60ο ΦΚΘ: Τελετή λήξης και βραβεία

Σε ατμόσφαιρα γιορτής έγινε η τελετή απονομής των βραβείων του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, την Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019 στο κατάμεστο Ολύμπιον.

60ό ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ || 31/10-10/11/2019

 

60ο ΦΚΘ: Τελετή λήξης και βραβεία

 

Σε ατμόσφαιρα γιορτής έγινε η τελετή απονομής των βραβείων του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, την Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019 στο κατάμεστο Ολύμπιον.

 

Την τελετή άνοιξαν η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό και ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Ορέστης Ανδρεαδάκης. «Το 60ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ήταν όλα όσα ελπίσαμε και, για αυτό, θέλουμε να ευχαριστήσουμε όσους το έκαναν πραγματικότητα», τόνισε η κ. Ζαλαντό. Από την πλευρά του ο κ. Ανδρεαδάκης ευχαρίστησε τους συνεργάτες, τους χορηγούς, τους θεατές, τους εθελοντές και τους εργαζόμενους της διοργάνωσης, καθώς όπως είπε, «όταν σβήνουν τα φώτα αυτό που μένει είναι ο μόχθος των εργαζομένων. Αυτό που βλέπετε εσείς, το φτιάχνουν εκείνοι». «Ξεκινήσαμε με ένα “Χρόνια Πολλά” και τελειώνουμε με ένα “Καλή Συνέχεια Φεστιβάλ”», προσέθεσαν, ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό τους.

Παρουσιαστές της τελετής ήταν η ηθοποιός Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου και ο δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος. «Ως μαθήτρια προσπάθησα να τρυπώσω στην τελετή λήξης του φεστιβάλ με πλαστή ταυτότητα, μόνο και μόνο για να δω την ταινία. Πολύ αργότερα βρέθηκα σε αυτή σκηνή για να παραλάβω ένα βραβείο», θυμήθηκε η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος αναφέρθηκε στα βραβεία της Αγοράς, που απονεμήθηκαν την Παρασκευή. Συνολικά δόθηκαν 11 βραβεία, σε υπηρεσίες και χρηματικά έπαθλα αξίας 200.000 ευρώ. «Όπως όλοι γνωρίζουμε, από τις ζυμώσεις της Αγοράς προκύπτει το σινεμά για το οποίο θα μιλάμε αύριο. Φέτος έγιναν 550 συναντήσεις ανάμεσα σε σκηνοθέτες, παραγωγούς και αγοραστές. Να υπενθυμίσουμε ότι στο 60ό Φεστιβάλ, 12 ταινίες του επίσημου προγράμματος ξεκίνησαν την πορεία τους από την Αγορά», παρατήρησε ο κ. Κουτσογιαννόπουλος.

Ακολούθησε η απονομή των βραβείων κοινού Fischer. Ο Γιάννης Γεωργακέλλος, διευθυντής επικοινωνίας και εταιρικών υποθέσεων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, απένειμε τα βραβεία δίνοντας συγχαρητήρια στην ομάδα του Φεστιβάλ «για την άψογη διοργάνωση αυτού του θεσμού που εδώ και 60 χρόνια αποτελεί σημείο αναφοράς για τον κινηματογράφο και για τη Θεσσαλονίκη», όπως είπε και πρόσθεσε: «Εδώ και 13 χρόνια η Fischer είναι δίπλα στο Φεστιβάλ. Θα ήθελα να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους εσάς και στις χιλιάδες των θεατών που όχι μόνο γέμισαν τις αίθουσες, αλλά και σε 19.000 ανθρώπους που τίμησαν με την ψήφο τους τις ταινίες και τα Βραβεία Κοινού Fischer».  

