Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το Γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας.

Mια ανοιχτή συζήτηση με θέμα την εναλλακτική διανομή των ελληνικών ταινιών μέσω των Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου και των πανεπιστημίων στην Αμερική και στην Αυστραλία, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2017, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, στο πλαίσιο του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Στη συζήτηση, η οποία εντάσσεται στις παράλληλες εκδηλώσεις της φετινής διοργάνωσης, συμμετείχαν ως ομιλητές οι Βασίλης Λουλές (σκηνοθέτης), Jimmy DeMetro (Διευθυντής Ελληνικού Φεστιβάλ Νέας Υόρκης), Αριστοτέλης Κατωπόδης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής Ελληνικού Φεστιβάλ Λος Άντζελες), Κυβέλη Σορτ (Συνδιευθύντρια Ελληνικού Φεστιβάλ Σαν Φρανσίσκο), Νία Καρτέρη (Πρόεδρος Ελληνικού Φεστιβάλ Σίδνεϊ), Λίζα Λινάρδου (Προώθηση και Φεστιβάλ Hellas Film – Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου), παρουσία της γενικής προξένου των ΗΠΑ στην Θεσσαλονίκη, Rebecca Fong.

Καλωσορίζοντας τους επίτιμους καλεσμένους και το κοινό στην εκδήλωση, ο σκηνοθέτης Βασίλης Λουλές ευχαρίστησε το Φεστιβάλ για την πρόσκληση τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Αυτή είναι μια συζήτηση που έπρεπε να πραγματοποιηθεί εδώ και καιρό. Τα ελληνικά Φεστιβάλ ανά τον κόσμο υποστηρίζουν τις ελληνικές ταινίες τόσο σε ποιοτικό όσο και σε εμπορικό επίπεδο και είναι πολύ σημαντικά για τους δημιουργούς».

Παίρνοντας το λόγο αμέσως μετά, η Λίζα Λινάρδου εκ μέρους του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, επισήμανε πως το ενδιαφέρον για τις ελληνικές ταινίες υπήρχε ήδη από την δεκαετία του '80 και τα Φεστιβάλ αποτελούν ένα άμεσο και εναλλακτικό τρόπο διανομής των ελληνικών ταινιών, αγκαλιάζοντας όλη την γκάμα τους. «Τα διάφορα Φεστιβάλ απευθύνονται σε εμάς, για να προβάλλουν τις ελληνικές ταινίες. Μέχρι και σήμερα συγκεντρώνουμε τον κορμό της πληροφορίας για την εγχώρια παραγωγή. Στις χώρες όπου κατοικούν πολλοί ομογενείς, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για να αγκαλιάσουν τις ελληνικές ταινίες. Το πρώτο τους βήμα είναι να απευθυνθούν στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και εμείς βοηθάμε στο στήσιμο των Φεστιβάλ ανάλογα με τις ανάγκες τους. Συνολικά έχουμε συνεργαστεί με 21 Φεστιβάλ από την Ευρώπη μέχρι την Βραζιλία, τον Λίβανο και τον Καναδά» εξήγησε η ίδια.

Στη συνέχεια, η Πρόεδρος  του Ελληνικού Φεστιβάλ του Σίδνεϊ, Νία Καρτέρη, τόνισε την ανάγκη που έχουν οι ομογενείς να εκφράσουν την άποψή τους για τον πολιτισμό. Όπως υπογράμμισε η ίδια, το Φεστιβάλ του Σίδνεϊ μετρά 24 χρόνια και αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο Φεστιβάλ της Αυστραλίας. «Στόχος μας είναι να προωθήσουμε τον πολιτισμό και να διατηρήσουμε την ελληνική γλώσσα. Τολμάμε να προβάλλουμε ταινίες που προβληματίζουν και ανοίγουν συζητήσεις. Το πρόγραμμα της διοργάνωσης περιλαμβάνει και τμήμα ταινιών μικρού μήκους, τις οποίες δημιουργούν τα παιδιά με τους δασκάλους τους. Τα τελευταία χρόνια έχουμε παρατηρήσει αύξηση των εισιτηρίων λόγω των ταινιών υψηλής ποιότητας. Οι Έλληνες σκηνοθέτες, παρά την οικονομική δυσχέρεια, δημιουργούν ταινίες που αγγίζουν τους ομογενείς. Πιστεύω πως ο πολιτισμός θα μας βγάλει από την κρίση, και εμείς στοχεύουμε στο να τον προωθούμε», δήλωσε η κ. Καρτέρη.

