ένα χρυσόψαρο κάπως διαφορετικό. Ο πατέρας του όμως δεν είναι έτοιμος να το αποδεχτεί.

11.20 π.μ. του Δημήτρη Νάκου (2022)

H Όλγα, μια οικιακή βοηθός με καταγωγή από την Αλβανία, βρίσκεται σε ένα από τα σπίτια στα οποία εργάζεται τη σωστή στιγμή. Ή μήπως τη λάθος;