48ο ΦΚΘ: ΚΟΥΒΕΝΤΙΑΖΟΝΤΑΣ 21/11

48ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
16-25 Νοεμβρίου 2007
 
ΚΟΥΒΕΝΤΙΑΖΟΝΤΑΣ, Τετάρτη 21 Νοεμβρίου
 
Κουβεντιάζοντας... κύλησε το «Κουβεντιάζοντας» της Τετάρτης 21 Νοεμβρίου στο Εντευκτήριο της Αποθήκης Ε, στο οποίο συμμετείχαν οι Marcos Martinez και Federico Leon από την Αργεντινή, σκηνοθέτες της ταινίας Stars, η Tan Chui Mui από τη Μαλαισία, σκηνοθέτις της ταινίας Love Conquers All, ο Βασίλης Βαφέας, σκηνοθέτης της ταινίας Γυναικείες Συνομωσίες, ο Άρτο Απαρτιάν, πρωταγωνιστής στην ταινία Η Επιστροφή, η Λουκία Ρικάκη, μια από τους σκηνοθέτες της ταινίας Την Καρδιά Μου Πλήγωσες και η Εύη Τσιριγωτάκη, δημοσιογράφος της ψηφιακής ΝΕΤ.
 
Εκτεταμένη έρευνα σχετικά με τη σεξουαλικότητα χρειάστηκε να κάνει η Λουκία Ρικάκη για τις ανάγκες του φιλμ που καταπιάνεται με την ερωτική αυτοϊκανοποίηση των γυναικών. Λόγω, δε, του ερωτικού περιεχομένου του, το μεγαλύτερο πρόβλημά της ήταν να πείσει τους ηθοποιούς να την εμπιστευτούν και τους συντελεστές να μην δημιουργούν αρνητική ατμόσφαιρα που θα έφερνε σε άβολη θέση τους πρωταγωνιστές. Σε ό,τι αφορά τη συνεργασία με τους συναδέλφους της συν-σκηνοθέτες της ταινίας, εξήγησε ότι για πρώτη φορά συναντήθηκαν πέρυσι στο Digital Wave του Φεστιβάλ και υπογράμμισε: «Η ταινία δημιουργήθηκε σε φιλικό περιβάλλον αλλά χωρίς καθόλου χρήματα». Η ίδια άρχισε να σκηνοθετεί τυχαία. «Ήμουν γραφίστρια και έτυχε να παρακολουθήσω μαθήματα κινηματογράφου». Ωστόσο το σινεμά την κέρδισε, αφού «την κρατάει νέα».
 
Την όγδοη μεγάλου μήκους ταινία του παρουσιάζει στο Φεστιβάλ ο Βασίλης Βαφέας, ο οποίος έκανε το πρώτο του φιλμ το 1979, χρονιά που άφησε το επάγγελμα του χημικού. Για τον σκηνοθέτη κάθε ταινία αποτελεί μια σκληρή δοκιμασία. «Η ταινία για μένα δεν είναι παιχνίδι, είναι μάχη». Του αρέσει να κάνει ταινίες για συνηθισμένους ανθρώπους σε παράξενες καταστάσεις και προτιμά το πρωτότυπο σενάριο παρά το διασκευασμένο από βιβλίο. Ποτέ δεν βαριέται στα γυρίσματα, τον κεντρίζει το απρόοπτο της διαδικασίας, αναπτύσσει ευκολότερα συνεργασία με τους καλλιτέχνες παρά με τους τεχνικούς.
 
Το 2003 άρχισε να γυρίζει ταινίες η Tan Chui Mui. «Ξεκίνησε ως μια δουλειά ανάμεσα σε φίλους και τώρα έχουμε δημιουργήσει μια εταιρεία». Στην «παρέα» υποστηρίζουν ο ένας τον άλλον, κρίνουν όσα κάνουν και δεν φοβούνται να πουν τη γνώμη τους για τον άλλο. Ωστόσο, «όταν τα χρήματα μπουν στη μέση, πολλές φιλίες μπορεί να χαλάσουν».
 
Για τα προβλήματα της κινηματογραφικής παραγωγής στη χώρα τους μίλησαν οι αργεντινοί σκηνοθέτες. «Έχουμε πρόβλημα με τα χρήματα, με τη διανομή, με τα πάντα», είπε ο Marcos Martinez που ξεκίνησε με ταινίες μικρού μήκους ενώ παράλληλα εργαζόταν ως δημοσιογράφος και φωτογράφος. «Στην Αργεντινή οι σκηνοθέτες είναι και παραγωγοί», συμπλήρωσε ο Federico Leon. Οι δυο τους δεν είναι η πρώτη φορά που συνεργάζονται αν και ξεκίνησαν από εντελώς διαφορετικούς χώρους. Συμφωνούν ότι πολλές φορές δεν είναι απαραίτητο το σενάριο και ότι αυτό που θέλεις από μια ταινία συχνά το βρίσκεις στη διάρκεια των γυρισμάτων.
 
Ο Άρτο Απαρτιάν, συνηθισμένος τότε να κάνει θέατρο, θεώρησε  πολύ παράξενη εμπειρία την πρώτη κινηματογραφική του δουλειά το 1997. «Στις ταινίες πρέπει να γνωρίσω και να καταλάβω τον κάθε σκηνοθέτη ξεχωριστά και να συνεργαστώ μαζί του». Σε ό,τι αφορά τα πρακτικά προβλήματα... Για παράδειγμα για τις ανάγκες της συγκεκριμένης ταινίας έπρεπε να βουτήξει στα παγωμένα νερά ποταμού. «Δεν υπήρχε άλλη λύση, καθώς ήταν το μόνο σε απόσταση πολλών χιλιομέτρων». Μένει όμως η ικανοποίηση με την ολοκλήρωση της παραγωγής. «Κάθε ρόλος μένει μαζί μου για πάντα, με ακολουθεί σε όλη μου τη ζωή».