Το βραβείο κοινού Fischer Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου - Μιχάλης Κακογιάννης δόθηκε στην ταινία Πολιορκία στην οδό Λιπέρτη, του Σταύρου Παμπαλλή. Το βραβείο παρέλαβε η ηθοποιός Δάφνη Αλεξάντερ, η οποία τόνισε ότι ο σκηνοθέτης της ταινίας «δούλεψε σκληρά, με πείσμα, γενναιοδωρία και αγάπη».

Το βραβείο κοινού Fischer για ταινία που προβάλλεται στα Διεθνή Διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ απονεμήθηκε στην ταινία Απόστρατος του Ζαχαρία Μαυροειδή. Ο σκηνοθέτης ευχαρίστησε το κοινό και το Φεστιβάλ και εξέφρασε την ελπίδα να βοηθήσει η βράβευση την ταινία ώστε να πολλαπλασιάσει το κοινό της στις αίθουσες.

Το βραβείο κοινού Fischer για ταινία του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια δόθηκε στην ταινία Μα τι χώρα! του Βίνκο Μπρέσαν (Κροατία – Σερβία – Πολωνία), ενώ στο τμήμα Ανοιχτοί Ορίζοντες στην ταινία Τα Χελιδόνια της Καμπούλ της Ζαμπού Μπρετμάν και της Ελεά Γκομπέ-Μεβεγιέκ (Γαλλία).

Ακολούθησε το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» που έχει καθιερώσει ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής και απονέμεται σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος. Η επιτροπή αποτελείται από τους: Άρη Φατούρο, σύμβουλο προγράμματος, Κώστα Δήμο, υπεύθυνο προγράμματος και Βασίλη Δούβλη, σκηνοθέτη. Το βραβείο δόθηκε στην ταινία Το Νου σου στα Παιδιά του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ (Νορβηγία – Σουηδία), «μια ταινία που, με αφορμή τον θάνατο ενός μαθητή, ανατέμνει σε βάθος τη νεωτερική κοινωνία, φωτίζοντας κρυφά μυστικά, ενοχές και ανθρώπινες αδυναμίες, και επαναπροσδιορίζει τις έννοιες της ευθύνης, της συγχώρεσης και της ανθρωπιάς, στον ολοένα και πιο περίπλοκο σύγχρονο κόσμο», όπως είπε η βουλευτής Όλγα Κεφαλογιάννη  που έκανε την απονομή. Η κ. Καλογιάννη έδωσε συγχαρητήρια στους υπεύθυνους της διοργάνωσης εκ μέρους του προέδρου της Βουλής λέγοντας ότι το «Φεστιβάλ ωρίμασε αλλά καταφέρνει να ακούει το καινούργιο που έρχεται». Από την πλευρά του, ο νορβηγός σκηνοθέτης παρέλαβε το βραβείο χαρακτηρίζοντάς το «μία σπουδαία διάκριση, που μου προκάλεσε έκπληξη».

Για μία ακόμη χρονιά απονεμήθηκαν τα βραβεία νεότητας των Πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης. Τα μέλη της επιτροπής ήταν φέτος οι φοιτητές Μαρία Αμανατίδου, Αργύρης Ζήλος, Ορέστης Μακρής, Κωνσταντίνα - Αθηνά Τσιρώνη και Γιάννης Σταματίου (πρόεδρος). Ο κ. Σταματίου απένειμε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας στην ταινία Το θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών σε σκηνοθεσία Σύλλα Τζουμέρκα «για την ευρηματικότητα, την πρωτοτυπία και το εύρος των χαρακτήρων της». Η ηθοποιός Αγγελική Παπούλια παρέλαβε το βραβείο.

Το βραβείο της επιτροπής νεότητας για την καλύτερη ελληνική ταινία απέσπασε ο Απόστρατος του Ζαχαρία Μαυροειδή, «μία ταινία με ανθρώπινο και σπάνιο βλέμμα για την αναζήτηση, την κατανόηση, την πορεία προς ένα αβέβαιο μέλλον», όπως αναφέρεται στο σκεπτικό. Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής παρέλαβε το βραβείο με πολλή χαρά, όπως είπε, «αφού είναι ένα βραβείο που δίνεται από νέα παιδιά και ακριβώς τα παιδιά αυτά, οι 20χρονοι, είναι το πιο μεγάλο στοίχημα για την ταινία».

