Συνέντευξη: SPIELMANN, VEROW, SOLONDZ

 

Συνέντευξη τύπου Gotz Spielmann, Todd Verow και Todd Solondz

Συνέντευξη τύπου παρέθεσαν την Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2004, στην Αποθήκη Γ’ του Λιμανιού Θεσσαλονίκης, οι Αμερικανοί σκηνοθέτες Todd Verow και Todd Solondz, καθώς και ο Αυστριακός Gotz Spielmann. Οι τρεις δημιουργοί, του οποίους παρουσίασε ο καλλιτεχνικός διευθυντής των «Νέων Οριζόντων», Δημήτρης Εϊπίδης, συμμετέχουν με τις νέες τους ταινίες στο 45ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο πρόγραμμα των «Νέων Οριζόντων».

Κάνοντας την αρχή, ο Todd Verow εξήγησε ότι στις ταινίες του επιλέγει να δείχνει χαρακτήρες σε δυστυχισμένες στιγμές, επειδή όταν προβάλλεται μία ευτυχισμένη κατάσταση, δεν υπάρχει το δραματικό ενδιαφέρον της μετάβασης από τη δυστυχία στην ευτυχία. Αντίστοιχη ήταν και η εξήγηση του Gotz Spielmann, ο οποίος τόνισε ότι οι συγκρούσεις προκαλούν το ενδιαφέρον όχι μόνο στην τέχνη, αλλά και στη ζωή. ¶λλωστε, ο ίδιος βλέπει το έργο του ως μια προσπάθεια να προσεγγίσει την βαθύτερη πραγματικότητα της ζωής κι αυτό επιτυγχάνεται μέσω της σύγκρουσης.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετική την επιλογή των χαρακτήρων στις ταινίες του, ο κ. Spielmann υποστήριξε ότι δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει ενδιαφέρον. «Αν βρείτε εσείς κάποιον χωρίς ενδιαφέρον, δεν θα φταίει ο ίδιος, αλλά η δική σας ματιά. Μη με ρωτάτε λοιπόν πότε τα μάτια του θεατή είναι κλειστά ή ανοιχτά», είπε χαρακτηριστικά.

Σκηνές σεξ και πορνογραφία

Κληθείς να σχολιάσει τις σκηνές σεξ στις ταινίες του κι αν αυτές κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν από κάποιους ως πορνογραφικές, ο κ. Spielmann δήλωσε ότι οι σκηνές σεξ είναι ωραίες και συμπλήρωσε ότι ο όρος πορνογραφία είναι πολύ απλουστευτικός. «Είναι η κατάλληλη εποχή να πούμε ιστορίες για το σεξ, επειδή πλέον το κοινό δεν σοκάρεται. Οι θεατές έχουν εξοικειωθεί, οπότε μπορούμε να διεισδύσουμε σε βαθύτερα υπαρξιακά ζητήματα», επισήμανε ο κ. Spielmann.

Από την πλευρά του, ο Todd Verow υποστήριξε ότι πολλά μπορούν να ειπωθούν μέσω του σεξ, καθώς αυτό δεν σοκάρει πλέον. Αναφερόμενος στην ταινία του «Anonymous», τόνισε ότι δεν είναι πορνογραφική, αλλά μία ιστορία για τη σεξουαλική ζωή ενός ατόμου. «Είναι στενόμυαλο να χαρακτηρίζεται η ταινία ως πορνογραφική. Δεν έχω στόχο να ενοχλήσω τον κόσμο. Προσπαθώ να κάνω κάτι αληθινό. Τα σοκ της αληθινής ζωής είναι τα πιο σημαντικά», εξήγησε ο κ. Verow. Αναφερόμενος στη χρήση ψηφιακής μηχανής, ο κ. Verow επισήμανε ότι αυτή τον βοηθάει να καταγράψει αληθινές σκηνές, όπως σε ένα ντοκιμαντέρ, κάτι που δεν είναι εφικτό με το φιλμ.

