Σαν πρόσωπο στα σύννεφα / Ομηρος

 

ΟΛΥΜΠΙΟΝ 18 – 24 Μαρτίου 2005

Σαν πρόσωπο στα σύννεφα: 20.30, 23.00

Ομηρος: 18.30

ΣΑΝ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ HEAD IN THE CLOUDS

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Τζον Ντούιγκαν Φωτογραφία: Πολ Σαροσι Μοντάζ: Ντομινίκ Φορτέν Casting: Ροζίνα Μπούτσι, Βέρα Μίλλερ Σχεδιασμός παραγωγής: Τζόναθαν Λι Σκηνικά Φράνσις Κάλντερ, Τζιμ Ερικσον Κοστούμια: Μάριο Νταβινιόν Cast:  Σαρλίζ Θερόν, Πενέλοπε Κρουζ,  Στιούαρτ Τάουνσεντ, Τόμας Κρέτσμαν

Μια βροχερή νύχτα το 1933, ο 19χρονος Ιρλανδός Γκάι Μάλιον (Στιούαρτ Τάουνσεντ) δουλεύει στο δωμάτιό του στο St John’s College, στο Κέμπριτζ, όταν μια γυναίκα μπαίνει στο δωμάτιο, βρεγμένη ως το κόκαλο – η πιο όμορφη γυναίκα που έχει δει ποτέ. Μισή Γαλλίδα, μισή Αμερικανίδα, η γνωστή Γκίλντα Μπεσέ (Σαρλίζ Θερόν) ξέφυγε παρά τρίχα από το να τη βρουν στο κατάλυμα του φίλου της, ενός από τους καθηγητές του Κολεγίου. Αν και προέρχονται από εντελώς διαφορετικούς κόσμους, υπάρχει αμοιβαία δυνατή έλξη μεταξύ τους. Τρία χρόνια αργότερα μοιράζονται το ίδιο διαμέρισμα στην περιοχή της Μοντμάρτρης στο Παρίσι με τη Μία (Πενέλοπε Κρουζ), ισπανίδα φίλη της Γκίλντα που έχει φύγει από τη χώρα της λόγω του Εμφυλίου.

Ο ιδεαλιστής Γκάι προσπαθεί να ενσωματωθεί στην ηδονιστική ζωή της Γκίλντα, αλλά καθώς ο Χίτλερ αποκτά δύναμη στη Γερμανία και η κατάσταση στην Ισπανία χειροτερεύει, αυτός και η Μία and Mia πηγαίνουν στην Ισπανία για να πολεμήσουν ενάντια στους φασίστες, αφήνοντας τη Γκίλντα να νιώθει προδομένη. Δεκαοχτώ μήνες αργότερα, ο πόλεμος στην Ισπανία χάνεται, και μετά από ένα πολύ άσχημο συμβάν, ο Γκάι επιστρέφει στο Παρίσι. Όμως, η Γκίλντα αρνείται να τον συναντήσει. Εξουθενωμένος και με διαλυμένο ηθικό, ο Γκάι επιστρέφει στο Λονδίνο. Η γερμανική κατοχή στο Παρίσι ήταν ισχυρή, και έξι χρόνια αργότερα, ο Γκάι, μέρος πια των Βρετανικών μυστικών υπηρεσιών, πηγαίνει στη Γαλλία για να οργανώσει κάποια σχέδια της Αντίστασης. Κάποια στιγμή, βλέπει την Γκίλντα. Ως συνήθως, φαίνεται να ενδιαφέρεται μόνο για τη δική της καλοπέραση. Λίγο πριν από την επέμβαση του Ιουνίου του ‘44, προς έκπληξη του Γκάι, η Γκίλντα τον σώζει κατά την προσπάθεια των Γερμανών να τον συλλάβουν. Αλλά ενώ η απελευθέρωση πλησιάζει, η Γκίλντα κινδυνεύει ως συνεργάτης των Γερμανών. Ο Γκάι κάνει τον αγώνα της ζωής του να τη σώσει.

"Το Σαν Πρόσωπο στα Σύννεφα είναι κυρίως μια ιστορία αγάπης. Όμως, η ταινία πραγματεύεται και άλλα θέματα. Πρώτα απ’ όλα, υπάρχει μεγάλη αντίθεση ανάμεσα στις επιλογές της Γκίλντα (Σαρλίζ Θερόν) και αυτές του Γκάι (Στιούαρτ Ταάουνσεντ) και της Μία (Πενέλοπε Κρουζ). Η Γκίλντα αφιερώνεται σ’ αυτούς που θεωρεί κοντά της αλλά θέλει να εξερευνά τη ζωή χωρίς περιορισμούς και υποχρεώσεις προς τον κόσμο. Αντιθέτως, ο Γκάι και η Μία νιώθουν ηθική υποχρέωση να αγωνιστούν ενάντια στο φασισμό. Επίσης, πραγματεύεται τα θέματα της μοίρας και της ελεύθερης θέλησης. Οποιοδήποτε σκεφτόμενο άτομο εκείνη την περίοδοperiod ήξερε ότι ο πόλεμος ήταν αναπόφευκτος, και αυτό έκανε τους ανθρώπους να ζήσουν πολύ έντονα στα τέλη της δεκαετίας του ‘30. Η Γκίλντα είναι αποφασισμένη να ζήσει όσο πιο αυθόρμητα και ελεύθερα γίνεται, αλλά πιστεύει ότι η μοίρα είναι κάτι προκαθορισμένο και το πεπρωμένο της γράφει ότι θα ζήσει μια σύντομη ζωή, όπως της είχε πει ένα μέντιουμ όταν ήταν μικρή. Γι’ αυτό, προσπαθεί να ζήσει όσο πιο έντονα μπορεί την κάθε στιγμή".

"Ενώ ο Γκάι και η Μία είναι αποφασισμένοι να αγωνιστούν στον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο, η μποέμικη παριζιάνικη ζωή της Γκίλντα καταστρατηγείται από τα παγκόσμια γεγονότα που επιθυμεί να αγνοεί. Τελικά, αντιδρά ενάντια στην αδιαφορία που έχει επιδείξει η ίδια ως τώρα στη ζωή της και αποφασίζει να δράσει, ακόμα και αν ρισκάρει τη ζωή της. Τελικά χαράζει μόνη της τη μοίρα της; Ή ήταν πάντα προορισμένη να κάνει αυτή την επιλογή; Σήμερα, αρκετοί άνθρωποι συμβουλεύονται μέντιουμς, πηγαίνουν σε χειρομάντες ή εμπιστεύονται τα ζώδια, ή είναι σε κάποιο βαθμό μοιρολάτρες. «Αν συμβεί, ήταν γραφτό». Η Γκίλντα παλεύει να ελευθερωθεί απ’ αυτή την αντίληψη όλη της τη ζωή".

Tζον Ντούιγκαν