Φέτος, για πρώτη φορά, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης φιλοξενεί μία νέα διάκριση, το βραβείο του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου. Η επιτροπή αποτελείτο από τη δημοσιογράφο Μαρία Κατσουνάκη, τη σκηνοθέτιδα Εύα Στεφανή και τον διευθυντή φωτογραφίας Γιώργο Φρέντζο. Το βραβείο, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, δόθηκε στην ταινία Δεν θέλω να γίνω δυσάρεστος αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό του Γιώργου Γεωργόπουλου. Την απονομή έκανε ο Έκτορας Βερύκιος μέλος του Δ.Σ. του  Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, ο οποίος εξήγησε ότι το έπαθλο είναι έργο τέχνης, το οποίο φιλοτέχνησε η αντιπρόεδρος του Ιδρύματος, Δάφνη Κωστοπούλου και πρόσθεσε ότι θα συνεχιστεί και του χρόνου «αυτή η ωραία παράδοση». Το βραβείο παρέλαβε ο σκηνοθέτης Γιώργος Γεωργόπουλος ευχαριστώντας το Ίδρυμα και το Φεστιβάλ για τη διάκριση.

Ακολούθησε το βραβείο του ελληνικού τμήματος του WIFT (Women in Film & Television) για την καλύτερη γυναικεία συνεισφορά μπροστά ή πίσω από την κάμερα. Η επιτροπή αποτελείτο από τη θεωρητικό κινηματογράφου και κινηματογραφίστρια Ρέα Βαλντέν, τη σεναριογράφο, συγγραφέα και δημοσιογράφο Μανίνα Ζουμπουλάκη και την εκτελεστική διευθύντρια του MFI Λένα Ράμμου. Το βραβείο δόθηκε στην ταινία Cosmic Candy της Ρηνιώς Δραγασάκη «για μια γενναία οπτική στη διαφορετικότητα και τη μοναξιά, την αλληλεγγύη, τη φιλία και την ευθύνη που μεταμορφώνουν, για μια γυναικεία ματιά σε ένα ταξίδι πολλαπλής ενηλικίωσης και απεξάρτησης», όπως είπε η κ. Ράμμου που το απένειμε. Παραλαμβάνοντας το βραβείο, η Ρηνιώ Δραγασάκη επισήμανε ότι οι περισσότεροι συντελεστές της ταινίας είναι γυναίκες, «πράγμα θετικό γιατί δεν ήταν προϊόν ποσόστωσης, αλλά έγινε φυσικά», όπως είπε.

Σειρά είχε το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) για την καλύτερη ελληνική ταινία του 60ού Φεστιβάλ, που απονεμήθηκε από τον πρόεδρο της ΠΕΚΚ, Βασίλη Κεχαγιά στην ταινία Πολιορκία στην οδό Λιπέρτη, του Σταύρου Παμπαλλή. Σύμφωνα με το σκεπτικό, το βραβείο δόθηκε στην ταινία «για τη σκηνοθετική της αρτιότητα, που με ρεαλισμό και χιούμορ υπονομεύει το παραδοσιακό μοντέλο της ταινίας δράσης και συγχρόνως συνδέει την τουρκική εισβολή του '74 με την οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας. Ένα μάθημα για τις μικρές κινηματογραφίες». Η ηθοποιός Δάφνη Αλεξάντερ παρέλαβε το βραβείο, ευχαριστώντας το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου, ενώ το αφιέρωσε στον ειδικό των special effects Μιχάλη Σαμιώτη, που πέθανε πρόσφατα.

