10ο ΦΝΘ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΖΩΝΗ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –
Εικόνες του 21ου Αιώνα
7-16 Μαρτίου 2008

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΖΩΝΗ ΠΡΟΒΟΛΩΝ



Το 10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκαίτε Θεσσαλονίκης, εγκαινιάζει φέτος μια ξεχωριστή ζώνη εκπαιδευτικών προβολών, με τίτλο Νεαροί Ήρωες. Τα - εγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας - ντοκιμαντέρ που περιλαμβάνονται σε αυτήν, θα παιχτούν, σε ειδικές προβολές για τα σχολεία, στην αίθουσα Σταύρος Τορνές (Αποθήκη 1, Λιμάνι) την Τετάρτη 12 και την Πέμπτη 13 Μαρτίου (ζώνες προβολών 09.00 – 11.00 και 11.00 – 13.00) αλλά και στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ινστιτούτου Γκαίτε (Βασ. Όλγας 66) από την Τρίτη 11 έως την Παρασκευή 14 Μαρτίου (οι προβολές θα ξεκινούν στις 19.30). Η είσοδος στις προβολές θα είναι ελεύθερη.

Πρόκειται για 15 μικρού μήκους ταινίες τεκμηρίωσης, που έχουν κατασκευαστεί ειδικά για παιδιά και εφήβους. Οι ταινίες προέρχονται από τη Γαλλία, τη Δανία, τη Γερμανία, την Πολωνία, την Ολλανδία και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και εστιάζουν σε θέματα της καθημερινής και προσωπικής ζωής, όπως τη φιλία, την αγάπη και την οικογένεια. Αν και κάποιες έχουν γυριστεί στα πλαίσια σειρών για την τηλεόραση, όλες εστιάζουν περισσότερο στα διαφορετικά είδη (formats) του ντοκιμαντέρ παρά τα παραδοσιακά τηλεοπτικά είδη. Οι σκηνοθέτες των μικρών αυτών ταινιών δεν προσπαθούν να πείσουν τα παιδιά ότι ο κόσμος είναι ιδανικά πλασμένος, ούτε όμως «βαραίνουν» το νεανικό κοινό τους με μια πληθώρα κρίσεων και συγκρούσεων. Παρότι όλες αναφέρονται σε προβλήματα που βιώνουν οι νέοι και τα παιδιά, δεν είναι τυπικές ταινίες «κοινωνικού προβληματισμού».

Η συγκεκριμένη ζώνη εκπαιδευτικών προβολών του 10ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα φιλοδοξεί να καλλιεργήσει το ενδιαφέρον των μαθητών για το ντοκιμαντέρ και να τους εξοικειώσει με το συγκεκριμένο αφηγηματικό είδος και έρχεται ως συνέχεια του ιδιαίτερα επιτυχημένου πιλοτικού εκπαιδευτικού προγράμματος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης «MINIDOC: ένα κινηματογραφικό πορτρέτο», που πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό της Νομαρχίας Χαλκιδικής και θα ολοκληρωθεί στις 12 και 13 Απριλίου 2008 στον Πολύγυρο Χαλκιδικής.
Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής επικοινωνείτε με το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Υπεύθυνη: Αριάν Κότση (τηλ. 2310-378.636).

Αναλυτικά τα ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στο πλαίσιο της Εκπαιδευτικής Ζώνης του 10ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα είναι τα εξής:

ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ Α’ – Δ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΥ ΛΟΥΝΑΡ / LUNAR’S IMAGES
Γαλλία, 2000

Σενάριο-σκηνοθεσία: Ζαν Στεφάν Σουάβρ, Έγχρωμη, 4’,30’’

Ο Λούναρ είναι ένα μικρό αγόρι από την Κολομβία. Με πολύ λίγα λόγια και με έναν ασυνήθιστο τρόπο, μας δείχνει τον τόπο του: το χώρο όπου αυτός και η οικογένειά του ζουν. Ένα πορτρέτο κατασκευασμένο με εικόνες.

ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΠΑΙΞΟΥΜΕ- ΓΑΛΛΙΑ / LET’S PLAY
Γαλλία, 2003

Σενάριο-σκηνοθεσία: Φρανσουά Λεκοσουά, Έγχρωμη, 15 λεπτά

Ένα ημερολόγιο με παιχνίδια που παίζουν παιδιά ηλικίας 7 έως12 ετών. Ο 10χρονος Σεβάστιαν ζει στη περιοχή των Βάσκων. Αυτή η περιοχή είναι ιδιαίτερη, γιατί ένα κομμάτι της βρίσκεται στην Ισπανία, ενώ το άλλο της κομμάτι στη Γαλλία. Το σπίτι του Σεβάστιαν βρίσκεται σε γαλλικό έδαφος. Στο χωριό του παίζουν ένα παιχνίδι με μπαλάκι που θυμίζει κάπως το σκουός.

Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΜΕΛΙΣΣΩΝ / CITY OF BEES
Δανία, 2004

Σενάριο-σκηνοθεσία: Λάιλα Χόντελ και Μπέρτελ Τόρνε Όσεν, Έγχρωμη, 30 λεπτά.

Ο μυστήριος κόσμος των μελισσών μέσα από τη παιδική ματιά: Για έναν ολόκληρο χρόνο ο 6χρονος Όλιβερ και οι φίλοι του, παρακολουθούν έναν μελισσοκόμο που φροντίζει τα μελίσσια του. Με ευρηματική κινηματογράφηση και αφήγηση αποκαλύπτεται ο σύνθετος αλλά και πολύ γοητευτικός κόσμος ενός μελισσιού.

ΟYAOY! ΒΑΝΕΣΣΑ- ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΑΛΜΑ / WOW! VANESSA – THE BIG JUMP
Γερμανία, 2004

Σενάριο-σκηνοθεσία: Γεόργκ Μπούσεκ, Έγχρωμη, 15 λεπτά

Η Βανέσα είναι ένα 11χρονο κορίτσι κασκαντέρ. Προετοιμάζεται για το μεγάλο άλμα από ύψος 6 μέτρων. Τις πρόβες τις κάνει σε μια σχολή κασκαντέρ για παιδιά. Αν και ξέρει να πέφτει από άλογο, να συμμετέχει σε ψεύτικες μάχες και άλλα επικίνδυνα πράγματα, θα χρειαστεί πολύ θάρρος για να εκτελέσει το καινούργιο αυτό κόλπο.


ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΥ ΛΟΥΝΑΡ / LUNAR’S IMAGES
Γαλλία, 2000

Σενάριο-σκηνοθεσία: Ζαν Στεφάν Σουάβρ, Έγχρωμη, 4’,30’’

Ο Λούναρ είναι ένα μικρό αγόρι από την Κολομβία. Με πολύ λίγα λόγια και με έναν ασυνήθιστο τρόπο, μας δείχνει τον τόπο του, το χώρο όπου αυτός και η οικογένειά του ζουν. Ένα πορτρέτο κατασκευασμένο με εικόνες.

ΑΥΛΑ: ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΟΥ ΤΣΟΥΝΑΜΙ / AYLA, THE TSUNAMI GIRL
Ολλανδία 2005

Σενάριο – σκηνοθεσία: Βίλμα Λίτχαρτ, Έγχρωμη, 15’.

Η Άυλα έχει ακόμη εφιάλτες. Το Δεκέμβριο του 2004 πέρασε με την οικογένειά της τις διακοπές των Χριστουγέννων στη Σρι Λάνκα. Από το ξενοδοχείο τους, μπορούσαν να δουν πόσο αναπάντεχα ανέβαινε η στάθμη της θάλασσας. Ένα τεράστιο κύμα, ένα τσουνάμι, πλημμύρισε τη γη. Τώρα που επέστρεψε στο σπίτι της, νιώθει όμορφα και ζωγραφίζει διαρκώς. Νιώθει ακόμη την ανάγκη να συμφιλιωθεί με την εμπειρία αυτή, όμως θα χρειαστεί καιρός για να μπορέσει να παίξει ξανά ανέμελα στις παραλίες της Βόρειας Ακτής.

