Η συζήτηση «Κάντε το σωστά: Από την ιδέα μέχρι το φεστιβάλ» διεξήχθη την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο των Agora Talks του 66ου ΦΚΘ. Ο Θάνος Σταυρόπουλος, Μάνατζερ της Αγοράς, καλωσόρισε θερμά το κοινό και ευχαρίστησε τον Δήμο Θεσσαλονίκης για τη φιλοξενία των Agora Talks στο Κέντρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, συστήνοντας παράλληλα τις ομιλήτριες του πάνελ: την Arianne Buhl (Film Agent / Festival Strategist - The Right Ones), την Tajana Kosor (Festivals & Acquisitions - Heretic) και την Dorota Lech (Film Curator -Toronto International Film Festival). Τη συζήτηση συντόνισε η Pauliina Ståhlberg, CEO στο Helsinki International Film Festival – Love and Anarchy.
Η Pauliina Ståhlberg έθεσε τη γενική κατεύθυνση της συζήτησης, μιλώντας για το πώς οι ανερχόμενοι δημιουργοί οφείλουν να σχεδιάσουν από πολύ νωρίς τη φεστιβαλική τους στρατηγική. Η Arianne Buhl έδωσε έμφαση στη σημασία μιας ξεκάθαρης στρατηγικής, η οποία πρέπει να συνδυάζεται με ευελιξία και προσαρμοστικότητα, αναφέροντας ότι η χάραξη της φεστιβαλικής στρατηγικής είναι δυνατόν να ξεκινήσει ήδη από το στάδιο της παραγωγής. Η Tajana Kosor στάθηκε στην αναγκαιότητα διεξαγωγής μιας αρχικής έρευνας, ο οποία θα λειτουργήσει ως συγκριτικός άξονας σε μεταγενέστερο στάδιο. Επιπλέον, επιχειρηματολόγησε εναντίον του υπερβολικά πρώιμου σχεδιασμού της φεστιβαλικής στρατηγικής, με τη λογική ότι είναι προτιμότερο να προϋπάρχει ένα οπτικά χειροπιαστό αποτέλεσμα. Η Dorota Lech σημείωσε ότι οι δημιουργοί έχουν συχνά ξεκαθαρίσει στο μυαλό τους πού θέλουν να πραγματοποιηθεί η πρεμιέρα των ταινιών τους, αλλά και το πώς ελπίζουν να υλοποιηθεί η μετάβαση από το φεστιβαλικό κύκλωμα στη διανομή στις αίθουσες. Επίσης, τόνισε τις πρακτικές πτυχές της φεστιβαλικής στρατηγικής, εξηγώντας πως τα έξοδα υποβολής της ταινίας σε φεστιβάλ οφείλουν να έχουν συμπεριληφθεί στον προϋπολογισμό.
Η συζήτηση στράφηκε σε εκείνο το σημείο στη διαδικασία υποβολής μιας ταινίας σε ένα φεστιβάλ. Η κ. Lech υπογράμμισε πόσο σημαντικό είναι η υποβολή να συμπίπτει με την καλύτερη δυνατή εκδοχή της ταινίας, με την κ. Buhl να συμφωνεί, δίνοντας έμφαση στο πόσο κρίσιμο είναι η υποβολή να συνοδεύεται από μια αίσθηση αυτοπεποίθησης από την πλευρά του δημιουργού. Στο προσκήνιο ήρθε επίσης η ανάγκη έρευνας από τη μεριά των δημιουργών αναφορικά με τα φεστιβάλ που θα υποβάλλουν τις ταινίες τους. Η κ. Kosor υπογράμμισε, ωστόσο, ότι όσο αναγκαία και να είναι η έρευνα, δεν υπάρχει το «τέλειο» φεστιβάλ για κάθε ταινία, τονίζοντας τη σημασία του ανοιχτού πνεύματος και της ευελιξίας. Η συζήτηση τότε μετατοπίστηκε στα μεγάλα φεστιβάλ και στην επιρροή τους, όπως και στην ανάγκη ενός ευρύτερου σχεδιασμού, που θα περιλαμβάνει, πέρα από την πρεμιέρα, και μια προσεκτική επιλογή ημερομηνιών για προβολές. Αντλώντας από την πολυετή εμπειρία της ως επιμελήτρια φεστιβαλικών προγραμμάτων, η κ. Lech μοιράστηκε πολύτιμες συμβουλές σχετικά με τις προκλήσεις που συνοδεύουν τον καταρτισμό και την οριστικοποίηση του προγράμματος, αλλά και τη σημασία της εμπιστοσύνης και του αμοιβαίου σεβασμού.
Οι ομιλήτριες του πάνελ στάθηκαν επίσης στη διαχείριση του Τύπου και βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι δημιουργοί όταν δεν έχουν ακόμη βρει διανομέα ή sales agent, τονίζοντας τη σημασία της φυσικής παρουσίας στα φεστιβάλ για λόγους δικτύωσης, μελέτης της αγοράς και εγκαθίδρυσης σχέσεων που ενδέχεται να οδηγήσουν σε συνεργασίες και τον σχεδιασμό μιας ξεκάθαρης στρατηγικής.