Από την πλευρά της, η Κυβέλη Σορτ, συνδιευθύντρια του Ελληνικού Φεστιβάλ του Σαν Φρανσίσκο επισήμανε: «Το Φεστιβάλ μας προωθεί τον ελληνικό κινηματογράφο και υποστηρίζει την διάδοση των ελληνικών σπουδών. Προσπαθούμε να ανοιχτούμε και στο αμερικάνικο κοινό και μάλιστα συνεργαζόμαστε με το San Francisco Film Festival που χορηγεί και διάφορες υποτροφίες».

Τον λόγο πήρε έπειτα ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ στο Λος Άντζελες, Αριστοτέλης Κατωπόδης λέγοντας: «Είμαστε τυχεροί γιατί βρισκόμαστε στην καρδιά της βιομηχανίας του κινηματογράφου και προσπαθούμε και οι Έλληνες να αποτελούν κομμάτι αυτής. Δεχόμαστε ταινίες από παντού, από όπου υπάρχουν Έλληνες στον κόσμο. Διατηρούμε επίσης πολύ καλές σχέσεις με τα πανεπιστήμια του Λος Άντζελες. Μάλιστα, σε ένα από αυτά διοργανώνουμε ειδικά μαθήματα σχετικά με το Φεστιβάλ μας και αργότερα οι σπουδαστές συμμετέχουν με ποικίλους τρόπους στη διοργάνωση. Προωθούμε επίσης σε διάφορους χώρους προβολές ταινιών, ώστε να δείξουμε στο κοινό πως υπάρχει και αυτό το σινεμά».

Για τον Jimmy DeMetro, Διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, ο κινηματογράφος ήταν μέρος της ζωής του από παιδί. Το Φεστιβάλ που εκπροσωπεί ξεκίνησε ταπεινά, όπως ο ίδιος σημείωσε, πριν από 11 χρόνια και μετρά 46.000 εισιτήρια. «Η ελληνική κοινότητα της Νέας Υόρκης είναι πολύ δραστήρια και όλοι εργαζόμαστε εθελοντικά για την διοργάνωση. Στο πρόγραμμα υπάρχει μια ισορροπία εμπορικών και εναλλακτικών ταινιών και μέσα από αυτές προβάλλουμε την ίδια την Ελλάδα, καθώς το 27% των θεατών προέρχονται από άλλες χώρες. Προωθούμε την ιδέα να υπάρχει ένα ελληνικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου σε κάθε γωνιά της Αμερικής και μακάρι να το πετύχουμε», κατέληξε ο ίδιος.

The Ox του Γιώργου Νικόπουλου

«Πέντε άνθρωποι μεταμφιέζονται σε φιγούρες θεάτρου σκιών ζωντανεύοντας τους χαρακτήρες αυτής της ταινίας animation βασισμένης στο μύθο του Μίδα, η οποία κατοπτρίζει την αξιακή κρίση που ακμάζει στο μεγαλύτερο μέρος του σύγχρονου κόσμου την τελευταία δεκαετία».


USSAK
του Κυριάκου Κατζουράκη

«Η ταινία στέκεται απέναντι σε ερωτήματα όπως: Κι αν χειροτερέψουν τα πράγματα; Η ταινία απαντάει όπως απαντούν συνήθως τα έργα τέχνης: μεταφορικά, ποιητικά αλλά ταυτόχρονα ωμά, άμεσα και οργισμένα».


Η τέχνη καταστρέφει
του Νίκου Κορνήλιου

«Για το αν αξίζει να δεις την ταινία, είναι μια ερώτηση που θα προτιμούσα να απαντήσουν οι ίδιοι οι θεατές και όχι εγώ».


Από τη μια ακτή στην άλλη
του Maximon Monihan

«Αυτό είναι το προπατορικό αμάρτημα της χώρας μου: η εφεύρεση της φυλής για να επικυρώνει έναν ειδικό τύπο αμερικάνικης κοινωνικής διάκρισης».


Μυστικό συστατικό
του Gjorce Stavreski

«Ένα μυστικό συστατικό σας περιμένει πάντα στο σινεμά.Υπόσχομαι ότι ΔΕΝ θα κάνει τα προβλήματά σας να εξαφανιστούν, αλλά θα μάθετε ότι δεν είστε μόνοι σε αυτόν τον μπερδεμένο κι άδικο κόσμο».

 

 

 

Η αυλαία του Works in Progress το οποίο εντάσσεται στην Αγορά του ΦΚΘ, άνοιξε την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2017 στο Ολύμπιον, στο πλαίσιο του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσία της γενικής διευθύντριας του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό.

