Agora Talk: «Γρήγορη λύση ή μακροπρόθεσμη στρατηγική: Επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση μεταξύ κινηματογράφου και τηλεόρασης»

Την Κυριακή 2 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο των Agora Talks του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τίτλο «Γρήγορη λύση ή μακροπρόθεσμη στρατηγική: Επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση μεταξύ κινηματογράφου και τηλεόρασης», σε συνεργασία με την Σύνδεσμο Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ). Τη συζήτηση προλόγισε η Αγγελική Βέργου, επικεφαλής της Αγοράς, η οποία καλωσόρισε τους ομιλητές και εξέφρασε την εκτίμησή της προς τα μέλη του ΣΑΠΟΕ, ενώ τον συντονισμό ανέλαβε ο Νικόλας Αλαβάνος, CEO της εταιρείας παραγωγής FILMIKI και μέλος του ΔΣ του ΣΑΠΟΕ. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στο πώς οι streaming πλατφόρμες και οι τηλεοπτικοί φορείς μπορούν να απομακρυνθούν από τα παραδοσιακά επιχειρηματικά μοντέλα.

Οι ομιλητές συμφώνησαν ότι η κατοχή των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας είναι μια «διαρκής μάχη», επισημαίνοντας ότι οι πλατφόρμες συχνά ακολουθούν μοντέλο πλήρους εξαγοράς, μια στρατηγική που αφήνει τους δημιουργούς με ελάχιστο μακροπρόθεσμο όφελος. Ο Peter Carlton, Senior Executive Producer και Company Director στη Warp Films, τόνισε ότι η καινοτομία πηγάζει από την ανεξαρτησία, αναφερόμενος στην επιτυχία της μίνι σειράς Adolenscence. Υπογράμμισε επίσης την ανάγκη βαθύτερης κατανόησης του νεανικού κοινού, σημειώνοντας ότι έχει έρθει η ώρα οι Έλληνες δημιουργοί, αλλά και οι ελληνικές εταιρείες παραγωγής, να σκεφτούν σε διεθνές επίπεδο, αναζητώντας εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης πέρα από τα εθνικά σύνορα και τις καθιερωμένες πρακτικές της βιομηχανίας. Από τη μεριά της, η Μαρία Κοζάκου, Γενική Διευθύντρια Προγράμματος της ΕΡΤ, αναφέρθηκε στις μεγάλες αμερικανικές streaming πλατφόρμες που δημιουργούν συνθήκες άνισου ανταγωνισμού, καθώς παράγουν αλλά και διανέμουν το περιεχόμενο. Τόνισε ότι η Ευρώπη οφείλει να απαντήσει σε αυτές τις νέες προκλήσεις, ενώ αναφέρθηκε και στη ρύθμιση σύμφωνα με την οποία η ΕΡΤ υποχρεούται να διαθέτει το 1,5% των κερδών της στην εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή. Στη συνέχεια, απηύθυνε στους επαγγελματίες του κλάδου το ερώτημα αν προτιμούν περισσότερες παραγωγές με μικρότερο προϋπολογισμό ή λιγότερες παραγωγές με μεγαλύτερο μπάτζετ.

Ο Διονύσης Σαμιώτης, Productions General Manager στην Tanweer, εστίασε στην έλλειψη χρηματοδότησης για τις ελληνικές παραγωγές και αναφέρθηκε στον καθοριστικό ρόλο του κράτους στη σχέση ανάμεσα σε παραγωγούς και τηλεοπτικούς φορείς. Μίλησε για το σύστημα cash rebate, υπογραμμίζοντας ότι πρέπει να αντιμετωπίζεται ως «επένδυση» και όχι ως «χρηματοδοτικό εργαλείο». Ο Διονύσης Σαμιώτης υπογράμμισε επίσης τη σημασία της στρατηγικής σκέψης στην παραγωγή, υπογραμμίζοντας ότι αυτό που έχει τελικά σημασία δεν είναι η εμπορική δυναμική ενός πρότζεκτ, όσο η ξεκάθαρη αντίληψη για το τι θέλουμε να δημιουργήσουμε και γιατί. Η Φαίη Τσιτσιπή, Deputy Director του Content Management στην COSMOTE TV, επισήμανε ότι η συνεργασία μεταξύ παραγωγών και εταιρειών είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωσή τους. Αναφέρθηκε στις ανεξάρτητες παραγωγές, εξηγώντας ότι σε μια μικρή αγορά όπως η Ελλάδα, η στήριξη τέτοιων πρότζεκτ μπορεί να αποδειχθεί «δύσκολη υπόθεση». Ωστόσο, επισήμανε ότι ακριβώς αυτά τα πρότζεκτ συνέβαλαν στο να εδραιώσει η COSMOTE TV τη θέση της στο ελληνικό οπτικοακουστικό τοπίο. Τέλος, ο Κώστας Σούσουλας, Chief Content Officer του MEGA TV, επιβεβαίωσε εκ νέου την προσήλωσή του στις εγχώριες ιστορίες, υπογραμμίζοντας την ανάγκη επαναξιολόγησης της βιωσιμότητας του σημερινού όγκου παραγωγών. Επιπλέον, έθεσε υπό αμφισβήτηση την ανάγκη για τόσες πολλές σειρές μυθοπλασίας, τονίζοντας τη σημασία αναθεώρησης τόσο της κλίμακας όσο και του σκοπού του παραγόμενου περιεχομένου.