Ακολούθως, δόθηκαν τα βραβεία της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI), η κριτική επιτροπή της οποίας αποτελούνταν από τους Χοβίκ Χαμπέσιαν, Δημήτρη Μπάμπα και την πρόεδρο Κρίστεν Άλεν. Η κ. Άλεν απένειμε το βραβείο FIPRESCI του Διεθνούς Διαγωνιστικού στην ταινία Το νου σου στα παιδιά του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ τονίζοντας: «Έχουμε δει πολλές ταινίες εκδίκησης, όμως η ταινία αυτή δίνει μία άλλη οπτική που βασίζεται στην κατανόηση και τη διαλλακτικότητα». Ο Νταγκ Χάουγκερουντ ευχαρίστησε για το βραβείο, δεύτερο για τον ίδιο στη διάρκεια της βραδιάς.

Το βραβείο FIPRESCI για ελληνική ταινία δόθηκε στο φιλμ Πολιορκία στην οδό Λιπέρτη, του Σταύρου Παμπαλλή, «ταινία που δείχνει πώς η κρίση οδηγεί απλούς ανθρώπους να υποφέρουν», όπως είπε η κ. Άλεν. Το βραβείο παρέλαβε η Δάφνη Αλεξάντερ, η οποία εξέφρασε την ελπίδα να βοηθήσει η διάκριση «στο να μοιραστούμε την ταινία με ένα μεγαλύτερο κοινό».

H ΕΡΤ απένειμε και φέτος δύο βραβεία. Το πρώτο, χρηματικό βραβείο αξίας 3.000 ευρώ δόθηκε στην ελληνική ταινία Πολιορκία στην οδό Λιπέρτη, του Σταύρου Παμπαλλή που κέρδισε το βραβείο κοινού Fischer. Το δεύτερο βραβείο που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ, απονεμήθηκε, επίσης, στην ταινία Πολιορκία στην οδό Λιπέρτη που κέρδισε το βραβείο ελληνικής ταινίας της FIPRESCI. Τα δύο βραβεία απένειμε ο Αλέξανδρος Κάντερ-Μπαξ, Γενικός Διευθυντής της ΕΡΤ3, ο οποίος έδωσε τα συγχαρητήρια του στο Φεστιβάλ «γιατί στα 60 του χρόνια έφερε τις πιο ωραίες στιγμές στην πόλη», όπως είπε. Φεύγοντας από τη σκηνή, μετά το τελευταίο βραβείο, η ηθοποιός έπεσε θύμα ενός χαριτωμένου… ατυχήματος. Το τακούνι της κόλλησε στη σκηνή του Ολύμπιον και οι παρουσιαστές της βραδιάς έσπευσαν να το απελευθερώσουν, προκαλώντας τα δυνατά χειροκροτήματα του κοινού.

Ακολούθησαν τα βραβεία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Το Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη ή πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδας σε ελληνική παραγωγή που έκανε πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα, δόθηκε εξ ημισείας στην Ρηνιώ Δραγασάκη για την ταινία Cosmic Candy και τον Κώστα Αθουσάκη για την ταινία Περσεφόνη. Το βραβείο, αξίας 5.000 ευρώ, απένειμε ο Κωνσταντίνος Αϊβαλιώτης, Διευθυντής Προώθησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ο οποίος εξέφρασε τη χαρά του για τη συνεργασία με το Φεστιβάλ και τις αναπτυξιακές του δράσεις μέσω της Αγοράς. Ο ίδιος τόνισε: «Φέτος αποφασίσαμε να δώσουμε το βραβείο σε δυο δημιουργούς, οι οποίοι, παρά τους περιορισμούς και τις αντιξοότητες, είχαν το θάρρος να υποστηρίξουν με το έργο τους δύο είδη κινηματογράφου υψηλών απαιτήσεων που δεν εμφανίζονται συχνά στην ελληνική φιλμογραφία». Η Ρηνιώ Δραγασάκη παρέλαβε το βραβείο επισημαίνοντας ότι «το προτέρημα για έναν πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη είναι ότι δεν ξέρει τι θα τραβήξει για να ολοκληρώσει την ταινία του», ενώ το βραβείο για την ταινία Περσεφόνη παρέλαβε η ηθοποιός Έλσα Λεκάκου.