Η υπεύθυνη της Αγοράς, Γιάννα Σαρρή, καλωσόρισε τους συμμετέχοντες και ευχαρίστησε τους χορηγούς και τους συνεργάτες του τμήματος, υπογραμμίζοντας: «Φέτος έχουμε δώδεκα projects, τα έντεκα εντός και το ένα εκτός συναγωνισμού. Να έχετε καλές προβολές!».

Στις προηγούμενες εκδόσεις του, το Works in Progress συμπεριέλαβε κινηματογραφικά σχέδια από σκηνοθέτες όπως: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, Άγγελος Φραντζής, Μαργαρίτα Μαντά, Γιάννης Οικονομίδης, Άσαφ Κόρμαν και Mira Fornay, μεταξύ άλλων.

Φέτος, η κριτική επιτροπή του Works in Progress αποτελείται από τους: Dorien Van de Pas (Εκπρόσωπος Netherlands Filmfund-Eurimages, Ολλανδία), Bero Beyer (Καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, Ολλανδία) και Ηλίας Γεωργιόπουλος (Διανομέας, Danaos Films, Ελλάδα).

Το τμήμα Works in Progress της Αγοράς του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης φιλοξενεί προβολές οι οποίες αφορούν αποκλειστικά στους ειδικούς καλεσμένους της Αγοράς και παρουσιάζονται στους παραγωγούς, εκπροσώπους πωλήσεων (sales agents), διανομείς και εκπροσώπους φεστιβάλ που είναι παρόντες στην 58η διοργάνωση. Με αυτό τον τρόπο, οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες έχουν τη δυνατότητα να είναι οι πρώτοι που θα ανακαλύψουν ταινίες μεγάλου μήκους από τη Μεσόγειο, την κεντρική Ευρώπη και τα Βαλκάνια, σε ένα στάδιο αμέσως πριν την ολοκλήρωση τους.

Οι ταινίες του φετινού τμήματος Agora Works in Progress είναι οι εξής:

  1. A Shelter Αmong the Clouds, Σκηνοθεσία: Robert Budina, Παραγωγή: Robert Budina & Sabina Kodra – ERAFILM, Αλβανία - Η ταινία συμμετείχε στο Crossroads Co-production Forum 2015
  2. Bad Poems, Σκηνοθεσία: Gábor Reisz, Παραγωγή: Julia Berkes - Proton Cinema, Συμπαραγωγή: Estelle Robin You - Les films du Balibari, Ουγγαρία-Γαλλία
  3. Charcoal, Σκηνοθεσία: Esmaeel Monsef, Παραγωγή: Etienne de Ricaud - Caractères Productions, Συμπαραγωγή: Nader T. Homayoun - Alias Films, Γαλλία-Ιράν
  4. Dead Horse Nebula, Σκηνοθεσία: Tarik Aktaş, Παραγωγή: Güneş Şekeroğlu - Hay Film, Συμπαραγωγή: Guillaume de Seille - Arizona Films, Τουρκία- Γαλλία
  5. Siren’s Call, Σκηνοθεσία: Ramin Matin, Παραγωγή: Emine Yıldırım, Oğuz Kaynak - Giyotin Film, Τουρκία
  6. Sister, Σκηνοθεσία: Svetla Tsotsorkova, Παραγωγή: Svetoslav Ovcharov - Omega Films, Συμπαραγωγή: Svetla Tsotsorkova, Βουλγαρία
  7. Snowing!, Σκηνοθεσία: Kristina Nedvědová, Παραγωγή: Jitka Kotrlová - Frame Films, Συμπαραγωγή: Barrandov Studio, Frame100r, Bystrouška, i/o post, Τσεχία
  8. Speak So I Can See You, Σκηνοθεσία: Marija Stojnic, Παραγωγή: Marija Stojnic, Milos Ivanovic – Bilboke, Συμπαραγωγή: Tibor Keser, Vanja Jambrovic - Restart, Σερβία-Κροατία
  9. Trot, Σκηνοθεσία: Xacio Baño, Παραγωγή: Luisa Romeo - Frida Films, Συμπαραγωγή: Marija Razgute - Ciobreliai Films, Ισπανία-Λιθουανία
  10. The Waiter, Σκηνοθεσία: Στιβ Κρικρής, Παραγωγή: Στιβ Κρικρής – Filmiki Productions, Συμπαραγωγή: Νικόλας Αλαβάνος, Ελλάδα
  11. Unpleasant (Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος), Σκηνοθεσία: Γιώργος Γεωργόπουλος, Παραγωγή: Γιώργος Γεωργόπουλος – Multivision, Συμπαραγωγή: Αντώνης Κοτζιάς - Yafka, Ελλάδα
  12. Zizotek, Σκηνοθεσία: Βαρδής Μαρινάκης, Παραγωγή: Κωνσταντίνος Βασίλαρος – StudioBauhaus, Συμπαραγωγή: Red Carpet Films, Ελλάδα, Βουλγαρία - Η ταινία συμμετείχε στο Crossroads Co-production Forum 2012

Στο τμήμα Works in Progress απονέμεται το βραβείο Lab Project Award του Eurimages για παραγωγές πρωτοποριακού χαρακτήρα έως και 50.000 ευρώ, ενώ η Αγορά για έβδομη συνεχή χρονιά συνεργάζεται με την εταιρεία Graal, η οποία προσφέρει το βραβείο συμπαραγωγής με υπηρεσίες post-production σε μια ταινία του Works in Progress.

