Η φετινή σεζόν για την Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης ξεκινά με την πλήρη ρετροσπεκτίβα στο έργο του πολυαγαπημένου Σταύρου Τσιώλη, με τίτλο «Μια τόσο κοντινή παρουσία», η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 7 έως τις 13 Δεκεμβρίου 2023, φιλοξενώντας το σύνολο των ταινιών που σκηνοθέτησε ο έλληνας δημιουργός, στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας.
Στο στοιχείο τους είναι η νέα πρωτότυπη ταινία των Disney και Pixar όπου η φωτιά, το νερό, η γη και ο αέρας ζουν όλοι μαζί στην Πόλη των Στοιχείων. Η Φλόγα, μια δυναμική, πανέξυπνη κι εκρηκτική νεαρή κοπέλα γνωρίζει έναν αστείο, γλυκανάλατο, χαλαρό τύπο, τον Νηρέα. Η φιλία τους θα την κάνει να αλλάξει τον τρόπο που βλέπει τον κόσμο στον οποίο ζουν.
Τα Πεσμένα φύλλα είναι μια γλυκιά ιστορία αγάπης, ελπίδας, αλληλοσεβασμού και αλληλεγγύης, βγαλμένη από τον τρυφερό και αντισυμβατικό κόσμο του μεγάλου ουμανιστή του σινεμά, τον Άκι Καουρισμάκι. Μια νύχτα στο Ελσίνκι, δύο μοναχικοί άνθρωποι διασταυρώνονται τυχαία και ανακαλύπτουν τη μαγεία του «μαζί», αναζητώντας τον πρώτο, απόλυτο και μοναδικό έρωτα της ζωής τους. Με ρομαντική διάθεση, αλλά και βαθιά ριζωμένα στην πραγματικότητα, τα Πεσμένα φύλλα σε αγκαλιάζουν σαν μια μαλακή κουβέρτα στη φθινοπωρινή ψύχρα για να σου θυμιζουν την αξία της ανθρωπιάς, της ενσυναίσθησης και το μεγαλείο της απλότητας. Το σινεμά του Άκι Καουρισμάκι, με τα νυχτερινά αστικά τοπία και τις «ξεκούρδιστες» μουσικές, το ιδιόρρυθμο σκανδιναβικό χιούμορ, τον απολαυστικό αυτοσαρκασμό και τους αλλοπρόσαλλους ήρωες που ψάχνουν αμήχανα την ανθρώπινη ζεστασιά και επαφή είναι το ιδανικό παυσίλυπο για κάθε στιγμή που η σκληρή πραγματικότητα μοιάζει ανίκητη.
Ο μικρός Βασίλης το σκάει από το ορφανοτροφείο, τριγυρίζει στο κέντρο της Αθήνας κι ύστερα παίρνει το τραίνο για την Τρίπολη. Περιπλανιέται στην ορεινή Αρκαδία και πέφτει πάνω σε μια κοπέλα που της έχει χαλάσει το αυτοκίνητο. Οι δυο τους θα συνεχίσουν την περιπλάνηση για ολόκληρο το καλοκαίρι, μέχρι να γυρίσει ο μικρός στο σπίτι της γιαγιάς του, ένα ερείπιο χωρίς κανένα ίχνος ζωής. Η κοπέλα χάνεται και ο μικρός κατεβαίνει στην Τρίπολη, όπου κάνει διάφορες δουλειές για να ζήσει. Ανήμερα της γιορτής του, ο Βασίλης εγκαταλείπει την πόλη και παίρνει το δρόμο της επιστροφής για το χωριό του.
Μετά το θάνατο του πατέρα της, μια κοπέλα που σπούδαζε στη Γερμανία παθαίνει νευρικό κλονισμό και αποξενώνεται. Η προσπάθεια της μικρότερης αδελφής της να εμποδίσει τους δικούς της να την κλείσουν σε άσυλο θα αποτύχει και θα επιφέρει το δικό της ψυχικό μαρασμό. Η ταινία σηματοδοτεί την επανεμφάνιση του Σταύρου Τσιώλη ύστερα από απουσία 14 χρόνων, αλλά και την πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση της ηθοποιού Πέμης Ζούνη.
Βασισμένο στο ομώνυμο κλασικό αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, η Φόνισσα εκτυλίσσεται σε ένα απομακρυσμένο νησί της Ελλάδας, γύρω στο 1900. Η ιστορία υφαίνεται γύρω από το κυρίαρχο δίπολο «μάνας-κόρης» και το κυρίαρχο μοτίβο των σχέσεων των γυναικών μεταξύ τους, που επηρεάζουν αρχικά τον μικρόκοσμο της οικογένειας και στη συνέχεια τον μικρόκοσμο της επαρχιακής κοινωνίας. Εκεί, η Χαδούλα, παγιδευμένη στην απόρριψη της ίδιας της μάνας της, αγωνίζεται να επιβιώσει ακολουθώντας τις επιταγές μιας πατριαρχικής κοινωνίας. Ψυχικά ταπεινωμένη, μέσα στην απαξίωση της ίδιας της υπόστασής της ως γυναίκας, θέλει να ελευθερωθεί όχι μόνο από τους διώκτες της, αλλά από την ίδια της τη μοίρα, εκείνην του ανθρώπου που έχασε τον δρόμο του. Γι’ αυτό, ο θάνατος δεν έρχεται ούτε σαν τιμωρία ούτε σαν εξιλέωση.
Με μεγάλη χαρά, το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από τις 7 έως τις 17 Μαρτίου 2024, προσκαλεί τους σκηνοθέτες να καταθέσουν τα ντοκιμαντέρ τους στο ελληνικό πρόγραμμα.
Αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες του Φεστιβάλ, η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης φιλοξενεί πλήρη ρετροσπεκτίβα στο έργο του πολυαγαπημένου Σταύρου Τσιώλη. Παράλληλα, η Φόνισσατης Εύας Νάθενα και τα Πεσμένα φύλλα του Άκι Καουρισμάκι συνεχίζουν τις επιτυχημένες προβολές τους.
Η πολυβραβευμένη Φόνισσα της Εύας Νάθενα, μετά την πρεμιέρα της στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, επιστρέφει στο Ολύμπιον και μας μεταφέρει στον κόσμο του αριστουργήματος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, ρίχνοντας μια μοντέρνα φεμινιστική ματιά στις διαχρονικές παθογένειες της πατριαρχικής κοινωνίας, στις σχέσεις...