Η Αυστρία μέσα από τις ταινίες

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για την ανατρεπτική εικόνα που αποκτά ο θεατής για την Αυστρία μέσα από τις ταινίες του, ο κ. Spielmann εξήγησε ότι στόχος του είναι να προκαλέσει ταραχή με τις ταινίες του. «Κι εγώ, όταν πάω σινεμά, θέλω αυτό που βλέπω να με ταράξει. Διαφορετικά, γιατί να βγω από το σπίτι μου;», είπε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, εξήγησε ότι εάν κάποιος θέλει να δώσει μια πιο ριζοσπαστική ματιά στην κοινωνία του, τότε δεν μπορεί να γυρίζει χαρούμενες ταινίες. Αυτός είναι και ο τρόπος σκέψης πολλών Αυστριακών σκηνοθετών. Κατά συνέπεια, όπως είπε ο κ. Spielmann, «δεν είναι η Αυστρία περίεργη χώρα, αλλά ίσως η αντίληψη των σκηνοθετών της να είναι περίεργη». Επίσης, τόνισε ότι «δεν μ’ ενδιαφέρει να κάνω ταινίες όπου το κοινό θα ταυτίζεται με όλα όσα συμβαίνουν. Όταν μια ταινία μου λέει τι να νιώσω και μου δείχνει ταυτόχρονα το πρόβλημα και τη λύση, αυτό είναι χαλαρωτικό. Αλλά εάν θέλω να χαλαρώσω, γιατί δεν κάνω καλύτερα ένα ζεστό μπάνιο;».

Ο Μπους και οι ομοφυλόφιλοι

Κληθείς να σχολιάσει την πρόσφατη νίκη του Τζορτζ Μπους στις αμερικανικές εκλογές, ο Todd Verow δήλωσε ότι «δεν επρόκειτο για νίκη της αρρενωπής και σέξι γενιάς, γιατί ο Μπους ήταν cheer-leader και ο αντίπαλός του Τζον Κέρι έπαιζε ποδόσφαιρο. Χρησιμοποίησαν ηλεκτρονικά μέσα και νόθευσαν τις εκλογές. Είμαι εξοργισμένος. Δεν υπάρχει δημοκρατία στην Αμερική. Η κατάσταση είναι ζοφερή. Είναι δύσκολο να είσαι Αμερικανός στην Αμερική σήμερα».

Όσο για τους γάμους μεταξύ των ομοφυλοφίλων, ο Todd Verow τάχθηκε υπέρ τους, υποστηρίζοντας ότι όλοι έχουν το δικαίωμα αυτό, ανεξαρτήτως φύλου. Αναφερόμενος στον ανεξάρτητο αμερικανικό κινηματογράφο, ο κ. Verow τόνισε ότι είναι μια δύσκολη διαδικασία όταν ο σκηνοθέτης αναζητά χρηματοδότη και πρέπει να βρει και διανομέα για την ταινία του. Πάντως, φάνηκε αισιόδοξος για το underground κίνημα, για το οποίο είπε ότι είναι ζωντανό και σύντομα αυτό θα φανεί.

Ο Todd Solondz

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Todd Solondz, αναφερόμενος στη νέα του ταινία «Palindromes», σχολίασε ότι είναι μία περίεργη ταινία, που περιέχει ένα ριζοσπαστικό τέχνασμα: τον κεντρικό ρόλο ερμηνεύουν δέκα διαφορετικές ηθοποιοί. Στόχος αυτού ήταν να δείξει το πανανθρώπινο στοιχείο της ταινίας και να πετύχει τον συγκινησιακό αντίκτυπο. Αναφερόμενος στο σημαντικό θέμα της άμβλωσης που θίγεται στην ταινία του, χαρακτήρισε ηρωίδες, όπως είναι οι πυροσβέστες και οι αστυνομικοί, τις γυναίκες που κάνουν αμβλώσεις. Μάλιστα, υποστήριξε ότι «ακόμη και οι αντίθετοι στις αμβλώσεις, πρέπει να σεβαστούν την απόφαση αυτών που τις κάνουν». Όπως είπε ο κ. Solondz, «σ’ άλλους αρέσει η ταινία μου και σ’ άλλους όχι. Θεωρώ πάντως ότι είναι η πιο θλιβερή κωμωδία που έχω κάνει».