Προβολές

Το Evia Film Project, η πράσινη πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που εγκαινιάστηκε πέρυσι με σκοπό να στηρίξει τη βόρεια Εύβοια ύστερα από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021, επιστρέφει ανανεωμένο, παρουσιάζοντας ένα πλούσιο κινηματογραφικό πρόγραμμα. Οι ταινίες του 2ου Evia Film Project, κλασικές, αλλά και πρόσφατης παραγωγής, μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, που ευαισθητοποιούν, ενημερώνουν, προτρέπουν σε δράση, αποκαλύπτουν τις συνέπειες των ανθρώπινων πράξεων, υμνούν τη μαγεία της φύσης και αναδεικνύουν τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον, θα προβληθούν στους θερινούς κινηματογράφους Απόλλων της Αιδηψού και Ελύμνιον της Λίμνης. Μάλιστα, το Φεστιβάλ, σε συνεργασία με τον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού, αναδιαμόρφωσε πέρυσι το Σινέ Απόλλων στην Αιδηψό, το οποίο ήταν κλειστό επί δεκαετίες και συνέχισε να λειτουργεί για ολόκληρο το καλοκαίρι του 2022. Στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης, θα πραγματοποιηθεί και μια ειδική προβολή του πολυβραβευμένου ελληνικού ντοκιμαντέρ Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες, στην πλατεία της Αγίας Άννας, την οποία θα τιμήσει με την παρουσία της η σκηνοθέτιδα Μαριάννα Οικονόμου, ενώ μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει εκτενής συζήτηση με το κοινό.

 

Οι ταινίες του προγράμματος:

Αιδηψός (σινεμά Απόλλων)

Τρίτη 20 Ιουνίου, 21:00 (ταινία έναρξης)

Μικρόκοσμος (Downsizing)

Αλεξάντερ Πέιν
ΗΠΑ, 2017, 135’

Ο Μικρόκοσμος προτείνει ένα απίθανο σενάριο ως αντίδοτο στην πληθυσμιακή έκρηξη του πλανήτη: τι θα συνέβαινε αν κάποιοι Νορβηγοί επιστήμονες έβρισκαν τρόπο να συρρικνώσουν τις διαστάσεις ενός μέσου ανθρώπου. Ο μάστορας των «μικρών» αφηγήσεων Αλεξάντερ Πέιν επικεντρώνεται στην ιστορία ενός ζευγαριού (τους ερμηνεύουν ο Ματ Ντέιμον και η Κρίστεν Γουίγκ) που θέλει να ενταχτεί σε μια κοινότητα μικροσκοπικών ανθρώπων, οι οποίοι επιθυμούν να ζήσουν σε μικρές κοινότητες, φιλικές προς το περιβάλλον. Η ταινία διατυπώνει ένα δαιμόνιο σχόλιο για τις ουτοπίες που ονειρεύονται οι κοινοί θνητοί και την καταστροφική πίεση που ασκούν στο περιβάλλον. Ο Μικρόκοσμος τοποθετεί την κλιματική αλλαγή, αλλά και ολόκληρη την ανθρωπότητα, κάτω από το μικροσκόπιο, εξερευνώντας τη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και στη φύση.

 

Τετάρτη 21 Ιουνίου, 21:00

Δαμάζοντας τον κήπο (Taming the Garden)

Σάλομε Τζάσι
Ελβετία-Γερμανία-Γεωργία, 2021, 91’ 

Ένας ζάπλουτος, αγνώστων στοιχείων άντρας έχει ένα ασυνήθιστο χόμπι: αγοράζει αιωνόβια δέντρα, ορισμένα εκ των οποίων αγγίζουν το ύψος ενός δεκαπενταώροφου κτιρίου, από παράκτιες κοινότητες της Γεωργίας και τα ξεριζώνει για να τα φυτέψει στον κήπο του. Ωδή στην ανταγωνιστική σχέση ανθρώπου-φύσης και, ταυτόχρονα, ιδιότυπη διερεύνηση της έννοιας της «εκρίζωσης», η ταινία αποτυπώνει τις ανάγκες και τις αξίες της σύγχρονης γεωργιανής (αλλά και της παγκόσμιας) κοινωνίας, ενώ στοχάζεται πάνω στην ακούσια μετακίνηση και την εκούσια στασιμότητα σε έναν πλανήτη που αλλάζει ραγδαία.

