Συνέντευξη Τύπου 8ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –
Εικόνες του 21ου Αιώνα
(10-19 Μαρτίου 2006)


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Διευρυμένο, διαρκώς εξελισσόμενο, πιο πλούσιο και ζωντανό το 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου αιώνα πραγματοποιείται φέτος  από τις 10 έως τις 19 Μαρτίου, με τη  συμμετοχή 185 ταινιών απ’ όλο τον κόσμο και ένα εξίσου ενδιαφέρον πρόγραμμα παράλληλων εκδηλώσεων.
Το περυσινό Φεστιβάλ παρακολούθησαν 20 χιλιάδες θεατές, αριθμός που αποδεικνύει το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τις ταινίες τεκμηρίωσης αλλά και την επιτυχία της διοργάνωσης που κατόρθωσε να επιβληθεί στη συνείδηση επαγγελματιών και κοινού. Μεγάλη είναι η συμμετοχή των επισκεπτών και στις ανοιχτές συζητήσεις που διοργανώνονται κάθε χρόνο και οι οποίες συνεισφέρουν αποφασιστικά στη σφαιρική παρουσίαση των ζητημάτων που επιχειρεί να φωτίσει το Φεστιβάλ.
Επί δέκα ημέρες το 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου αιώνα θα υποδέχεται το κοινό στο ετήσιο ραντεβού του με το ντοκιμαντέρ, στις αίθουσες: ΟΛΥΜΠΙΟΝ και  ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ, τις  δύο αίθουσες της Προβλήτας 1 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ΤΖΟΝ ΚΑΣΣΑΒΕΤΗΣ και ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ, καθώς και, για πρώτη φορά φέτος, σε δύο αίθουσες του ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.

ΤΑΙΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ

Την έναρξη της φετινής διοργάνωσης σηματοδοτεί ένα ντοκιμαντέρ ειπωμένο σαν παραμύθι. Πρόκειται για την ταινία: Χαμογελώντας σε εμπόλεμη ζώνη, σε σκηνοθεσία Μάγκνους Μπέιγμαρ και Σιμόνε ¶αμπεργκ Κερν, που υπόσχεται να μας απογειώσει. Η ταινία, μια ιστορία θάρρους και επιμονής που αποτελεί ταυτόχρονα ένα κοινωνικό-πολιτικό σχόλιο, ακολουθεί μια καλλιτέχνιδα και πιλότο, η οποία αποφασίζει να διανύσει πετώντας 6.000 χιλιόμετρα μέχρι την Καμπούλ, προκαλώντας τις στρατιωτικές αρχές διαφόρων κρατών, για να συναντήσει μια νεαρή Αφγανή, που ονειρεύεται να γίνει πιλότος. Η προβολή της ταινίας έναρξης θα γίνει  την Παρασκευή 10 Μαρτίου, στις 8:30 μ.μ., στον κινηματογράφο Ολύμπιον - Galaxia Vacation Club.

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Από την πρώτη χρονιά της λειτουργίας του το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα έχει ως γνώμονα στη διαμόρφωση του προγράμματος την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση του κοινού σε θέματα που απασχολούν τη παγκόσμια κοινότητα. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Δημήτρης Εϊπίδης, έχει θέσει ως στόχο, το Φεστιβάλ να ενεργοποιήσει τις συνειδήσεις των θεατών και να παίξει ενεργό ρόλο στην εναλλακτική ενημέρωση αλλά και την ψυχαγωγία τους, αναδεικνύοντας ζητήματα που τα Μέσα Ενημέρωσης βάζουν σε δεύτερη μοίρα και προκαλώντας ένα ζωντανό διάλογο.
Συνεπές λοιπόν στον κοινωνικό χαρακτήρα που οφείλει να διέπει τέτοιου είδους διοργανώσεις, το 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ-Εικόνες του 21ου Αιώνα  συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του, εστιάζοντας στις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις. Έτσι, στο επίκεντρο  της φετινής διοργάνωσης θα βρεθούν η Παγκοσμιοποίηση, η Αφρική και η Πολιτική της Βίας (Μέρος 2ο). 


I. ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ

Τα τελευταία χρόνια η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται με αναφορές σε μια έννοια που παρουσιάζεται ως μονόδρομος, την Παγκοσμιοποίηση. Φέτος η Παγκοσμιοποίηση αποτελεί την κεντρική θεματική ενότητα του Φεστιβάλ, με έμφαση στις οικονομικές της βάσεις και τη δυναμική, τις οικολογικές της προεκτάσεις και απέναντί τους τις τοπικές κοινωνίες, τις ατομικές πρωτοβουλίες και τις δυνατότητες αντίστασης. Έτσι, οι ταινίες που θα προβληθούν και η Ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του αφιερώματος (στις 13 Μαρτίου, από τις 11π.μ. έως τις 2μ.μ.,  στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης»), αναφέρονται κυρίως στις επιπτώσεις της Παγκοσμιοποίησης στον άνθρωπο και το περιβάλλον και στην «αντίσταση» στις μεγάλες οικονομικές δυνάμεις, με «ξεναγούς» κοινωνικές ομάδες που δημιουργούν κοινόβια, αναζητούν τρόπους συνύπαρξης, ή εναλλακτικές μορφές καλλιέργειας, σαν απάντηση στο φαινόμενο της Παγκοσμιοποίησης.
Σε αυτή την ενότητα ξεχωρίζει το ντοκιμαντέρ Bullshit των Pea Holmquist και Suzanne Khardalian, ένα πορτρέτο της Vandana Shiva, άοκνης ακτιβίστριας από την Ινδία, που έχει χαρακτηριστεί ηρωίδα της εποχής μας, και βασίλισσα της Αντί-Παγκοσμιοποίησης. Γεννημένη στους πρόποδες των Ιμαλαΐων, η Ινδή φιλόσοφος, οικολόγος, και φεμινίστρια σπούδασε μεταξύ άλλων Κβαντική Φυσική στον Καναδά, αλλά αντί να ακολουθήσει μια ακαδημαϊκή καριέρα στις Ηνωμένες Πολιτείες, προτίμησε να επιστρέψει στην Ινδία για να υποστηρίξει επιστημονικά τον πληθυσμό, με το ερευνητικό της εργαστήριο. Πολέμια της Παγκοσμιοποίησης, εναντιώθηκε στις μεγάλες επιχειρήσεις που θέλησαν να εκμεταλλευθούν τα εδάφη της Ινδίας. Το Bullshit παρακολουθεί επί δύο χρόνια την εμβληματική αυτή φιγούρα στην μάχη της κατά των ηγετών της παγκοσμιοποίησης: στην εταιρεία βιοτεχνολογίας τροφίμων Monsanto, στην Κόκα-Κόλα και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.  Πρόκειται για μια ταινία για την παγκοσμιοποίηση,  τα μονοπώλια και τις πολυεθνικές, για τη γενετική μηχανική, τη βίο-πειρατεία και την εγχώρια γνώση.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ταινία του Nikolaus Geyrhalter Ο επιούσιος / Our Daily Bread, η οποία μεταφέρει το θεατή σε περιοχές της Ευρώπης όπου παρασκευάζεται η τροφή μας. Σε αυτό καταπιάνεται με τη διαδικασία επεξεργασίας διαφορετικών προϊόντων. Με εικόνες που συχνά σοκάρουν, το ντοκιμαντέρ εγείρει ερωτήματα για τις συνέπειες των σύγχρονων μεθόδων παραγωγής στον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον. Χωρίς σχόλια ή επεξηγήσεις, «σερβίρονται» σουρεαλιστικές σκηνές  και η απόσταση μεταξύ καταναλωτή και προϊόντος γίνεται χειροπιαστή.

Ο Klaus Stanjek στην ταινία του Κοινόβιο της ευδαιμονίας /Commune of Bliss, θέτει το ερώτημα αν η βιομηχανική κοινωνία και οι μοντέρνοι εξουθενωτικοί ρυθμοί που επιβάλλει είναι το μέτρο όλων των πραγμάτων, παρακολουθώντας την καθημερινή ζωή μιας κοινότητας ανθρώπων γερμανικής καταγωγής που ζουν στη Βόρειο Αμερική. Τα μέλη της κοινότητας, οι Χούτερερ, αποτραβηγμένοι από τις πόλεις εδώ και εκατό χρόνια διασώζουν το δικό τους αρχαϊκό τρόπο ζωής, προστατεύουν τα έθιμά τους, φορούν παραδοσιακές αγροτικές ενδυμασίες, απορρίπτουν το ραδιόφωνο, την τηλεόραση και τα μοντέρνα μέσα και αποφεύγουν να χρησιμοποιούν αγγλικές φράσεις. Ο σκηνοθέτης καταγράφει πανέμορφες εικόνες αναδεικνύοντας παράλληλα τις αντιφάσεις και τις συγκρούσεις της ζωής τους χωρίς να την ωραιοποιεί ούτε να την προτείνει ως πρότυπο.


ΙΙ. ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΦΡΙΚΗ- ΑΛΥΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

Υπό τον τίτλο: Φάκελος Αφρική-¶λυτα Θέματα, το αφιέρωμα στη γνωστή μας-άγνωστη μαύρη ήπειρο έχει δύο πόλους: αφενός ασχολείται με τα προβλήματα των Αφρικανών στην ήπειρό τους, όπως είναι οι φυλετικοί πόλεμοι, το Έιτζ, ο αναλφαβητισμός, η οικονομική εκμετάλλευση και η φτώχεια και αφετέρου με την εμπειρία των Αφρικανών μεταναστών στην Ευρώπη και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην ενσωμάτωσή τους σε αυτές τις κοινωνίες (ρατσισμός, οικονομικές δυσκολίες), ζήτημα που συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη, με τις πρόσφατες ταραχές στο Παρίσι. Στο πλαίσιο και αυτού του αφιερώματος προγραμματίζεται Ημερίδα, που θα πραγματοποιηθεί στις 14 Μαρτίου στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης» (11π.μ.-2μ.μ.).
Σε αυτή την ενότητα φιλοξενείται το φιλμ Πολεμικό Νοσοκομείο / War Hospital των David Christensen και Damien Lewis. Με τον τρόπο του σινεμά βεριτέ, η ταινία εισάγει το θεατή στις εικόνες και τους ήχους του μεγαλύτερου πολεμικού νοσοκομείου στον κόσμο. Εκεί, τα τελευταία 18 χρόνια, τα μέλη του Ερυθρού Σταυρού περιθάλπουν τα θύματα του εμφυλίου πολέμου στο Σουδάν, της πιο μακροχρόνιας διαμάχης στην Αφρική. Οι δύο κινηματογραφιστές ήταν οι πρώτοι που απέκτησαν πρόσβαση στις δραστηριότητες του νοσοκομείου. Η κάμερά τους γίνεται σιωπηλός μάρτυρας, ακολουθώντας το διεθνές και ντόπιο ιατρικό προσωπικό του νοσοκομείου, ενώ φροντίζει τους τραυματισμένους Σουδανούς στρατιώτες, τις γυναίκες και τα παιδιά, όλους θύματα του εμφυλίου. Χωρίς αφήγηση και με ελάχιστες επεξηγήσεις, το Πολεμικό Νοσοκομείο απλά και δυνατά αιχμαλωτίζει τη χαρά και τη λύπη της ζωής και του θανάτου, δείχνοντας με δεξιοτεχνία τη φρίκη του πολέμου.


ΙΙΙ. Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΜΕΡΟΣ 2ο

Εάν η Παγκοσμιοποίηση είναι η «Εντολή» του καιρού μας, τότε γιατί δεν ισχύει και για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων; Αυτό διερωτάται ο Eric Bergkraut, σκηνοθέτης της ταινίας Κόκα-Το περιστέρι από την Τσετσενία /Coca-The Dove from Chechnya, με θέμα τον πόλεμο στην  Τσετσενία, που μαζί με το Παλαιστινιακό αποτελούν επί δεκαετίες ανοιχτές πληγές και τροφοδοτούν συνεχώς τον κύκλο βίας και αίματος.
Σε συνέχεια του αφιερώματος που παρουσιάστηκε το 2004 και το οποίο επιχείρησε να διερευνήσει τη φύση της τρομοκρατίας, τα όρια μεταξύ της τρομοκρατίας και του αγώνα για ανεξαρτησία, φέτος το Φεστιβάλ θα προεκτείνει ακόμη περισσότερο την έρευνα σε ένα από τα πιο εκρηκτικά και σύνθετα ζητήματα της εποχής μας, την τρομοκρατία, διερευνώντας αυτή τη φορά την εμπειρία της Τσετσενίας και της Παλαιστίνης.
Ο πόλεμος της Τσετσενίας είναι ο πιο μακροχρόνιος πόλεμος στην Ευρώπη, μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο και από τους πιο αιματηρούς. Με βάση εκτιμήσεις, μεταξύ 1994-2003 από το ένα εκατομμύριο κατοίκους που αριθμεί η Δημοκρατία του Καυκάσου, 100 χιλιάδες έχουν σκοτωθεί, χωρίς να υπολογίζονται οι χιλιάδες νεκροί του ρωσικού στρατού και οι 200 χιλιάδες αγνοούμενοι στην Τσετσενία ή άλλα κομμάτια της Ρωσίας. Κόκα, ονομάζεται η Zainap Gashaeva, πρώην εργαζόμενη, μητέρα τεσσάρων παιδιών, και υπέρμαχος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που στο ντοκιμαντέρ του Eric Bergkraut προσπαθεί να δείξει τι συμβαίνει στη χώρα της από το 1994 και –όπως λέει η ίδια- επιχειρεί να παρουσιάσει σαν εθνοκάθαρση, αυτό που ο Πούτιν ονομάζει πόλεμο κατά της τρομοκρατίας. Περίπου το 30% των Τσετσένων υπολογίζεται ότι έχουν σκοτωθεί. Πίσω από την Πολιτική και τους αριθμούς κρύβονται ανθρώπινα δράματα. Καταγγέλλοντας ότι η παγκόσμια κοινή γνώμη σιωπά, είτε από άγνοια, είτε από αδυναμία, μαζί με άλλες γυναίκες η Zainap, το περιστέρι, όπως λέγεται, συγκεντρώνει εκατοντάδες βιντεοταινίες, τις οποίες τώρα δίνει στη Δυτική Ευρώπη ως αποδεικτικό στοιχείο, ελπίζοντας να τιμωρηθούν οι ένοχοι απ’ όποια πλευρά κι αν βρίσκονται.
Ο δεύτερος πόλος του αφιερώματος, το Παλαιστινιακό, περιγράφεται μεταξύ άλλων στην ταινία Η διάμετρος της βόμβας /Diameter of the Bomb. Από το 2000, οπότε ξεκίνησε η νέα Ιντιφάντα, έχουν σημειωθεί 75 επιθέσεις αυτοκτονίας Παλαιστινίων καμικάζι. Το ντοκιμαντέρ αναφέρεται στην ιστορία μιας από αυτές, τη βομβιστική επίθεση σε λεωφορείο, στην Ιερουσαλήμ τον Ιούνιο του 2002, κατά την οποία σκοτώθηκαν 20 άνθρωποι και άλλοι 50 τραυματίστηκαν. Το φιλμ συνδέει τις ιστορίες μιας ομάδας απλών ανθρώπων, Εβραίων  και Αράβων, που καθένας από αυτούς έχει σχέση με κάποιο από τα θύματα.
Σε όλα τα αφιερώματα τις προβολές ντοκιμαντέρ συνοδεύουν συζητήσεις ανοιχτές στο κοινό, με τη συμμετοχή σημαντικών προσωπικοτήτων απ’ όλο τον κόσμο: διανοούμενοι, εκπρόσωποι φορέων και οργανώσεων, ακαδημαϊκοί και δημοσιογράφοι έχουν κληθεί να συμμετάσχουν σε ανοιχτές συζητήσεις με τους επισκέπτες του Φεστιβάλ.
ΣΚΑΝΔΙΝΑΒΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Ακόμη, το 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ φέτος θα επιχειρήσει να φωτίσει την αξιόλογη παραγωγή ταινιών ντοκιμαντέρ από τις Σκανδιναβικές χώρες. Η διοργάνωση θα αποτίσει φόρο τιμής στην ενδιαφέρουσα και εντυπωσιακή παραγωγή ταινιών από μια περιοχή με πλούσια παράδοση στο ντοκιμαντέρ. Ξεχωριστά δείγματα της παραγωγής αυτής έχει ήδη παρουσιάσει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, με δύο αφιερώματα, πέρυσι και πρόπερσι αντίστοιχα, στην πολυβραβευμένη Φινλανδή σκηνοθέτιδα, Pirjo Honkasalo και στον Σουηδό  Stefan Jarl, που θεωρείται από τους μεγαλύτερους εν ζωή Ευρωπαίους δημιουργούς ντοκιμαντέρ. Το φετινό αφιέρωμα, υπαγορεύεται από την αξιοσημείωτη δυναμική του σκανδιναβικού ντοκιμαντέρ –είναι χαρακτηριστικό ότι 13 από τις ταινίες της διεθνούς επιλογής προέρχονται από τις χώρες της Σκανδιναβίας- και επιχειρεί να αποτυπώσει αυτήν ακριβώς την έκρηξη που παρατηρείται σήμερα στην σκανδιναβική παραγωγή ταινιών τεκμηρίωσης. Το αφιέρωμα συνοδεύεται από δίγλωσση έκδοση.
Το πρόγραμμα προβολών συμπληρώνουν τα Αφιερώματα που κάθε χρόνο φωτίζουν το έργο διακεκριμένων δημιουργών, διαφορετικών κινηματογραφικών καταβολών και τάσεων αλλά με την ίδια προσήλωση στην τέχνη του ντοκιμαντέρ.
JON BANG CARLSEN / ΓΙΟΝ ΜΠΑΝΓΚ ΚΑΡΛΣΕΝ
Έτσι φέτος πραγματοποιείται αφιέρωμα, σε συνεργασία και συνδιοργάνωση με το EDN (European Documentary Network), στο έργο ενός από τους σημαντικότερους και πλέον καινοτόμους δημιουργούς του δανέζικου σινεμά, του Jon Bang Carlsen / Γιον Μπανγκ Κάρλσεν, ο οποίος θα παρευρεθεί στη Θεσσαλονίκη, τιμώντας ταυτόχρονα και το αφιέρωμα στο σκανδιναβικό σινεμά. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται η προβολή δύο ταινιών του (It’s Now or Never και Πορτρέτο του Θεού), ενώ ο Γιον Μπανγκ Κάρλσεν θα παραδώσει ένα masterclass, το οποίο θα βασιστεί στην ταινία του How to Invent Reality,  στις 16 Μαρτίου, στις 12:30μ.,  στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης.


KIM LONGINOTTO / ΚΙΜ ΛΟΝΓΚΙΝΟΤΟ
Επίσης, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πραγματοποιείται αφιέρωμα στο έργο της διεθνώς αναγνωρισμένης σκηνοθέτιδας Kim Longinotto/Κιμ Λονγκινότο, που έχει καθιερωθεί με τα εξαιρετικά ανθρώπινα πορτρέτα της και την ευαισθησία με την οποία πραγματεύεται αμφιλεγόμενα ζητήματα που άλλοι συνάδελφοί της δεν τολμούν να «αγγίξουν».

Η Κιμ Λονγκινότο θα παρευρίσκεται στη Θεσσαλονίκη κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ και θα παραδώσει masterclass στο κοινό της διοργάνωσης στις 14 Μαρτίου, στις 3μ.μ., στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης. Το αφιέρωμα συνοδεύεται από έκδοση μονογραφίας.

ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ

Οι υπόλοιπες ταινίες του προγράμματος εντάσσονται στους καθιερωμένους πλέον θεματικούς άξονες του Φεστιβάλ:
Όψεις του Kόσμου: Oι ταινίες που προβάλλονται σε αυτή την ενότητα αναφέρονται σε θέματα κοινωνικού και ιστορικού περιεχομένου. 
H Kαταγραφή της Mνήμης: Γεγονότα και πρόσωπα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σύγχρονης πραγματικότητας και αποτελούν ζωντανό κομμάτι της ιστορίας, καταγράφονται στις ταινίες αυτής της ενότητας.
Πορτρέτα - Aνθρώπινες Διαδρομές: O ανθρώπινος παράγοντας ως κυρίαρχο στοιχείο μιας θεματικής ενότητας όπου η ζωή, η καθημερινότητα, αλλά και οι πολλαπλές ιστορικές και πολιτισμικές διακυμάνσεις επηρεάζουν καθοριστικά την αφήγηση.
Mικρές Aφηγήσεις: Mικρές προσωπικές ιστορίες που ξεχωρίζουν από την ιδιαιτερότητα των θεμάτων και τους τρόπους καταγραφής τους.
Κοινωνία και Περιβάλλον: με θέμα το περιβάλλον και τα προβλήματά του, και Μουσικά Ντοκιμαντέρ.

WORKSHOP PETER WINTONICK / ΠΗΤΕΡ ΓΟΥΙΝΤΟΝΙΚ
Μεταξύ των παράλληλων εκδηλώσεων που προγραμματίζονται, θα πραγματοποιηθούν ένα εργαστήριο με θέμα την ψηφιακή παραγωγή και σειρά συζητήσεων για τη διανομή και προώθηση του ντοκιμαντέρ. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται το τριήμερο εργαστήριο για την ψηφιακή παραγωγή που θα πραγματοποιήσει ο Καναδός σκηνοθέτης, παραγωγός ντοκιμαντέρ και πολιτικός ακτιβιστής Peter Wintonick, δημιουργός του ντοκιμαντέρ για τον Τσόμσκι: Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media και του Cinéma Verité: defining the moment. Εκεί θα εξεταστεί η διαδικασία δημιουργίας ενός ντοκιμαντέρ σε όλα τα στάδια παραγωγής, από την έρευνα του θέματος, το γύρισμα και το μοντάζ μέχρι το marketing και την προώθησή του. Βασικός παρονομαστής του εργαστηρίου θα είναι η ψηφιακή τεχνολογία και οι νέες δυνατότητες παραγωγής που ανοίγονται στους δημιουργούς. Επιπλέον θα πραγματοποιηθεί περιορισμένος αριθμός κατ’ ιδίαν συμβουλευτικών συναντήσεων με τους συμμετέχοντες. Το Εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί στις 15, 16 και 17 Μαρτίου (10π.μ.-12μ.) στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης» στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η παρακολούθηση του εργαστηρίου θα γίνει κατόπιν υποβολής αίτησης συμμετοχής.
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν τη διεύθυνση του Φεστιβάλ: www.filmfestival.gr , ή να επικοινωνήσουν μαζί μας στο τηλέφωνο: 210 87.06.018.
Η θέση του ντοκιμαντέρ στην παγκόσμια αγορά και η συμβολή της τηλεόρασης στην εμπορική του εκμετάλλευση, θα εξεταστούν μεταξύ άλλων στην ανοιχτή συζήτηση, με θέμα «Παγκόσμια προώθηση και διανομή ντοκιμαντέρ», που θα γίνει στις 15 Μαρτίου, στις 12:30 το μεσημέρι στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης», στην οποία θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι δικτύων διανομής και προώθησης ντοκιμαντέρ απ’ όλο τον κόσμο.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
Κάθε προηγούμενο ξεπέρασαν οι αιτήσεις συμμετοχής ελληνικών ντοκιμαντέρ στη φετινή διοργάνωση, φτάνοντας τις 78. Είναι ευτυχής συγκυρία καθώς για πρώτη φορά φέτος το Φεστιβάλ, θα προβάλλει σε κάποιο από τα τμήματά του, όλα τα ελληνικά ντοκιμαντέρ που υπέβαλαν αίτηση συμμετοχής.
Το ενδιαφέρον των ελλήνων δημιουργών αποδεικνύει πως Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης-Εικόνες του 21ου αιώνα αποτελεί βασικό πόλο έλξης για την προβολή του έργου τους. Ταινίες με ευρεία θεματολογία, ταινίες που ολοκληρώνονται ως ανεξάρτητες παραγωγές, ταινίες που ενισχύονται από τους θεσμικούς φορείς χρηματοδότησης, ταινίες που παράγονται ή συγχρηματοδοτούνται από την κρατική κυρίως τηλεόραση, ταινίες καταξιωμένων αλλά και νέων ελλήνων κινηματογραφιστών, συγκεντρώνονται και βρίσκουν τον τόπο προβολής τους στη Θεσσαλονίκη.
Έτσι, στα Τμήματα του Προγράμματος μαζί με ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο, επιλέγονται -όπως κάθε χρόνο- να προβληθούν ελληνικά ντοκιμαντέρ που δεν έχουν πραγματοποιήσει πριν από τη διεξαγωγή του Φεστιβάλ δημόσια προβολή στην Eλλάδα και την Kύπρο.
Στο Ελληνικό Πανόραμα συμμετέχουν, επίσης κατόπιν επιλογής, ελληνικά ντοκιμαντέρ, τα οποία είτε έχουν ήδη προβληθεί σε άλλες διοργανώσεις, είτε έχουν διανεμηθεί εμπορικά, ενώ στα Τηλεοπτικά Πορτρέτα ελληνικά ντοκιμαντέρ, που προορίζονται για τηλεοπτική προβολή.
Τέλος, στην Ανοιχτή Οθόνη, το νέο Τμήμα του Φεστιβάλ που είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στην ελληνική παραγωγή, προβάλλονται τα υπόλοιπα ελληνικά ντοκιμαντέρ που έχουν υποβάλει αίτηση στο Φεστιβάλ.