Ο ΣΑΜΟΥΗΛ, ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΜΕΝΟΣ ΣΤΑ ΣΙΔΕΡΑΚΙΑ ΤΟΥ / SAMUEL, CONDEMNED TO DENTAL BRACES
Ολλανδία, 2005

Σενάριο – σκηνοθεσία: Noud Holtman, Έγχρωμη, 15 λεπτά.

Ο Σαμουήλ χρειάζεται να φορέσει σιδεράκια στα δόντια του – κάποιο μόνιμο και κάποιο το οποίο θα μπορεί να βγάζει. Τα δύο αυτά σιδεράκια πραγματικά τον εκνευρίζουν. Ευτυχώς, ο Σαμουήλ διαθέτει αρκετή φαντασία και στον δικό του, φανταστικό κόσμο, μία γύψινη μασέλα μπορεί ακόμη και να σου μιλήσει. Αυτό, βεβαίως, δεν τον βοηθά να ξεφορτωθεί τα σιδεράκια του, τον βοηθά όμως να εκτονώσει την οργή του.

Η ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ – ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ / THE SCHOOL SWAP – THE FREE SCHOOL
Ολλανδία, 2003

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Ingeborg Jansen, Έγχρωμη, 15 λεπτά.

Ο Τζούνιορ είναι 12 ετών και αντί να παρακολουθήσει τα μαθήματα στο δικό του σχολείο, πηγαίνει σε ένα «ελεύθερο» σχολείο για μία εβδομάδα. Τι σημαίνει όμως στ’ αλήθεια «ελεύθερο»; Είναι τα μαθήματα εκεί διαφορετικά και τι σχέση έχει το «ελεύθερο» με τα ξωτικά που έβαψαν το γρασίδι πράσινο;

ΟΥΑΟΥ! Ο ΆΝΤΡΙΑΝ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΧΟΡΕΥΕΙ / WOW! ADRIAN CAN DANCE
Γερμανία, 2003

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Μάνιουελ Φεν, Έγχρωμη, 15 λεπτά.

Ο Αντριάν πηγαίνει σε σχολή μπαλέτου και εξασκείται σκληρά. Αυτό μερικές φορές τον εκνευρίζει, όμως είναι σημαντική η εξάσκηση αν θέλει κανείς να γίνει καλός χορευτής. Άλλωστε, η αγωνία πριν την παράσταση και η ανακούφιση μετά την παράσταση έχουν ενδιαφέρον! Ακόμη και ο πατέρας του Αντριάν, ο οποίος δεν ενδιαφέρεται για το μπαλέτο, είναι περήφανος γι’ αυτόν.


ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΥ ΛΟΥΝΑΡ / LUNAR’S IMAGES
Γαλλία, 2000

Σενάριο-σκηνοθεσία: Ζαν Στεφάν Σουάβρ, Έγχρωμη, 4’,30’’

Ο Λούναρ είναι ένα μικρό αγόρι από την Κολομβία. Με πολύ λίγα λόγια και με έναν ασυνήθιστο τρόπο, μας δείχνει τον τόπο του, το χώρο όπου αυτός και η οικογένειά του ζουν. Ένα πορτρέτο κατασκευασμένο με εικόνες.

TOM W.
Πολωνία, 2004

Σενάριο – σκηνοθεσία: Anna Wieckowska, Έγχρωμη, 28 λεπτά.

Ο Τομ είναι 12 ετών και ζει στην Πολωνία. Όταν τελειώνει το σχολείο, φροντίζει την οικογένειά του: Δουλειές, μετακόμιση σε καινούριο διαμέρισμα, αγορά χριστουγεννιάτικων δώρων. Ο Τομ δεν έχει πρόβλημα με αυτό – άλλωστε, ποιος άλλος θα μπορούσε να τα κάνει όλα αυτά; Ο τρόπος με τον οποίο οργανώνουν τα μέλη των άλλων οικογενειών το πρόγραμμά τους, είναι ένα εντελώς διαφορετικό ζήτημα.



Η ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ – ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ / THE SCHOOL SWAP – THE FREE SCHOOL
Ολλανδία, 2003

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Ingeborg Jansen, Έγχρωμη, 15 λεπτά.