Αγαπημένος φίλος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και του ελληνικού κοινού, ο ελληνικής καταγωγής αμερικανός σκηνοθέτης, παραγωγός και σεναριογράφος Αλεξάντερ Πέιν επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει το νέο του φιλμ Μικρόκοσμος / Downsizing, που προβάλλεται στο 58ο ΦΚΘ. Με αυτή την αφορμή, ο Πέιν παραχώρησε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2017, στην Αποθήκη Γ’, έχοντας δίπλα του τον στενό συνεργάτη του, διεθνούς φήμης διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ.

Περισσότερα...

Ο γιος της Σοφίας της Ελίνας Ψύκου

«Κάποτε ήσουν κι εσύ παιδί που δεν ήθελε να μεγαλώσει και είχες φόβους και προσδοκίες, ένιωθες απογοητεύσεις και ματαιώσεις, ζήλευες, έλεγες ψέματα, μικρά και αθώα ψέματα».

 

Αγκάθι του Γαβριήλ Τζάφκα

«Σκοπός μου στην ταινία είναι να δώσω έμφαση στις μικρές στιγμές μέσα από μια μινιμαλιστική αισθητική, λίγες λήψεις και φυσικό φως. Γι’ αυτό και διαλέξαμε το δάσος ως βασικό χώρο της ιστορίας».

 

Ρόζμαρι του Άδωνι Φλωρίδη

«Η ταινία είναι ένα κωμικοτραγικό πορτρέτο ενός ανθρώπου που προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην τέχνη και την πραγματικότητα. Ο άλλος κόσμος της ταινίας, υπάρχει μέσα σε αυτόν που ζούμε».

 

Arabia του Joao Dumans

«Δεν νομίζω ότι το σινεμά μπορεί να κάνει πολλά από πρακτική άποψη, όμως μπορούμε τουλάχιστον να αποκαλύψουμε τα ψέματα και να καταγράψουμε την ιστορία με διαφορετικό τρόπο».

 

Zer του Καζίμ Οζ

«Το σινεμά έχει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στους ανθρώπους που είναι μεγαλύτερο από τις αλήθειες που πραγματεύεται».

 

Ούτε όνομα, ούτε υπογραφή του Vahid Jalilvand

«Πόσες και πόσες φορές η ανικανότητα και ο φόβος μας να εκφράσουμε ένα απλό γεγονός έχει οδηγήσει στο να καταστρέψουμε τις ζωές άλλων ανθρώπων...».

 

 

Ένας χρηστικός οδηγός για παραγωγούς και σκηνοθέτεςρακτικές συμβουλές και οδηγίες μοιράστηκαν με νέους παραγωγούς και σκηνοθέτες καταξιωμένοι επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου, στο Training Day της Αγοράς, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το CED Media Greece, την Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2017, στην Αποθήκη Γ΄, στο πλαίσιο του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Πώς πρέπει να παρουσιάσω το πρότζεκτ μου στους επαγγελματίες της διεθνούς κινηματογραφικής αγοράς; Πώς διαμορφώνεται το τοπίο όσον αφορά τα ποσοστά των γυναικών που απασχολούνται επαγγελματικά στην κινηματογραφική βιομηχανία; Τι ισχύει με τις πλατφόρμες της online διανομής ταινιών; Αξίζει τον κόπο να προσεγγίσει ένας σκηνοθέτης τα τμήματα των co-production markets στα διεθνή φεστιβάλ; Αυτά και άλλα πολλά ενδιαφέροντα ερωτήματα απαντήθηκαν διεξοδικά στη διάρκεια του Training Day του 58ου ΦΚΘ.

Στο πρώτο μέρος της δράσης με θέμα «πώς να παρουσιάσετε τον εαυτό σας και το πρότζεκτ σας», την εμπειρία τους κατέθεσαν η Βίκυ Μίχα της Heretic Asterisk Film and Media Consulting και η Satu Elo, programme manager του δικτύου EAVE (European Audiovisual Entrepreneurs).