Το Best Location Award, που απονέμεται σε location managers (ή σε σκηνοθέτες όταν δεν υπάρχει location manager) από τη Διεύθυνση Hellenic Film Commission του ΕΚΚ δόθηκε στον Μίνωα Νικολακάκη για την ταινία του Entwined. «Το σενάριο φαινομενικά δεν ζητούσε πολλά: ένα χωριό, ένα δάσος κι ένα απομονωμένο σπίτι. Αλλά ποιο χωριό, ποιο δάσος και ποιο σπίτι είναι αυτά που κάνουν τη διαφορά, ειδικά όταν πρόκειται για μια ταινία φαντασίας», είπε η Βένια Βέργου, Διευθύντρια του Hellenic Film Commision, που απένειμε το βραβείο αξίας 1.500 ευρώ. Η κ. Βέργου έκανε, επίσης, ιδιαίτερη αναφορά στην προσπάθεια του Φεστιβάλ ώστε να γίνονται οι ταινίες προσβάσιμες από όλους. Παραλαμβάνοντας το βραβείο, ο Μίνωας Νικολακάκης εξήγησε ότι «η τοποθεσία είναι το θέμα της ταινίας, ο πρωταγωνιστής της, μαζί με όλους τους ταλαντούχους ανθρώπους που επιστρατεύτηκαν για να τη γυρίσουμε».

Αμέσως μετά δόθηκε το βραβείο VR εικονικής πραγματικότητας. Το βραβείο συνοδεύεται από το ποσό των 3.000 ευρώ, μια ευγενική χορηγία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Τα μέλη της επιτροπής, ο δημοσιογράφος Σάιμον Γιόχανσεν, ο σκηνοθέτης Μπάμπης Μακρίδης και η σκηνοθέτις και animator Ειρήνη Βιανέλλη απένειμαν ειδική μνεία στην ταινία Οικογενειακά πορτρέτα της Μαρίας Μαυροπούλου και βραβείο καλύτερης ταινίας στον Επιβάτη σε σκηνοθεσία  Ίζομπελ Νόουλς και Βαν Σάουεργουαϊν (Αυστραλία), η οποία «μιλάει για το προσφυγικό με παλιά αισθητική σε νέο περιβάλλον», σύμφωνα με την επιτροπή.

Ακολούθησε το Mermaid Award, ένα ανεξάρτητο βραβείο για την καλύτερη ταινία LGBTQI+ θεματικής. Το βραβείο απονέμεται από τριμελή κριτική επιτροπή, την οποία φέτος αποτελούσαν η σκηνοθέτις Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη, ο Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ιερουσαλήμ Ελάντ Σαμορζίκ και ο κριτικός κινηματογράφου Μπόιντ φαν Χούι. Ειδική μνεία δόθηκε στην ταινία Τραγούδι χωρίς όνομα της Μελίνα Λεόν (Περού – Ισπανία - ΗΠΑ) «για μια νέα κινηματογραφική φωνή γεμάτη λεπτότητα και συμπόνια για τους περιθωριοποιημένους χαρακτήρες της», όπως είπε ο Ελάντ Σαμορζίκ. Η Μελίνα Λεόν παρέλαβε το βραβείο εκφράζοντας τη συγκίνησή της, αφού όπως είπε «ήταν μία ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία το να φτιάξω την ταινία». Στη συνέχεια, η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη απένειμε το βραβείο Mermaid στην ταινία Moffie του Όλιβερ Χερμάνους (Νότια Αφρική - Ηνωμένο Βασίλειο) «για την έξυπνη κινηματογραφική προσέγγιση μιας συναισθηματικής ιστορίας σε πολύ μεγαλύτερο ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο», σύμφωνα με το σκεπτικό.

