50ο ΦΚΘ: Εκδήλωση προς τιμήν του διευθυντή του Διεθνούς Κινηματογράφου του Πουσάν, Ντονγκ Χο Κιμ

ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ


Με τιμητική πλακέτα βράβευσε το 50ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον διευθυντή του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Πουσάν (PIFF), Ντονγκ Χο Κιμ, για την προσφορά του στην προώθηση του κορεάτικου σινεμά, σε μια εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 17 Νοεμβρίου στην αποθήκη 13 στο πλαίσιο της Αγοράς του 50ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Γιώργος Χωραφάς απένειμε την τιμητική πλακέτα στον Ντονγκ Χο Κιμ, τον οποίο χαρακτήρισε πολύτιμο φίλο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. «Ευχαριστώ για τη συνεισφορά σας στον κινηματογράφο. Αυτή η απονομή αποτελεί μόνο ένα μικρό δείγμα της αναγνώρισης και της ευγνωμοσύνης μας προς το πρόσωπο σας», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χωραφάς.

Μετά τη βράβευση ακολούθησε συζήτηση για το ρόλο που διαδραματίζει το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Πουσάν στην προώθηση των κορεάτικων ταινιών στο εξωτερικό καθώς και στην οικονομική υποστήριξη των νέων κινηματογραφιστών. Την κουβέντα συντόνισε η υπεύθυνη του International Financing Forum, Τζαν Νάθανσον.

Παίρνοντας το λόγο, ο Ντονγκ Χο Κιμ ευχαρίστησε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την τιμή. Αναφερόμενος στην ιστορία του Φεστιβάλ του Πουσάν σημείωσε ότι πριν αυτό καθιερωθεί, η συγκεκριμένη πόλη χαρακτηρίζονταν ως μια «πολιτιστική έρημος». «Το Φεστιβάλ του Πουσάν είναι μόλις 14 ετών, δηλαδή “μωρό” σε σχέση με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Είναι το τέταρτο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Ασία και ταυτόχρονα το νεότερο. Παρ’ όλα αυτά, έχει καταφέρει να γίνει το πιο σημαντικό φεστιβάλ κινηματογράφου στην Ασία και ένα από τα πιο σημαντικά στον κόσμο», σημείωσε χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια, ο κ. Χο Κιμ τόνισε ότι προτεραιότητα του Φεστιβάλ του Πουσάν είναι να «αποτελέσει πύλη των κορεατικών ταινιών προς το εξωτερικό, καθώς και οικονομικός αρωγός των κινηματογραφιστών σε επίπεδο σεναρίου, post – production, καθώς και όπου άλλου είναι δυνατόν». Ο κ. Χο Κιμ υπογράμμισε επίσης: «Δημιουργήσαμε προγράμματα στήριξης, χάρη στα οποία έχουμε χρηματοδοτήσει περίπου 200 projects, πολλά από τα οποία έγιναν ταινίες. Επιπλέον, ιδρύσαμε το ταμείο του Ασιατικού Κινηματογράφου, την Ταινιοθήκη και την Επιτροπή Κινηματογράφου του Πουσάν. Στα σχέδια μας είναι να δημιουργήσουμε Μουσείο Κινηματογράφου, ενώ ήδη διαμορφώνεται Κέντρο Κινηματογράφου».

Ερωτώμενος για τους λόγους για τους οποίους το Πουσάν χαρακτηριζόταν ως «πολιτιστική έρημος», ο Ντονγκ Χο Κιμ τόνισε τα εξής: «Παρόλο που τα πρώτα κορεάτικα φιλμ γυρίστηκαν στο Πουσάν το 1926, πάρα πολλές κινηματογραφικές αίθουσες έκλεισαν το 1945. Το καλλιτεχνικό δυναμικό της πόλης, οι παραγωγοί και οι σκηνοθέτες έφυγαν από την πόλη και πήγαν στη Σεούλ. Μέχρι να καθιερωθεί το Φεστιβάλ του Πουσάν, το κοινό μπορούσε να δει μόνο χολιγουντιανές ταινίες. Από την πλευρά μας, επικεντρωθήκαμε στον καλλιτεχνικό κινηματογράφο, χωρίς όμως να αποκλείσουμε εντελώς το εμπορικό κομμάτι. Η πρόθεση μας ήταν να πραγματοποιήσουμε ένα μικρό φεστιβάλ στα πρότυπα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Πεσάρο της Ιταλίας, ωστόσο στην πρώτη κιόλας διοργάνωση προσελκύσαμε 400.000 θεατές».

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Πουσάν συνέβαλε έμπρακτα στην προώθηση του κορεάτικου κινηματογράφου εντός και εκτός της χώρας καθώς, σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε στην συζήτηση ο κ. Χο Κιμ, το μερίδιο αγοράς που καταλαμβάνουν οι κορεάτικες ταινίες αυξήθηκε από 20% σε 60%, οι εισπράξεις από 50 εκατομμύρια δολάρια το 1996 ανήλθαν σε 75 εκατομμύρια δολάρια το 2005, ενώ ο αριθμός των εισιτηρίων που κόπηκαν στους κινηματογράφους της Κορέας αυξήθηκε από 50 εκατομμύρια σε 150 εκατομμύρια. Όπως ανέφερε ο κ. Χο Κιμ, το Φεστιβάλ χρηματοδοτείται από έξι πανεπιστήμια και διάφορες επιχειρήσεις. Πέρυσι στηρίξαμε την ταινία Breathless του κορεάτη Ικ Ζουν Γιαν, η οποία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Πουσάν και ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο αποσπώντας πολλά βραβεία», τόνισε ο κ. Χο Κιμ και πρόσθεσε: «Στο τελευταίο Φεστιβάλ του Πουσάν καλέσαμε περίπου 350 ταινίες, εκ των οποίων περισσότερες από 100 ήταν παγκόσμιες και διεθνείς πρεμιέρες. Είναι, επίσης, ενδεικτικό το γεγονός πως όταν το Φεστιβάλ των Κανών έκλεισε τα 50 χρόνια του, οι κορεάτικες ταινίες που είχαν συμμετάσχει μέχρι τότε δεν ήταν πάνω από 4. Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ του Πουσάν συμμετέχουν ετησίως κατά μέσο όρο 5 κορεάτικες ταινίες, ενώ φέτος είχαμε 10 συμμετοχές».