Ο Τζούνιορ είναι 12 ετών και αντί να παρακολουθήσει τα μαθήματα στο δικό του σχολείο, πηγαίνει σε ένα «ελεύθερο» σχολείο για μία εβδομάδα. Τι σημαίνει όμως στ’ αλήθεια «ελεύθερο»; Είναι τα μαθήματα εκεί διαφορετικά και τι σχέση έχει το «ελεύθερο» με τα ξωτικά που έβαψαν το γρασίδι πράσινο;

Η ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ – ΤΟ ΙΣΛΑΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ / THE SCHOOL SWAP – THE ISLAMIC SCHOOL
Ολλανδία, 2003

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Ingeborg Jansen, Έγχρωμη, 15 λεπτά.

Η Asha είναι αθεΐστρια. Αυτό σημαίνει ότι δεν πιστεύει στον Θεό. Παρακολουθεί ένα απόλυτα «φυσιολογικό» δημόσιο σχολείο. Κατά τη διάρκεια της ανταλλαγής, περνάει μία εβδομάδα σε ένα ισλαμικό σχολείο. Ήταν αναμενόμενο ότι εκεί τα κορίτσια θα κάλυπταν τα μαλλιά τους, αλλά όχι ότι θα είχαν και τόσα πολλά είδη μαντίλας. Μαζί με την Raheema μαθαίνει πώς φορούν μία μαντίλα ενώ αυτή, με τη σειρά της, δείχνει στη φίλη της πώς να σκαρφαλώνει σε ένα δέντρο.

KΡΥΜΜΕΝΟΣ / HIDDEN
Σουηδία, 2002

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Hanna Hellborn, David Aronowitsch, Mats Johansson Έγχρωμη, 6 λεπτά.

Ο Giancarlo κατάγεται από το Περού και ζει στη Σουηδία ως παράνομος μετανάστης. Περιγράφει πώς είναι να ζει κρυμμένος και διαρκώς κυνηγημένος από την αστυνομία και τους άλλους ανθρώπους. Μιλάει ανοιχτά μπροστά στην οικογένεια του για τα συναισθήματά του, τους φόβους και τη νέα του ζωή στη Σουηδία. Τα κινούμενα σχέδια βασίζονται σε μία συνέντευξη που είχαν οι σκηνοθέτες με τον δωδεκάχρονο Giancarlo.


ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΛΥΚΕΙΟΥ

Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΖΕΖΙΛ / ZEZIL’S WORLD
Δανία, 2005

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Cathrine Marchen Asmussen, Έγχρωμη, 35 λεπτά

Η Ζεζίλ είναι 15 ετών και ζει στην Κοπεγχάγη. Ως Δανή, αποτελεί μειονότητα στο σχολείο της και είναι «ξένη» σε σχέση με όλους τους συμμαθητές της. Στην αρχή δεν της δίνουν καν προσοχή όμως μετά γνωρίζει την Τάνια και τη Μία, δύο κορίτσια από την Αραβία τις «βασίλισσες της δημοσιότητας» στην τάξη τους. Τα τρία κορίτσια είναι πάντα μαζί. Ξαφνικά και αναπάντεχα, προκύπτει ένα πρόβλημα ανάμεσα τους: Η Ζεζίλ ερωτεύεται.

TOM W.
Πολωνία, 2004

Σενάριο – σκηνοθεσία: Anna Wieckowska, Έγχρωμη, 28 λεπτά.

Ο Τομ είναι 12 ετών και ζει στην Πολωνία. Όταν τελειώνει το σχολείο, φροντίζει την οικογένειά του: Δουλειές, μετακόμιση σε καινούριο διαμέρισμα, αγορά χριστουγεννιάτικων δώρων. Ο Τομ δεν έχει πρόβλημα με αυτό – άλλωστε, ποιος άλλος θα μπορούσε να τα κάνει όλα αυτά; Ο τρόπος με τον οποίο οργανώνουν το πρόγραμμά τους τα μέλη των άλλων οικογενειών, είναι ένα εντελώς διαφορετικό ζήτημα.

ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΜΕΝΟΣ / RELIEVED
Ολλανδία, 2003

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Aliona van der Horst, Έγχρωμη, 15 λεπτά.

Ο Κρίστοφερ ήταν 11 ετών όταν συνειδητοποίησε ότι είναι ομοφυλόφιλος. Αρχικά δεν τόλμησε να το πει σε κάποιον – ούτε στους φίλους ούτε στην οικογένειά του. Αν και είναι πολύ φοβισμένος, κάποια στιγμή αναλαμβάνει το ρίσκο και απλά το ανακοινώνει. Η ταινία δείχνει τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούν στο άκουσμα των νέων οι φίλοι και η οικογένειά του.

KΡΥΜΜΕΝΟΣ / HIDDEN
Σουηδία, 2002

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Hanna Hellborn, David Aronowitsch, Mats Johansson Έγχρωμη, 6 λεπτά.

Ο Giancarlo κατάγεται από το Περού και ζει στη Σουηδία ως παράνομος μετανάστης. Περιγράφει πώς είναι να ζει κρυμμένος και διαρκώς κυνηγημένος από την αστυνομία και τους άλλους ανθρώπους. Μιλάει ανοιχτά μπροστά στην οικογένεια του για τα συναισθήματά του, τους φόβους και τη νέα του ζωή στη Σουηδία. Τα κινούμενα σχέδια βασίζονται σε μία συνέντευξη που είχαν οι σκηνοθέτες με τον δωδεκάχρονο Giancarlo.

ΑΓΟΡΙΑ / BOYS
Ολλανδία, 2005
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Menna Laura Meijer, Έγχρωμη, 30 λεπτά.

Η Αντζέλ, η Σιένα και η Σοράγια είναι φίλες. Ανταλλάσσουν στιλιστικές συμβουλές, πηγαίνουν μαζί για ψώνια και διασκεδάζουν μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες. Το αγαπημένο τους θέμα συζήτησης είναι τα αγόρια. Από τη μια, τα κορίτσια είναι δύσκολα, φορούν σέξι ρούχα και μιλούν ανοιχτά για το σεξ. Από την άλλη, είναι ανασφαλείς και αβέβαιες για την «πρώτη φορά». Είναι, άλλωστε, αλήθεια ότι τα περισσότερα αγόρια θέλουν σεξ;

ΚΟΡΙΤΣΙΑ / GIRLS
Ολλανδία, 2003

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Menna Laura Meijer, Έγχρωμη, 20 λεπτά.

Ο Κέλβιν, ο Vijay και ο Νασίφ είναι φίλοι για χρόνια, πολύ πριν παρατηρήσουν ότι υπάρχουν κι άλλα πράγματα στη ζωή πέρα από το ποδόσφαιρο: τα κορίτσια! Είναι ένα θέμα με το οποίο δεν είναι πολύ εξοικειωμένοι όμως το βρίσκουν ιδιαίτερο συναρπαστικό. Πώς μοιάζει το ιδανικό κορίτσι; Πώς φαντάζονται την «πρώτη φορά»; Τι χρειάζεται να γνωρίζει και να κάνει ένα αγόρι; Μάλλον το πιο σημαντικό πράγμα είναι να μένουν «ψύχραιμοι».

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ / CONGRATULATIONS
Εσθονία, 2004

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Urmas E. Liiv, Έγχρωμη, 48 λεπτά.

Συγχαρητήρια! Το καλοκαίρι του 2003 η Εσθονία προετοιμάζεται να γίνει μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Την ίδια στιγμή, κάποια άλλα σημαντικά γεγονότα λαμβάνουν χώρα: Οι Mikk, Krista και Sascha γίνονται 18. Οι τρεις τους καταγράφουν τις δικές τους προετοιμασίες για τα πάρτι τους την αξέχαστη αυτή μέρα – κάθε πάρτι είναι εντελώς διαφορετικό. Ανακαλύπτουμε τι σκέφτονται και τί ονειρεύονται. Παράλληλα βλέπουμε πώς δημιουργήθηκε η Δημοκρατία της Εσθονίας – ποιος ήταν πάλι ο Γκορμπατσόφ;