Ένα ακόμη βραβείο δόθηκε στο πλαίσιο του Meet the Neighbors, ενός νέου διαγωνιστικού τμήματος του Φεστιβάλ που περιλαμβάνει πρώτες ή δεύτερες ταινίες από την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής. Το βραβείο Χρυσός Αλέξανδρος – Meet the Neighbors που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο αξίας 5.000 ευρώ δόθηκε στην ταινία Τλαμές σε σκηνοθεσία Αλά Εντίν Σλιμ (Τυνησία - Γαλλία). Την ανακοίνωση έκανε η κριτική επιτροπή αποτελούμενη από τον σκηνοθέτη Ταρίκ Ακτάς, την κριτικό κινηματογράφου Πάμελα Μπιένσομπας και την εικαστικό Μαρία Κριαρά. «Είναι μία φωτεινή ημέρα η σημερινή και ταυτόχρονα στεναχωριόμαστε που σβήνουν τα φώτα του Φεστιβάλ, αλλά ανανεώνουμε το ραντεβού για την έβδομη δεκαετία του», επισήμανε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας που έκανε την απονομή, χαρακτηρίζοντας το βραβείο «εξαιρετικά σημαντικό, καθώς ο πολιτισμός κάνει τη γειτονιά μας μεγαλύτερη». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Ζέρβας στην έκθεση έργων του Νίκου Κούνδουρου, που φιλοξενείται στον πρώην βρεφονηπιακό σταθμό στο λιμάνι, στο πλαίσιο του 60ού Φεστιβάλ. Ο Αλά Εντίν Σλιμ έστειλε ευχαριστήριο μήνυμα μέσω βίντεο, ενώ η παραγωγός του φιλμ Ζουλιέτ Λεπούτρ είπε ότι θα δώσει το βραβείο στον σκηνοθέτη ως δώρο γενεθλίων.

Η τελετή συνεχίστηκε με την απονομή των βραβείων της Κριτικής Επιτροπής για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 60ού Φεστιβάλ, στην οποία φέτος συμμετείχαν οι: Ρουγκίλε Μπαρζντζιουκάιτε, κινηματογραφίστρια, θεατρική σκηνοθέτις, καλλιτέχνις (Λιθουανία), Τζάκι Ντέιβις, παραγωγός (Ηνωμένο Βασίλειο), Αριάν Λαμπέντ, ηθοποιός (Γαλλία), Αγγελική Παπούλια, ηθοποιός (Ελλάδα), Βίλαντ Σπεκ, κινηματογραφιστής, συγγραφέας, επιμελητής ταινιών (Γερμανία).

Το βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας, το οποίο ανακοίνωσε ο Βίλαντ Σπεκ, απονεμήθηκε στον Αμαδόρ Άριας για την ερμηνεία του στην ταινία Θα ΄ρθει η φωτιά του Όλιβερ Λάσε (Ισπανία – Γαλλία - Λουξεμβούργο). Ο Αμαδόρ Άριας έστειλε ευχαριστήριο μήνυμα μέσω βίντεο τονίζοντας ότι «τα βραβεία είναι σαν φως στην άκρη του δρόμου».

Το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας δόθηκε στην Γκρέτα Φερνάντεθ για την ερμηνεία της στην ταινία Η κόρη του κλέφτη σε σκηνοθεσία Μπελέν Φούνες (Ισπανία). Όπως είπε ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος «το αντίστοιχο βραβείο το 1983 το είχε κερδίσει η Σωτηρία Λεονάρδου, η οποία έφυγε από τη ζωή την Παρασκευή. Η απώλεια είναι μεγάλη και η ερμηνεία της στην ταινία Το Ρεμπέτικο ανυπέρβλητη». Η Ρουγκίλε Μπαρζντζιουκάιτε απένειμε το βραβείο, το οποίο παρέλαβε η σκηνοθέτις Μπελέν Φούνες εκφράζοντας τη χαρά της για το γεγονός ότι η ταινία βρήκε διανομή και θα προβληθεί στη χώρα μας.

