27ο ΦΝΘ: Γεωγραφία του βλέμματος: Η εκτός σχεδίου Ελλάδα (1950-2000)

Ένα μοναδικό κινηματογραφικό ταξίδι στην ελληνική ύπαιθρο μέσα από ντοκιμαντέρ σπουδαίων δημιουργών, ως επί το πλείστον σπάνια και λιγότερο προβεβλημένα, πραγματοποιεί το 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (6-16 Μαρτίου 2025). Με αφορμή την πρόσφατη ανακάλυψη του ντοκιμαντέρ Καστοριά (1969) του Τάκη Κανελλόπουλου, το αφιέρωμα με τίτλο Γεωγραφία του βλέμματος: Η εκτός σχεδίου Ελλάδα (1950-2000) περιλαμβάνει 19 ταινίες τεκμηρίωσης που συνθέτουν ένα πολυεπίπεδο και διαφωτιστικό πορτρέτο της κοινωνικής, πολιτικής και πολιτισμικής ζωής...

Το πιο πολύτιμο φορτίο

Μια φορά κι έναν καιρό, σε ένα απέραντο δάσος, ζούσαν ένας φτωχός ξυλοκόπος και η φτωχή του γυναίκα. Το κρύο, η πείνα, η δυστυχία και ο πόλεμος έκαναν τη ζωή τους αβάσταχτη. Μια μέρα, η γυναίκα του ξυλοκόπου βρίσκει ένα μωρό, πεταμένο από ένα από τα πολλά τρένα που περνούσαν συνεχώς μέσα από το δάσος. Αυτό το μωρό, το «πολύτιμο φορτίο», θα αλλάξει για πάντα τη ζωή της, του άντρα της και όλων όσων θα βρεθούν στον δρόμο του, ακόμα και του ανθρώπου που το πέταξε από το τρένο. Η ιστορία τους θα αναδείξει το χειρότερο και το καλύτερο στις καρδιές των ανθρώπων. Βασισμένο στο διάσημο μυθιστόρημα του Γάλλου συγγραφέα Ζαν-Κλοντ Γκρουμπέρ, αυτό το σύγχρονο παραμύθι, που διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος, είναι σχεδιασμένο με ευαισθησία καρέ-καρέ και συνοδεύεται από τη μουσική του Αλεξάντρ Ντεσπλά. Η νέα ταινία του Μισέλ Χαζαναβίσιους είναι μία από τις λίγες ταινίες κινουμένων σχεδίων που διαγωνίστηκαν στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ των Καννών. Και το πιο σημαντικό: ο δημιουργός επιστρατεύει, για άλλη μια φορά, τα εργαλεία του πρώιμου κινηματογράφου, όπως είχε κάνει με το The Artist, για να αφηγηθεί μια διαχρονική, παγκόσμια ιστορία για την απώλεια, την αντίσταση και την ουσία του ανθρωπισμού.

Το αγαπημένο μου γλυκό

Η εβδομηντάχρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη. Όταν όμως εμφανιστεί ξαφνικά μια ρωγμή στο μέχρι πρότινος αρραγές μέτωπο της μοναξιάς της, η ερωτική της ζωή θα αποκτήσει νέα πνοή, και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θα ανοίξουν και πάλι για έναν άνδρα. Μόνο που το αναπάντεχο φλερτ τους θα εξελιχτεί σε ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο. Σπάζοντας την παράδοση του κλασικού ιρανικού φεστιβαλικού σινεμά, η ταινία επιφυλάσσει εκπλήξεις πρώτου μεγέθους, καθώς μας προσκαλεί να γλυκαθούμε από το καινούργιο και να αφεθούμε αδέσμευτα στον πυρετό της μιας βραδιάς. Τολμηρό, εθιστικά υποβλητικό, πολυεπίπεδα απελευθερωτικό ως προς το ζητούμενο της γυναικείας χειραφέτησης και προικισμένο με δύο μοναδικές ερμηνείες από το πρωταγωνιστικό ζεύγος, Το αγαπημένο μου γλυκό αγαπήθηκε όσο λίγες ταινίες στην πρόσφατη Μπερλινάλε – και αυτό δεν αποτελεί την παραμικρή έκπληξη.

Η γάτα που δεν φοβόταν το νερό

Όταν μια μεγάλη πλημμύρα καταστρέφει το σπίτι της Γάτας, εκείνη βρίσκει καταφύγιο σε ένα σκάφος που κατοικείται από διάφορα ζώα, με τα οποία θα πρέπει να συνεργαστεί παρά τις διαφορές τους. Με την κιβωτό τους, που πλέει μέσα σε μυστηριώδη πλημμυρισμένα τοπία, αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις και τους κινδύνους της προσαρμογής σε αυτόν τον καινούριο, υδάτινο κόσμο.

