Agora Series: Masterclass του Βίκτορ Κίναζ «Don't be scared, it's only TV!»

63ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ //

3-13/11/2022

 

Agora Series: Masterclass του Βίκτορ Κίναζ

«Don't be scared, it's only TV!»

 

Στο πλαίσιο της νέας ενότητας Agora Series του Φεστιβάλ, που εξερευνά τις εκλεκτικές συγγένειες ανάμεσα στον κινηματογράφο και τις τηλεοπτικές σειρές, ο σεναριογράφος και παραγωγός Βίκτορ Κίναζ (Big Mouth, GLOW του Netflix), παρέδωσε masterclass με τίτλο «Don't be scared, it's only TV!». Ξεκινώντας την παρουσίασή του, ο Βίκτορ Κίναζ ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ας ξεκινήσει το show! Σε μια ελαφρά ειρωνική συγκυρία, θα σας μιλήσω σήμερα για την τηλεόραση σε ένα φεστιβάλ κινηματογράφου. Πιο συγκεκριμένα θα μιλήσουμε για την παγκόσμια βιομηχανία της τηλεόρασης και θα δώσουμε έμφαση στο streaming, που είναι ο τρόπος που βλέπουμε ταινίες οι περισσότεροι από εμάς σήμερα. Αρχικά να σας δώσω μια λίστα με τις top streaming εταιρείες στον κόσμο. Ξεκινάμε με το Netflix που έχει 225 εκατομμύρια χρήστες. Ακολουθούν τα Prime Video και Spotify με 205εκ. και 180εκ. χρήστες, αντίστοιχα. Έπεται το Disney+ με 130εκ. και ακολουθούν τα HBO Max, Apple Music, Amazon, YouTube, Hulu και SiriusXM».

 

«Θα επικεντρωθούμε στο Netflix, που είναι ο εργοδότης μου αυτή τη στιγμή και ο κυρίαρχος σε 190 χώρες. Πολλοί υποστηρίζουν ότι το γεγονός αυτό οφείλεται στον αλγόριθμο, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Ας δούμε τις πιο επιτυχημένες του σειρές. Είναι η πρώτη σεζόν του Squid Game με 1,65 εκ. ώρες streaming παγκοσμίως. Και ακολουθούν η τέταρτη σεζόν του Stranger Things, η πέμπτη σεζόν του Money Heist, η δεύτερη και η πρώτη σεζόν του Bridgerton, η τέταρτη σεζόν του Money Heist, η τρίτη σεζόν του Stranger Things, η πέμπτη σεζόν του Lucifer και η πρώτη σεζόν από τις σειρές All of us are dead και The Witcher. Στις ΗΠΑ θέλουμε να είμαστε στο επίκεντρο, σαν να τα έχουμε ανακαλύψει όλα, όπως και την τηλεόραση. Πώς φτάσαμε στην παγκοσμιοποίηση της τηλεόρασης; Από τα 20 μου, που προσπαθώ να γίνω σεναριογράφος, η δομή ήταν το πιο σημαντικό στοιχείο για μένα. Ας δούμε για παράδειγμα την δομή του Bridgerton. To teaser είναι 3 σελίδες. Η πρώτη πράξη είναι 11 σελίδες. Η δεύτερη πράξη είναι 11,5 σελίδες, η τρίτη πράξη είναι 8 σελίδες, η τέταρτη πράξη είναι εννιά σελίδες και η πέμπτη πράξη είναι 8 σελίδες. Έπειτα, έχουμε το Breaking Bad που η δομή του είναι λίγο διαφορετική επειδή έχουμε διαφημίσεις. Το teaser είναι 3 σελίδες, η πρώτη πράξη είναι 14 σελίδες, η δεύτερη πράξη είναι 13,5 σελίδες, η τρίτη πράξη είναι 11,5 σελίδες και η τέταρτη πράξη είναι 14 σελίδες».

 

Στη συνέχεια, ο Βίκτορ Κίναζ μίλησε για την ιστορία της σύγχρονης τηλεόρασης, αλλά και τη δική του ιστορία. «Μια καλή ιστορία πρέπει να έχει συνοχή. Αρχικά, όμως, θα σας δώσω τα στοιχεία που χρειάζονται για να πουλήσετε μια σειρά. Πρέπει να συστήσετε τους χαρακτήρες σας, να δημιουργήσετε τον κόσμο σας και να πυροδοτήσετε τη δράση. Θα προσπαθήσω να σας βοηθήσω όσο μπορώ γιατί έχω δει πως η ελληνική τηλεόραση ανθίζει. Επίσης μπορείτε να με… προσλάβετε. Και να σας πω ότι θα μοιραστώ μαζί σας την εμπειρία και φυσικά, όπως λέει και ο τίτλος του masterclass, μη φοβάστε, είναι μόνο τηλεόραση. Άλλωστε, όλοι σας έχετε δει τόσο πολλή τηλεόραση που είστε ήδη επαγγελματίες. Τα παιδιά στην ηλικία των επτά μπορούν να γίνουν ήδη παραγωγοί. Και μην ξεχνάτε πως η τηλεόραση είναι ψεύτικη, αλλά τα shows είναι αληθινά. Μου αρέσει να λέω ιστορίες με αρχή, μέση και τέλος. Θα ήθελα οι ιστορίες μου να διαφωτίζουν και να είναι διαφορετικές. Από μικρός έλεγα ιστορίες γιατί ήταν μια απόδραση. Όταν προσπαθώ να πουλήσω μια σειρά μου, τους δίνω μια γεύση από την προσωπική μου ζωή ώστε να δουν ποιος είμαι. Θέλω για παράδειγμα ο κόσμος να ξέρει ότι είμαι από το Μαΐάμι και ότι ο πατέρας μου είναι μετανάστης από την Λισαβώνα. Ότι έχω θέμα με τη δέσμευση και την ανάγκη να με αγαπούν και πως πήρα υποτροφία στο πανεπιστήμιο για να σπουδάσω υποκριτική. Μετά πήγα στη Νέα Υόρκη για να γίνω δημιουργός ταινιών. Και ότι θα πάρω τα λεφτά τους και θα τα επενδύσω σωστά».