 

Πέμπτη 22 Ιουνίου, 21:00 

Ερχόμαστε εν ειρήνη (We Come as Friends)

Χούμπερτ Ζάουπερ
Γαλλία-Αυστρία, 2014, 110΄

Μια σύγχρονη οδύσσεια, ένα μεθυστικό ταξίδι σαν επιστημονική φαντασία στην καρδιά της Αφρικής. Τη στιγμή που το Σουδάν, η μεγαλύτερη χώρα της ηπείρου χωρίζεται σε δύο έθνη, επανεμφανίζεται μια παλιά παθολογία «εκπολιτισμού»: η αποικιοκρατία, η σύγκρουση ανάμεσα στις αυτοκρατορίες, και νέα επεισόδια των αιματηρών (και ιερών) πολέμων για γη και φυσικούς πόρους. Ο σκηνοθέτης του Εφιάλτη του Δαρβίνου μάς επιβιβάζει σε μια αυτοσχέδια, ιπτάμενη μηχανή από τσίγκο και καραβόπανο, και μας οδηγεί στις πιο απίθανες τοποθεσίες και μέσα στις σκέψεις και τα όνειρα των ανθρώπων, με τρόπο καθηλωτικό και σπαρακτικό. Κινέζοι εργάτες σε πετρελαιοπηγές, ειρηνευτικές δυνάμεις του ΟΗΕ, Σουδανοί παραστρατιωτικοί ηγέτες και Αμερικανοί ευαγγελιστές παραδόξως βρίσκουν όλοι κοινό έδαφος σ’ αυτό το ντοκιμαντέρ.

 

Παρασκευή 23 Ιουνίου, 21:00

Ρίζες

Δημήτρης Τρομπούκης
Ελλάδα, 2023, 19’

Το ντοκιμαντέρ καταγράφει τους ρυθμούς της ζωής των κατοίκων της βόρειας Εύβοιας μετά από την καταστροφική πυρκαγιά του 2021. Αρχικά παρουσιάζεται η σημερινή –προβληματική– κατάσταση μετά από την πυρκαγιά, μέσα από την οπτική των ανθρώπων που ζουν στην περιοχή. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στους παραγωγικούς τομείς και στην τοπική οικονομία, η οποία έχει πληγεί και πρέπει να ανακάμψει, με στόχο την διαμόρφωση μοντέλου βιώσιμης ανάπτυξης που να μπορεί να υλοποιηθεί μέσα από χωρικό σχεδιασμό. Η ταινία κλείνει με τους κατοίκους της περιοχής να μοιράζονται την αγάπη τους για τον τόπο τους και να εξηγούν τους λόγους που θέλουν να συνεχίσουν να μένουν σε αυτόν.

 

Λευκός πλαστικός ουρανός (White Plastic Sky)

Τιμπόρ Μπάνοτσκι & Σάρολτα Ζάμπο
Ουγγαρία-Σλοβακία, 2023, 111΄

Στο κοντινό μέλλον, δεν υπάρχουν πλέον ζώα  φυτά στη Γη και όσοι άνθρωποι έχουν απομείνει ζουν σε έναν πλαστικό θόλο. Το τίμημα για την επιβίωσή τους είναι πολύ υψηλό: μόλις φτάσουν τα 50 ένας ειδικός σπόρος τούς εμφυτεύεται και τους μεταμορφώνει σε δέντρα, τα οποία θα προσφέρουν οξυγόνο και τροφή στην υπόλοιπη κοινότητα. Ένας νεαρός άνδρας, ο Στέφαν, αποδέχεται τους κανόνες του συστήματος, μέχρι τη στιγμή που η σύζυγός του, η Νόρα, αποφασίζει να απαρνηθεί τη ζωή της και να υποβληθεί σε εκούσια εμφύτευση. Ορμώμενος από την αγάπη του για εκείνη, ο Στέφαν επαναστατεί με σκοπό να τη σώσει. Το animation δίδυμο των Tibor Bánóczki και Sarolta Szabó αξιοποίησε τεχνικές rotoscoping για να δημιουργήσει ένα μικρό έπος δυστοπίας. Στη συγγραφή του σεναρίου συνέδραμαν γεωλόγοι, βοτανολόγοι και μετεωρολόγοι, προσφέροντας ένα επιστημονικό υπόβαθρο σε μια ιστορία πλημμυρισμένη από φαντασία. Μια βαθιά συγκινητική ταινία, η οποία συνδυάζει το οικολογικό μήνυμα με την επιστημονική φαντασία και φέρνει στο προσκήνιο τον κλιματικό Αρμαγεδδώνα που απειλεί να σβήσει κάθε ίχνος ζωής από τον πλανήτη. Το White Plastic Sky είναι διάχυτο από τη μελαγχολία της συνειδητοποίησης πως η ανθρωπότητα βρίσκεται πολύ κοντά στο σημείο του αφανισμού. Ωστόσο, όπως συμβαίνει και με το ζευγάρι που βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της σαγηνευτικής ιστορίας αγάπης, το φορτίο γίνεται πιο ελαφρύ χάρη στην ομορφιά του κόσμου που μας περιβάλλει. 

