Η φετινή σεζόν για την Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης ξεκινά με την πλήρη ρετροσπεκτίβα στο έργο του πολυαγαπημένου Σταύρου Τσιώλη, με τίτλο «Μια τόσο κοντινή παρουσία», η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 7 έως τις 13 Δεκεμβρίου 2023, φιλοξενώντας το σύνολο των ταινιών που σκηνοθέτησε ο έλληνας δημιουργός, στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας.
Μια αληθινή πρωτοπόρος του κινηματογράφου, η Τζέιν Κάμπιον ήταν η πρώτη γυναίκα που διακρίθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες (για την ταινία της Μαθήματα πιάνου), αλλά και με το Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας στα Βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας το 2022 (για το Η εξουσία του σκύλου). Στα σαράντα χρόνια που μετρά στον χώρο, έχει κερδίσει μια μοναδική θέση στο παραδοσιακά ανδροκρατούμενο πάνθεον του σινεμά. Αυτή η εικονοκλάστρια δημιουργός που συνομιλεί με τις εικαστικές τέχνες και φιλοτεχνεί περίτεχνα πορτρέτα της ανθρώπινης ψυχής και της γυναίκας, είναι συνάμα μια μυστηριώδης κινηματογραφίστρια, εξίσου διακριτική και ευφάνταστη, τρυφερή και όλο θράσος – και ενίοτε παρεξηγημένη. Για πρώτη φορά μια γυναίκα συνάδελφός της σκιαγραφεί το πορτρέτο αυτής της κυρίας με τον τρόπο που της αξίζει, σε μια ταινία κάθε άλλο παρά απολογητικά υποκειμενική και ανορθόδοξη, αντίστοιχη της ρηξικέλευθης διαδρομής της Κάμπιον στον χώρο της έβδομης τέχνης αλλά και στην ίδια τη ζωή.
Βασισμένο στο ομώνυμο κλασικό αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, η Φόνισσα εκτυλίσσεται σε ένα απομακρυσμένο νησί της Ελλάδας, γύρω στο 1900. Η ιστορία υφαίνεται γύρω από το κυρίαρχο δίπολο «μάνας-κόρης» και το κυρίαρχο μοτίβο των σχέσεων των γυναικών μεταξύ τους, που επηρεάζουν αρχικά τον μικρόκοσμο της οικογένειας και στη συνέχεια τον μικρόκοσμο της επαρχιακής κοινωνίας. Εκεί, η Χαδούλα, παγιδευμένη στην απόρριψη της ίδιας της μάνας της, αγωνίζεται να επιβιώσει ακολουθώντας τις επιταγές μιας πατριαρχικής κοινωνίας. Ψυχικά ταπεινωμένη, μέσα στην απαξίωση της ίδιας της υπόστασής της ως γυναίκας, θέλει να ελευθερωθεί όχι μόνο από τους διώκτες της, αλλά από την ίδια της τη μοίρα, εκείνην του ανθρώπου που έχασε τον δρόμο του. Γι’ αυτό, ο θάνατος δεν έρχεται ούτε σαν τιμωρία ούτε σαν εξιλέωση.
Τα Πεσμένα φύλλα είναι μια γλυκιά ιστορία αγάπης, ελπίδας, αλληλοσεβασμού και αλληλεγγύης, βγαλμένη από τον τρυφερό και αντισυμβατικό κόσμο του μεγάλου ουμανιστή του σινεμά, τον Άκι Καουρισμάκι. Μια νύχτα στο Ελσίνκι, δύο μοναχικοί άνθρωποι διασταυρώνονται τυχαία και ανακαλύπτουν τη μαγεία του «μαζί», αναζητώντας τον πρώτο, απόλυτο και μοναδικό έρωτα της ζωής τους. Με ρομαντική διάθεση, αλλά και βαθιά ριζωμένα στην πραγματικότητα, τα Πεσμένα φύλλα σε αγκαλιάζουν σαν μια μαλακή κουβέρτα στη φθινοπωρινή ψύχρα για να σου θυμιζουν την αξία της ανθρωπιάς, της ενσυναίσθησης και το μεγαλείο της απλότητας. Το σινεμά του Άκι Καουρισμάκι, με τα νυχτερινά αστικά τοπία και τις «ξεκούρδιστες» μουσικές, το ιδιόρρυθμο σκανδιναβικό χιούμορ, τον απολαυστικό αυτοσαρκασμό και τους αλλοπρόσαλλους ήρωες που ψάχνουν αμήχανα την ανθρώπινη ζεστασιά και επαφή είναι το ιδανικό παυσίλυπο για κάθε στιγμή που η σκληρή πραγματικότητα μοιάζει ανίκητη.
Αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες του Φεστιβάλ, η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης φιλοξενεί πλήρη ρετροσπεκτίβα στο έργο του πολυαγαπημένου Σταύρου Τσιώλη. Παράλληλα, η Φόνισσατης Εύας Νάθενα και τα Πεσμένα φύλλα του Άκι Καουρισμάκι συνεχίζουν τις επιτυχημένες προβολές τους.
Η πολυβραβευμένη Φόνισσα της Εύας Νάθενα, μετά την πρεμιέρα της στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, επιστρέφει στο Ολύμπιον και μας μεταφέρει στον κόσμο του αριστουργήματος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, ρίχνοντας μια μοντέρνα φεμινιστική ματιά στις διαχρονικές παθογένειες της πατριαρχικής κοινωνίας, στις σχέσεις...
Τις τελευταίες ημέρες το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης δέχεται κριτική με αφορμή ανυπόστατη καταγγελία πρώην εργαζομένης περί δήθεν «εργασιακού εκφοβισμού» και «απειλής απόλυσης» εκ μέρους της διοίκησης του Φεστιβάλ. Δεδομένου ότι οι ψευδείς αυτοί ισχυρισμοί απειλούν να αμαυρώσουν τη θετική εικόνα που...