 

Όπως συνέχισε: «Πέρασα αρκετά μέχρι να γίνω παραγωγός. Έκανα διαφημίσεις για απαίσιους ανθρώπους και μάλιστα με πολύ λίγα χρήματα, μόνο και μόνο για να μπω στον χώρο. Έτσι χρησιμοποίησα το YouTube και έγινα ο μεγαλύτερος σε ηλικία YouTuber για λίγο καιρό. Και ενώ ξεκίνησε σαν αστείο, τα βιντεάκια μας έγιναν viral και έτσι έμαθα πώς λειτουργούν οι αλγόριθμοι. Οι άνθρωποι του Χόλιγουντ ενθουσιάστηκαν με το υλικό μας και η πρώτη μας ταινία ήταν το Breakup at a wedding, που γυρίστηκε σε 11 ημέρες με λίγα χρήματα και πήγε καλά στη διανομή. Έδειχναν την ταινία σε ξενοδοχεία, σε γαμήλιες δεξιώσεις, όταν όμως βγήκε στα σινεμά, κανένας δεν πήγε να τη δει. Μετά, το γυρίσαμε στα ριάλιτι. Μας αρέσει να βλέπουμε θέματα που μισούμε και αυτό που έμαθα από τα ριάλιτι είναι το πώς να γίνω καλύτερος παραγωγός. Αν έπρεπε να σας δώσω μια συμβουλή, αυτή είναι να γράψετε και να παράγετε κάτι δικό σας. Η σειρά είναι κάτι σαν ένα μωρό και οι γονείς είναι οι showrunners, ενώ τα στούντιο και οι εταιρείες παραγωγής είναι σαν τους παππούδες. Μια μεγάλη διαφορά της τηλεόρασης με το σινεμά είναι ότι η τηλεόραση χρειάζεται έναν σεναριογράφο, μιας και ο σεναριογράφος είναι η καρδιά της σειράς».

 

Στη συνέχεια, μίλησε για τη σειρά Big Mouth. «Δείχνουμε και μιλάμε για πράγματα που δεν μιλάς στην τηλεόραση –αν και εμείς είμαστε στο Netflix. Αφορά την εφηβεία, κάτι σαν το American Pie. Μιλάμε για γυναικολογικά θέματα, για το γυναικείο σώμα, ζητήματα που δεν συζητιούνται συχνά στην Αμερική. Η σειρά έχει στο επίκεντρό της τη σεξουαλικότητα και το Netflix μάς άφησε να κάνουμε ό,τι θέλουμε. Τα καρτούν της σειράς είναι άσχημα, αλλά αυτό έγινε σκόπιμα, καθώς δεν θέλαμε να βγάζουν κάτι ποθητό. Επίσης, στη σειρά μιλήσαμε για πρώτη φορά για τους ασεξουαλικούς ανθρώπους. Διάβασαν τα σενάρια για να είμαστε σίγουροι ότι δεν γράφουμε κάτι προσβλητικό και λάτρεψαν την ιστορία. Η καινοτομία του Netflix είναι ότι μας αφήνει να έχουμε ελευθερία. Επίσης, ενσωματώσαμε το show και σε άλλη σειρά, όπου πρωταγωνιστούν τερατάκια. Ο πιο γνωστός θαυμαστής μας είναι ο Χιου Τζάκμαν και για να τον ευχαριστήσουμε δώσαμε σε ένα τερατάκι τη μορφή του».

 

Αμέσως μετά, ο Βίκτορ Κίναζ αναφέρθηκε στη σειρά Orange is the new black, που ουσιαστικά εκτόξευσε το Netflix στην κορυφή. «Ένα από τα αγαπημένα μου shows, μαζί με το Glow, στο οποίο με κάλεσαν να γράψω το σενάριο για την τρίτη σεζόν, που μιλά θαρραλέα για τις γυναίκες και τη διαφορετικότητα. Έπειτα ήρθαν τα mega shows του Netflix όπως το Stanger Things. Οι σειρές πρέπει είναι διασκεδαστικές. Και είναι μεγάλο στοίχημα αυτό για το Netflix. Ένας μεγάλος ανταγωνιστής μας είναι το Disney+, ένας μεγάλος λευκός καρχαρίας στον χώρο μας. Είναι μόνο τρία χρόνια στο streaming και ήδη έχει φτάσει πολύ ψηλά». Σε ερώτηση του κοινού για το πόσος χρόνος χρειάζεται για να δημιουργηθεί ένα επεισόδιο για το Big Mouth, ο Βίκτορ Κίναζ απάντησε πως απαιτούνται περίπου 4 μήνες, ενώ παράλληλα στάθηκε και στη χρησιμότητα της δομής, λέγοντας: «Είναι το πιο βασικό σε μια σειρά. Πρέπει να υπάρχει αρχή, μέση και τέλος».