 

Λίμνη (σινεμά Ελύμνιον) 

Τετάρτη 21 Ιουνίου, 21:15

Η ορχήστρα της ανακύκλωσης - Μια συμφωνία του ανθρώπινου πνεύματος (Landfill Harmonic - A Symphony of the Human Spirit)

Μπραντ Όλγκουντ & Γκρέιαμ Τάουνσλι 
ΗΠΑ-Παραγουάη-Νορβηγία-Βραζιλία, 2015, 84΄

Το ντοκιμαντέρ ακολουθεί τους Recycled Orchestra of Cateura, μία ορχήστρα από την Παραγουάη που χρησιμοποιεί όργανα κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου από σκουπίδια. Όταν η ιστορία τους γίνεται viral, η ορχήστρα εκτοξεύεται στο παγκόσμιο προσκήνιο. Υπό την καθοδήγηση του ιδεαλιστή μουσικού διευθυντή Φάβιο Τσάβες, η ορχήστρα πρέπει να βρει την πορεία της σε έναν παράξενο καινούργιο κόσμο από μεγάλες σκηνές και sold out συναυλίες. Ωστόσο, όταν μια φυσική καταστροφή πλήττει τη χώρα τους, ο Φάβιο πρέπει να βρει τρόπο να προστατεύσει την ορχήστρα και να προσφέρει μια πηγή ελπίδας για την πόλη τους. Η ταινία μαρτυρά τη δύναμη που έχει η μουσική να μεταμορφώνει, αλλά και την προσαρμοστικότητα του ανθρώπινου πνεύματος.

 

Πέμπτη 22 Ιουνίου, 21:15

Η γη των κόκκινων ανθρώπων (Birdwatchers)

Μάρκο Μπέκις
Βραζιλία-Ιταλία, 2008, 104΄

Η ταινία μάς μεταφέρει στο Μάτο Γκρόσο ντο Σουλ της Βραζιλίας, όπου οι γαιοκτήμονες ζουν πλουσιοπάροχα, περνώντας τις νύχτες τους παρέα με τους τουρίστες που έρχονται στην περιοχή για παρατήρηση πουλιών. Στο μεταξύ, λίγο έξω από τα κτήματά τους, ο θυμός των ιθαγενών, που ήταν κάποτε οι νόμιμοι κάτοχοι αυτής της γης, ολοένα και φουντώνει. Εξόριστοι σε καταυλισμούς, χωρίς καμία άλλη προοπτική πέρα από το να εργάζονται ως σύγχρονοι σκλάβοι στις φυτείες ζαχαροκάλαμου, πολλοί νέοι ιθαγενείς οδηγούνται στην αυτοκτονία. Ένα τέτοιο περιστατικό θα ανάψει τελικά τη σπίθα της εξέγερσης, όταν μια ομάδα από αυτόχθονες Γκουαρανί-Καϊοβά κατασκηνώσει έξω από ένα κτήμα, διεκδικώντας όσα της ανήκουν. Πέρα όμως από την οργή, οι αντιμαχόμενες πλευρές νιώθουν έλξη και περιέργεια για τον «Άλλο» που βρίσκεται απέναντί τους. Μια περιέργεια που θα βάλει τα θεμέλια για έναν βαθύ δεσμό ανάμεσα σε έναν νεαρό μαθητευόμενο Σαμάνο και την κόρη ενός γαιοκτήμονα.