Όλα θα πάνε καλά

Η Άντζι και η Πατ είναι ένα ευκατάστατο ζευγάρι γύρω στα 60. Ζουν εδώ και 30 χρόνια στο διαμέρισμα της Πατ στο Χονγκ Κονγκ. Οι φίλοι και οι οικογένειές τους δεν έχουν κανένα πρόβλημα με τη σχέση τους, ενώ όλοι οι γύρω τους τις εκτιμούν και τις αγαπούν. Ένα βράδυ, όμως, η Πατ πεθαίνει ξαφνικά. Η Άντζι στην αρχή φαίνεται να εισπράττει τη συναισθηματική υποστήριξη που χρειάζεται, όχι μόνο από τον φιλικό της κύκλο αλλά και από την οικογένεια της Πατ. Ωστόσο κάποιες διαφωνίες σχετικά με την κηδεία, τον τρόπο ταφής και τα κληρονομικά την οδηγούν στην αποξένωση. Η Άντζι δεν έχει κανένα έννομο δικαίωμα να παραμείνει στο διαμέρισμα που μοιραζόταν με την Πατ, κι έτσι βρίσκεται στο έλεος της οικογένειας της εκλιπούσας, η οποία σιγά σιγά χάνει την υπομονή της. Αν και το ζευγάρι μοιραζόταν τις οικονομικές του υποχρεώσεις, η Πατ ήταν αυτή που φρόντιζε για τα πάντα στη σχέση τους. Με την υποστήριξη της οικογένειας που έχει επιλέξει, η Άντζι θα ξεκινήσει σε προχωρημένη ηλικία το ταξίδι της χειραφέτησης. Μια ευαίσθητη αναψηλάφηση της συχνά επισφαλούς καθημερινής ζωής των ηλικιωμένων ανθρώπων της queer κοινότητας, η οποία παραδίδει στο πάνθεον του κινηματογράφου μια ήρεμη αλλά και εντυπωσιακά δυνατή ηρωίδα.

The Brutalist

Έχοντας διασωθεί από στρατόπεδο συγκέντρωσης, ο πρωτοπόρος αρχιτέκτονας Λάζλο Τοθ, έχει αφήσει πίσω του τη μεταπολεμική Ευρώπη και φτάνει στην Αμερική για να χτίσει από την αρχή τη ζωή και την καριέρα του, περιμένοντας τη σύζυγο του Ερζέμπετ, που αναγκάστηκε να αποχωριστεί κατά τη διάρκεια του πολέμου. Μόνος σε μία ξένη χώρα, ο Λάζλο εγκαθίσταται στην Πενσιλβάνια, όπου ένας μεγιστάνας βιομήχανος αναγνωρίζει το ταλέντο του και του αναθέτει ένα τεράστιο έργο. Αυτό που μοιάζει σαν χρυσή ευκαιρία για τον Λάζλο, έρχεται με ένα μεγάλο τίμημα.

Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία – Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας

Το ντοκιμαντέρ επιχειρεί να φωτίσει την περίοδο της προσωπικής και καλλιτεχνικής ενηλικίωσης της Κάλλας στην Αθήνα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, από το 1937 έως το 1945, καθώς και τα χρόνια μετά το 1957, όταν η παγκόσμια πλέον ντίβα επανασυνδέεται με την Ελλάδα.

Γκραν Τουρ

Ο Έντουαρντ, ένας υπάλληλος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας που υπηρετεί στη Βιρμανία το 1918, αποφασίζει να δραπετεύσει από την αρραβωνιαστικιά του, τη Μόλι, και μια συμβατική ζωή την παραμονή του γάμου τους στο Λονδίνο. Αρνούμενη να εγκαταλείψει την υπόσχεση της αγάπης της, η Μόλι ξεκινά μια επική καταδίωξη, ακολουθώντας τον Έντουαρντ σε όλη την Ασία.

Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο

Τρία αδέρφια κατασκευάζουν μια χρονομηχανή με σκοπό να επαναφέρουν τη νεκρή μητέρα τους στη ζωή. Όταν ο εκκεντρικός πατέρας τους κάνει την εμφάνισή του, το πείραμα ξεφεύγει από τον έλεγχό τους και ξεκινάει η χωροχρονική περιδίνησή τους εκεί που το παρελθόν και το παρόν γίνονται ένα σε αυτήν την κωμική όσο και αλλόκοτη εξερεύνηση του πένθους.

ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Ημερολόγιο



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

Supported by

MEDIA

Member of

EUROPA CINEMAS - Creative Europe - Media Sub-Programme

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

  • Θεσσαλονίκη

  • Αθήνα

Γραφεία

Πλατεία Αριστοτέλους 10, 546 23 Θεσσαλονίκη

Στοιχεία Επικοινωνίας

Τηλ.: 2310 378 400
E-mail: info@filmfestival.gr

Γραφεία

Διονυσίου Αρεοπαγίτου 7, 117 42 Αθήνα

Στοιχεία Επικοινωνίας

Τηλ.: 210 870 6000
E-mail: info@filmfestival.gr

  • Επικαιρότητα

  • Σας ενδιαφέρει...

Loading
Loading

oxen-waisted