Το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για Καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος, το οποίο ανακοίνωσε η Αριάν Λαμπέντ, δόθηκε στη σκηνοθέτιδα Μελίνα Λεόν για την ταινία Τραγούδι χωρίς όνομα (Περού – Ισπανία - ΗΠΑ). Η περουβιανή σκηνοθέτις παρέλαβε το βραβείο αφιερώνοντάς το «στους γείτονές μας Χιλιανούς που βρίσκονται στους δρόμους», όπως είπε.

Το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ απονεμήθηκε στην ταινία Πυρετός της Μάγια Ντα-Ρεν (Βραζιλία - Γαλλία - Γερμανία) Το βραβείο απένειμε η Αγγελική Παπούλια. Το παρέλαβε η παραγωγός Ζουλιέτ Λεπούτρ, εξηγώντας ότι η σκηνοθέτις (απουσίαζε γιατί απέκτησε πρόσφατα τρίδυμα), γνωρίζει πολύ καλά την περιοχή του Αμαζονίου, όπου γύρισε την ταινία «με πολλή δουλειά και πολλή αγάπη σε μία εποχή δύσκολη για τη Βραζιλία». Η ίδια έκλεισε τον χαιρετισμό της με το σύνθημα «Λούλα Λίμπρε», μια αναφορά στον πρώην πρόεδρο της Βραζιλίας Λούλα ντα Σίλβα, που αποφυλακίστηκε πριν από λίγες μέρες.

Το βραβείο καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος - Θόδωρος Αγγελόπουλος, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 15.000 ευρώ, δόθηκε στην ταινία Θα ’ρθει η φωτιά του Όλιβερ Λάσε (Ισπανία – Γαλλία - Λουξεμβούργο). «Μία ταινία που ξεχώρισε για το μοναδικό της καλλιτεχνικό όραμα που μας οδήγησε σε ένα φυσικό και συναισθηματικό ταξίδι με συναρπαστικές παραστάσεις και ομορφιά», όπως είπε η Τζάκι Ντέιβις που απέσπασε πέρσι τον Χρυσό Αλέξανδρο ως παραγωγός για την ταινία Ray & Liz.

Την απονομή του βραβείου έκανε ο γενικός γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης τονίζοντας: «Πρώτα απ’ όλα, να δώσω κι εγώ τα συγχαρητήριά μου στο Φεστιβάλ όχι μόνο για τα 60 του χρόνια αλλά γι’ αυτήν τη χρονιά, για όλη τη δουλειά που έκαναν όλοι οι άνθρωποι που εργάστηκαν γι’ αυτό είτε εθελοντικά είτε επαγγελματικά, στον Ορέστη Ανδρεαδάκη, την Ελίζ Ζαλαντό και το Διοικητικό Συμβούλιο, που όλοι μεταξύ τους συνεργάστηκαν αρμονικότατα, ούτως ώστε να παρουσιάσουν όχι μόνο το παρόν του ελληνικού και του διεθνούς κινηματογράφου, αλλά και να προετοιμάσουν το μέλλον του μέσα από την Αγορά και άλλες δράσεις. Επίσης, προσωπικά να πω πόσο χαίρομαι που βλέπω μια κριτική επιτροπή που η πλειοψηφία της είναι γυναίκες, γεγονός που δίνει μία άλλου είδους ματιά στη σύγχρονη κινηματογραφία».

Μετά την απονομή των βραβείων, προβλήθηκε η ταινία Τζότζο του Τάικα Γουατίτι, που παραχώρησε η Odeon. Στη διάρκεια της τελετής, υπήρχε διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα.