Αφιέρωμα K-Crime: 10 διαμάντια του σύγχρονου κορεατικού σινεμά

Memories of murder 2

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης ολοκληρώνει τις δράσεις της για τη φετινή κινηματογραφική σεζόν με το συναρπαστικό αφιέρωμα K-Crime, το οποίο θα διεξαχθεί από τις 18 έως τις 23 Απριλίου 2024, στο αγαπημένο σινεφίλ στέκι της αίθουσας Σταύρος Τορνές, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να απολαύσει δέκα σπουδαίες δημιουργίες του σύγχρονου κορεατικού σινεμά. Το αφιέρωμα που πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος θα παρουσιαστεί στην Αθήνα από τις 15 έως τις 19 Μαΐου 2024.

Η ταινία που ανέδειξε τον Μπονγκ Τζουν-χο πολύ πριν τον οσκαρικό θρίαμβο του Parasites, το αριστουργηματικό Memories of Murder, μια σκοτεινή καταβύθιση στην ανθρώπινη εμμονή, στις ανεξήγητες ρίζες του κακού, αλλά και στο μάταιο κυνήγι μιας αλήθειας που συνεχώς μας διαφεύγει, θα σηματοδοτήσει την έναρξη του αφιερώματος την Πέμπτη 18 Απριλίου, ενώ αμέσως μετά τη λήξη της προβολής θα ακολουθήσει K-pop Party στο Ύδρο (Ναυάρχου Κουντουριώτη 11).

Φέρνοντας κοντά μία από τις πιο ακμάζουσες και ισχυρές κινηματογραφικές βιομηχανίες του σήμερα και ένα από τα πιο αγαπημένα κινηματογραφικά είδη της εποχής μας, το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης παρουσιάζει δέκα crime movies που έγραψαν τη δική τους ιστορία, συνδυάζοντας το whodunit μυστήριο με τη πολυεπίπεδη σκιαγράφηση χαρακτήρων και το αιχμηρό κοινωνικοπολιτικό σχόλιο. Σε μια απολαυστική συνύπαρξη ανάμεσα στα πιο διάσημα σκηνοθετικά ονόματα της Νότιας Κορέας (όπως ο Μπονγκ Τζουν-χο και ο Κιμ Κι-ντουκ) και διαμαντάκια-εκπλήξεις λιγότερο προβεβλημένων δημιουργών, οι ταινίες του αφιερώματος ξεδιπλώνουν αιματοβαμμένες ιστορίες εκδίκησης και δαιδαλώδη αστυνομικά αινίγματα, εξερευνώντας τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ψυχής, συνυφαίνοντας τη νουάρ και την ποπ αισθητική. 

Ο Νέος Κορεατικός Κινηματογράφος έκανε την εμφάνισή του στα τέλη της δεκαετίας του ’90, ως επιστέγασμα μιας εποχής οικονομικής άνθησης και φιλελευθεροποίησης της κορεατικής κοινωνίας, η οποία όμως συνοδεύτηκε από ακραίες οικονομικές ανισότητες. Εξειδικευμένα περιοδικά, ραδιοφωνικές εκπομπές για το σινεμά, κινηματογραφικές λέσχες (όπως η περίφημη Yellow Door του Μπονγκ Τζουν-χο), αλλά και φεστιβάλ υψηλού κύρους, με πρώτο στη λίστα εκείνο του Μπουσάν οδήγησαν στην εγχώρια και διεθνή εκτόξευση του κορεατικού σινεμά.

Συνδυάζοντας τα μοτίβα-δάνεια από το αμερικανικό σινεμά και την ευρωπαϊκή αισθητική, αλλά με το βλέμμα στραμμένο στις αθέατες και λιγότερο φωτεινές όψεις της κορεατικής κοινωνίας, ο Νέος Κορεατικός Κινηματογράφος απέκτησε το δικό του ξεχωριστό ύφος και καταστατικό, με αιχμή του δόρατος το είδος των crime movies, το οποίο απέκτησε πολύ γρήγορα τεράστια απήχηση και δημοφιλία. Χρησιμοποιώντας την εξιχνίαση ενός εγκλήματος και την απόδοση δικαιοσύνης ως συμβολική αφετηρία, οι ταινίες του αφιερώματος της Ταινιοθήκης ακτινογραφούν μια ολόκληρη εποχή μετάβασης και αναζήτησης ταυτότητας, εξερευνώντας τις ηθικές συνιστώσες και τους άγραφους νόμους της πολυσύνθετης κοινωνικής και πολιτισμικής πραγματικότητας της Νότιας Κορέας.