 

Παρασκευή 23 Ιουνίου, 21:15

Utama, το σπίτι μας (Utama)

Αλεχάντρο Λοάισα Γκρίσι
Βολιβία-Ουρουγουάη-Γαλλία, 2022, 87΄ 

Κάπου στο μακρινό Αλτιπλάνο –στο οροπέδιο που ανοίγεται ανάμεσα στις πανύψηλες ηφαιστειακές κορυφές των Άνδεων και αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές και πολύτιμες περιοχές άγριας ζωής στον πλανήτη–, ένα ζευγάρι ηλικιωμένων αυτόχθονων διάγει μια καθημερινότητα εξαιρετικά δύσκολη, πλην εναρμονισμένη με τη γη. Η γυναίκα περπατά χιλιόμετρα για να βρει νερό και το κουβαλά με κουβάδες πίσω στο πέτρινο καλύβι, όπου μαγειρεύουν χωρίς ηλεκτρισμό. Η επική ομορφιά του τοπίου, το φως στα ρυτιδιασμένα στωικά πρόσωπα, η ζεστασιά της παλέτας – όλα στρέφουν τους προβολείς στον πραγματικό πρωταγωνιστή: τη γη. H κινηματογραφική γλώσσα θα μιλήσει για όσα κρύβει κάτω και πάνω από την επιφάνεια αυτή η άνυδρη και ηλιοκαμένη έκταση.

 

Σάββατο 24 Ιουνίου, 21:15

Το σκαρί (Luzzu)

Άλεξ Καμιλέρι
Μάλτα, 2021, 94΄

Νεαρός Μαλτέζος ψαράς βγαίνει καθημερινά στα ανοιχτά με την παραδοσιακή τράτα του, παλεύοντας για ένα μεροκάματο που θα θρέψει εκείνον, τη σύζυγο και το νεογέννητο μωρό τους. Όμως οι όροι της βιοπάλης γίνονται ολοένα και πιο δυσχερείς, καθώς η υπεραλίευση και οι πρακτικές της μαύρης αγοράς ορίζουν πλέον τους κανόνες στην περιορισμένη και ιδιαίτερα ανταγωνιστική ιχθυαγορά του νησιού. Ένα υπαρκτό και επείγον περιβαλλοντικό πρόβλημα –αυτό της υπεραλίευσης και της παράνομης αλιείας– συναντά το σινεμά κοινωνικού ρεαλισμού, με τον Αμερικανο-Μαλτέζο πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη Άλεξ Καμιλέρι να βρίσκει στο τραχύ πρόσωπο του ντόπιου ψαρά, Τζέσμαρκ Σικλούνα, έναν πρωταγωνιστή-αποκάλυψη, ο οποίος κέρδισε βραβείο ερμηνείας το 2021 στο Φεστιβάλ του Σάντανς.

 

Αγία Άννα (τοπική κοινότητα, κεντρική πλατεία)

Παρασκευή 23 Ιουνίου, 21:15

Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες

Μαριάννα Οικονόμου
Ελλάδα, 2019, 72΄

Με χιούμορ και πρωτοτυπία, δύο ξαδέλφια και πέντε γυναίκες ενός Θεσσαλικού χωριού αναμετριούνται με την παγκόσμια αγορά, με όπλο μια ντομάτα. Με λίγη βοήθεια από τη μουσική του Βάγκνερ που παίζουν στήνοντας ηχεία στα χωράφια τους και τις ιστορίες που διηγούνται για να πάρουν κουράγιο, επιχειρούν να διεισδύσουν στην παγκόσμια αγορά με τη βιολογική καλλιέργεια ενός παλιού σπόρου ντομάτας. Αν υπάρχει συνταγή για ένα ντοκιμαντέρ που σε κάνει να κλαις, να γελάς και να αναγνωρίζεις τις παράλληλες διαδρομές όσων ζούμε εν μέσω μιας παγκόσμιας οικολογικής και κοινωνικής κρίσης, τη βρήκε η Μαριάννα Οικονόμου, στην πρόταση της Ελλάδας για τα βραβεία Όσκαρ του 2020.

Την προβολή θα ακολουθήσει extended Q&A με τη σκηνοθέτιδα Μαριάννα Οικονόμου