Γιατί είναι σημαντικό να έρθω σε επαφή με τον κόσμο των χρηματοδοτήσεων και των τμημάτων market/αγοράς των φεστιβάλ;
- Επειδή η διαδικασία του networking και της εύρεσης χρηματοδότησης αποτελεί κομμάτι της καθημερινότητας στη ζωή ενός παραγωγού. Τη στιγμή που δουλεύετε για μια συγκεκριμένη ταινία, ήδη προετοιμάζετε το έδαφος και για την επόμενη.

Τι εικόνα πρέπει να μεταδώσω;
- Eπιδείξετε επαγγελματική συμπεριφορά, αποφύγετε τις περιττές επαναλήψεις και προσπαθήστε να αναδείξετε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του πρότζεκτ σας.
- Εξυπακούεται ότι θα πρέπει να χειρίζεστε γραπτώς και προφορικώς την αγγλική γλώσσα στο βέλτιστο δυνατό επίπεδο.
- Εφαρμόστε τη μέθοδο ανάλυσης SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) ως εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού, προκειμένου να εντοπίσετε τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία της προσέγγισής σας. Όσον αφορά τα τελευταία, μην διστάσετε να τα αναφέρετε ρητά.

Ποια είναι τα τυπικά στοιχεία που πρέπει να έχω υπόψη μου;
- Τηρείτε ευλαβικά τις προβλεπόμενες προθεσμίες, περιλαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα στοιχεία.
- Στείλτε μία πρόσφατη φωτογραφία και φροντίστε το φορμάτ της παρουσίασης/αίτησής σας, π.χ. μέσα από την προσθήκη εικόνων και φωτογραφιών. Παράλληλα, θα ήταν χρήσιμο να έχετε εξασφαλίσει τον σχεδιασμό κάποιου logo.

Ως προς το σκέλος της επικοινωνίας, τι πρέπει να προσέξω;
- Κανονίστε όσο το δυνατόν περισσότερες κατ’ ιδίαν συναντήσεις στα τμήματα Market των φεστιβάλ και φροντίστε να παρευρίσκεστε σε όλα τα σχετικά σεμινάρια/workshops επί του θέματος. Όταν επιθυμείτε να συναντήσετε κάποιον, να έχετε κάνει μία εκ των προτέρων επαφή.
- Ξεκαθαρίστε σε ποιο ακριβώς πρόσωπο απευθύνεστε και, μετά την αρχική επικοινωνία, να είστε πάντα σε εγρήγορση προκειμένου να απαντάτε άμεσα στα όποια follow-up e-mails προκύψουν.

Πώς πρέπει να διαμορφώσω το βιογραφικό (CV) και τη συνοδευτική επιστολή (motivation letter) που θα αποστείλω;
- Εξηγήστε τους λόγους για τους οποίους θεωρείτε πως πρέπει να επιλεγεί το δικό σας πρότζεκτ, καθώς και με ποιο τρόπο αυτό είναι συμβατό με την φιλοσοφία και πρακτική του φορέα όπου απευθύνεστε.
- Αποσαφηνίστε το γιατί επιλέξατε τη συγκεκριμένη αγορά προκειμένου να προωθήσετε το πρότζεκτ σας. Αποφύγετε να μεταδώσετε την αίσθηση πως προσπαθείτε εκβιαστικά να το ταιριάξετε με το επιδιωκόμενο πρόγραμμα.
- Μην εκλάβετε την προοπτική μίας απόρριψης ως προσωπική ήττα ή προσβολή. Δεν πρέπει ποτέ να γκρεμίζετε τις γέφυρες που έχετε χτίσει.
- Ενημερώστε το CV σας - φρόνιμο θα ήταν να μην περιλαμβάνει τίποτα το οποίο δεν ισχύει και το οποίο μπορεί να επαληθευτεί με μία απλή εξακρίβωση. Αν υπάρχουν μεγάλα διαστήματα αδράνειας στην επαγγελματική σας ζωή, μπείτε στον κόπο να τα αιτιολογήσετε.
- Περιγράψτε τη θέση που κατέχετε, ενώ μην παραλείψετε να κάνετε μνεία σε οποιαδήποτε άλλη πηγή εμπειρίας, είτε αυτή σχετίζεται με θητεία σε παρεμφερείς θεσμούς είτε αφορά συγγενείς κλάδους όπως πχ την τηλεοπτική διαφήμιση.