Ρίχνοντας μια ματιά στις υπόλοιπες ταινίες του αφιερώματος, πέρα από το αριστουργηματικό Memories of Murder, συναντούμε αρχικά το στιλιζαρισμένο κομψοτέχνημα Asura: A City of Madness που μάς μεταφέρει στην καρδιά μιας pulp εικονογραφίας αίματος και βίας, ενώ το απολαυστικό A Bittersweet Life εξιστορεί μια ιστορία συντριβής και πτώσης, βγαλμένη από τα πιο εφιαλτικά νουάρ μονοπάτια. Το, βραβευμένο με Χρυσό Λέοντα, Pietà, μία από τις σπουδαιότερες στιγμές στην καριέρα του πρόωρα εκλιπόντος Κιμ Κι-ντουκ, διαπλέκει θρησκευτικούς συμβολισμούς και προαιώνιους μύθους, συνθέτοντας ένα ιδανικό ντουέτο με το -ποπ σημείο αναφοράς της εποχής μας- Lady Vengeance, που κλείνει ιδανικά την Τριλογία της Εκδίκησης του Παρκ Τσαν-γουκ.

Το Veteran αποτυπώνει μια δονκιχωτική μάχη ενός μοναχικού υπερασπιστή της δικαιοσύνης απέναντι στα πλοκάμια της διαφοράς, ενώ το Mother (η δικαιωματική δεύτερη παρουσία του Μπονγκ Τζουν-χο στο αφιέρωμα) χαρτογραφεί το εφιαλτικό ταξίδι μιας απελπισμένης μητέρας προς τη μάταιη και ημιτελή λύτρωση. Το, βασισμένο σε αληθινά γεγονότα, Han Gong-ju εξερευνά το αγιάτρευτο τραύμα ενός αποτρόπαιου εγκλήματος έμφυλης βίας, ενώ από παρόμοια αφετηρία εκκινεί και το ανατριχιαστικό I Saw the Devil, όπου τα όρια ανάμεσα στον θύτη και το θύμα θολώνουν ανεπιστρεπτί και επικίνδυνα. Τέλος, το The Wailing μάς προσκαλεί σε ένα δυστοπικό ταξίδι απέναντι στον πιο ζοφερό αντίπαλο: τα καλά κρυμμένα ανθρώπινα σκοτάδια.

Τιμή εισιτηρίου: 5 ευρώ

Εισιτήρια διαθέσιμα ηλεκτρονικά στη διεύθυνσηhttps://www.more.com/venues/filmfestival/

  1. Asura: The City of Madness
    Asura 2016, Νότια Κορέα
  2. Han Gong-ju
    Han Gong-ju 2013, Νότια Κορέα
  3. I saw the Devil
    Ang-ma-reul bo-at-da Κιμ Τζι-γουν 2010, Νότια Κορέα
  4. Pieta
    Pieta Kim Ki-duk 2012, Νότια Κορέα
  5. The wailing
    Gokseong 2016, Νότια Κορέα
  6. Veteran
    Beterang 2015, Νότια Κορέα
  7. Γλυκόπικρη ζωή
    Dalkomhan insaeng Κιμ Τζι-γουν 2005, Νότια Κορέα
  8. Η εκδίκηση μιας κυρίας
    Chinjeolhan geumjassi Παρκ Τσαν-γουκ 2005, Νότια Κορέα
  9. Μητέρα
    Madeo 2009 , Νότια Κορέα
  10. Μνήμες εγκλήματος
    Salinui chueok 2003, Νότια Κορέα
18 Απριλίου 2024
20:00 Μνήμες εγκλήματος | Salinui chueok ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ
19 Απριλίου 2024
18:45 Asura: The City of Madness | Asura ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ
21:15 Γλυκόπικρη ζωή | Dalkomhan insaeng ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ
20 Απριλίου 2024
19:00 Pieta | Pieta ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ
21:00 Η εκδίκηση μιας κυρίας | Chinjeolhan geumjassi ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ
21 Απριλίου 2024
18:45 Veteran | Beterang ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ
21:15 Μητέρα | Madeo ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ
22 Απριλίου 2024
19:00 Han Gong-ju | Han Gong-ju ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ
21:15 I saw the Devil | Ang-ma-reul bo-at-da ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ
23 Απριλίου 2024
20:00 The wailing | Gokseong ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