Το τσεκούρι/ Le couperet (2005)

Το Τσεκούρι/Le Couperet

Γαλλία / Βέλγιο / Ισπανία, 2005

Ώρες προβολών: 18.00, 20.30, 23.00

Σκηνοθεσία: Κώστας Γαβράς. Σενάριο: Ντόναλντ Γουέστλεϊκ, Κώστας Γαβράς. Φωτογραφία: Πατρίκ Μπλοσιέ. Μουσική: Αρμάντ Αμάρ. Μοντάζ: Γιανίκ Κεργκοάτ. Ήχος: Τομάς Γκοντέρ. Κοστούμια: Λοράνς Μαρεσάλ. Μακιγιάζ: Τι-Λοάν Νγκιουγέν  Ηθοποιοί: Χοσέ Γκαρθία, Καρίν Βιάρ, Ολιβιέ Γκουρμέ, Ούλριχ Τουκούρ, Ιβόν Μπακ. Παραγωγοί: Ζαν Πιερ Νταρντέν, Λυκ Νταρντέν. Έγχρωμη, 122΄. 

Μετά από δεκαπέντε χρόνια συνέπειας και καλής συνεργασίας ο  Μπρουνό, υψηλόβαθμο στέλεχος σε μια χαρτοβιομηχανία, απολύεται λόγω περικοπών. Αν και αρχικά είναι αισιόδοξος για το μέλλον, για τα επόμενα τρία χρόνια παραμένει άνεργος. Η ανάγκη για επιβίωση του ίδιου και της οικογένειάς του, θα αναγκάσει τον Μπρουνό να χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα και ένα... τσεκούρι, για να βρει μια θέση εργασίας σε έναν άκρως ανταγωνιστικό κόσμο...

Ο βραβευμένος και διεθνώς καταξιωμένος Κώστας Γαβράς, επιστρέφει μετά το πολυσυζητημένο «Αμήν»  και μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το προκλητικό μυθιστόρημα του Ντόναλντ Γουέστλεϊκ, «The Ax». Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό θρίλερ, μια κοινωνική αλληγορία για τον σύγχρονο τρόπο ζωής, τις ανάγκες των ανθρώπων και τους τρόπους που βρίσκουν για να τις καλύψουν, ακόμα κι αν χρειαστεί να πατήσουν, κυριολεκτικά, επί πτωμάτων...

Σημείωμα του Σκηνοθέτη

«Διάβασα τη νουβέλα του Γουέστλεϊκ ενώ ήμουν στην Αμερική, αλλά τα κινηματογραφικά δικαιώματα είχαν ήδη αγοραστεί από την Paramount. To θέμα του φιλμ και βασικά η υπάρχουσα νοοτροπία στην Αμερική που υπαγορεύει “ο καθένας για τον εαυτό του και ο Θεός με κανέναν”, δηλαδή ο απόλυτος ατομισμός, είναι στοιχείο που υπάρχει έντονο και στη γαλλική κοινωνία. Ο χαρακτήρας που επιζεί στο τέλος του προηγούμενου φιλμ μου «Αμήν», ο γιατρός του στρατοπέδου συγκέντρωσης που δραπετεύει στην Αργεντινή, έχει μέσα του τους σπόρους του ήθους του κεντρικού ήρωα στο «Τσεκούρι»: τον απασχολεί ο ατομισμός που υπάρχει γύρω του και αυτό τον ωθεί στα άκρα. Η ταινία θίγει ηθικά ζητήματα που προβληματίζουν. Εγώ δεν απορρίπτω την “ανηθικότητα“ του ήρωα. Νομίζω πως ο θεατής θα ταυτιστεί μαζί του αρχικά αλλά στη συνέχεια θα πει: “γιατί ταυτίζομαι με αυτό το μη ηθικό άτομο;". Η ταινία μέσα από αυτό το ερώτημα επιτυγχάνει απόλυτα τον στόχο της: αποδεικνύεται ότι ένας εξαιρετικός χαρακτήρας μας οδηγεί στα βάθη της δικής μας ψυχής και εκφράζει μια πολύ φρέσκια οπτική της κοινωνίας μας, μιας κοινωνίας που αποτελείται από θύματα αλλά και ευνοούμενους».

Ο Κώστας Γαβράς

 

Γεννήθηκε σε ένα χωριό της Αρκαδίας το 1933. Τελείωσε το σχολείο στην Αθήνα, σπούδασε κινηματογράφο στο Παρίσι και άρχισε να εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη πλάι σε κορυφαίους δημιουργούς όπως οι: Ρενέ Κλερ,  Ζακ Ντεμί,  Ιβ Αλεγκρέ,  Ρενέ Κλεμάν, και Ανρί Βερνέιγ. Η ταινία του «Ζ» (1969) έχει τιμηθεί με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής και το Βραβείο Α' ανδρικού ρόλου για τον Ζαν Λουί Τρεντινιάν στο Φεστιβάλ των Κανών, καθώς και με Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, ενώ ήταν υποψήφια για πέντε συνολικά Όσκαρ. Τo «Missing» («O Αγνοούμενος», 1982) τιμήθηκε με το Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Κανών, Βραβείο Α' ανδρικού ρόλου για τον Τζακ Λέμον καθώς και Όσκαρ σεναρίου. Aπό το 1971 έως 1973 διετέλεσε πρόεδρος της Ένωσης Σκηνοθετών στη Γαλλία και από το 1982 έως το 1987 υπήρξε πρόεδρος της Γαλλικής Ταινιοθήκης.