Τι μορφή θα πρέπει να έχουν η σύνοψη και το treatment του σεναρίου;
- Να θυμάστε ότι η σύνοψη δεν είναι μία συντομευμένη εκδοχή της πλοκής. Να έχετε κατά νου ότι ο σκηνοθέτης/σεναριογράφος/σκηνοθέτης και σεναριογράφος της ταινίας δεν είναι απαραίτητα ο κατάλληλος άνθρωπος για να επιμεληθεί τη σύνοψη της ταινίας, δεδομένης της προσωπικής του εμπλοκής στο πρότζεκτ.

Στην παρουσίαση του πρότζεκτ πώς μπορώ να προξενήσω μία θετική εντύπωση;
- Αποφύγετε τις ασάφειες και τις αοριστίες π.χ. με φράσεις του τύπου «συμμετείχε σε πολλά φεστιβάλ». Αν αναφερθείτε σε παλαιότερες ταινίες του ίδιου σκηνοθέτη που δεν έχουν λάβει διανομή στο εξωτερικό, να τις παρουσιάσετε με ένα δόκιμο αγγλικό τίτλο. Τέλος, αν κάποια προσωπικότητα κύρους έχει συμμετάσχει στο πρότζεκτ που παρουσιάζετε, φροντίστε να την αναφέρετε.

Πώς καταρτίζω τα συνοδευτικά σημειώματα για σκηνοθέτες και σεναριογράφους;
- Δεν υπάρχει μία και αμετάβλητη εκδοχή αυτών των σημειωμάτων, καθότι τα προγράμματα στα οποία απευθύνεστε έχουν διαφορές μεταξύ τους. Σε περίπτωση που πρόκειται για την πρώτη δουλειά του σκηνοθέτη, προσπαθήστε να αποτυπώσετε κατά προσέγγιση το πώς θα δείχνει η ταινία του στην οθόνη, δεδομένου ότι δεν υπάρχει πρότερο δείγμα γραφής. Ενδεχομένως, προσθέστε στην παρουσίασή σας μία συνέντευξη του σκηνοθέτη, ενώ αν δεν πρόκειται για το ντεμπούτο του, προσπαθήστε να εξηγήσετε το πώς συνδέονται η προηγούμενη με την τωρινή του δημιουργία.
- Φτιάξτε ένα ευχάριστο mood board, με πόστερ της ταινίας και πολλές εικόνες.

Πώς προσεγγίζω τα ζητήματα του προϋπολογισμού και της χρηματοδότησης της ταινίας;
- Καταρτίστε ένα ρεαλιστικό πλάνο προϋπολογισμού και καθορίστε με ακρίβεια όλα τα ποσά και τα ποσοστά αμοιβών που τυχόν περιλαμβάνονται / προβλέπονται.
- Αναζητήστε πληροφορίες για τα προηγούμενα πρότζεκτ που έχουν λάβει χρηματοδότηση από το συγκεκριμένο πρόγραμμα (πχ αν έχουν ήδη χρηματοδοτηθεί πρόσφατα άλλα πρότζεκτ από την Ελλάδα, οι πιθανότητες αυτόματα μειώνονται).

Στο δεύτερο μέρος του Training Day, με θέμα «γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ των δύο φύλων στην ευρωπαϊκή κινηματογραφική βιομηχανία», η Alessia Sonaglioni, διευθύντρια του European Women’s Audiovisual Network European, παρέθεσε στατιστικά στοιχεία για τις ανισότητες που επικρατούν μεταξύ των δύο φύλων στην ευρωπαϊκή κινηματογραφική βιομηχανία.

Στοιχεία της μελέτης του European Women’s Audiovisual Network European
Το δίκτυο EWA πραγματοποίησε διετή μελέτη σε 7 ευρωπαϊκές χώρες (Αυστρία, Κροατία, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Σουηδία). Στον τομέα της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης, παρατηρούνται τα πιο ενθαρρυντικά αποτελέσματα, ενώ στην επαγγελματική απασχόληση των γυναικών στον κινηματογραφικό κλάδο και στο ποσοστό των χρηματοδοτήσεων που λαμβάνουν οι γυναίκες σκηνοθέτες και παραγωγοί, τα ποσοστά είναι μάλλον απογοητευτικά.