Η επιλογή των ελληνικών ταινιών και η κατάταξή τους στα τμήματα έγινε από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης-Εικόνες του 21ου αιώνα, Δημήτρη Εϊπίδη, στον οποίο κατατέθηκαν οι εισηγήσεις της τετραμελούς Γνωμοδοτικής Eπιτροπής.
 
Στη φετινή Γνωμοδοτική Επιτροπή συμμετείχαν οι:
 
1. Κυριακή Μάλαμα, σκηνοθέτις
2. Δημήτρη Χαρίτο, κριτικός κινηματογράφου
3. Κατερίνα Πατρώνη, σκηνοθέτις
4. Βασίλη Κατσίκη, σκηνοθέτης

Αναγνωρίζοντας την καλλιτεχνική και δημοσιογραφική αξία της τηλεοπτικής σειράς Εξάντας, το 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ παρουσιάζει ένα αφιέρωμα από 10 συνολικά επεισόδια της εκπομπής, ένα από τα οποία θα προβληθεί για πρώτη φορά. Τα 10 αυτά επεισόδια δίνουν μια χαρακτηριστική εικόνα της δουλειάς που κάνει τα τελευταία χρόνια ο Γιώργος Αυγερόπουλος κι οι συνεργάτες του. Το αφιέρωμα συνοδεύεται από έκδοση.

