48ο ΦΚΘ: ΔΙΑΛΕΞΗ "ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΣΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ"

48ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
16-25 Νοεμβρίου 2007
 
 
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
 
ΔΙΑΛΕΞΗ «ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΣΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ»
 
«Από το βιβλίο στο σενάριο-πώς γίνεται η μεταφορά ενός μυθιστορήματος στον κινηματογράφο» ήταν το θέμα της διάλεξης που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 19 Νοεμβρίου στην αποθήκη Γ΄ στο Λιμάνι, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
 
Στην εκδήλωση, που διοργάνωσε το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου σε συνεργασία με την Εταιρεία Ελλήνων Συγγραφέων, πήραν μέρος ο Θανάσης Βαλτινός, συγγραφέας και πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Συγγραφέων και οι συγγραφείς Πέτρος Τατσόπουλος, Βαγγέλης Ραπτόπουλος και Νίκος Γκατζογιάννης.
 
Ο κ. Γκατζογιάννης υποστήριξε πως «ένα καλό βιβλίο μπορεί να είναι 350 -400 σελίδες και ένα καλό κείμενο σεναρίου μπορεί να είναι 100 σελίδες, οπότε αυτό που έχει κανείς σαν κινηματογραφικό κείμενο είναι το 8 με 10% του περιεχομένου ενός βιβλίου. Για αυτό ίσως το λόγο οι μικρές ιστορίες καταλήγουν σε καλύτερα έργα».
 
Μιλώντας για το ίδιο θέμα ο Βαγγέλης Ραφτόπουλος σχολίασε πως ο ελληνικός κινηματογράφος και η τηλεόραση χρειάζονται μία «μετάγγιση αίματος» από τα βιβλία: «Στον κινηματογράφο και την τηλεόραση τον πρώτο ρόλο έχουν οι παραγωγοί, οι οποίοι ενδιαφέρονται περισσότερο για το κόστος. Δεν δίνεται σημασία στο θεατή, ο οποίος θέλει να δει υπόθεση, χαρακτήρες και μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Έτσι τις περισσότερες φορές πράγματα που είναι πρωταρχικά και στοιχειώδη αντιμετωπίζονται ως δευτερεύοντα».
 
Ο Θανάσης Βαλτινός παίρνοντας το λόγο τόνισε ότι η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος έχουν τελείως διαφορετική γλώσσα. «Κανένα από τα μεγάλα μυθιστορήματα δεν έγινε ποτέ καλή ταινία», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε : « Ο κλοιός της γλώσσας στη λογοτεχνία είναι σφιχτός και συνήθως αδιαπέραστος. Οι αξίες που κουβαλάει η λογοτεχνία δεν μπορούν να περάσουν στην γλώσσα του κινηματογράφου απλά γίνεται μία περιγραφή των πραγμάτων» . «Εκεί που ευτύχησε περισσότερο ο κινηματογράφος», συνέχισε ο κ. Βαλτινός, «ήταν στο αστυνομικό μυθιστόρημα, γιατί είναι εξωστρεφές και έχει δράση» .
 
Ο Πέτρος Τατσόπουλος από την πλευρά του χρησιμοποίησε την παρομοίωση που έκανε στην χθεσινή συνέντευξη τύπου ο αμερικανός ηθοποιός Τζον Μάλκοβιτς, ο οποίος είπε ότι το να είναι κάποιος καλός πιανίστας δεν σημαίνει πως μπορεί να παίξει εξίσου καλά και ένα σαξόφωνο: «Θα έλεγα ότι την ίδια σχέση έχει και η λογοτεχνία με τον κινηματογράφο. Η λογοτεχνία είναι πιο αφηρημένη τέχνη από τον κινηματογράφο. Στον κινηματογράφο δεν υπάρχουν έννοιες όπως ευτυχία, δυστυχία , δεν υπάρχει πόνος, υπάρχει εκδήλωση του πόνου και αυτό κάνει τα πράγματα πιο δύσκολα».