Δράσεις και πρωτοβουλίες του δικτύου EWA

Το δίκτυο EWA έχει προβεί σε μία σειρά από δράσεις και πρωτοβουλίες, με σκοπό να καταστήσει το πρόβλημα σαφές και γνωστό σε όλους τους εμπλεκόμενους στην κινηματογραφική βιομηχανία, ανεξαρτήτως φύλου:
- Η δημιουργία μίας «Εστίας για σεναριογράφους» (Scriptwriter Residency), όπου γυναίκες σεναριογράφοι λαμβάνουν καθοδήγηση σε θέματα σεναρίου.
- Το «Πρόγραμμα καθοδήγησης για ανερχόμενες γυναίκες παραγωγούς», το οποίο προσφέρει μία οne-on-one 12μηνη στενή συνεργασία και επικοινωνία.
- Μια σειρά από βραβεία που απονέμονται σε γυναίκες δημιουργούς (Mentoring Emerging Women Producers), για πρότζεκτ που βρίσκονται υπό διαμόρφωση, στο πλαίσιο διάφορων ευρωπαϊκών φεστιβάλ όπως το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ της Λειψίας (Dok Leipzig), το φεστιβάλ κινηματογράφου της Τεργέστης (WEMW Trieste), το τμήμα Fest Forward του Φεστιβάλ του Βελιγραδίου.

Στο τρίτο μέρος του Training Day, με θέμα «online διανομή, το Netflix κι άλλες περιπτώσεις», τη σκυτάλη πήραν ο Guillaume de Seille και η Weerada Suchariktul, εκπροσωπώντας την εταιρία παραγωγής Arizona Films και την video on demand πλατφόρμα Filmdoo, αντίστοιχα.

Τι πρέπει να γνωρίζω για τη διανομή στην εποχή μας;
- Στην παρούσα φάση, είναι εξαιρετικά δύσκολο για μία μη αγγλόφωνη ταινία να βρει διανομή εκτός της χώρας της. Ο υποψήφιος αγοραστής της ταινίας θα πρέπει να ξοδέψει ένα παχυλό ποσό, ενώ δεν πρόκειται να αποσβέσει τα χρήματα που ξόδεψε ακόμη κι αν η ταινία κόψει 10.000 ή 20.000 εισιτήρια. Οι αγοραστές των ταινιών ποντάρουν πλέον στα δικαιώματα τηλεοπτικής εκμετάλλευσης της ταινίας ή στα δικαιώματα που σχετίζονται με την κυκλοφορία του dvd της ταινίας. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, όμως, τα νούμερα ακολουθούν καθοδική πορεία, ιδίως στην περίπτωση του dvd. Η νέα τάση της εποχής μας είναι οι πλατφόρμες video on demand, όπου είτε πληρώνει κανείς αντίτιμο για κάθε ταινία που επιλέγει να δει είτε καταβάλει μία (μηνιαία) συνδρομή λαμβάνοντας πλήρη πρόσβαση στον κατάλογο των ταινιών της πλατφόρμας.

Ποια είναι τα μοντέλα που συναντάμε στον κλάδο του video on demand;
- Αρχικά συναντούμε το advertising video on demand (avod), όπου οι θεατές μπορούν να παρακολουθήσουν το περιεχόμενο χωρίς οικονομική επιβάρυνση, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να αποφύγουν τις διαφημίσεις που εμφανίζονται σε διάφορα σημεία της ταινίας. Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι ένα κομμάτι των διαφημιστικών εσόδων καταλήγει στους δημιουργούς των ταινιών.
- Μία δεύτερη μορφή vod πλατφόρμας είναι το transactional video on demand (tvod), όπου ο πελάτης καταβάλλει αντίτιμο για το δικαίωμα θέασης μίας συγκεκριμένης ταινίας.
- Επόμενο μοντέλο vod πλατφόρμας είναι το subscription video on demand (svod), όπου ο πελάτης καταβάλλει (συνήθως μηνιαία) συνδρομή και αποκτά πλήρη πρόσβαση σε ολόκληρο το υλικό της πλατφόρμας.
- Τον τελευταίο καιρό, παρατηρείται, επίσης, η ύπαρξη μεικτών μοντέλων, τα οποία προσφέρουν ένα συνδυασμό avod και svod. Από εκεί και έπειτα, υπάρχουν φυσικά και οι πλατφόρμες που προσφέρουν στους κινηματογραφιστές τη δυνατότητα να προβούν οι ίδιοι σε διανομή του έργου τους, δίχως καμία μεσολάβηση (YouTube, Vimeo, VHX, Quiver).
- Τέλος, πρέπει να γίνει αναφορά στο φαινόμενο του Day and Date Release, κατά το οποίο η έξοδος της ταινίας στις κινηματογραφικές αίθουσες συμπίπτει με την κυκλοφορία του dvd και την τοποθέτηση της ταινίας σε vod πλατφόρμα.