Επιπλέον, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στο ελληνικό ντοκιμαντέρ, και με στόχο την ουσιαστική υποστήριξη των ελλήνων κινηματογραφιστών και την προώθηση του έργου τους, πρόκειται να εκδώσει ειδικό δίγλωσσο κατάλογο, στον οποίο περιλαμβάνονται όλες οι ελληνικές ταινίες που προβάλλονται στα τμήματα του Φεστιβάλ.
Η έκδοση θα συνοδεύεται και από CD-ROM με όλες τις πληροφορίες για όλες τις ελληνικές ταινίες, με μεγαλύτερη έκταση κειμένων και πληροφοριών στα ελληνικά και τα αγγλικά, περισσότερες φωτογραφίες, καθώς και με τρέιλερ για όσες ταινίες διαθέτουν. To CD-ROM αυτό θα προωθηθεί επιπλέον και στην αγορά, ενώ θα διανεμηθεί στον ελληνικό και διεθνή Τύπο.
Τέλος, το Φεστιβάλ διοργανώνει ειδικά αφιερώματα σε ελληνικά ντοκιμαντέρ, εκδηλώσεις και συζητήσεις με θέμα την ελληνική παραγωγή ντοκιμαντέρ, ενώ παράλληλα δημιουργεί και παρέχει στους έλληνες ντοκιμαντερίστες την υποδομή για τη δικτύωσή τους με συναδέλφους τους από το εξωτερικό, καθώς και ευκαιρίες για την προβολή και την προώθηση του έργου τους στη διεθνή αγορά. Όσον αφορά στο τελευταίο, η Αγορά Doc Market προσφέρεται ως το πλέον κατάλληλο εργαλείο για τους έλληνες δημιουργούς, το οποίο μπορούν να αξιοποιήσουν για να αναζητήσουν αγοραστές από τον διεθνή χώρο.

ΑΓΟΡΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Έμφαση και φέτος θα δοθεί στην Αγορά Ντοκιμαντέρ, την πρωτοβουλία του Φεστιβάλ που επί επτά χρόνια αγκαλιάζουν οι επαγγελματίες, όπως δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία. Χαρακτηριστικό είναι ότι πέρυσι φιλοξενήθηκαν 45 αγοραστές από το εξωτερικό, και αγοράστηκε από ξένα δίκτυα περίπου το 20%  των ταινιών που συμμετείχαν στην Αγορά,  γεγονός που αποδεικνύει έμπρακτα την αναγκαιότητα λειτουργίας του τμήματος. Η Αγορά προσφέρει τη δυνατότητα όχι μόνον ενημέρωσης και ανταλλαγής απόψεων πάνω στην τρέχουσα παραγωγή των ταινιών τεκμηρίωσης, αλλά και ανίχνευσης των δυνατοτήτων απορρόφησης αυτού του είδους κινηματογράφου από την τηλεοπτική αγορά. Στη διάθεση των υποψήφιων αγοραστών θα υπάρχουν 25 θάλαμοι με όλο τον απαιτούμενο τεχνικό εξοπλισμό για ιδιωτική θέαση των ντοκιμαντέρ στη βιντεοθήκη της Αγοράς. Η φετινή συμμετοχή ξεπερνά κάθε προηγούμενο: τα ντοκιμαντέρ ξεπερνούν τα 400 ενώ οι συμμετέχοντες υποψήφιοι αγοραστές φτάνουν τους 40.


PITCHING FORUM

Ξεχωριστή θέση στη διοργάνωση έχει και το Pitching Forum, το ετήσιο «διεθνές ραντεβού», που δίνει την ευκαιρία στους Έλληνες επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου, να παρουσιάσουν και να προωθήσουν το έργο τους, σε τηλεοπτικούς σταθμούς της χώρας μας, αλλά και του εξωτερικού. Οι συμμετέχοντες ενημερώνονται για την κίνηση των ντοκιμαντέρ στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης και εκπαιδεύονται από επαγγελματίες του χώρου στην ανάπτυξη και σωστή παρουσίαση των project τους στη διεθνή αγορά, ανάλογα με τις δυνατότητες κάθε ταινίας. Με δεδομένη την εμπειρία των προηγούμενων ετών, η συνάντηση κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική για την ανάπτυξη συνεργασιών στον οπτικοακουστικό τομέα.