10ο ΦΝΘ: ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ ΑΡΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –
Εικόνες του 21ου Αιώνα
7-16 Μαρτίου 2008


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Συζήτηση για την υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης



Η υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης ήταν το θέμα της συζήτησης που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 8 Μαρτίου το βράδυ, στην αίθουσα Σταύρος Τορνές, αμέσως μετά και με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ Μια τρύπα στο νερό του Μάνου Παπαδάκη που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 10ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Στη συζήτηση συμμετείχαν η αρχιτέκτονας - Ιστορικός περιβάλλοντος Βιβιάννα Α. Μεταλληνού, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας - Οικονομικός Γεωγράφος Λόης Λαμπριανίδης, η καθηγήτρια Αστικού Σχεδιασμού και Ιστορίας Πολεοδομίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Αλέκα Γερόλυμπου, η αρχιτέκτονας Ευαγγελία Καμπούρη, και ο καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης Νίκος Μουσιόπουλος.

Την συζήτηση άνοιξε ο καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Δημήτρης Εϊπίδης, ο οποίος αφού συνεχάρη το σκηνοθέτη του ντοκιμαντέρ, Μάνο Παπαδάκη, «για την προσπάθεια που κάνει μέσω της ταινίας του να ενημερώσει το κοινό της Θεσσαλονίκης γι’ αυτό το σοβαρό θέμα της υποθαλάσσιας αρτηρίας», τόνισε χαρακτηριστικά: «Υποστηρίζω τον αγώνα που γίνεται να αποφευχθεί αυτός ο μεγάλος κίνδυνος που θα επηρεάσει το μέλλον της πόλης και των κατοίκων της. Είμαστε στο πλευρό σας έτσι ώστε η Θεσσαλονίκη να μείνει η Θεσσαλονίκη που όλοι αγαπάμε».

Η κ. Βιβιάννα Μεταλληνού με βάση τους επεξεργασμένους χάρτες της κίνησης πολιτών κατά της υποθαλάσσιας αρτηρίας, παρουσίασε τους δημόσιους υπαίθριους χώρους που θα καταληφθούν από τη διαπλάτυνση των οδών της αρτηρίας και τις επιπτώσεις που αυτό θα έχει στην πόλη. Η κ. Μεταλληνού επεσήμανε ότι: «Θα ισοπεδωθούν δέντρα κυρίως κατά μήκος της νέας παραλίας κάτω από τόνους ασφάλτου. Το κομμάτι που θα δοθεί για τη διαπλάτυνση του δρόμου είναι αυτό που διαθέτει το πράσινο. Επίσης θα υπάρχουν μόνο τρεις πεζογέφυρες στο μήκος της παραλίας. Κανένας δημόσιος υπαίθριος χώρος στις ελληνικές πόλεις δεν παραχωρείται για οποιαδήποτε χρήση», κατέληξε.

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε η κ. Αλέκα Γερόλυμπου η οποία τόνισε ότι «τέτοιες χαράξεις δρόμων έχουν εγκαταλειφθεί από το 1960 σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. ΄Οταν λοιπόν τα κέντρα των περισσότερων πόλεων κλείνουν για τα αυτοκίνητα με διάφορες πολιτικές, η υποθαλάσσια φέρνει χιλιάδες αυτοκίνητα μέσα στην πόλη και ενώ αυξάνεται συνεχώς η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στη Θεσσαλονίκη, η υποθαλάσσια πριμοδοτεί την αυτοκίνηση εις βάρος των δημόσιων χώρων πρασίνου και αναψυχής». Εξήγησε ότι η υποθαλάσσια αρτηρία, όπως είναι σχεδιασμένη μεταφέρει το κυκλοφοριακό πρόβλημα από το ιστορικό κέντρο (λιμάνι - Λευκό Πύργο) πάλι σε κεντρικές περιοχές, ένα μόνο χιλιόμετρο πιο πέρα και ακόμα ότι οδηγεί σε κατεδάφιση την εξαιρετική αρχιτεκτονική κληρονομιά της πόλης.

Η κ. Ευαγγελία Καμπούρη ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «σύμφωνα με τα στοιχεία χάραξης της υποθαλάσσιας αρτηρίας και της ζώνης υπό απαλλοτρίωση που προσδιορίζεται για τις ανάγκες του έργου κατεδαφίζεται στην περιοχή του λιμανιού μια σειρά κτισμάτων αποδυναμώνοντας ακόμη περισσότερο τη σημασία του ιστορικού τόπου διότι συρρικνώνεται τελείως η ζώνη του τελωνείου».

Ο κ. Λόης Λαμπριανίδης αφού τόνισε ότι δεν υπήρξε ουσιαστικά κοινωνική διαβούλευση πριν από την οριστικοποίηση της σύμβασης παραχώρησης, ανέφερε ότι οι πολεοδομικές αντιλήψεις έχουν αλλάξει δραματικά και ότι όχι μόνο δεν κατασκευάζονται πια τέτοιας κλίμακας έργα μέσα στις πόλεις, αλλά ότι σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις αποκαθιστούν τα ιστορικά τους κέντρα κατεδαφίζοντας μεγάλα οδικά έργα τα οποία έγιναν σε παλαιότερες εποχές. Κατέληξε λέγοντας ότι το έργο βρίσκεται σε απόλυτη δυσαρμονία με τις διεθνείς τάσεις και τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης που προσπαθούν να αποτρέψουν την περαιτέρω αύξηση της χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου.

Τέλος το λόγο πήρε ο κ. Νίκος Μουσιόπουλος, ο οποίος είπε ότι δεν πρόκειται για παράκαμψη αλλά για απλή μετατόπιση του προβλήματος λίγο πιο πέρα. «Οτιδήποτε κατασκευαστεί απλώς μεταθέτει τη ρύπανση. Είναι ένα λαθεμένο έργο που δεν θα λύσει ούτε το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης ούτε και θα την βοηθήσει να κερδίσει κάτι περιβαλλοντικά», υπογράμμισε.