Τι πρέπει να προσέξω όταν κληθώ να πάρω μία απόφαση για τη διανομή της ταινίας μου;
- Όσα περισσότερα στάδια παρεμβάλλονται ανάμεσα στη δημιουργία της ταινίας και τη διάθεσή της στο κοινό, τόσο μεγαλύτερη και η κατάτμηση εσόδων από την εκμετάλλευσή της. Επίσης, πρέπει πάντα να έχετε πλήρη αντίληψη και γνώση όλων των χρονικών και νομικών περιορισμών που επιβάλλει η εκάστοτε χώρα στον ορίζοντα διανομής της ταινίας.
- Δώστε προσοχή σε ζητήματα όπως την επιμέλεια και την εξειδικευμένη προσοχή που θα αποδώσει η εκάστοτε πλατφόρμα στην ταινία σας. Αυτή η προσοχή ξεκινά από ύπαρξη ποιοτικού συνοδευτικού υλικού (πχ editorials, συνεντεύξεις, υπότιτλοι επιπέδου) και φτάνει μέχρι τη χάραξη μιας σφαιρικής στρατηγικής marketing.
- Προσδιορίστε με ακρίβεια το κοινό σας και προσπαθήστε να διατηρήσετε τα δικαιώματα εκμετάλλευσης για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
- Φροντίστε να έχετε ισχυρή παρουσία στο διεθνές φεστιβαλικό κύκλωμα και να έχετε πάντα υπόψη πως οι υψηλότερες προσφορές κατατίθενται στη διάρκεια των εξής τεσσάρων φεστιβάλ: των Καννών, του Βερολίνου, του Σάντανς και του Τορόντο.

Στο τέταρτο και τελευταίο μέρος του Training Day παρουσιάστηκε το case study της ρουμάνικης ταινίας Τσάρλεστον του Αντρέι Κρετσουλέσκου, η οποία είχε βραβευθεί στο τμήμα Works in Progress της Αγοράς του περσινού 57ου ΦΚΘ και φέτος προβάλλεται στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια».

Αρχικά, ο Αντρέι Κρετσουλέσκου δήλωσε πως το βραβείο στο τμήμα Works in Progress ήταν μία μεγάλη ώθηση για τη συνέχεια. Έπειτα, η παραγωγός της ταινίας Κοντρούτα Κρετσουλέσκου διευκρίνισε πως δεν ήταν όλα ρόδινα στην όλη διαδικασία, αφού υπήρξαν στη διαδρομή μπόλικες απογοητεύσεις και απορρίψεις. Αμέσως μετά, ο σκηνοθέτης και η παραγωγός από τη Ρουμανία έθιξαν τα παρακάτω θέματα:

Το networking και ένα βραβείο σε ένα μεγάλο φεστιβάλ μπορούν να βοηθήσουν τη χρηματοδότηση ενός πρότζεκτ;
- Σαφέστατα, αλλά και πάλι είναι δύσκολη διαδικασία. Όταν υποβάλαμε την ταινία στις Κάννες, δεν είχαμε την παραμικρή διασύνδεση ή γνωριμία. Μία τέτοια βράβευση σου δίνει την ευχέρεια να διαπραγματευτείς στη συνέχεια με καλύτερους όρους. Μια μικρή εταιρία από το Παρίσι μας πρόσεξε και επικοινώνησε μαζί μας. Κάπως έτσι, βρεθήκαμε στο τώρα και το σήμερα.

Ποια εμπόδια προκύπτουν και ποια εμπόδια ξεπερνιούνται χάρη σε μία συμπαραγωγή;
- Σε γενικές γραμμές, η συμπαραγωγή λύνει τα χέρια. Ένα από τα πράγματα που αποφασίστηκαν από κοινού ήταν η πρόσληψη ενός sales agent προκειμένου να προωθήσει την ταινία. Αν, πάντως, δεν βρεθεί συμπαραγωγός για πάνω από δύο χρόνια, ίσως είναι πιο φρόνιμο να απομακρυνθεί κάποιος από αυτή την ιδέα, διότι θα έχει πλέον αποστασιοποιηθεί από το όλο πρότζεκτ σε μεγάλο βαθμό. Αυτό, όμως, που σίγουρα αντιληφθήκαμε είναι ότι οι συναντήσεις με εκπροσώπους εταιριών, η συμμετοχή στα τμήματα market των φεστιβάλ, η παρακολούθηση workshops, σεμιναρίων κτλ δεν είναι ποτέ μία κακή ιδέα. Ακόμη κι αν δεν προκύψει κάτι απτό, οι σκέψεις και οι ιδέες που ακούει κανείς μπορεί να βοηθήσουν κάποια στιγμή. Φυσικά, πρέπει να διευκρινίσουμε ότι δεν θα δεχόμασταν ποτέ κάτι ακόμη πιο μεγάλο και συμμετοχικό από μία τριπλή συμπαραγωγή. Τέλος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι πάντα να διασφαλιστεί πως ο σκηνοθέτης θα διατηρεί το final cut της ταινίας.